850R veren & dempers. evt. vervangen, maar waardoor ?

Gestart door -D©©©L-, 15-01-2007 08:56:15

Vorige topic - Volgende topic

-D©©©L-

Ik ben zo af en toe wat aan het klussen aan m'n 850R,
zo mag ik nu de beide bovenste schokbreker lagers vervangen (links gescheurd, rechts 30k km oud wel in discutabele staat). 
Nu ik de veerpoten toch losneem wil ik gelijk de schokbrekers doen (zijn nog 60%), de vraag is even wat ik met de veren zal doen.
Hij heeft nu een standaard verlaagd R onderstel en ik wil hem zeker niet nog lager hebben (drempels en zgn. "punaises"). Wel zou hem iets "steviger" willen hebben (is natuurlijk ook een demper verhaal) maar niet knalhard.

Er liggen 3 setjes op de plank om uit te kiezen:

-Veren van het huidige R onderstel (zitten er nu dus onder),
-Veren van een T-5r onderstel;
-Veren van een verlaagd C70 onderstel.

Wat kan ik qua hoogte en comfort verwachten als ik deze samen met een setje bilstein B6 of FSD
onder een (stiekum toch wel) zware 850R LPi schroef ?
Achter gaan (i.v.m. LPi en trekhaak) de nivomats van het C70 onderstel er onder.

Aftermarket veren monteren kan natuurlijk ook nog, al zou ik niet weten wàt ik dan zou moeten nemen.
Overal staat ca. 40 mm verlaging bij, ik meen dat het R onderstel slechts 20 mm verlaagd is ?!

Eugene

R onderstel is idd 20mm verlaagd. De stevigste veren zijn die van de T-5R, maar door een setje FSD of B6 wordt de auto ook al een stug stugger. Koni Geel en T-5R veren is in elk geval een goeie combinatie, die ook stug zat is voor normaal gebruik.

If it's not blown, it sucks...

ed

Stel jezelf de vraag wat je van de auto verwacht. Ik weet niet wat voor rijder je bent, maar ik had mijn V70R ook "verlaagd" met Eibach veren en daarnaast gele Koni's. De 850 en V70 classic hebben de neiging om kleine richels en korte hobbels slecht te verwerken. Ik vond daardoor de auto uiteindelijk niet fijn meer rijden.
Toen ik de auto heb verkocht heb ik het standaard onderstel weer teruggeplaatst. Op het moment dat ik met de auto reed had ik het gevoel: zo had ik hem eigenlijk willen hebben! Zo zie je maar het standaard onderstel is zo slecht nog niet. Tuurlijk heeft de auto veel meer body roll, en is de max bochtsnelheid ietsje lager. Daarentegen was er wel rust in de auto, die voor die tijd ontbrak. Op het moment dat je voor een sportonderstel gaat heb je in begin niet door dat de auto zo stug is. Er is immers iets anders voor terug gekomen, nl: "sportiviteit".
Ik moet er wel bij zeggen dat ik de auto niet elke minuut uitpers, en veel kilometers rijd. Ik heb de auto dus niet voor hobby, maar voor werk, en dan is een beetje comfort meegenomen.
Overigens ging de auto met de Eibach veren aan de voorkant maar 0,5 cm omlaag, en aan de achterkant 2 cm! Was ik ook niet over te spreken. Persoonlijk zou ik aan de voorkant hooguit Apex veren monteren (zijn iets lager dan Eibach), en de originele dempers.

Als je de Volvo veren wilt gebruiken kun je de drie veren met elkaar vergelijken. Bedenk dat er enorm veel verschillende Volvo veren zijn. Elke auto heeft een specifieke veer. Er wordt rekening gehouden met het gewicht van de auto. Ik weet niet of de V70 classic dat ook heeft, maar de nieuwe platforms (S60/V70N) maken gebruik van kleuren op de veren. De kleur bepaalt dus uiteindelijk de hoogte en misschien ook de veerconstante (stugheid).
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

-D©©©L-

Ik ben niet zo'n ruige rijder. En zoals je al kon lezen vind ik comfort ook wel belangrijk.
Het zou wel fijn zijn als de neus minder zou  duiken bij hard remmen of drempels.
Het lijkt er dus inderdaad op dat ik met de "standaard" R veren i.c.m. verse dempers het beste af ben.
Klopt het dat het onderstel van een T-5R nog weer harder is dan het 850R onderstel ?
Hoogte zal wel ongeveer gelijk zijn denk ik.

wat betreft dempers,

Je kan je inderdaad afvragen of potentere dempers als FSD en B6 veel toevoegen aan het comfort en/of weggedrag. Ik lees over beide heel positieve verhalen, maar hoe verhoud zich dat tot de dagelijkse praktijk.
Gezien het prijsverschil tussen een verse set Bogé en koni FSD of Bilstein B6 mag je van de laatste twee wel erg veel verwachten... maken ze dat echt waar ?

