Schok tijdens overschakelen automaat.

Gestart door elianmars, 28-02-2007 22:17:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

elianmars

Sinds we de wagen hebben (nu ruim twee jaar) schakelt de automaat van de 2e naar de 3e versnelling met een schok(je).

Ik had gehoopt dat het met het flushen van een paar weken geleden minder zou worden, maar dat is juist erger geworden.

Nu geeft-ie af en toe een flinke schok tijdens het overschakelen. Het maakt niet uit of ik langzaam of snel rijd.

Wat zou dit kunnen zijn?









Hopelijk gaat 't niet weer een (te) kostbare reparatie worden. Ik heb ondertussen al genoeg geld in die wagen gestoken......  :eusa_pray:

Ludo


Turbobiker

Citaat van: elianmars op 28-02-2007 22:17:55
Sinds we de wagen hebben (nu ruim twee jaar) schakelt de automaat van de 2e naar de 3e versnelling met een schok(je).

Ik had gehoopt dat het met het flushen van een paar weken geleden minder zou worden, maar dat is juist erger geworden.

Nu geeft-ie af en toe een flinke schok tijdens het overschakelen. Het maakt niet uit of ik langzaam of snel rijd.

Wat zou dit kunnen zijn?

Hopelijk gaat 't niet weer een (te) kostbare reparatie worden. Ik heb ondertussen al genoeg geld in die wagen gestoken......  :eusa_pray:

Staat hier ergens een mooi project van ombouw naar handbak...
De Tussenpaus

elianmars

Citaat van: Ludo op 28-02-2007 22:29:21
geen foutcodes?.

Weet ik (nog) niet. Ik heb OBD II, dus moet er voor langs de dealer.

Van de week maar even bellen of ik eventueel zaterdag ervoor langs kan komen.

elianmars

Citaat van: Turbobiker op 28-02-2007 22:34:00
Citaat van: elianmars op 28-02-2007 22:17:55
Sinds we de wagen hebben (nu ruim twee jaar) schakelt de automaat van de 2e naar de 3e versnelling met een schok(je).

Ik had gehoopt dat het met het flushen van een paar weken geleden minder zou worden, maar dat is juist erger geworden.

Nu geeft-ie af en toe een flinke schok tijdens het overschakelen. Het maakt niet uit of ik langzaam of snel rijd.

Wat zou dit kunnen zijn?

Hopelijk gaat 't niet weer een (te) kostbare reparatie worden. Ik heb ondertussen al genoeg geld in die wagen gestoken......  :eusa_pray:

Staat hier ergens een mooi project van ombouw naar handbak...

Dat kost ook weer het nodige geld, Lars..... :eusa_think:

Maarre....... als ik 't doe, kom je me toch zeker wel helpen?  :eusa_shifty: :eusa_whistle:

elianmars

Ik heb voor 14 maart een afspraak staan bij de dealer.

Afwachten wat daar uit komt..........  :eusa_pray: :eusa_pray:

Clapton

Citaat van: elianmars op 01-03-2007 13:50:25
Ik heb voor 14 maart een afspraak staan bij de dealer.

Afwachten wat daar uit komt..........  :eusa_pray: :eusa_pray:

Bij het verversen van de bak bij mijn dealer heeft de monteur via een aangesloten computer, neem me niet kwalijk dat ik misschien onduidelijk uitleg, ben echt geen techneut, de viscociteit  ? opnieuw ingesteld, juist omdat er nieuwe olie in gegaan was. De auto schakelde al niet slecht, maar nu gewoon goed of e.e.a. met elkaar te maken hebben , goede vraag ?

elianmars

Citaat van: Clapton op 01-03-2007 13:55:01
Citaat van: elianmars op 01-03-2007 13:50:25
Ik heb voor 14 maart een afspraak staan bij de dealer.

Afwachten wat daar uit komt..........  :eusa_pray: :eusa_pray:

Bij het verversen van de bak bij mijn dealer heeft de monteur via een aangesloten computer, neem me niet kwalijk dat ik misschien onduidelijk uitleg, ben echt geen techneut, de viscociteit  ? opnieuw ingesteld, juist omdat er nieuwe olie in gegaan was. De auto schakelde al niet slecht, maar nu gewoon goed of e.e.a. met elkaar te maken hebben , goede vraag ?


