Wil een 850 kopen wat is beter een automaat of een H5

Gestart door Jos 850, 10-03-2007 18:56:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Ludo

gaan we nu de bak van een C30 vergelijken met de Bak van een 850.  ???
Jos wil geen C30, maar een 850.

FelixB

#31
Citaat van: BenC70ES op 10-03-2007 23:08:54
Citaat van: FelixB op 10-03-2007 23:05:04
Bij een automaat stamp je op het gas enz.
Bij een schakel moet je
* van het gas af
* koppelingspedaal intrappen
* terugschakelen
* koppelingspedaal los
en dan kun je pas stampen

... en dan pas heeft de Kickdown zijn werk gedaan en heeft hij een langere versnelling waaraan hij moet 'sleuren' (4trap)...

Dan moet de handbak nog op toeren komen ;-) :P :)

En wat Ludo zegt (ik kan niet citeren), JUIST een automaat kun je de hele tijd op precies het juiste toerental/koppel houden.

Ja Johann, klopt wat je zegt, maar vergeet ook niet dat je niet kunt misschakelen en steeds 2 handen aan het stuur kunt houden & meer op de baan kunt concentreren...
Vooral mijn 1e ronde op 'de Ring' vond ik het heerlijk dat ik alleen hoefde te spiegelen en niet steeds in de bak hoefde te roeren...
855R & C70 T5 cabrio automaat

Johann

Citaat van: Ludo op 10-03-2007 23:32:03
gaan we nu de bak van een C30 vergelijken met de Bak van een 850.  ???
Jos wil geen C30, maar een 850.


Nee, de bak van een C30 met de bak van een C30..

Als Jos niet heeft leren autorijden dan moet ie gewoon een automaat nemen ja.  ;)

Turbobiker

Denk eigenlijk dat het technische aspect geen ene reet uit maakt in deze discussie. Het gaat er vooral om wat je het lekkerst vindt rijden. Dus een proefrit, zoals in de eerste 2 antwoorden al werd gegeven, moet de doorslag geven.

Wel is het zo dat als je een handbak gewend bent je niet meteen in de eerste rit overtuigd zal zijn van een automaat. Daar moet je even aan wennen en dan is het heerlijk.



Tenzij je van doorrijden houdt...
De Tussenpaus

Taranis

Citaat van: Johann op 10-03-2007 23:27:17
in heel veel opzichten.

Zoals? Ben benieuwd...

Over 2 weken zelf ook een weekend een C30 T5 handbak als demo, en daarna nog een half dagje een C30 T5 Geartronic... ik heb eerlijk gezegd nog geen voorkeur voor 1 van de 2 (eigenlijk voor geen van de 2 maar dat is een ander verhaal ::) )

Ik blijf er overigens bij dat voor een 850 (mits je niet wilt tunen) de automaat gewoon de betere keuze is... en ja, ik heb de verkeerde keuze gemaakt. Ik wilde geen automaat vanwege de mogelijke reparaties en het tragere optrekken. Nu heb ik aan de handbak ook reparatie en dus ook de koppeling al mogen vervangen. Per saldo maakt het dus weinig uit, maar dat is mijn mening maar. Dan gooi ik er wel een beetje extra benzine in en rij relaxed automaat... maar ja, dat is achteraf gelul nu ik weet wat voor kosten die ene auto met handbak met zich meebrengen.

Citaat van: Johann op 10-03-2007 23:34:00
Als Jos niet heeft leren autorijden dan moet ie gewoon een automaat nemen ja.  ;)

Wat een vooroorlogs statement.

FelixB

Citaat van: Taranis op 10-03-2007 23:35:15
Citaat van: Johann op 10-03-2007 23:27:17
in heel veel opzichten.

Zoals? Ben benieuwd...

Over 2 weken zelf ook een weekend een C30 T5 handbak als demo, en daarna nog een half dagje een C30 T5 Geartronic... ik heb eerlijk gezegd nog geen voorkeur voor 1 van de 2 (eigenlijk voor geen van de 2 maar dat is een ander verhaal ::) )

Ik blijf er overigens bij dat voor een 850 (mits je niet wilt tunen) de automaat gewoon de betere keuze is... en ja, ik heb de verkeerde keuze gemaakt. Ik wilde geen automaat vanwege de mogelijke reparaties en het tragere optrekken. Nu heb ik aan de handbak ook reparatie en dus ook de koppeling al mogen vervangen. Per saldo maakt het dus weinig uit, maar dat is mijn mening maar. Dan gooi ik er wel een beetje extra benzine in en rij relaxed automaat... maar ja, dat is achteraf gelul nu ik weet wat voor kosten die ene auto met handbak met zich meebrengen.

Is eerlijk wat je zegt (biertje?)
855R & C70 T5 cabrio automaat

JCviggen

Citaat van: Ludo op 10-03-2007 23:32:03
gaan we nu de bak van een C30 vergelijken met de Bak van een 850.  ???
Jos wil geen C30, maar een 850.


