Wil een 850 kopen wat is beter een automaat of een H5

Gestart door Jos 850, 10-03-2007 18:56:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HJ850

Handbak is met een 5 cylinder op zich wel leuk (geluid).
Maar AT van 850 in sportstant doet het ook heel leuk.

850 is geen sportwagen, tenzij je een T5 gaat opvoeren en er op de Ring mee wil gaan rijden en zo.
Voor de rest: dus gewoon normaal een automaat, dat gedoe met handschakelen is echt alleen voor sportauto's.
 

Ludo

Citaat van: HJ850 op 11-03-2007 00:08:26
850 is geen sportwagen, tenzij je een T5 gaat opvoeren en er op de Ring mee wil gaan rijden en zo.

je kan er dan wel een snelle wagen van maken, maar een sportwagen word het nooit.

:evil:

Claudia

Maareh.....waar moet Jos nou zoal op letten? :eusa_shifty:
Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"

Turbobiker

Citaat van: Claudia op 11-03-2007 00:14:32
Maareh.....waar moet Jos nou zoal op letten? :eusa_shifty:

Wat ik al eerder zei: of 'ie het lekker vind rijden.... :P
De Tussenpaus

-D©©©L-

#49
Handbak: 

+ Direkter gevoel, gevoel van goed bij de les. (geen slip)
+ Kan redelijk probleemloos hoog vermogen en koppel aan (ver getunde t5 motoren).
+ LSD (beperkte slip differentieel) mogelijk
+ minder verliezen
+ iets lichter in gewicht
+ Hogere topsnelheid mogelijk door langer verzet in 5
...

- File rijden is een belasting voor de knie (zeker met een verzwaarde koppeling voor de getunde t5 blokken)
- Koppeling kwaaltjes (lawaai)
- Manoeuvreren met (zware) aanhangwagens lastiger
- Koppeling is slijtage deel
...

Automaat:

+ Comfort in schakelen, stiller.
+ Erg snel schakelen tijdens inhaal manoeuvres èn twee handen aan het stuur.
+ File rijden is minder belastend zeker voor de knie.
+ Geen koppeling problemen (lawaai, uitroken)
+ Bij "pittige rijstijl" niet heel veel meer verbruik omdat de AT vlotter doorschakeld dan meeste MT rijders.
+ Erg prettig bij rijden en manoeuvreren met aanhangwagen of caravan (en door de lockup in 2,3 en 4 daarvoor ook geschikt)
...



- Er mee rijden vergt gewenning (ja... echt. wel als je wil kunnen schakelen met het gaspedaal)
- Kan minder hoge vermogens verwerken (maar nog altijd tegen de 300 pk en 400 Nm)
- Hoger gewicht
- Topsnelheid iets lager. (ergens boven de 250 km/h)
- In "Stop en Go" verkeer meerverbruik door slip en verbruik tijdens "remmen op de motor".
- Minder remmen op de motor dus een keer vaker remblokken zetten, leren hoe je je schijven recht houdt.
- Bak olie wisselen
...



verder: de 4 bak AT uit 850 en de eerste X70's is beter bij de les (sneller) en makkelijker te sturen dan de Latere 5 bak AT. De laatste heeft ook een wat afwijkende olie specificatie (=duur) 

elianmars

 ;D ;D

En ja hoor. De handbak vs automaat- discussie is weer opgelaaid  ::)

Een automaat is niet om te racen. Die is om lekker mee te kunnen cruisen.
Klaar als een klontje!
































Ik ben alleen nog steeds geen wagen tegen gekomen die onze "trage ouwelullen-automaat" er uit trekt bij de verkeerslichten  :eusa_whistle:

Taranis

Citaat van: BenC70ES op 11-03-2007 00:08:23
Citaat van: Taranis op 10-03-2007 23:57:01
Niettemin, als je snel bochtenwerk wilt doen, moet je gewoon geen automaat nemen, Maar hoe vaak ga je in het dagelijks verkeer snel bochtenwerk doen?

Beetje tegenstrijdig met jouw mening dat een C70 niet zo sportief door de bochten gaat als een V70 2.5d   ???

Uh... ik mis je punt? Hoe bedoel je dat? :) Dat ik in een C70 handbak heb gereden die niet zo sportief stuurde als een V70 automaat? Ik denk dat dat meer met de wegligging had te maken dan met de bak zelf...

BenC70ES

Je mist inderdaad mijn punt...

Je zegt zelf, hoe vaak ga je snel bochtenwerk doen..., maar in het ander topic laat je uitschijnen dat een V70 (een 2.5d met comfort ophanging)  sportiever door de bochten zou gaan als een C70 T5... ???

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

-D©©©L-

#53
Citaat van: elianmars op 11-03-2007 00:27:19
;D ;D

En ja hoor. De handbak vs automaat- discussie is weer opgelaaid  ::)

Een automaat is niet om te racen. Die is om lekker mee te kunnen cruisen.
Klaar als een klontje!


Ik ben alleen nog steeds geen wagen tegen gekomen die onze "trage ouwelullen-automaat" er uit trekt bij de verkeerslichten  :eusa_whistle:

Nog 1 van de nadelen van een AT; stoplicht sprints zijn een extreme belasting voor de koppelomvormer (soort stall-speed test)
Niet te vaak doen dus.  :eusa_naughty:

elianmars

Citaat van: ≡Đ©©©∟≡ op 11-03-2007 00:41:06
Citaat van: elianmars op 11-03-2007 00:27:19
;D ;D

En ja hoor. De handbak vs automaat- discussie is weer opgelaaid  ::)

Een automaat is niet om te racen. Die is om lekker mee te kunnen cruisen.
Klaar als een klontje!

