T-5R import uit Duitsland, hoe BPM juist laten berekenen

Gestart door V70geRwin, 26-01-2007 23:52:34

Vorige topic - Volgende topic

V70geRwin

O.a van Spin die net zijn T5-R heeft geimporteerd (en mij via het forum wees op een nog te koop staande zwarte station, waarvoor veel dank!) begrijp ik dat de belastingdienst de T-5R niet kent en voor het gemak de 850R aanhoud met een hogere BPM aanslag als gevolg.

Spin had een printje van de T-5R folder gemaakt maar redde het daar niet mee.

Zelf dacht ik om de copyshop een complete folder te laten maken op dik glans papier zodat het net lijkt alsof het een echte folder is. Hopelijk is dat net iets overtuigender.

Maar ik ben zeer benieuwd naar succes danwel drama  :o verhalen over het importeren/bpm verhaal van T-5Ren.

Alvast bedankt,
Gerwin

Er is enige haast mee aangezien ik de auto volgende week zaterdag op ga halen (mits 100% zoals verteld door de dealer).

t5karel

Citaat van: spekkie99 op 26-01-2007 23:52:34
O.a van Spin die net zijn T5-R heeft geimporteerd (en mij via het forum wees op een nog te koop staande zwarte station, waarvoor veel dank!) begrijp ik dat de belastingdienst de T-5R niet kent en voor het gemak de 850R aanhoud met een hogere BPM aanslag als gevolg.

Spin had een printje van de T-5R folder gemaakt maar redde het daar niet mee.

Zelf dacht ik om de copyshop een complete folder te laten maken op dik glans papier zodat het net lijkt alsof het een echte folder is. Hopelijk is dat net iets overtuigender.

Maar ik ben zeer benieuwd naar succes danwel drama  :o verhalen over het importeren/bpm verhaal van T-5Ren.

Alvast bedankt,
Gerwin

Er is enige haast mee aangezien ik de auto volgende week zaterdag op ga halen (mits 100% zoals verteld door de dealer).
Er is nix drama of succes aan,reken voor een t5-r gewoon op 13 a 1400 euro bpm.Mijn douane kende de t5-r wel degelijk ;).En of er nou wel of geen lm velgen of de airco het nou wel of niet doet maakt allemaal geen fu*k uit.Het is simpel 850 t5-r koste destijds rond de 50.000 euro,en aan de hand daarvan wordt de bpm berekend :).
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

t5karel

Er zullen altijd wel geluksvogels zijn die minder betaald hebben ;D.Maar zoals zo vaak betaal ik altijd te veel,en heb ik altijd te weinig verdiend,en smaakt het eten bij een ander ook altijd beter,en,en ,en.............een ander z,n vrouw ook ALTIJD leuker ;D.
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

denkweb

Citaat van: t5karel op 27-01-2007 08:49:29
Er zullen altijd wel geluksvogels zijn die minder betaald hebben ;D.Maar zoals zo vaak betaal ik altijd te veel,en heb ik altijd te weinig verdiend,en smaakt het eten bij een ander ook altijd beter,en,en ,en.............een ander z,n vrouw ook ALTIJD leuker ;D.

Maar rijdt de auto verder prima, toch?  ;)

Joris_Scholte

Zowel de T-5R als de R zijn af fabriek compleet uitgerust. Enige opties kunnen zijn metallic lak en elektrisch verstelbare rechterstoel. Je kunt naar mijn idee m "kaal" aanbieden bij de Belastingdienst, of met lichtmetalen velgen, leer, bigfront-radio etc, het zou niet uit moeten. Altijd een folder (geen kopie) mee, en als ze alsnog moeilijk doen werk er van maken.

Esveldt

LekkeRRRR

Citaat van: Esveldt op 27-01-2007 10:08:22
klik

En daar klopt ook weer niet veel van.

Uitgaande van een handgeschakelde sedan:
99000 - cons prijs incl
26391 - bpm
10814 - btw (17,5%)

61795 - netto catalogus prijs.

op de folder staan heel andere bedragen:

http://www.uncle-olav.com/brochurescans/11/p04.jpg

als uitgegaan wordt van de restberekening van bovengenoemde bpm van 26391, dan komt dat uit op een te betalen bedrag van 2639
Als dezelfde berekening wordt losgelaten op het bpmbedrag op de folder 25052,27 dan komt de bpm-berekening uit op 2351,23 ( (25052,27 - 1540)*0,1 ). Een verschil van bijna 300 euro !!

Als er iemand is met een geimporteerde T-5R waarbij een bpm-berekening (en afdracht) is gedaan aan de hand van het orginele bpm-bedrag, dan is het verzoek om een aantal kopietjes. We zijn immers voor de belastingdienst gelijk en horen onder gelijke omstandigheden de dezelfde hoeveelheid belasting te betalen. Nu is er een scheve situatie !!

;)/jan

volvosjonnie

Div.links:

http://www.camper-freaks.nl/Berekenen%20van%20de%20BPM%20afdracht%20bij%20invoer%20-%20Import%20en%20Exports.htm

http://www.bpmoverzicht.nl/

http://www.douane.nl/download/18.html

Misschien heb je wat aan deze links, en in het verleden was het ook wel slim om op de dag van de keuring de auto zo kaal mogelijk te maken qau extra's, maar ik weet niet of dit nog steeds van toepassing is of enig verschil uitmaakt ???
Wanneer wordt het zomer..

