300pk 2.5 20V NA forum project

Gestart door Turbobiker, 13-04-2006 18:50:05

Vorige topic - Volgende topic

HaRdCoRe-WeZ

Persoonlijk zou ik de koppen niet bewerken. Tevens heb ik mijn twijfels bij het conventioneel bewerken van koppen, maar dat terzijde.

Eerst maar eens een goed uitlaatsysteem en inlaatspruitstuk, dan ben je al aardig op de goede weg. Internals kun je daarna nog aanpakken.

bud

Citaat van: Johann op 21-04-2006 21:58:32
Wil je goed poorten dan moet je eigenlijk 2 koppen met 't zelfde casting nummer hebben.
1 zaag je aan stukken in de kanalen en die kun je dan meten voor materiaal dikte...

Maar de RN koppen hebben al grotere poorten dan dat je met het poorten van een 850 5 cylinder kop kunt halen.
Daarbij komt nog de eeuwige discussie of je moet polijsten of niet.. Sommigen zeggen dat te glad de brandstof niet goed laat mengen. Zelfde gaat voor de devider, de een zegt scherp, de ander rond..  Moet je dus eigenlijk al 3 koppen en een flowbank hebben...  ;D

vergeet de aanhangers van de highspeed ( nouwere )kanalen en de bigger is better theorieen.

mijn gasklephuis/spuitstuk van 45mm doet ook meer Cfm dan  hetzelfde model in 48 mm,
terwijl je zou verwachten dat groter beter is

O...belangrijk puntje, Din pk's of SAE pk's ? scheelt weer een paar

ene wat denken jullie om een krukas te gebruiken van een 2 liter ( kortere slag ) meer toeren zonder meteen een al te hoge zuigersnelheid

is hard bezig met z'n pk /gewicht verhouding
www.dragbike.nl

Enno

Hoe staat het met het NA project?

Is het niet gewoon leuk om langzaam aan een motor op te bouwen?

Iemand die een auto heeft en die niet meer weg wil doen ;)

En in het geval de motor het binnen 3 jaar gaat begeven langzamerhand begint met de renovatie van een motor van een schade auto?

Motor uit elkaar halen, reviseren en voorzien van geoptimaliseerde onderdelen.

Moet je toch al een aardig eindje mee kunnen komen.

Eugene

Het is alleen minder efficient bij een NA. Als ik zoiets zou doen als jij beschrijft, dan reviseer en verbeter ik een Turbomotor.

If it's not blown, it sucks...

Enno

Ik begin langzamerhand wel plezier te krijgen in mijn 2.5-20V. Ding loopt mooi, maakt een mooie sound maar mist nog wat PK's.

Een ferrita en K&N heeft al aardig wat gebracht. Ik ben erg tevreden met de atmosferische al zou een turbo ook leuk zijn.

Ik weet en voel dat er meer in zit dan de 170 PK die er nu uit zouden moeten komen. Ik denk dat ik met een motor met turbo het geluid ga missen ;)

En de auto is verder OK waarom dan weer van voor af aan beginnen. En dus niet gewoon een atmosferisch blok gaan opbouwen.

Eugene

je hebt gelijk, maar ik zei "als ik zoiets zou doen" ;)

Het is een heel goed idee, en het is hopen dat iemand zo gek is om het te proberen ;D

Enno

Wat is er op tegen? Mijn blok heeft 398.000 gereden. Wil de auto nog zeker 6 jaar doorrijden. In die tijd kan ik rustig eens gaan nadenken aan zo'n stappenplan. Zal heus niet de eerste zijn die er bij xxxx km een ander motorblok in wil hebben...dat moment dat het nodig is zal er ook wel een keertje aankomen.

Eugene

hoe kom je er bij dat ik er iets op tegen heb?

Enno

Was meer naar me zelf gericht de vraag ;)

Als mijn blok het inderdaad begeeft heb ik een mooie auto...maar motor kapot...ik hoop trouwens dat hij het nog lang vol houdt..maar 30000-40000 per jaar zal er wel een keer een moment aan komen dat het beste van de motor er van af is.

Een ander blok eringooien....waar je niet van weet wat er mee gebeurd is....lijkt me dan geen fijn idee...

