300pk 2.5 20V NA forum project

Gestart door Turbobiker, 13-04-2006 18:50:05

Vorige topic - Volgende topic

Jur

Citaat van: M a r c op 09-08-2006 22:21:16
www.rima.nl

Leuke navel... :D

Blij dat er weer wat actie is in dit topic.

Eugene

Ik zie een navel, met bijbehorend vlees :P

Voor de rest kan ik niks met die website ::)

If it's not blown, it sucks...

Jur

Citaat van: Eugene op 09-08-2006 22:25:05
Ik zie een navel, met bijbehorend vlees :P

Voor de rest kan ik niks met die website ::)

www.autorima.nl misschien, jammer dat je niet on line door de voorraad kan snuffelen. Zou wel leuk zijn.

M a r c

Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Enno

geduld :)........ik zit af en toe stiekem te kijken naar een leuk blok.....

Staat een 99 blok op marktplaats....wil eerst onderstel af hebben...daarna tijd voor volgend projectje.

Frans Harkema

Citaat van: M a r c op 09-08-2006 22:32:20
oeps... foutje  ;D

Wat foutje, echt niet. Waar het hart vol van is, stroomt het scherm van over!            ;D

M a r c

Citaat van: Frans Harkema op 10-08-2006 10:56:17
oeps... foutje  ;D

Wat foutje, echt niet. Waar het hart vol van is, stroomt het scherm van over!            ;D

Dan weet ik nog wel een paar sites....  :P

info@europeantuning.nl

Eugene

Citaat van: M a r c op 10-08-2006 11:47:31
Citaat van: Frans Harkema op 10-08-2006 10:56:17
oeps... foutje  ;D

Dan weet ik nog wel een paar sites.... :P

Er is ook een "links" sectie op het forum. Dus post on ;)

If it's not blown, it sucks...

M a r c

Citaat van: V70Enno op 10-08-2006 00:00:07
geduld :)........ik zit af en toe stiekem te kijken naar een leuk blok.....

Staat een 99 blok op marktplaats....wil eerst onderstel af hebben...daarna tijd voor volgend projectje.

Je kunt de motor maar vast hebben toch? Kun je 'm alvast uit elkaar halen.

info@europeantuning.nl

Enno

ben wat aan het zoeken naar motorblok voor dit project :)...

kwam onderstaand artikel tegen :

Volvo introduceert nieuwe motoren in elke modelserie

(20 Mei 1999)

PERSBERICHT:

Met ingang van dit modeljaar doen de nieuwe RN-motoren van Volvo hun intrede in elke modelserie. Deze krachtbronnen - die al gebruikt worden voor de Volvo S80 - combineren meer rijplezier met een tot maximaal zeven procent lager brandstofverbruik. Meer voor minder dus.

De RN-generatie kan worden gezien als de doorontwikkeling van Volvo's succesvolle N-motoren. Vandaar RN, dat staat voor Revised eNgine. Net als de N-serie wordt deze nieuwe motorenfarnilie geproduceerd in het Zweedse Skövde. Na hun debuut als vijf- en zescilinders in de Volvo S80 krijgen de vijfcilinder RN's nu ook een plekje in de Volvo 70-serie en maken de eerste viercilinders van de RN--generatie hun opwachting in de Volvo's S40 en V40. Daarnaast zullen alle bestaande turbomotoren binnen nu en twee jaar het veld gaan ruimen voor 'geblazen' RN-exemplaren. De eerste is er al in de vorm van de vijfcilinder 2,4 liter turbo in de Volvo V70 R AWD.

Continu variabele kleptiming (CVVT)
De RN-serie is in bijna niets meer te vergelijken met zijn voorgangers, omdat eigenlijk alle bewegende delen nieuw zijn. Dit zorgt voor talrijke voordelen, zoals een hoger koppel bij een lager toerental, waardoor de motor soepeler is geworden. Daaraan draagt tevens de CVVT (Continuously Variable Valve Timing) een behoorlijk steentje bij. Deze continu variabele kleptiming zorgt samen met de zelfstellende klepstoters voor een lager verbruik en lagere onderhoudskosten.

Lichter en stiller
Een lichtere beweging van de krukas en een verminderde wrijving tussen de bewegende delen zorgen daarnaast voor een nog stillere motor. Dit kon gerealiseerd worden door vitale bewegingsdelen als zuigers en contragewichten smaller en lichter te maken. In concreto betekent dit dat de motor ongeveer vier kilogram minder gewicht hoeft voort te bewegen. De zuigers zijn bovendien voorzien van oliekoeling en dat leidt weer tot een betere verbranding. Alle RN-motoren profiteren voorts van een nieuw motormanagementsysteem, een nieuw ontworpen in- en uitlaatspruitstuk en een ander verbrandingssysteem.

Al deze aanpassingen hebben ertoe geleid dat de RN-motoren ten opzichte van hun voorgangers tot maximaal zeven procent minder benzine verbruiken. Dit heeft uiteraard een lagere uitstoot van C02 tot gevolg. Vermindering van brandstofverbruik is overigens één van Volvo's belangrijkste doelen. Volvo streeft er immers naar dat haar motoren in het jaar 2008 25 procent minder brandstof verbruiken dan in 1995. Gezien de vooruitgang die nu met de RN-serie is geboekt, een streven dat beslist haalbaar is.

betekent dit dat ik ook naar NA blokken RN...uit de S80 kan gaan kijken? Hoe lang zijn de RN blokken geleverd door volvo....?

Johann

Citaat van: V70Enno op 05-11-2006 22:49:37
ben wat aan het zoeken naar motorblok voor dit project :)...betekent dit dat ik ook naar NA blokken RN...uit de S80 kan gaan kijken? Hoe lang zijn de RN blokken geleverd door volvo....?

RN gaat in principe door tot vandaag de dag.
Let wel dat je op een auto van voor '99 niet de variabele inlaat nokkenas van de RN motor aan kunt sturen.

De S40/V50 5 cylinders noemt met RNC van compact.

Enno

maar er is een moment dat de kleppen niet meer hydraulisch zijn.......

Johann

Citaat van: V70Enno op 05-11-2006 23:12:45

Om en nabij 2000. Heb zelf een turbo motor van November '99 met vaste klepstoters en in de S70 een turbo motor van Maart '99 met hydro stoters.

BenC70ES

Citaat van: Johann op 05-11-2006 23:14:18
Citaat van: V70Enno op 05-11-2006 23:12:45

Om en nabij 2000. Heb zelf een turbo motor van November '99 met vaste klepstoters en in de S70 een turbo motor van Maart '99 met hydro stoters.

De laatste met hydraulische stoters zijn volgens mij van rond Mei '99... daarna is het al MY '00.

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Enno

Citaat van: V70Enno op 05-11-2006 22:49:37
ben wat aan het zoeken naar motorblok voor dit project :)...

kwam onderstaand artikel tegen :

Volvo introduceert nieuwe motoren in elke modelserie

(20 Mei 1999)

PERSBERICHT:

Continu variabele kleptiming (CVVT)
Deze continu variabele kleptiming zorgt samen met de zelfstellende klepstoters voor een lager verbruik en lagere onderhoudskosten.

Mei 99 is vast MY 2000 :)...is dus RN.....en met zelfstellende klepstoters..