Stationair toerental

Gestart door thuur, 05-03-2007 12:30:53

Vorige topic - Volgende topic

jorikw

Dit probleem heb ik alleen als ik op gas rij. Toeren valt terug onder de 850 wanneer ik gas loslaat bij bijvoorbeeld schakelen. En kruipt dan omhoog naar 850 toeren of valt uit. Op benzine geen problemen.

Kan dit bij mij ook veroorzaakt worden door de stationair regelaar? Of is het een ander probleem omdat ik het alleen bij gas heb?

thuur

Heb je het topic wel gelezen?

Citaat van: thuur op 05-03-2007 12:30:53
Begin bij het zoeken waarom de auto slecht stationair loopt altijd met het reinigen van de regelaar.

Gr :eusa_think:

jorikw

Natuurlijk heb ik het gelezen... Ik had zelfs al remmenreiniger gekocht. Maar pas merkte ik bij het rijden op benzine dat ik daar geen problemen met terugvallende toeren had. Dus vandaar mijn vraag.

Heb jij dan mijn bericht wel goed gelezen?

thuur

Citaat van: jorikw op 12-01-2010 20:01:40
Heb jij dan mijn bericht wel goed gelezen?

;D

Ja, maar dan nog: je regelaar reinigen kost echt de wereld niet. En je kunt dit veelvoorkomend euvel meteen uitsluiten. Als het aanhoudt kun je gerichter verder zoeken. Scheelt je tijd en moeite.

Gr ;)

fjvolvo

Ze hebben bij mij de versnellingsbak eraf gehad, daarbij moest de hele subframe er onder weg.. Koppeling is vervangen alleen nu kreeg ik voor dit weekeind even de auto mee terug, gekke is alleen dat hij stationair niet meer wilt draaien zonder gas bij te geven. Nu heb ik voor de gein even uitgelezen, de eerste foutcode was 1-2-1 dit was al zo voordat i daarheen ging. Maar nu krijg ik foutcode 5-1-2 erbij. Wat voor foutcode is dit? en als ik em uitzet en zet em op contact dan hoor ik de stationaire toeren regelaar brommen is dit normaal?!

gr fj

mehn

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

fjvolvo

poort 2a..

5-1-2: Oxygen intergrator at maximum lean running limit

Dat betekend?!

Ludo

Citaat van: jorikw op 09-01-2010 16:36:45
Dit probleem heb ik alleen als ik op gas rij.
Citaat van: fjvolvo op 31-01-2010 18:23:22
poort 2a..

5-1-2: Oxygen intergrator at maximum lean running limit

Dat betekend?!

Dat de mengselverhouding niet goed is.
Een (gas)onderhoudsbeurtje dringt zich dus aan...

diederik43

Zit met hetzelfde probleem.
Ook spanning eraf geweest ivm vv dash verlichting.
Overigens met dank aan Mehn voor zijn duidelijke uitleg!

Hij loopt ongeveer 200 toeren te langzaam voor spanningsloos liep hij
perfect stationair.

Dat herleren begrijp ik niet helemaal ik heb er inmiddels 50 km mee gereden
en hij loopt nog steeds te langzaam?

grt

razorx

Citaat van: diederik43 op 09-02-2010 21:28:48
Zit met hetzelfde probleem.
Ook spanning eraf geweest ivm vv dash verlichting.
Overigens met dank aan Mehn voor zijn duidelijke uitleg!

Hij loopt ongeveer 200 toeren te langzaam voor spanningsloos liep hij
perfect stationair.

Dat herleren begrijp ik niet helemaal ik heb er inmiddels 50 km mee gereden
en hij loopt nog steeds te langzaam?

grt
Gewoon even geduld. ;)
De computer die de aansturing van de motor bepaalt (ECU) zal opnieuw de ideale waarden moeten leren.
Dat kost even wat ritjes.

MM

Als aanvulling op het reinigen van de regelaar met remmenreiniger:
Na het preventief grondig reinigen ging mijn auto juist minder goed stationair lopen. Net of 'ie af en toe op een wat hoger toerental bleef hangen. Natuurlijk nog een (paar) keer goed schoongemaakt; ook viel het mij op dat de ontstane groefjes in het afsluitklepje zeker niet minder werden...
Totdat ik de regelaar na het reinigen helemaal vol heb gespoten met lekkere vette WD40; even laten leeglopen en dan monteren. Sindsdien al maanden perfect stationair.
Moraal van het verhaal: remmenreiniger ontvet wel heel erg goed, niet vergeten weer even goed in te vetten voor montage.

Rob850turbo

De laatste dagen wordt het slechter , als ik rij in de 3e versnelling bv, dan zakt het toerental op een gegeven ogenblik. ( gaspedaal positie verander ik dus niet)

als ik stil sta , en de motor op 3000 toeren vast wil houden , dan lukt dit niet , zakt terug naar 2000 en dan weer 2500 toeren.

Volle acceleraties geen probleem. dus motor krijgt voldoende brandstof vanuit de pomp , geen foutcodes in motor mamagment systeem.  eerst  maar eens bougie's vervangen?