Enno

Citaat van: ed op 15-01-2007 10:17:19
Stel jezelf de vraag wat je van de auto verwacht. Ik weet niet wat voor rijder je bent, maar ik had mijn V70R ook "verlaagd" met Eibach veren en daarnaast gele Koni's. De 850 en V70 classic hebben de neiging om kleine richels en korte hobbels slecht te verwerken. Ik vond daardoor de auto uiteindelijk niet fijn meer rijden.
Toen ik de auto heb verkocht heb ik het standaard onderstel weer teruggeplaatst. Op het moment dat ik met de auto reed had ik het gevoel: zo had ik hem eigenlijk willen hebben! Zo zie je maar het standaard onderstel is zo slecht nog niet. Tuurlijk heeft de auto veel meer body roll, en is de max bochtsnelheid ietsje lager. Daarentegen was er wel rust in de auto, die voor die tijd ontbrak. Op het moment dat je voor een sportonderstel gaat heb je in begin niet door dat de auto zo stug is. Er is immers iets anders voor terug gekomen, nl: "sportiviteit".
Ik moet er wel bij zeggen dat ik de auto niet elke minuut uitpers, en veel kilometers rijd. Ik heb de auto dus niet voor hobby, maar voor werk, en dan is een beetje comfort meegenomen.
Overigens ging de auto met de Eibach veren aan de voorkant maar 0,5 cm omlaag, en aan de achterkant 2 cm! Was ik ook niet over te spreken. Persoonlijk zou ik aan de voorkant hooguit Apex veren monteren (zijn iets lager dan Eibach), en de originele dempers.

Als je de Volvo veren wilt gebruiken kun je de drie veren met elkaar vergelijken. Bedenk dat er enorm veel verschillende Volvo veren zijn. Elke auto heeft een specifieke veer. Er wordt rekening gehouden met het gewicht van de auto. Ik weet niet of de V70 classic dat ook heeft, maar de nieuwe platforms (S60/V70N) maken gebruik van kleuren op de veren. De kleur bepaalt dus uiteindelijk de hoogte en misschien ook de veerconstante (stugheid).

Uiteindelijk denk ik dat het niet alleen om de veer/ demper combinatie gaat maar om het totaal van band, demper & veer.

Ik mis met winterband (195/60/15) het strakke gevoel dat ik met 215/45-17 had...simpel weg omdat de band veel soepeler is. Daarentegen.....de combinatie B6 + H&R rijdt met winterband (15) inch...veel strakker dan met de originele setup...achteraf gezien denk ik dat het zelfs aantrekkelijk is om voor de zomerbanden terug te gaan naar een 15 of 16 inch band.....of in plaats van Bridgestone in de 215/45 uitvoering een michelin primacy of exalto 2 band te nemen (zachter rubber???)........wat ik wel weet is dat ik voor geen goud de vooruitgang in wegligging zou willen missen die ik na de montage van B6 dempers heh gekregen....

Enno

Citaat van: DCCCL op 17-01-2007 00:06:28

Je kan je inderdaad afvragen of potentere dempers als FSD en B6 veel toevoegen aan het comfort en/of weggedrag. Ik lees over beide heel positieve verhalen, maar hoe verhoud zich dat tot de dagelijkse praktijk.
Gezien het prijsverschil tussen een verse set Bogé en koni FSD of Bilstein B6 mag je van de laatste twee wel erg veel verwachten... maken ze dat echt waar ?

Bilstein B6 schokdemper voor EUR 166,40
Bilstein B6 schokdemper achter EUR 97,85

Bilstein is als ik me niet vergis onderdeel van thyssenKrupp....die als ik me niet vergis weer vaste leverancier zijn van Daimlerchrysler, Porsche & Jaguar. En ja ook na een dikke 70000 km voelen de B6-jes nog goed aan. In mijn beleving maakt de bilstein zich meer dan waar.

-D©©©L-

Kwalitatief is er geen discussie mogelijk tussen bilstein of koni. Dat heeft men in de autocross al lang bewezen.
(hoewel ik nooit een weiland in zal gaan met een R  ;D )
Probleem is dat de meeste ervaringen zich beperken tot "ze zijn straffer dan standaard" en "Ze zijn ca 10% straffer". Logisch, de standaard is al minimaal 11 jaar oud en het idee van vervangen komt niet omdat ze nog zo goed zijn.

-Enig idee hoe B6 zich verhoudt tot bijvoorbeeld een gele koni op de zachtste stand ?

-Ik hoorde geluiden dan B6 de wagen mogelijk iets zou kunnen liften door de aanwezige gasdruk, is dit kroegpraat of zit er nog een kern van waarheid in ?

Enno

Citaat van: DCCCL op 18-01-2007 11:57:54
Kwalitatief is er geen discussie mogelijk tussen bilstein of koni. Dat heeft men in de autocross al lang bewezen.
(hoewel ik nooit een weiland in zal gaan met een R  ;D )
Probleem is dat de meeste ervaringen zich beperken tot "ze zijn straffer dan standaard" en "Ze zijn ca 10% straffer". Logisch, de standaard is al minimaal 11 jaar oud en het idee van vervangen komt niet omdat ze nog zo goed zijn.

-Enig idee hoe B6 zich verhoudt tot bijvoorbeeld een gele koni op de zachtste stand ?

-Ik hoorde geluiden dan B6 de wagen mogelijk iets zou kunnen liften door de aanwezige gasdruk, is dit kroegpraat of zit er nog een kern van waarheid in ?

straffer is hij zeker dan standaard volvo.....

Maar waar ik het meest over te spreken ben is het wegcontact dat deze schokdemper geeft...