Stationair toerental

Gestart door thuur, 05-03-2007 12:30:53

Vorige topic - Volgende topic

The Demon

Dat hij niet origneel is had ik al begrepen uit het topic.
Heb je enige indicatie wat een originele kost?
Of is een sloper een betere optie (als ik die kan vinden)?
En mag ik hieruit opmaken dat jij hem als hoofdverdachte ziet?

Groet,
The Demon.

thuur

Citaat van: The Demon op 31-01-2011 21:41:55
Dat hij niet origneel is had ik al begrepen uit het topic.
Heb je enige indicatie wat een originele kost?
Of is een sloper een betere optie (als ik die kan vinden)?
En mag ik hieruit opmaken dat jij hem als hoofdverdachte ziet?

Vooralsnog wel. Ik heb eerder zo'n zwarte bij iemand vervangen omdat hij stationairklachten had. Vergelijkbaar beeld wat jij schetst.

Op de sloop is een prima alternatief. 9 van de 10 zijn prima te reinigen (al heb je soms 3 behandelingen nodig). 2 pinnen, grijze stekkeraansluiting en haakse aansluiting = 10V. Motorinhoud maakt niet uit.

Gr ;)

The Demon

Dan ga ik daar eerst maar eens naar op zoek.
Ga over 3 weken even naar Italië en dan wil ik wel dat ze lekker loopt.

Groet,
The Demon.

thuur

Citaat van: The Demon op 31-01-2011 22:07:42

Groet,
The Demon.

Je kunt ook op Boschnummer zoeken (eBay b.v.). Ze zijn in tal van automerken en types geleverd.

Gr :D

cas

Groet,
The Demon.

heb er nog 1 liggen, maar ben bang dat deze niet voor jouw auto geschikt is...

check je ff je nummer? van mij komt van mijn T5r af.

gr

cas
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

thuur

Citaat van: cas op 01-02-2011 14:33:20

Groet,
The Demon.

heb er nog 1 liggen, maar ben bang dat deze niet voor jouw auto geschikt is...

check je ff je nummer? van mij komt van mijn T5r af.

gr

cas

Heb je dit topic gelezen?

Gr ???

Enzo Ferrari

Super handig tips! Mijn Volvo heeft met name last van het onderstaande probleem:

Citaat van: thuur op 05-03-2007 12:30:53
Begin bij het zoeken waarom de auto slecht stationair loopt altijd met het reinigen van de regelaar. Typisch klachtenbeeld:

• Zakt in toeren en slaat af (vooral als de motor koud is)

Binnenkort dan maar even regelaar even reinigen met remmenreiniger en WD40!.. :D[/list]

Rainbird

Hallo Ik heb een klein stationair probleem.

Met het vervangen van de Labda sonde heeft de garage ook het gasklep huis schoongemaakt.
Sinds dien wil hij af en toe slecht stationair draaien als hij warm is.

Het gebeurt soms als je een eind gereden hebt je stopt ergens, bv boodschapje doen, en dan kwartier half uur weer wlt starten dan slaat hij wel aan maar blijft dan staionair niet lopen.
Het is een automaat dus als je je voet op het gas houdt en je houdt de motor aan de gang kun je ook gewoon rijden als dan een paar honderd meter hebt gereden doet hij weer normaal.

Nu heb ik het topic redelijk doorgelezen en heb het vermoeden dat het toch het klep huis is die misschien nog een wasbeurt extra nodig heeft maar heeft iemand met deze klacht ervaring en zit ik in de richting?

thuur

Het kan zijn dat ie nu:
- gevoeliger is voor de vervuilde stationairregelaar omdat het lambdasignaal nauwkeuriger is (minder rijk b.v.).
- de nieuwe sonde nog niet helemaal heeft "afgestemd". Dat kan ruim 100km en tot wel 50 koude starts duren.

Gr ;)

Rainbird

Citaat van: thuur op 28-02-2011 21:56:55
Het kan zijn dat ie nu:
- gevoeliger is voor de vervuilde stationairregelaar omdat het lambdasignaal nauwkeuriger is (minder rijk b.v.).
- de nieuwe sonde nog niet helemaal heeft "afgestemd". Dat kan ruim 100km en tot wel 50 koude starts duren.

Gr ;)

Hallo thuur,

Dat werd me inderdaad gezegd dat de ECU tijd nodig heeft om zich opnieuw in te regelen maar we hebben er inmiddels alweer enkele duizenden kilometers mee gereden heb gister de auto van mij vrouw overgenomen omdat hij het weer deed. De beurt heeft afgelopen zomer plaats gevonden.
En gister kwam ik er achter dat hij het af en toe nog steeds deed en kwam op deze topic uit dus vandaar de vraag.
Het klinkt wel logisch wat je zegt maar het zou dan toch eigenlijk na zoveel tijd niet meer voor moeten komen.