Verandert niks aan de conclusie he ;)

Automaat is iets trager en je kan er moeilijk "sportief" mee rijden. Je komt wel iets beter weg vanuit stilstand en het rijdt veel comfortabeler in ons file verkeer. Automaat is duidelijk gevoeliger voor problemen en kan minder vermogen hebben, dat is ook gewoon zo.

Is maar waarvoor je de wagen wil gebruiken. Als daily driver woon-werkverkeer is zo'n automaat niet zo gek maar je mag niet te sportief aangelegd zijn of je hebt er spijt van. Heb zelf met automaat gereden in vorige wagen (960) en het was leuk, maar ik miste vaak wat.
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

FelixB

Citaat van: JCviggen op 10-03-2007 23:37:04
Citaat van: Ludo op 10-03-2007 23:32:03
gaan we nu de bak van een C30 vergelijken met de Bak van een 850.  ???
Jos wil geen C30, maar een 850.


Verandert niks aan de conclusie he ;)

Automaat is iets trager en je kan er moeilijk "sportief" mee rijden. Je komt wel iets beter weg vanuit stilstand en het rijdt veel comfortabeler in ons file verkeer. Automaat is duidelijk gevoeliger voor problemen en kan minder vermogen hebben, dat is ook gewoon zo.

Is maar waarvoor je de wagen wil gebruiken. Als daily driver woon-werkverkeer is zo'n automaat niet zo gek maar je mag niet te sportief aangelegd zijn of je hebt er spijt van. Heb zelf met automaat gereden in vorige wagen (960) en het was leuk, maar ik miste vaak wat.

Precies, niet iedereen kan of wil zo op het scherpst op de snede rijden als onze ringridders (als compliment bedoeld!)
855R & C70 T5 cabrio automaat

Ludo

Citaat van: JCviggen op 10-03-2007 23:37:04
Citaat van: Ludo op 10-03-2007 23:32:03
gaan we nu de bak van een C30 vergelijken met de Bak van een 850.  ???
Jos wil geen C30, maar een 850.


Verandert niks aan de conclusie he ;) 

hedendaagse techniek vergelijken met die van 15 jaar terug?.
en niets veranderd.  ???

Citaat van: JCviggen op 10-03-2007 23:37:04
Automaat is iets trager en je kan er moeilijk "sportief" mee rijden.
zoals al zo vaak gezegd, niet iedereen waant zich Schumacher...
en zoals nog vaker, waarover gaat het, 0,1 seconden, of 0,3?.
wereldbelangrijk.   ::)

Johann

Citaat van: Taranis op 10-03-2007 23:35:15
Citaat van: Johann op 10-03-2007 23:27:17
in heel veel opzichten.

Zoals? Ben benieuwd...

In veel situaties blijft de GT in een langer verzet, komt langzamer op gang tenzij je 'm helemaal op de plank trapt.
In plankgas acceleratie kan de GT net zo snel zijn als de handbak bij tussen acceleratie van 80-120 of 50-100 maar zodra de bak naar de 5 gaat op hogere snelheden dan komt ie niet in de buurt van de handbak.
De demo welke ik heb gereden was met pijn en moeite over de 200 te drukken. Mijn handbak C30 jodelt er in 6 zo overheen.
Met normaal rijden en redelijk sportief rijden doet de GT het heel goed maar het snellere bochtenwerk dan gaat ie van slag en zou je al in de manumatic mode moeten gaan waar je tegen het volgende euvel aan loopt, schakeltijden van een seconde..

De 850 4 traps automaten doen het veel leuker dan de nieuwere bakken IMO. Ze reageren veel natuurlijker en zijn te sturen met het pedaal. de nieuwere bakken denken veel te veel na en doen niet wat je als bestuurder vraagt.

Citeer
Wat een vooroorlogs statement.

Helemaal niet. Die argumenten die AT rijders naar voren halen zijn juist achterhaald. Met een Handbak kun je net zo relaxed rijden met minder verlies en optimaal van de Volvo roffel genieten i.p.v. maar 85%. De rest gaat via de koppelomvormer rechtstreeks de global warming in.  ;D

BenC70ES

Citaat van: Ludo op 10-03-2007 23:41:01
Citaat van: JCviggen op 10-03-2007 23:37:04
Citaat van: Ludo op 10-03-2007 23:32:03
gaan we nu de bak van een C30 vergelijken met de Bak van een 850.  ???
Jos wil geen C30, maar een 850.


Verandert niks aan de conclusie he ;) 

hedendaagse techniek vergelijken met die van 15 jaar terug?.
en niets veranderd.  ???


In de magazines van 15jaar terug vond men de Volvo automaat een 'juweeltje'... nu staat hij stevast bij de nadelen vermeld -> onaangepaste sturing (veel te traag, en veel te passief...)


