is t nog steeds mogelijk omzetten naar G3?

Gestart door jakobab3, 21-01-2007 19:39:37

Vorige topic - Volgende topic

Snellebaksteen

Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Racingbrick

eh, ik ken een 240 uit 1992 met G3.... :eusa_clap:

JoostG

Goed...
Iik heb redelijke contacten bij de RDW. Ik gaat dat dus is ff uitzoeken :)
Automaat eruit, handbak erin. Leve de roffel!

rolvio

bij mij hing het destijds af van productcode of zoiets van de gas installatie. heb een 850 20v met lpi. die van mij had de juiste productcode en kon omgezet worden.

rolfio

Hans Duiven

Zo maar een vraag: Kan de RDW een EG 94/12 gecertificaat afgeven na keuring?

Hans

Boy

Ik heb het al eerder vermeld bij de LPG/LPI topic. Het 10e karakter van je chassisnummer moet letter V zijn. Ik heb helaas letter S.  :-\

Gegroet,

Boy
(2.5 - 20V)

Ludo

Citaat van: Boy op 14-03-2007 23:33:41
Ik heb het al eerder vermeld bij de LPG/LPI topic. Het 10e karakter van je chassisnummer moet letter V zijn. Ik heb helaas letter S.  :-\

dat klopt niet, je wil niet weten hoeveel er op G3 staan met een andere letter als V.

Boy

Kijk,

Dat wordt weer interessant. Ik heb het nagevraagd bij Car Care Wallinga. Bij een LPG inbouwstation in Rijswijk (ZH) was een snelle blik op de motor al voldoende om te constateren dat G3 'echt niet gaat lukken'.
Hoe nu verder?

Ludo

Citaat van: Boy op 15-03-2007 19:51:48
Hoe nu verder?

Citaat van: Ludo op 21-01-2007 21:29:27
als de éne gasboer je niet kan helpen probeer je toch gewoon de andere.
wat de éne niet klaar krijgt lukt de anders soms wél. ;) 

CharlieFox

Mensen, mensen wat een ondoorzichtig gedoe met dat G3. Niet aan julllie hoor, maar mbt de wetgever. Dit is nu weer typisch zo'n voorbeeld waarbij de wg vanachter diverse bureau's regelgeving in elkaar bakt en de praktische uitvoering (dus de bevoegdheid, delegeren) uitbesteed aan daartoe erkende LPG inbouwstations. En die (van origine techneuten) kennen ook vaak de regelgeving niet van buiten, hebben ze ook geen zin in, is saai, waardoor er allerlei onduidelijkheden ontstaan. En ja, kan ook wel eens in je voordeel werken. Heb zojuist maar een officieel uitziend mailtje naar (o.a.) Volvo NL verzonden. Ben zeer benieuwd wat daar uitkomt. Volgens de officiële eisen kan mijn auto van G2 naar G3 (sept. 1995 en op de verdamper staat Volvo).

(...) Auto´s vanaf 1 januari 1994 zijn waarschijnlijk  ;D gecertificeerd. Om helemaal zeker van uw zaak te zijn kunt u kunt u het beste met uw dealer of importeur contact opnemen. (...)

(...) Als het één van onderstaande merken is bestaat de mogelijkheid  ;D dat het een G3 is: AG Autogas - Eurogas Utrecht - Koltec - LPG Techniek Zevenaar - Necam - Prins - Vialle. Er zijn ook private label merken voor autogasinstallaties. Dan staat op de apparatuur het merk van de auto. (...)

Het lullige van dit soort zaken is, zoals door enkelen terecht al is opgemerkt, dat het vetgedrukte hierboven voor interpretatie vatbaar is, dus zowel voor RDW als erkend inbouwstation. Ik ben benieuwd of er duidelijke zwart/wit regelgeving met technische details over dit onderwerp bestaat.

Bijvoorbeeld wat iemand noemt over die wel/niet een V in je chassisnr, dat wil ik dan wel eens op papier zien.

In ieder geval ga ik dit (ook) tot op de bodem uitzoeken, kan ff duren maar mocht er iets nuttigs te melden zijn laat ik het uiteraard weten.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

Ludo

Citaat van: CharlieFox op 15-07-2007 10:26:07
Ik ben benieuwd of er duidelijke zwart/wit regelgeving met technische details over dit onderwerp bestaat.

ja hoor, je kan gewoon bij Volvo Nederland aanvragen voor welke modellen/motoren zij een wettelijke goedkeuring leveren voor G3.

het is eigenlijk belachelijk dat dit geselecteerd is, want ze voldoen allen aan dezelfde norm, van 1991 t.e.m. 1997...

