Voor- en nadelen

Gestart door Domaso, 11-01-2007 15:01:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Domaso

Voor mijn GLT van 92 (aut, LPG) ben ik op zoek naar nieuwe banden. Wat zijn de voor en/of nadelen van 195/60/15 88H t.o.v. 205/55/15 88V. Denk aan verbruik, verslijt, grip etc.

Aanvulling:

Toyo PROXES T1-R 205/55 R15 88V Velgbescherming
•  Gemiddelde uit 149 Testen                  Ø1.6
Grip bij droge condities                          1.4
Remeigenschappen bij droge condities     1.4
Grip bij natte condities                          1.6
Remeigenschappen bij natte condities      1.6
Grip bij sneeuw                                      5.2
Comfort                                                1.9
Geluid (binnen auto)                               1.6
Geluid (buiten auto)                                1.7
Slijtage band                                          1.9
Gereden kilometers   20.476


Versus

Pirelli P 6 195/60 R15 88H
•  Gemiddelde uit 14 testen                   Ø1.6
Grip bij droge condities                          1.4
Remeigenschappen bij droge condities     1.4
Grip bij natte condities                          1.6
Remeigenschappen bij natte condities     1.6
Grip bij sneeuw                                     4.4
Comfort                                               1.8
Geluid (binnen auto)                             1.8
Geluid (buiten auto)                              1.9
Slijtage band                                        1.8
Gereden kilometers   33.464


Prijs (autobandenmarkt.nl) is hetzelfde
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

Eugene

Als de rolomtrek ongeveer gelijk is denk ik niet dat er merkbare verschillen zijn. De 205 is tenslotte maar 5% breder. De grip is uiteraard minder, maar voor zover ik weet ben jij niet het type rijder die echt gebruik maakt van die extra centimeter rubber ;)

Ik zou kiezen voor de meeste courante van beide maten, oftewel de goedkoopste maat.

If it's not blown, it sucks...

Misha

Belangrijk aspect: door de hogere wang zal het comfort van de 195 band wat hoger zijn.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Eugene

Heb zelf die Proxes gehad in 215 40 17. In het begin een goede band, maar nadat er 50% afgesleten is, zit je met een keiharde band met erg weinig grip. zeker in de regen.

If it's not blown, it sucks...

Turbobiker

Citaat van: Misha op 11-01-2007 17:44:07
Belangrijk aspect: door de hogere wang zal het comfort van de 195 band wat hoger zijn.

Hogere wang ??? Het is allebei 15" hoor...
De Tussenpaus

FGG

Citaat van: Turbobiker op 11-01-2007 18:16:48
Citaat van: Misha op 11-01-2007 17:44:07
Belangrijk aspect: door de hogere wang zal het comfort van de 195 band wat hoger zijn.

Hogere wang ??? Het is allebei 15" hoor...

De 55 resp. 60 staat toch voor de hoogte/breedte-verhouding? Dus ik neem aan dat de wangen dan resp. 205*55%=112,75 mm en 195*60%=117mm is. Da's toch een verschil van ruim 4 mm

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Misha

#6
Citaat van: FGG op 11-01-2007 18:52:50
Citaat van: Turbobiker op 11-01-2007 18:16:48
Citaat van: Misha op 11-01-2007 17:44:07
Belangrijk aspect: door de hogere wang zal het comfort van de 195 band wat hoger zijn.

Hogere wang ??? Het is allebei 15" hoor...

De 55 resp. 60 staat toch voor de hoogte/breedte-verhouding? Dus ik neem aan dat de wangen dan resp. 205*55%=112,75 mm en 195*60%=117mm is. Da's toch een verschil van ruim 4 mm

Dat is idd het verhaal !
En dan maal 2. Dus totale hoogte in het rubber scheelt bijna een cm.


Zo kun je ook de rest uitrekenen en het verschil (%) in afrolomtrek, waarmee je weer je KM-afwijking kunt bepalen.


205/55/15 levert dus op een afrolomtrek van  :

15"*2,54 cm =                                  40,64 cm doorsnee velg.
Daarbij komt dan 205 mm * 55% *2  =   22,55 cm  bandhoogte totaal

Totale middellijn is dan 63,4 cm

Afrol (omtrek ) is  Pi maal middellijn (geen straal, da's de halve middellijn)
Pi = 3.141592535

Dus afrolomtrek wordt dan : 63,4 cm & Pi =199 cm.


Van de andere band wordt het dan  :
195/60/15 :

                                                    40,64 cm velg (blijf hetzelde natuurlijk)
Bandhoogte : 195*60%*2 =            23,4 cm
64 cm * pi = 201 cm.

Deel de ene door de ander en dat levert een verschil op van goed 1%.
De teller telt initieel alleen het aantal omwentelingen, en vertaalt dat met de vaste factor van de afrolomtrek.
Dus :
als je "normaal" per omwenteling 199 cm aflegt en nu 201 cm, dan zal de teller een 1% te weinig aangeven. Dat betekent bij 101 km/uur dat er 100 op je teller staat...

Boeiend.