Volvo 850 T5
Gr Rob

Rob850turbo

het grootste probleem zat blijkbaar in de steppemotor , deze stond redlijk ver open met stationar toerental.   gasklep basis positie iets verder opgezet, probleem lijkt bijna opgelost te zijn .

Gr Rob

The Demon

Ik heb ondertussen al een aantal weken een stationair probleem.
Het gaat om een 2.0 10V van 1996.

Het probleem is dat Olijfje regelmatig te hoog stationair loopt de ene keer 1100 rpm. de andere keer netjes 850 rpm. en dan weer eens 1500 rpm..

Wat ik al gedaan heb is het volgende:

Vacuum gecontroleerd (geen lek gevonden).
Inlaatlucht temp. sensor vervangen.
Stappenmotor schoongemaakt (is er een van VDO, zwart kunstof)
Gasklep gereinigd (tegelijk vlamdover verwijderd)

Voorbeeld van het gedrag:
Vrijdag rij ik naar huis en motortemp is normaal (3 uur) volgens de meter op het dashboard.
Toerental op dat moment 1500 rpm..
Ik parkeer om de hoek want er stond een busje van de aannemer van de buurman voor mijn garage  >:( .
10 minuten later ging hij weg en ik zet Olijfje voor de garage toerental normaal  ???
Even laten lopen maar het bleef normaal.

Zaterdag toch maar weer de stappenmotor verwijderd en 24 uur in een remmenreinigerbadje (leuk woord voor scrabble) gedaan.
Zondagmiddag eruit gehaald, schoongeblazen met wat perslucht en ingespoten met WD40.
Tevens de accu losgehaald zodat de ECU zich zou resetten (ongeveer 3 uur).
De boel weer teruggemonteerd en starten, lopen als een naaimachine en ik dus blij.
Vanmorgen naar mijn werk en in het begin wilde ze iets boven de 1000 toeren maar na 5 minuten prachtig 850 rpm.
Ook aan het eind van de rit (ongeveer 30 minuten) netjes terugvallen en 850 rpm.
Vanmiddag weer richting huis en met het oplopen van de temperatuurmeter liep ook langzaam het toerental weer op naar 1300 rpm.

Is het mogelijk dat de tempsensor (bij de thermostaat) een verkeerd signaal afgeeft naar de ecu en een goed signaal naar de meter op het dashboard?
Of is de stappenmotor stervende?

Ik weet het even niet meer  :'(

Groet,
The Demon.

thuur

Citaat van: The Demon op 31-01-2011 19:43:00
Ik heb ondertussen al een aantal weken een stationair probleem.
Het gaat om een 2.0 10V van 1996.

Het probleem is dat Olijfje regelmatig te hoog stationair loopt de ene keer 1100 rpm. de andere keer netjes 850 rpm. en dan weer eens 1500 rpm..

Wat ik al gedaan heb is het volgende:

Vacuum gecontroleerd (geen lek gevonden).
Inlaatlucht temp. sensor vervangen.
Stappenmotor schoongemaakt (is er een van VDO, zwart kunstof)
Gasklep gereinigd (tegelijk vlamdover verwijderd)

Voorbeeld van het gedrag:
Vrijdag rij ik naar huis en motortemp is normaal (3 uur) volgens de meter op het dashboard.
Toerental op dat moment 1500 rpm..
Ik parkeer om de hoek want er stond een busje van de aannemer van de buurman voor mijn garage  >:( .
10 minuten later ging hij weg en ik zet Olijfje voor de garage toerental normaal  ???
Even laten lopen maar het bleef normaal.

Zaterdag toch maar weer de stappenmotor verwijderd en 24 uur in een remmenreinigerbadje (leuk woord voor scrabble) gedaan.
Zondagmiddag eruit gehaald, schoongeblazen met wat perslucht en ingespoten met WD40.
Tevens de accu losgehaald zodat de ECU zich zou resetten (ongeveer 3 uur).
De boel weer teruggemonteerd en starten, lopen als een naaimachine en ik dus blij.
Vanmorgen naar mijn werk en in het begin wilde ze iets boven de 1000 toeren maar na 5 minuten prachtig 850 rpm.
Ook aan het eind van de rit (ongeveer 30 minuten) netjes terugvallen en 850 rpm.
Vanmiddag weer richting huis en met het oplopen van de temperatuurmeter liep ook langzaam het toerental weer op naar 1300 rpm.

Is het mogelijk dat de tempsensor (bij de thermostaat) een verkeerd signaal afgeeft naar de ecu en een goed signaal naar de meter op het dashboard?
Of is de stappenmotor stervende?

Ik weet het even niet meer  :'(

Groet,
The Demon.

Zwarte stappenmotor is alvast niet origineel voor een 850. Ja hij past, ja er staat Volvo op, ja hij wordt verkocht voor 10V's als zijnde vervangend exemplaar.

Probeer eerst een metaalkleurige regelaar.

Gr ;)