Dashboardlampjes repareren en klokkenwinkel demonteren

Gestart door Maarten, 07-02-2004 00:24:59

Vorige topic - Volgende topic

keesf

Citaat van: mehn op 25-08-2004 19:56:34
Er zitten 2 verschillende lengtes in. Bijvoorbeeld in de 'info' schakelaar zit de korte.

LINK

De korte zijn echter volgens 'mijn' dealer niet te koop  ???
De lange die ik gekocht heb heeft nummer 9148906. Inmiddels ben ik er achter (leuk zo'n DVD  ;)) dat de korte nummer 9148908 heeft.

Wat ook kan is, dat heb ik gedaan, het lampje uit de lange houder halen (easy) en in de korte houder plaatsten.

voor het korte lampje kan je ook een lampje uit een saab gaan halen. dat zijn dezelfde. enige verschil is de kleur van het kunststof eromheen

even wat anders. wat gebeurt er met mn alarm ( volvo guard) als ik de minpool eraf haal?
moet ik m dan weer opnieuw instellen? zoja is dat lastig?

haasje

zorg dat je je alarm uitschakeld (de sirene ook!), alarm hoef je daarna niet opnieuw in te stellen, alleen sirene weer inschakelen.

keesf

Citaat van: haasje op 06-08-2008 00:00:07
zorg dat je je alarm uitschakeld (de sirene ook!), alarm hoef je daarna niet opnieuw in te stellen, alleen sirene weer inschakelen.

en waar doe ik dat? ik heb geen idee

ik heb in de lampjes bij de aansteker en de automaat verlichting 0.8w 12v lampjes erin gesoldeerd. werkt prima lichtopbrengst ook meer als voldoende.

en een leuk iets. mn boordcomputer verlichting deed niets, en ik had de tip gekregen om ze van onderuit zonder demontage van de dash te vervangen. nou dat is me niet gelukt. ik kan er wel bij maar er geen kracht opzetten. maar wat is het leuke eraan. vanavond rij ik weg en doe t licht aan. was scherst mijn verbazing.. er brandt licht bij de computer... 1 van de 2 lampjes heeft besloten het weer tegaan doen.  :eusa_dance:
ik kan nu dus weer wat zien. en de andere vervang is later wel ;D

thuur

Citaat van: keesf op 06-08-2008 23:23:27
vanavond rij ik weg en doe t licht aan. was scherst mijn verbazing.. er brandt licht bij de computer... 1 van de 2 lampjes heeft besloten het weer tegaan doen.  :eusa_dance:

En hoe lang denk je dat dat lampje nog blijft branden?

Gr :eusa_eh:

haasje

je sirene (als hij erin zit, claxon kan namelijk ook) kun je uitschakelen met een sleuteltje. Bij mij zat hij achter voorspatbord voor mijn linker voorwiel, maar kan ook tegen je schotbord zitten.

keesf

Citaat van: thuur op 06-08-2008 23:38:16
Citaat van: keesf op 06-08-2008 23:23:27
vanavond rij ik weg en doe t licht aan. was scherst mijn verbazing.. er brandt licht bij de computer... 1 van de 2 lampjes heeft besloten het weer tegaan doen.  :eusa_dance:

En hoe lang denk je dat dat lampje nog blijft branden?

Gr :eusa_eh:

ik hoop heel lang. maar ik denk maar even  ::)

Citaat van: haasje op 07-08-2008 01:21:35
je sirene (als hij erin zit, claxon kan namelijk ook) kun je uitschakelen met een sleuteltje. Bij mij zat hij achter voorspatbord voor mijn linker voorwiel, maar kan ook tegen je schotbord zitten.

ik heb een on/off schakelaar op de sirene zitten. als ik m daar op off zet is er geen probleem meer en kan ik aan de gang?

haasje

Ludo

en als de sirene dan toch nog gaat loeien na het terug aansluiten van de accupolen, druk je gewoon even op het knopje van de afstandbediening...

b0nkolok

Citaat van: Raf op 26-03-2004 22:50:25
bestaat er eigenlijk een setje lampjes voor zo'n ingreep?

