Matte achterlichten 850 estate...al veel over geschreven. nu met foto's erbij

Gestart door Frans 50, 31-01-2007 22:56:24

Vorige topic - Volgende topic

KUKO (Rob)

De lampen die afgelopen zaterdag zijn gedaan zijn wel dof maar nog niet grijs zoals ze voorheen waren , dus t oogt wel beter.Enne nog bedankt he  ik zal wel posten wanneer t er vanaf is .Gr.Rob

elianmars

Citaat van: KUKO (Rob) op 03-02-2007 00:55:48
De lampen die afgelopen zaterdag zijn gedaan zijn wel dof maar nog niet grijs zoals ze voorheen waren , dus t oogt wel beter.Enne nog bedankt he  ik zal wel posten wanneer t er vanaf is .Gr.Rob

Dus het is er toch nog niet helemaal af?

Misschien als 't twee keer behandeld zou zijn geweest dat 't er nog beter uit zou zien.

Je rijdt nu dus met één mat en één minder mat achterlicht?  ;D

Rayman

Units van MY1996/1997  :eusa_whistle:

Polytrol, Oke-wax, spuiten, lijnolie (yuk),  het helpt allemaal maar voor erg korte duur. Wil je goed bezig zijn: schaf jezelf een setje aan van modeljaar 96/97 en je hebt er geen gedonder meer mee.

elianmars

Citaat van: Rayman op 03-02-2007 09:44:22
Units van MY1996/1997  :eusa_whistle:

Polytrol, Oke-wax, spuiten, lijnolie (yuk),  het helpt allemaal maar voor erg korte duur. Wil je goed bezig zijn: schaf jezelf een setje aan van modeljaar 96/97 en je hebt er geen gedonder meer mee.

Je vergeet de vaatwasser nog in het rijtje, Ray  ;) ;D

mehn

Citaat van: elianmars op 03-02-2007 09:48:07
Je vergeet de vaatwasser nog in het rijtje, Ray  ;) ;D

Dat hielp niet :(

Ze werder er wél erg schoon van ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

elianmars

KUKO (Rob)

Nee hoor hij had netjes beide lampen gedaan.Dus ze zijn gelijk van kleur.

pwassink

Eigenlijk niks helpt voor Estate lichtunits van < 96 langdurig..

Resumerend:

Vaatwasser, Schuren, polijsten en blanke lak spuiten = veel werk en paar maanden mooi?
Polytrol, gekookte lijnolie, autowas = weinig werk en paar weken mooi.

Ik heb op het spuiten na alles geprobeerd, ook het kunstofpolijsten waar ik vanuit de
zweefvliegerij (cockpitkappen) al wel enige ervaring mee heb.
Uiteindelijk besloten om ze toch maar te vervangen, prijs viel me allezins mee eigenlijk.
Ze staan bij volvo voor Ca. 90.- ex op papier, heb je een goede band met je dealer dan ben je
dus ongeveer € 200.- kwijt en het wisselen kan je zelf, deze actie valt best mee.
Zorg ervoor dat je in ieder geval de lampen hebt van >96 anders zijn ze zeker na een jaar of 7
gegarandeerd weer hetzelfde .

En de reden dat ik voor volvo koos en niet voor imitatie is ook omdat de kunstofkleur van de volvo
lamp nagenoeg hetzelfde is als van het nog originele onderste deel van de lampunit, deze
krijgt vanwege de vertikale stand veel minder UV voor zijn kiezen en is dus nog relatief goed.

t is dus even een paar euries maar, dan heb je ook een mooi strak kontje aan je 850..  :P

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

mehn

Citaat van: pwassink op 03-02-2007 10:31:13
Vaatwasser, Schuren, polijsten en blanke lak spuiten = veel werk en paar maanden mooi?

Dat zou ook wel eens heel lang mooi kunnen blijven, alleen heb ik de verkeerde blanke lak gebruikt ;D

XC60 D4 AWD:

pwassink

Citaat van: mehn op 03-02-2007 10:36:38

Dat zou ook wel eens heel lang mooi kunnen blijven, alleen heb ik de verkeerde blakne lak gebruikt ;D

Je kan het oppervlak wel opnieuw met lak "verzegelen", dit doe je in wezen met alle andere poetsproducten ook.
Alleen zit de feitelijke UV kunstofschade dieper, mijn rechterlamp onder een hoek bekeken is gewoon wit,
dit vanwege hele series haarscheuren met name in het bovenste deel. Dat kan ik niet wegspuiten
ben ik bang voor .. Wat ik me wel afvraag is hoe lampen van volvo's uit zonnigere landen eruitzien ?

FGG

Zorg ervoor dat je in ieder geval de lampen hebt van >96 anders zijn ze zeker na een jaar of 7
gegarandeerd weer hetzelfde .

Hoe herken je eigenlijk de goede? Los van het feit dat de 'foute' dus verweerd zijn of worden. I.e. als ze je nu een set nieuwe achterlichten geven die er als nieuw uit zien, hoe zie je dan of het het nieuwe model is?

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

)()()sT

Florian,

Er staat een merktekentje in met het jaartal "96" bij mij in dacht ik... Zal zo eens even checken ;)

mehn

Citaat van: )()()sT op 03-02-2007 10:45:40
Florian,

Er staat een merktekentje in met het jaartal "96" bij mij in dacht ik... Zal zo eens even checken ;)

Klopt.
Ik heb 3 setje waar 95 opstaat en uit de merktabel die aan de binnenkant gebrand staat blijkt dat die uit december zijn. Die zijn ook al een stuk beter, maar toch van een ander kunststof als die van 96 lijkt het ;)

XC60 D4 AWD:

thuur

...
Ze staan bij volvo voor Ca. 90.- ex op papier, heb je een goede band met je dealer dan ben je
dus ongeveer € 200.- kwijt en het wisselen kan je zelf, deze actie valt best mee.
...
En de reden dat ik voor volvo koos en niet voor imitatie is ook omdat de kunstofkleur van de volvo
lamp nagenoeg hetzelfde is als van het nog originele onderste deel van de lampunit, deze
krijgt vanwege de vertikale stand veel minder UV voor zijn kiezen en is dus nog relatief goed.
...

Hu? Je hebt dus 200 piek betaald voor alleen de bovenste gedeeltes?

Bij Estate Services staan ze voor 92 euro incl. BTW. Trek daar de clubkorting vanaf en dan heb je ze voor zo'n 160 euro. Origineel Volvo welteverstaan.

Gr ;)

pwassink

Nee ik heb minder betaald, en een kwam er van marktplaats..

Ik ga ze er zo inzetten en de bovenste achterlichten vervangen, net even lamp no2 opgehaald.

Zal wat foto's maken, het lijkt erop dat na een bepaalde datum er geen jaartal meer opstaat aan de buitenzijde.
Deze cirkel is op beide nieuwe lampen leeg.

Wel is er een nagenoeg onleesbare tabel onderin de binnenzijde zichtbaar,
maar daar had de mal zijn beste tijd gehad lijkt het. 

Ook zitten er aan de onderzijde "supermarktplakkers" met een datum
als ik die moet geloven zijn ze beide van 2006  :eusa_think:

Foto's van het geheel:

Beginsituatie, speakers kunnen eruit door rode pinnetjes uit te trekken, positie van de beide boutjes.

Even goed schoonmaken en in de was, oud en nieuw bij elkaar, Oeh .. veel verschil.

Oude lamp met jaartal, dit is puur UV veroudering, Nieuwe lamp met lege jaartalcirkel en positie.

Ik heb beide onderste lamp-units toch ook maar even opgepolijst, verschil was fors, zo is t beter ..