GLT nokkenassen?

Gestart door Joachim1, 30-12-2006 12:55:19

Vorige topic - Volgende topic

Joachim1

Ik las op turbobricks.com dat de nokkenassen van een
850 glt...neem aan dat dit een 2.5l 20v is? op een T5 2.3
zorgen voor meer power hoog in de toeren?
Is de verbrandings ruimte van een 2.5 ook iets groter dan 2.3?
Heeft iemand hier meer info of ervaring mee?

Op de saab 900 2.0 kun je ook een 2.3 cilinderkop incl nokkenassen in combie met 2.1 inlaat zetten en dat werk mooi!

Eugene

Jup, zijn de nokkenassen van een 2.5 20v. HEt verschil met de turbo nokken is de hogere lift en langere duration.

Ze hebben geen nut omdat de turbo die standaard op de T-5 zit, buiten adem is hoog in de toeren. Je verlegd dus de powerband naar boven, maar daar werkt de turbo minder goed. Dit geld voor een 15G, maar ook (welliswaar in mindere mate)voor de grootste originele volvo turbo, de 19T

Het heeft eigenlijk pas nut wanneer je een turbo monteerd met een groter turbine huis.

If it's not blown, it sucks...

Joachim1

Dat met de 15g turbo snap ik,maar als je uitlaatkleppen iets langer  los zijn is dat niet beter of?

Johann

Citaat van: Sjonie. op 30-12-2006 14:37:14
Dat met de 15g turbo snap ik,maar als je uitlaatkleppen iets langer  los zijn is dat niet beter of?

De lift is een halve millimeter meer. de overlap is eigenlijk te groot voor een turbo.

Wout309t

Met verstelbare nokkenastandwielen kan je daar toch nog wel wat mee doen??
Is een combinatie van de originele uitlaatnokkenas met de 2.5 20v NA-inlaatnokkenas ook geen oplossing?
2011 V70 2.0T R-Design MT

Eugene

Het probleem bij deze motoren zit aan de uitlaatkant. De inlaat heeft meer dan genoeg flow, de uitlaatkant is de restrictie.

Wout309t

Ok! Meestal valt de meeste winst bij turbomotoren te halen uit de inlaatzijde. Maar wist niet hoe dat bij deze motoren zat.. Ben een volvo-noob.... :azn:
Waarom is die uitlaatnokkenas zo tam dan? Ivm opspoelen van de turbo?
2011 V70 2.0T R-Design MT

Joachim1

Een turbo motor heeft meer aan een goede uitlaat lijkt mij,je turbo
word aangedreven door de uitlaatgassen.
Heeft de standaart volvo nog last van zwevende klepjes hoog in de toeren of?
Ik zou die gast eens mailen hoe het gaat met zijn project met de glt nokjes.

Eugene

Als je winst wil aan de uitlaatkant moet je beginnen met een grotere turbine en een spruitstuk van een later model turbo.

M a r c

Joh, voor serieus vermogen laat je de kop toch lekker ongemoeid? Met de juiste randapparatuur kom je een héél eind. Je kunt die kosten voor kopbewerkingen en andere nokkenassen beter in een goede turbo/intercooler set-up steken.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Joachim1

Tja als ik ergens  een v70R op de sloop kan vinden, dan
sloop ik de turbo en spruistukje er wel af,maar om deze los
te gaan kopen word voor nu even te :P

Eugene

Turbo van een V70R heeft net zo'n kleine turbine als jouw huidige turbo ;)

M a r c

Toch kom je met een 18T een heel eind  :evil:

info@europeantuning.nl

Johann

Citaat van: M a r c op 01-01-2007 15:32:12
Toch kom je met een 18T een heel eind  :evil:

Met de 18T en 19T kom je heel ver maar zodra je naar groter spul gaat kom je met de oudere blokken niet gek veel verder. Kijk maar naar SD2 en Lars z'n setup. Er gaat gewoon niet gek veel meer het blok in.

Volgens mij willen de Zweden met een 19T nog wel de GLT stokken er in doen.

M a r c

Is maar net wat je wilt, ben met de huidige set-up in mijn T-5R zéér tevreden, de curve kon niet mooier en ik kom met 332pk/478Nm heel goed mee met de rest van het verkeer  ;D Vind het zonde om mijn T-5R nog verder te "ontoriginelen".  Vandaar het "240-project". Veel vermogen vraagt gewoon om RWD.

info@europeantuning.nl