Dan kun je beter een gebruikt blok gaan zoeken en dit langzaam maar zeker klaar maken voor gebruik....lijkt me sterk dat de meerkosten daar nu extreem veel hoger van uitvallen in vergelijking met een gewone motorwissel...en onder het mom...doe het dan gelijk goed....zul je misschien uiteindelijk wel meer plezier nog hebben dan ik nu al heb....

Neemt niet weg dat ik ooit wel eens gewoon een T5 wil gaan zoeken..maar dat wordt dan van een nieuwere generatie.

Eugene

ahzo :)

Alsje zeker weet dat je de auto nog zolang wil rijden is het een goed idee een blok te gaan zoeken en dit verbeteren.

Je moet qua pk's ook niet teveel willen, want die 300pk 2.0's uit de BTCC waren net als elke NA motor met extreem veel pk alleen maar bloedsnel boven de 6000rpm. Daar ligt dan zelfs het maximum koppel :o

Als je een 2.5 nog voor dagelijk gebruik wil houden lijkt het me dat je ook nog wat drivability wil, en dan denk ik dat het bij 250pk ver gedaan is. Dat is uiteraard nog steeds 80 PK meer dan wat je nu hebt :)

Van de andere kant kun je ook overwegen om een t-5 blok te kopen en dit te bewerken en klaar te maken. Zodat wanneer je huidige blok niet meer helemaal fris is, dat je toch een T-5 rijd. Het is eerder gedaan, dus waarom niet. Dan kun je de auto nog langer dan 6 jaar houden omdat je dan al je T-5 hebt. (al is het dan niet een nieuwere generatie ;))

Turbobiker

Ha, het project komt weer een beetje tot leven. Klinkt goed V70Enno, is inderdaad een idee. volgens mij moet je een 2.5 liter blok op de sloop voor minder dan 500 euro kunnen scoren. Want je kunt ook gewoon een 140 pk versie pakken.
Turbo blok van Eugene is minder interessant, want dan moet je de hele kabelboom erbij nemen en overzetten, veel werk.
Die 250pk lijkt redelijkerwijs inderdaad de max. Maar dat is wel zonder turbogat, dus een standaard T-5(R) trek je er waarschijnlijk wel uit de eerste meters, moet goed aanvoelen ;D

We beginnen dus gewoon opnieuw:
Blok.
Koppen niet bewerken.
Andere drijfstangen? (T-5, volgens mij komen er binnenkort wel wat vrij ::) )
Lichtere zuigers (dus blok moet wel bewerkt worden)
Inlaat spruitstuk lijkt te voldoen, dus dan investeren in een compleet uitlaatsysteem.
lichter vliegwiel eventueel
krukas afdraaien?
andere nokkenassen
injectoren

Kunnen we nu nog wat doen? Lijkt me nog te overzien. Graag commentaar op dit lijstje, kunnen we daarna weer eens achter prijzen aan gaan.

En bij deze dopen we het project: motor-voor-V70Enno-project ;) ;D
De Tussenpaus

Jeroentjuh

Waarom kop niet laten bewerken, hij moet er toch af......

Turbobiker

Kop schijnt al een behoorlijk goede flow te hebben, net als inlaatspruitstuk
De Tussenpaus

Eugene

Citaat van: Turbobiker op 12-05-2006 21:13:57
Kop schijnt al een behoorlijk goede flow te hebben, net als inlaatspruitstuk

Ja, die lijken me zeker goed genoeg voor 250 pk. Want er zijn genoeg T-5 met meer, en de kop is in principe hetzelfde bij een NA.

Als je lictere internals wil, denk ik dat je niet moet kijken voor T-5 drijfstangen, maar hiervoor ook Aftermarket gebruiken. Die van VMS zijn niet zo heel duur.

Enno

OK....

ik vond het zelf ook een goed idee.....De carrosserie en de rest is nog goed....Maar.....

waarom geen 2.5-20V blok en ik moet er wel LPi mee kunnen blijven rijden?

Ik heb al een Ferrita uitlaat....

zit al een sport onderstel onder..

en de auto rijdt al bijna 4 ton op LPi...wou ik ook graag zo houden...

Remmerij ga ik deze zomer (over enkele maanden) aanpakken...

Het enige dat dan nog te doen is is een andere motor er in hangen.....en bij 500.000 mag dat best een keer...als iker maar op voortuit ga,