Raf

Hééé RAF, ben jij dat, meppend op slagwerk? Wil ik graag weten, want ik ben jaren lang ook meppend geweest. Heeft nix met die rot-lampjes te maken, maar wel interessant.

Nou ja, die dashboard lampjes .... als je die steeds half laat banden gaan ze een levenlang (van de roffel dan) mee.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

mevita

Vandaag me ook begeven aan het vervangen van een lampje van de klok en buitentemperatuurmeter, met de beschrijving hier op het forum ging het zeer makkelijk. Een tip haal bovenkant helemaal los werkt een stuk gemakkelijker. Zijn 3 schroefjes binnenkant boven dashboardkastje meer en 2 schroefjes aan de buitenkant rechts. Plastic dopje verwijderen daarachter zit er 1, roostertje weghalen dan zie je de 2e. Ventilatierooster rechterkant gewoon laten zitten, daarna kun je vrij eenvoudig de unit eruit halen. De pin van de groene stekkers aan  voorkant even induwen dan gaan ze gemakkelijk los.  Lampje verwisseld van klok en geprobeerd. Klok was verlicht maar de 4 lampjes van de tellers deden het niet meer, zeker kapot geschrokken van het nieuwe lampje ;D.
Nieuwe lampjes gehaald en meteen maar de blauwe geprobeerd, gewone steeklampjes 5w-12v.
Op zich ziet het leuk uit jammer dat de rode wijzers niet meer fel verlicht zijn, zie foto

-D©©©L-

Citaat van: mevita op 27-08-2008 23:49:26
Vandaag me ook begeven aan het vervangen van een lampje van de klok en temp met de beschrijving hier op het forum ging het zeer makkelijk een tip haal bovenkant helemaal los werkt een stuk gemakkelijker en zijn 3 schroefjes binnenkant boven dashboardkastje en 2 schroefjes aan de buitenkant rechts( plastic dopje verwijderen daarachter zit er 1, roostertje weghalen dan zie je de 2e) gewone ventilatierooster rechterkant gewoon laten zitten, daarna kun je vrij eenvoudig de unit eruit halen (de groene stekkers pin voorkant even induwen dan gaan ze gemakkelijk los) toen lampje verwisseld van klok en geprobeerd klok was verlicht maar de 4 lampjes van de tellers deden het niet meer(zeker kapot geschrokken van het nieuwe lampje ;D)
nieuwe lampjes gehaald en meteen maar de blauwe geprobeerd(gewone steeklampjes 5w-12v).
Op zich ziet het leuk uit jammer dat de rode wijzers niet meer fel verlicht zijn,zie foto
http://parkstadnails.nl/verlichting%20blauw%20dashboard%20850.JPG

probeer even wat punten, komma's en hoofdletters te plaatsen. dit is onleesbaar.

mevita

Sorry het is ja al wat laat nu, wilde even vlug nog m,n bericht plaatsen.
Heb het verandert kijk maar even of het zo beter is,
groetjes mevita

razorx

Kan het toch niet laten.
Heb de hele klokkenwinkel en de schakelaars van ledjes voorzien. Erg veel werk maar wel dankbaar.

Hele topic:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,23149.0.html

Waar de klokkenwinkel begint:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,23149.msg461454.html#msg461454

Een plaatje:

En nog een:

Absoluut met drie leds in serie doen plus serie weerstandje anders is het in no time kapot. Pieken en zo.

Groeten van Yits

mevita

Bij de leds geven daar de wijzers wel goed licht?
Ik plaats nog even mijn foto met gewone blauwe lampjes dan kan men het verschil beter zien.

razorx

Ja. Maar gebruik wel witte ledjes. Door het groene filter krijg je blauw licht, maar kunnen de wijzertjes ook rood schijnen.
Het eerste heeft er mee te maken dat witte ledjes niet in een breed spectrum uitzenden.

Groeten van Yits