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

FGG

Citaat van: Misha op 11-01-2007 18:59:56
Citaat van: FGG op 11-01-2007 18:52:50
Citaat van: Turbobiker op 11-01-2007 18:16:48
Citaat van: Misha op 11-01-2007 17:44:07
Belangrijk aspect: door de hogere wang zal het comfort van de 195 band wat hoger zijn.

Hogere wang ??? Het is allebei 15" hoor...

De 55 resp. 60 staat toch voor de hoogte/breedte-verhouding? Dus ik neem aan dat de wangen dan resp. 205*55%=112,75 mm en 195*60%=117mm is. Da's toch een verschil van ruim 4 mm

Dat is idd het verhaal !
En dan maal 2. Dus totale hoogte in het rubber scheelt bijna een cm.

En dat maal 4... :eusa_think:

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Turbobiker

Betekent dat de omtrek van de wielen dus ook behoorlijk scheelt (ik ging uit van gelijke omtrek en dan is de wang precies even hoog)
De Tussenpaus

Turbobiker

Citaat van: FGG op 11-01-2007 19:01:40
Citaat van: Misha op 11-01-2007 18:59:56
Citaat van: FGG op 11-01-2007 18:52:50
Citaat van: Turbobiker op 11-01-2007 18:16:48
Citaat van: Misha op 11-01-2007 17:44:07
Belangrijk aspect: door de hogere wang zal het comfort van de 195 band wat hoger zijn.

Hogere wang ??? Het is allebei 15" hoor...

De 55 resp. 60 staat toch voor de hoogte/breedte-verhouding? Dus ik neem aan dat de wangen dan resp. 205*55%=112,75 mm en 195*60%=117mm is. Da's toch een verschil van ruim 4 mm

Dat is idd het verhaal !
En dan maal 2. Dus totale hoogte in het rubber scheelt bijna een cm.

En dat maal 4... :eusa_think:

;D

(nog effe en het is een XC...)
De Tussenpaus

FGG

Citaat van: Turbobiker op 11-01-2007 19:02:03
Betekent dat de omtrek van de wielen dus ook behoorlijk scheelt (ik ging uit van gelijke omtrek en dan is de wang precies even hoog)

Zo'n 2,7cm

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Misha

Verhaaltje compleet gemaakt.
(zie bovenstaand, gewijzigd)
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Domaso

195/60: minder brandstof, minder grip op droog, meer grip op sneeuw/nat
205/55:meer brandstof, betere grip op droog, minder grip op sneeuw/nat

Als ik dan toch kies voor 195 komen (om de keuze te beperken) er 2 in aanmerking:

Pirelli P 6 195/60 R15 88H € 69.40Durchschnitt aus 14 Testurteilen  Ø1.6
Grip bij droge condities   1.4
Remeigenschappen bij droge condities   1.4
Grip bij natte condities   1.6
Remeigenschappen bij natte condities   1.6
Grip bij sneeuw   4.4
Comfort   1.8
Geluid (binnen auto)   1.8
Geluid (buiten auto)  1.9
Slijtage band  1.8
Gereden kilometers 33.464


Maloya Futura Primato 195/60 R15 88H (€56.90)

Gemiddelde uit 7 testen  Ø1.7
Grip bij droge condities   1.2
Remeigenschappen bij droge condities   1.2
Grip bij natte condities   2.0
Remeigenschappen bij natte condities   2.1
Grip bij sneeuw   5.2
Comfort   2.2
Geluid (binnen auto)   2.2
Geluid (buiten auto)  2.1
Slijtage band  1.5
Gereden kilometers 12.188
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

FGG

Citaat van: Misha op 11-01-2007 18:59:56
Dat is idd het verhaal !
En dan maal 2. Dus totale hoogte in het rubber scheelt bijna een cm.


Zo kun je ook de rest uitrekenen en het verschil (%) in afrolomtrek, waarmee je weer je KM-afwijking kunt bepalen.


205/55/15 levert dus op een afrolomtrek van :

15"*2,54 cm = 40,64 cm doorsnee velg.
Daarbij komt dan 205cm mm * 55% *2 = 22,55 cm bandhoogte totaal

Totale middellijn is dan 63,4 cm

Afrol (omtrek ) is Pi maal middellijn (geen straal, da's de halve middellijn)
Pi = 3.141592535

Dus afrolomtrek wordt dan : 63,4 cm & Pi =199 cm.


Van de andere band wordt het dan :
195/60/15 :

40,64 cm velg (blijf hetzelde natuurlijk)
Bandhoogte : 195*60%*2 = 23,4 cm
64 cm * pi = 201 cm.

Deel de ene door de ander en dat levert een verschil op van goed 1%.
De teller telt initieel alleen het aantal omwentelingen, en vertaalt dat met de vaste factor van de afrolomtrek.
Dus :
als je "normaal" per omwenteling 199 cm aflegt en nu 201 cm, dan zal de teller een 1% te weinig aangeven. Dat betekent bij 101 km/uur dat er 100 op je teller staat...

Boeiend.



Bijna goed...;)

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Misha

Citaat van: FGG op 11-01-2007 19:31:20
Bijna goed...;)
Mij een beetje fout citeren... Foei ! het staat er wel goed ;)
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het