Mechanisch "aanlopend" geluid uit handbak

Gestart door sjarrel2, 17-01-2007 09:58:27

Vorige topic - Volgende topic

sjarrel2

Beste,

Sinds kort komt er een "schurend" geluid uit mijn handbak ('92 GLT). Net of iets aanloopt (niet het "bekende" zagende geluid). Het geluid doet zich alleen voor als ik aan het rijden ben (daarom alsof er iets aanloopt). Des te harder ik rij, des te sneller het geluid zich herhaalt. Het maakt niet uit of ik de koppeling intrap of niet, het geluid gaat mee door zolang de auto rijdt. Het geluid lijkt dus echt onder de schakelpook vandaan te komen of evt. iets meer naar het blok toe. Wat draait daar rond dat dit geluid kan veroorzaken? Iets met de aandrijving ofzo?

Oh ja, vlak voordat het geluid voor het eerst begon hoorde ik een soort "ploing" ???, alsof er een kabel knapte ofzo.

Voor de rest rijdt de auto prima, geen lekkages, geen lampjes, niets te zien zo onder de auto en schakelt verder prima (behalve terugschakelen naar z'n twee, maar daar had tie al last van).

Wat kan dit zijn?

pwassink

Een wiellager, of aanlopende rem of handremblokjes zijn de eerste verdachten zo.
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

sjarrel2

Omdat ik volgende maand voor de apk moet, heb ik zelf al wat dingen nagelopen om evt. simpele gebreken zelf op te lossen (wat lampjes vervangen, fuseekogels gecontroleerd etc.). Hierbij heb ik al geconstateerd dat de remmen niet aanlopen. Ik heb wel de handrem voor het rechter achterwiel wat gesteld. Maar als dit aanloopt, komt het geluid toch niet onder het midden van de auto vandaan?
Badankt voor het meedenken.

Clapton

Ik zou absoluut niet blijven rijden met een auto waar een schurend geluid uit de bak komt, voordat je het weet sloop je iets wat een werkelijk dure reparatie tot gevolg heeft, ik denk dat het beste even naar een Volvo garage kunt rijden dan weet je in ieder geval wat het is en dan kan je als nog beslissen wat je doet.

sjarrel2

Hmm, da's wel een optie. Ik zat evt. ook te denken aan het verversen van de bakolie.

Clapton

Citaat van: sjarrel2 op 17-01-2007 10:37:05
Hmm, da's wel een optie. Ik zat evt. ook te denken aan het verversen van de bakolie.

Als ik het een beetje begrepen heb, er bestaat de mogelijkheid dat ik dat dus niet heb, kan je bak wat olie lekken, als dat langere tijd zo is krijgt je bak op een gegeven moment te weinig olie en dat is tamelijk funest, dus zou ik beginnen met het vervangen van de oliekeerring, correct me if i am wrong, als je dat bij een dealer doet is dat niet echt duur, volgens mij was dat voor onze 480 ES 60 euro, maar ja dat is BelgiĆ«. 

sjarrel2

Nou, hij lekt verder niet, ook nooit gedaan. En sinds het een gesloten systeem is, lijkt met het zeer vreemd als er te weinig bakolie in zit. Maar ja, ik kan het beter uitsluiten dan straks met de brokken zitten.

pwassink

Midden onder een voorwielaangedreven 850 zit niks draaiends..

Je versnellingsbak zit tussen de dwarsgeplaatste motor en je linkervoorwiel in dit geval. Daar zou ook een lager stuk kunnen zijn, of wat aanlopen maar dit zit normaliter in een oliebad dus moet behoorlijk aan gruis zijn / compleet droog staan om een echt slepend geluid te maken.

Vul even wat info aan, type, motor soort bak etc .. je profiel is ook karig met info btw ..

lezen Peet lezen ..  :eusa_wall:

JCviggen

Komt helemaal niet van de bak zo te horen.
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

sjarrel2

En onder de bijrijders positie, zit daar iets wat meedraait als je aan het rijden bent?

pwassink

Citaat van: sjarrel2 op 17-01-2007 13:54:23
En onder de bijrijders positie, zit daar iets wat meedraait als je aan het rijden bent?

Nee, daar zit echt niks.
(ik heb hem daar pas nog tot op t kale metaal opengehad daar, ivm een irritant rollende M&M chocopinda..    :eusa_shhh:)

Enige wat zou kunnen is dat er wat in je aanjager zit of die electromotor/lagers wat slecht lopen,
vanaf die ventilator loopt er een luchtpijp die onder die stoel uitkomt die mogelijk t geluid meeneemt.
Even zoeken op kachelweerstand / interieurfilter of aanjager geeft je wat info over hoe wat en of waar
dingen zich bevinden en hoe je erbijkomt ..  Uiteraard zou het geluid dan ventilator snelheid gerelateerd moeten zijn.

t is vergezocht maar zo t enige wat me te binnenschiet.

sjarrel2

Hmm, ja, maar dan zou in principe als ik stilsta het probleem zich ook voordoen. Ik heb de aanjager op verschillende standen gezet, ook uit, maar geeft geen verschil in het geluid.
Ik zoek nog even verder :-\

Joachim1

Het kan het steunlager zijn die zit aardig aan die kant dacht ik   :eusa_whistle: of anders een klem van je ashoes die
daar los zit of ergens tegenaan tikt.

roffelfreak

ABSOLUUT stoppen met rijden ik heb hetzelfde gehad... eerst alleen in de 2e dan ook zachtjes in de 3e, en nu is me bak vastgelopen mijn mooie roffel staat nu stil. zomaar op autoweg ik krijg hem niet meer uit versnelling met koppeling in loopt hij ook niet vrij. ben zelf nog niet erachter wat het is maar hij loopt niet meer iig.. ik zou heel snel erna laten kijken wat voor type heb je? ik heb een T5.

Werffs

Hallo, (hopelijk reageert hier nog iemand op)
Ging het hier om een hoogtonig geluid dat met de snelheid opliep?

Ik heb dit dan denk ik ook in mijn S70.
Wat mij opvalt is dat het geluid ook even oploopt in toonhoogte bij het terugschakelen.

Zelfde probleem?

Mvg, Simon