Ze hebben trouwens het gasklep huis gereiningd en volgens mij niet de regelaar.

Rainbird

Hallo Thuur,

Ik denk toch dat ik eerst je eerste raadgeving ga op volgen uit het begin van de Topic

"
Begin bij het zoeken waarom de auto slecht stationair loopt altijd met het reinigen van de regelaar
"
Als je andere oorzaken denkt houdt ik mij aanbevolen.

The Demon

Citaat van: thuur op 31-01-2011 21:33:46
Citaat van: The Demon op 31-01-2011 19:43:00
Ik heb ondertussen al een aantal weken een stationair probleem.
Het gaat om een 2.0 10V van 1996.

Het probleem is dat Olijfje regelmatig te hoog stationair loopt de ene keer 1100 rpm. de andere keer netjes 850 rpm. en dan weer eens 1500 rpm..

Wat ik al gedaan heb is het volgende:

Vacuum gecontroleerd (geen lek gevonden).
Inlaatlucht temp. sensor vervangen.
Stappenmotor schoongemaakt (is er een van VDO, zwart kunstof)
Gasklep gereinigd (tegelijk vlamdover verwijderd)

Voorbeeld van het gedrag:
Vrijdag rij ik naar huis en motortemp is normaal (3 uur) volgens de meter op het dashboard.
Toerental op dat moment 1500 rpm..
Ik parkeer om de hoek want er stond een busje van de aannemer van de buurman voor mijn garage  >:( .
10 minuten later ging hij weg en ik zet Olijfje voor de garage toerental normaal  ???
Even laten lopen maar het bleef normaal.

Zaterdag toch maar weer de stappenmotor verwijderd en 24 uur in een remmenreinigerbadje (leuk woord voor scrabble) gedaan.
Zondagmiddag eruit gehaald, schoongeblazen met wat perslucht en ingespoten met WD40.
Tevens de accu losgehaald zodat de ECU zich zou resetten (ongeveer 3 uur).
De boel weer teruggemonteerd en starten, lopen als een naaimachine en ik dus blij.
Vanmorgen naar mijn werk en in het begin wilde ze iets boven de 1000 toeren maar na 5 minuten prachtig 850 rpm.
Ook aan het eind van de rit (ongeveer 30 minuten) netjes terugvallen en 850 rpm.
Vanmiddag weer richting huis en met het oplopen van de temperatuurmeter liep ook langzaam het toerental weer op naar 1300 rpm.

Is het mogelijk dat de tempsensor (bij de thermostaat) een verkeerd signaal afgeeft naar de ecu en een goed signaal naar de meter op het dashboard?
Of is de stappenmotor stervende?

Ik weet het even niet meer  :'(

Groet,
The Demon.

Zwarte stappenmotor is alvast niet origineel voor een 850. Ja hij past, ja er staat Volvo op, ja hij wordt verkocht voor 10V's als zijnde vervangend exemplaar.

Probeer eerst een metaalkleurige regelaar.

Gr ;)

Ondertussen een Bosch regelaar gemonteerd (na 3 x reinigen) en nog steeds hetzelfde gedrag.
Ik heb zojuist de klokkenwinkel uitgelezen met Brickdiag en kreeg 2 foutmeldingen, 1 verkeerd singaal van koelvloeistof temperatuur sensor, 2 geen snelheidssignaal.
Ik heb ze gewist om te kijken wat er terugkomt, maar ik begin toch echt aan de temperatuur sensor te twijfelen.
De ECU kan ik (nog) niet uitlezen, daar moet ik eerst een andere kabel voor bestellem/maken.

Kan de sensor dit gedrag veroorzaken of zit ik er helemaal naast?

Groet,
The Demon.

The Demon

Weer ff een update.

Zojuist de ECU uitgelezen (het is gelukt  :eusa_dance: ) en geen foutcodes!
Klokken nog een keer uitgelezen en ook niets.
Nu heb ik de laatste 2 dagen gereden als een bejaarde, niet boven de 2500 RPM, met als gevolg dat het stationair netjes bleef.
Nu doe ik een beroep op de expertiese van Thuur met de volgende vraag:"Kan dit te maken hebben met het inleren van de nieuwe stationair regelaar?"

Groet,
The Demon.

thuur

The Demon

En dan de vervolgvraag.
Moet ik nu als een bejaarde blijven rijden, en voor hoelang, of kan ik beter normaal rijden?

Groet,
The Demon. (Die liever een "beetje" doorrijdt)