Hmmmmmmmmmm........... het zou mooi zijn als het probleem softwarematig zou zijn  :eusa_pray:

Ludo

Citaat van: elianmars op 01-03-2007 13:50:25
Ik heb voor 14 maart een afspraak staan bij de dealer.

Afwachten wat daar uit komt..........  :eusa_pray: :eusa_pray:

pas 14 maart voor enkel uit te lezen?.  :o

elianmars

Citaat van: Ludo op 01-03-2007 17:57:17
Citaat van: elianmars op 01-03-2007 13:50:25
Ik heb voor 14 maart een afspraak staan bij de dealer.

Afwachten wat daar uit komt..........  :eusa_pray: :eusa_pray:

pas 14 maart voor enkel uit te lezen?.  :o

Tja......... blijkbaar is 't erg druk. Ik had gehoopt even tussendoor langs te kunnen komen.
Ik belde vanmorgen of ik gelijk even kon komen, maar dat was niet mogelijk.....

Liever de dealer?  :eusa_think:

Ludo

lang leve OBD-I.  ;D

sorry, flauw hé.

voor zoiets maak je toch ook geen afspraak, gewoon erheen, uitleg doen en meestal helpen ze je ook wel verder daarmee.
dit is toch ook een werkje van niks...

elianmars

Citaat van: Ludo op 01-03-2007 18:06:29
lang leve OBD-I.  ;D

sorry, flauw hé.



Nee, is niet flauw hoor. Ik vind 't jammer dat ze OBD I niet gewoon hebben doorgevoerd.
Ik vind 't *** (het woord zal ik maar niet zeggen) dat je zelf niks kunt doen met die OBD II.

Ik ga zaterdag gewoon even langs de dealer. Kijken of er iemand rondloopt die de stekker er even in wil pluggen (heb ik met de ABS problemen ook gedaan).
Als ze me dan willen helpen, is die afspraak ook niet nodig  :eusa_shifty:

Macknum

Sterkte Mars,
Ik hoop dat het meevalt.  :eusa_pray:

850 2.5i-20V Aut. Luxury Line 206.000km '96

elianmars

Ik kom zojuist bij Hooftman vandaan, waar ik 'm heb laten uitlezen.

Foutcode 2-1-3

volgens Hooftman moet de gasklepsensor vervangen worden. Dat laat ik sowieso doen, maar zal dit ook de oorzaak van het probleem zijn?

Het zou wel kunnen, als ik het een beetje na ga. Soms bij het overschakelen voelt het alsof het gas even iets wordt teruggenomen en daarna wordt er overgeschakeld.
Bij overschakelen van 2 naar 3 (en volgens mij voelde ik het vanmorgen ook bij overschakelen van 1 naar 2) gaat het gas niet terug en klapt de versnelling gelijk hoger.

Kan dit, of zit ik uit m'n nek te l*llen?  :eusa_doh:

@Walter: bedankt voor de koffie voor mij en de appelsap voor de jongens  :eusa_clap:



Edit: Kan die gasklepsensor er ook mee te maken hebben dat de wagen soms even hoog in de toeren zit als ik 'm start?

Ludo

het zou allemaal goed kunnen.
maar ik denk dat je pas uitsluitend antwoord krijgt als de sensor vervangen hebt.

Informatie over storingscode 2–1–3

De regeleenheid voor de versnellingsbak ontvangt van de gasklepstandsensor een signaal aan de hand waarvan deze kan bepalen hoe ver de gasklep open staat. De regeleenheid voor de versnellingsbak regelt met behulp van dit signaal verscheidene functies, waaronder het schakelen en de systeemdruk. Het signaal schommelt doorgaans tussen ca. 0,5 en 4,2 V. Wanneer de gasklep verder open gaat, neemt de signaalspanning toe. Als de regeleenheid voor de versnellingsbak een signaal van meer dan 4,8 V waarneemt, slaat deze storingscode 2–1–3 op.


Vervangende waarde
Regeleenheden uit groep I:
Het standaard noodprogramma van de regeleenheid voor de versnellingsbak is geactiveerd.
Regeleenheden uit groep II:
Noodprogramma I van de regeleenheid voor de versnellingsbak is geactiveerd.


Mogelijke oorzaak

-Sluiting met de accuspanning in de signaalkabels.
-Storing in de stroomkring van de gasklepstandsensor.


Storingsbeeld
-Ruwe schakelovergangen door de hoge systeemdruk in de versnellingsbak.
-De overbrugging werkt niet.
-Er wordt onregelmatig geschakeld.