Deltalink

Hmm, hier heb ik ook wel oren naar. Ik heb onlangs ook bij Car Care Wallinga gevraagd of mijn systeem tot G3 omgezet kan worden, waarop ik antwoord kreeg dat als je motorcode B5252S hebt, deze van '97 of later moet zijn om in aanmerking te komen. De mijne is uit '94 dus helaas.

Lekker verwarrend zeg al die verschillende criteria! Misschien dan toch ook maar eens contact opnemen met Volvo NL? Op mijn verdamper heb ik wel een mooie 'specially made for Volvo' (oid) sticker...
"De achterwielophanging van de Volvo 850 is gepatenteerd onder de naam Delta-Link. Dit unieke semi-onafhankelijke systeem combineert de voordelen van een starre as met de voordelen van geheel onafhankelijke achterwielophanging." - Volvo 850 Estate folder

CharlieFox

Citaat van: Ludo op 15-07-2007 12:22:55
Citaat van: CharlieFox op 15-07-2007 10:26:07
Ik ben benieuwd of er duidelijke zwart/wit regelgeving met technische details over dit onderwerp bestaat.

ja hoor, je kan gewoon bij Volvo Nederland aanvragen voor welke modellen/motoren zij een wettelijke goedkeuring leveren voor G3.

het is eigenlijk belachelijk dat dit geselecteerd is, want ze voldoen allen aan dezelfde norm, van 1991 t.e.m. 1997...
Ludo, helemaal correct. Ik heb zojuist een (korte) schriftelijke reactie van Volvo NL ontvangen.

=================================
Geachte heer Kloos,

De LPI certificering geldt alleen op de Volvo 850 met de b5252s vanaf modeljaar 1997. Uw auto voldoet niet aan de voorwaarden.

Wij kunnen u helaas niets anders meedelen.

Met vriendelijke groet,

Volvo Cars Nederland B.V.
S.W.Vellema
Customer Relations Consultant
Stationsweg 2,  NL-4153 RD  Beesd
P.O. Box 16,    NL-4153 ZG  Beesd
tel.     +31 345 688204
fax      +31 345 688382
e-mail: svellema-at-volvocars.com
internet: www.volvocars.nl

=================================

Lekker wel. Ik heb gelijk de telefoon genomen maar hij was al weg. Een collega dame van hem (best wel technisch onderlegd) heeft mij te woord gestaan en die bevestigde van die lijst. Die hebben idd alle Volvo dealers destijds ontvangen, niet digitaal overigens volgens haar. Nou, ik wil die lijst dan wel eens zien, binnenkort eens langs een paar dealers.

Anders resteert ook nog altijd de mogelijkheid om een LPG-inbouwer de boel toch in te laten bouwen als hij/zij (per abuis?) van mening is dat de auto voor G3 gecertificeerd is (zwaaien met extra flappen?). Hoeft alleen de installatie nog gecertificeerd te worden maar dat gaat middels inbouwen van zo'n computer weet ik nu. RDW zal wrs alleen steekproefsgewijs checken en in praktijk zal dat wrs nauwelijks gebeuren. Daarna formuliertje op laten sturen door het inbouwstation aan het RDW en binnen enkele dagen G3 op je deel I. Ik zie eea als exact hetzelfde principe als de APK-keuringen. Is ook uitbesteed door het RDW aan daartoe bevoegde garagebedrijven die tevens de afmelding verzorgen (ter goede trouw en alnaargelang de kunde van de APK-meester). En het RDW keurt dan weer (steekproef) of de APK's wel correct uitgevoerd worden. Technisch zal het allemaal geen hol uit maken en werken die G3's in iedere auto, toch?

To be continued ...
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

mehn

Nieuwe installaties zijn waarschijnlijk allemaal wel G3 installaties, lijkt me sterk dat er nog veel G2 installaties verkocht worden.
Als je m zelf laat inbouwen is de kans vrij groot dat je de G3 indicatie krijgt. Gewoon even vooraf vragen en als inbouwvoorwaarde stellen ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

CharlieFox

Citaat van: mehn op 17-07-2007 17:51:14
Nieuwe installaties zijn waarschijnlijk allemaal wel G3 installaties, lijkt me sterk dat er nog veel G2 installaties verkocht worden.
Als je m zelf laat inbouwen is de kans vrij groot dat je de G3 indicatie krijgt. Gewoon even vooraf vragen en als inbouwvoorwaarde stellen ;)
Mehn, zie topic subject. Het gaat over "omzetten" dus ik heb al een G2 erin zitten. Maar ik wil natuurlijk graag die driehonderdenzoveel pietermannen vangen, vandaar ...