-D©©©L-

Citaat van: LekkeRRRR op 27-01-2007 13:44:52
En daar klopt ook weer niet veel van.

Uitgaande van een handgeschakelde sedan:
99000 - cons prijs incl    klopt
26391 - bpm  waar haal je dat weg ?
10814 - btw (17,5%)  waar haal je dat weg ?

61795 - netto catalogus prijs. waar haal je dat weg ?

op de folder staan heel andere bedragen:

http://www.uncle-olav.com/brochurescans/11/p04.jpg

als uitgegaan wordt van de restberekening van bovengenoemde bpm van 26391, dan komt dat uit op een te betalen bedrag van 2639
Als dezelfde berekening wordt losgelaten op het bpmbedrag op de folder 25052,27 dan komt de bpm-berekening uit op 2351,23 ( (25052,27 - 1540)*0,1 ). Een verschil van bijna 300 euro !! Je doet guldens min euro's!  en waarom de vaste aftrek van € 1540 er nog een keer af ?

Als er iemand is met een geimporteerde T-5R waarbij een bpm-berekening (en afdracht) is gedaan aan de hand van het orginele bpm-bedrag, dan is het verzoek om een aantal kopietjes. We zijn immers voor de belastingdienst gelijk en horen onder gelijke omstandigheden de dezelfde hoeveelheid belasting te betalen. Nu is er een scheve situatie !!

Het is heel simpel:

Netto catalogus prijs ex. btw in 1995 was 62.9435 gulden = € 28558
BPM hierover bij invoer uit Duitsland is 45,2% - € 1540 van de netto catalogusprijs.
€ 12908 - € 1540 (vaste aftrek benzine) = € 11368.
BTW is al betaald in .de en blijft dus buiten beschouwing.

Al ik uit ga van een datum eerste toelating van 01-06-1995,
is hij nu 139 maanden oud en is er een BPM afschrijving van 90%.
10% van € 11368 = ~ € 1137,--

En kaalmaken heeft voor een t-5r sowieso geen zin. Voor ander 850's  je bent dagen bezig om €100,-- te verdienen. De douane ambtenaar zal zich aardig in de zeik genomen voelen en da's weer niet lekker voor de voorgang. Die mensen weten heel goed wat er wel en niet in een auto hoort te zinnen; het is hun werk.
Betaal gewoon dat beetje bpm.

LekkeRRRR

[schaam modus aan]Klopt, ik heb appels met peren vergeleken. [schaam modus uit]

De catalogusprijs zoals op de folder staat (eventueel vermeerderd met de prijs voor een automaat) moet als uitgangspunt worden genomen. De op de folder vermelde bpm is niet relevant (was toen blijkbaar 39,8 procent). Men gaat uit van het huidige bpm-tarief. (Overigens was het btw percentage ook maar 12,5 procent).
Genoemde 1137 euro is dus het correcte bedrag. RDW dient uit te gaan van de prijzen vermeld op de orginele brochure en niet van de prijzen van de R.

;)/jan

Jan_D.

Niet altijd wordt door douane zo scherp op extra acessoires gecontroleerd. Soms (bij nog wat oudere auto's) hoorde ik zeggen: ik ga wel van de standaarduitvoering uit!

Dat is nog eens aardig niet waar!

Jan

Spin!

Ik heb me wel gruwlijk staan ergeren aan die douane chef. Maar dat verhaal komt wel in de nieuwe Roffel...

bpm viel het meest tegen...maar ben alsnog duizenden euro's goedkoper uit dan wanneer ik zo'n hok in NL had moeten kopen. En of het nou een origineel Nederlandse T-5R is, what the F*...tis allemaal zweeds verzinsel, belgisch band product.

Denk dat je bij de Douane geluk moet hebben dat zo'n chef-grens met z'n goede been uit bed is gestapt.

www.vm-parts.nl

Rayman

Citaat van: Spin! op 27-01-2007 19:23:28
Ik heb me wel gruwlijk staan ergeren aan die douane chef. Maar dat verhaal komt wel in de nieuwe Roffel...

bpm viel het meest tegen...maar ben alsnog duizenden euro's goedkoper uit dan wanneer ik zo'n hok in NL had moeten kopen. En of het nou een origineel Nederlandse T-5R is, what the F*...tis allemaal zweeds verzinsel, belgisch band product.

Denk dat je bij de Douane geluk moet hebben dat zo'n chef-grens met z'n goede been uit bed is gestapt.

Hok?  :eusa_naughty:

Spin!

www.vm-parts.nl

V70geRwin

Kijk eens wat een aandacht  ;D
Was even offline ivm verhuizing, nu in de openbare bibliotheek.. ::) want ADSL verhuizen kun je ook een topic over vullen..

Iedereen bedankt voor de tips, aanmoedigingen en andere uitingen  ;)

Zaterdag de auto ophalen en maandag naar het keuringsstation in Amsterdam.
Zal de ervaring hier zeker posten.
Kaalmaken ga ik niet aan beginnen, nu al 90% korting, wil alleen dat het berekend wordt zoals bedoeld is en niet volgens de willekeur van wie dan ook.

gr,
Gerwin