Citaat van: JCviggen op 10-03-2007 23:37:04
Automaat is iets trager en je kan er moeilijk "sportief" mee rijden.
zoals al zo vaak gezegd, niet iedereen waant zich Schumacher...
en zoals nog vaker, waarover gaat het, 0,1 seconden, of 0,3?.
wereldbelangrijk.   ::)
[/quote]

Ik zie niemand zeggen dat dit wereldbelangrijk is Ludo, wel wordt gewoon het feit aangehaald dat hij trager is dan dezelfde wagen met handbak.

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Ludo

Citaat van: BenC70ES op 10-03-2007 23:49:48
Ik zie niemand zeggen dat dit wereldbelangrijk is Ludo, wel wordt gewoon het feit aangehaald dat hij trager is dan dezelfde wagen met handbak.

als jij het zegt.
maar dan stel ik opnieuw de vraag: waarom zien we dit in praktijk nooit?.

Taranis

Citaat van: Johann op 10-03-2007 23:47:36
In veel situaties blijft de GT in een langer verzet, komt langzamer op gang tenzij je 'm helemaal op de plank trapt.
In plankgas acceleratie kan de GT net zo snel zijn als de handbak bij tussen acceleratie van 80-120 of 50-100 maar zodra de bak naar de 5 gaat op hogere snelheden dan komt ie niet in de buurt van de handbak.
De demo welke ik heb gereden was met pijn en moeite over de 200 te drukken. Mijn handbak C30 jodelt er in 6 zo overheen.
Met normaal rijden en redelijk sportief rijden doet de GT het heel goed maar het snellere bochtenwerk dan gaat ie van slag en zou je al in de manumatic mode moeten gaan waar je tegen het volgende euvel aan loopt, schakeltijden van een seconde..

De 850 4 traps automaten doen het veel leuker dan de nieuwere bakken IMO. Ze reageren veel natuurlijker en zijn te sturen met het pedaal. de nieuwere bakken denken veel te veel na en doen niet wat je als bestuurder vraagt.

Tja, zal wel aan mij liggen maar ik trap meestal dus inderdaad door tot op de plank als ik een automaat terug wil laten schakelen (mits ie warm is). Als het minder fel moet kan ik altijd nog iets gas terugnemen. 200 is wel erg traag voor een T5 ja... :(
Niettemin, als je snel bochtenwerk wilt doen, moet je gewoon geen automaat nemen, klaar. Maar hoe vaak ga je in het dagelijks verkeer snel bochtenwerk doen?

Ben het wel met je eens voor wat betreft de 'oude' 4-traps bakken. De bak in de V70 schakelde veel lekkerder, alerter en natuurlijker dan die stomme Geartronic in de XC70. Die lijkt overal een halve seconde over na te moeten denken, zo niet langer. Inclusief de manual mode, die dus gewoon onbruikbaar is door het trage reageren van de bak. De enige nuttige manier om die mode te gebruiken is bergaf bij het remmen op de motor.

Citaat van: Johann op 10-03-2007 23:47:36
Helemaal niet. Die argumenten die AT rijders naar voren halen zijn juist achterhaald. Met een Handbak kun je net zo relaxed rijden met minder verlies en optimaal van de Volvo roffel genieten i.p.v. maar 85%. De rest gaat via de koppelomvormer rechtstreeks de global warming in.  ;D

Nou ja, een moderne handbak a la V50 vind ik persoonlijk gewoon zwaar knudde schakelen. Doe me dan maar een automaat...
En die global warming... ach, hoef ik geen jas te kopen, kan ik daar de extra benzine voor kopen die ik als automaatrijder nodig heb :P

Citaat van: FelixB op 10-03-2007 23:36:57
Is eerlijk wat je zegt (biertje?)

Nou, lekker! ;D

BenC70ES

Citaat van: Ludo op 10-03-2007 23:51:49
Citaat van: BenC70ES op 10-03-2007 23:49:48
Ik zie niemand zeggen dat dit wereldbelangrijk is Ludo, wel wordt gewoon het feit aangehaald dat hij trager is dan dezelfde wagen met handbak.

als jij het zegt.
maar dan stel ik opnieuw de vraag: waarom zien we dit in praktijk nooit?.

Omdat we niet 'racen' op de openbare weg misschien...  ;)
Meer geschikt voor een sportieve rijstijl merk je zeker wel in de praktijk hoor...

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

BenC70ES

Citaat van: Taranis op 10-03-2007 23:57:01
Niettemin, als je snel bochtenwerk wilt doen, moet je gewoon geen automaat nemen, Maar hoe vaak ga je in het dagelijks verkeer snel bochtenwerk doen?

Beetje tegenstrijdig met jouw mening dat een C70 niet zo sportief door de bochten gaat als een V70 2.5d   ???


Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!