Ik ben alleen nog steeds geen wagen tegen gekomen die onze "trage ouwelullen-automaat" er uit trekt bij de verkeerslichten  :eusa_whistle:

Nog 1 van de nadelen van een AT; stoplicht sprints zijn een extreme belasting voor de koppelomvormer (soort stall-speed test) Niet te vaak doen dus.  :eusa_naughty:

Okidoki boss  :-*

Taranis

Citaat van: BenC70ES op 11-03-2007 00:38:33
Je zegt zelf, hoe vaak ga je snel bochtenwerk doen..., maar in het ander topic laat je uitschijnen dat een V70 (een 2.5d met comfort ophanging)  sportiever door de bochten zou gaan als een C70 T5... ???

Ja klopt, maar ik ga er dan al wel van uit dat als ik 1 van de 2 koop, dat het met automaat wordt. Dan is het puur nog een kwestie van de wegligging. En die viel me bij de door mij gereden C70 echt tegen.
Vandaar dat ik dus nog wel eens een andere C70 wil proberen, mét automaat...

-D©©©L-

Citaat van: elianmars op 11-03-2007 00:43:08
Citaat van: ≡Đ©©©∟≡ op 11-03-2007 00:41:06
Citaat van: elianmars op 11-03-2007 00:27:19
;D ;D

En ja hoor. De handbak vs automaat- discussie is weer opgelaaid  ::)

Een automaat is niet om te racen. Die is om lekker mee te kunnen cruisen.
Klaar als een klontje!

Ik ben alleen nog steeds geen wagen tegen gekomen die onze "trage ouwelullen-automaat" er uit trekt bij de verkeerslichten  :eusa_whistle:

Nog 1 van de nadelen van een AT; stoplicht sprints zijn een extreme belasting voor de koppelomvormer (soort stall-speed test) Niet te vaak doen dus.  :eusa_naughty:

Okidoki boss  :-*
weet je wat een stall-speed test is ?

elianmars

Citaat van: ≡Đ©©©∟≡ op 11-03-2007 00:46:21
Citaat van: elianmars op 11-03-2007 00:43:08
Citaat van: ≡Đ©©©∟≡ op 11-03-2007 00:41:06
Citaat van: elianmars op 11-03-2007 00:27:19
;D ;D

En ja hoor. De handbak vs automaat- discussie is weer opgelaaid  ::)

Een automaat is niet om te racen. Die is om lekker mee te kunnen cruisen.
Klaar als een klontje!

Ik ben alleen nog steeds geen wagen tegen gekomen die onze "trage ouwelullen-automaat" er uit trekt bij de verkeerslichten  :eusa_whistle:

Nog 1 van de nadelen van een AT; stoplicht sprints zijn een extreme belasting voor de koppelomvormer (soort stall-speed test) Niet te vaak doen dus.  :eusa_naughty:

Okidoki boss  :-*
weet je wat een stall-speed test is ?

Ik weet dat 't met vliegtuigen te maken heeft. Als je onze T-5 met een vliegtuig wilt vergelijken, vind ik 't best hoor  :P

-D©©©L-

Citaat van: elianmars op 11-03-2007 00:55:27
Citaat van: ≡Đ©©©∟≡ op 11-03-2007 00:46:21
Citaat van: elianmars op 11-03-2007 00:43:08
Citaat van: ≡Đ©©©∟≡ op 11-03-2007 00:41:06
Citaat van: elianmars op 11-03-2007 00:27:19
;D ;D

En ja hoor. De handbak vs automaat- discussie is weer opgelaaid  ::)

Een automaat is niet om te racen. Die is om lekker mee te kunnen cruisen.
Klaar als een klontje!

Ik ben alleen nog steeds geen wagen tegen gekomen die onze "trage ouwelullen-automaat" er uit trekt bij de verkeerslichten  :eusa_whistle:

Nog 1 van de nadelen van een AT; stoplicht sprints zijn een extreme belasting voor de koppelomvormer (soort stall-speed test) Niet te vaak doen dus.  :eusa_naughty:

Okidoki boss  :-*
weet je wat een stall-speed test is ?

Ik weet dat 't met vliegtuigen te maken heeft. Als je onze T-5 met een vliegtuig wilt vergelijken, vind ik 't best hoor  :P

Trek de handrem aan en trap met je linker voet de rem in(stevig).
Zet de Bak in D en geef vol gas. Het maximum toerental wat dan gehaald wordt is de stall-speed.
Als dit toerental erg hoog is of blijft oplopen is de koppelomvormer op z'n einde.
Het juiste toerental bij een blok/bak combi is in Vadis te vinden.

Let wel; het volledige beschikbare vermogen wordt in de koppelomvormer en remplaatjes voor de planeet groepen weggewerkt (warmte). Max. 5 seconden doen dus, daarna zeker 10 minuten laten lopen (koelen).

elianmars

Citaat van: ≡Đ©©©∟≡ op 11-03-2007 01:51:59


Trek de handrem aan en trap met je linker voet de rem in(stevig).
Zet de Bak in D en geef vol gas. Het maximum toerental wat dan gehaald wordt is de stall-speed.
Als dit toerental erg hoog is of blijft oplopen is de koppelomvormer op z'n einde.
Het juiste toerental bij een blok/bak combi is in Vadis te vinden.

Let wel; het volledige beschikbare vermogen wordt in de koppelomvormer en remplaatjes voor de planeet groepen weggewerkt (warmte). Max. 5 seconden doen dus, daarna zeker 10 minuten laten lopen (koelen).


:-\ Sloop ik hier de bak niet mee?  :eusa_think: