Wil een 850 kopen wat is beter een automaat of een H5

Gestart door Jos 850, 10-03-2007 18:56:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Jos 850

Beste Mensen,
Ben dus nieuw, mijn naam is dus Jos, wil ook aan de 850, vindt het gewoon een zeer mooie auto.
Maar beter tien keer goed overwegen voordat je wat koopt uiteraard. ben nu verschillende modellen tegengekomen en ben toch benieuwd....
Wat is beter een Automaat of een handgeschakelde en waar moet je nu specifiek op letten?

Groetjes en dank....

Jos
Jos Rrrrrrrrrr

Eugene

Beide bakken zijn erg goed en er zijn eigenlijk zelden problemen mee. Handbak is 5 versnellingen en Automaat 4.

Automaat heeft meer aandrijfverlies, dus is deze minder snel qua acceleratie.

Ga eens met beide rijden, en kijk wat je het beste bevalt.

If it's not blown, it sucks...

Niek

Zal veel met persoonlijke voorkeur te maken hebben, dus zoals Eugene al zegt: met beide een proefritje maken en dan kijken wat het beste bij je past.
Voor verdere tips kun je het beste even kijken in het topic "aankooptips", daar staat het belangrijkste beschreven!
Succes en houdt ons op de hoogte.
And through it all she offers me protection
                      VOLVO C70

Ludo

Citaat van: Eugene op 10-03-2007 19:36:34
Automaat heeft meer aandrijfverlies, dus is deze minder snel qua acceleratie.

bwah, waar spreken we dan over, 0,1 seconden?.
:evil:



Taranis

Citaat van: Ludo op 10-03-2007 22:51:46
Citaat van: Eugene op 10-03-2007 19:36:34
Automaat heeft meer aandrijfverlies, dus is deze minder snel qua acceleratie.

bwah, waar spreken we dan over, 0,1 seconden?.
:evil:




Bij een GLT een volle seconde...

haRtV70R

[move][/move]

Taranis

En niet te vergeten dat door het wat hogere aandrijfverlies het verbruik ook iets hoger is, mocht dat je interesseren. Persoonlijk vind ik het wel opwegen tegen het comfort, maar dat hangt van jezelf af ;)

FelixB

#7
Citaat van: haRtV70R op 10-03-2007 23:00:12
Bij de R modellen ook zowat....


Nope, het scheelt in de praktijk bijna niets, is in diverse testen met 850's aangetoond (ik spreek nu over de R-ren).
Het is met een handbak heel moeilijk om het koppel precies te gebruiken/koppeling terwijl je bij een automaat alleen maar op het gas hoeft te stampen.
Vanavond met mijn automaat nog getest tegen een Mercedes met handbak :P
Wil best wel eens een testje uitvoeren tegen een gechipte handbak.

PS bij hernemingen (tussenacceleraties) is een automaat nóg sneller, lees ook de diverse testen maar eens na.
Bij een automaat stamp je op het gas enz.
Bij een schakel moet je
* van het gas af
* koppelingspedaal intrappen
* terugschakelen
* koppelingspedaal los
en dan kun je pas stampen

PS was op de Nürburgring ook zoiets, ik kon beide handen aan het stuur houden, geen last van misschakelen en zo...
855R & C70 T5 cabrio automaat

haRtV70R

Volgens mij zijn de AT en H5 allebei wel goed. Maar slijten ook gewoon. Misschien is een nieuwe/gereviseerde handbak wel goedkoper als een AT (mocht hij kapot gaan).
Een nieuwe AT kost veel knaken... :eusa_think:
[move][/move]

FelixB

Citaat van: Taranis op 10-03-2007 23:01:51
En niet te vergeten dat door het wat hogere aandrijfverlies het verbruik ook iets hoger is, mocht dat je interesseren. Persoonlijk vind ik het wel opwegen tegen het comfort, maar dat hangt van jezelf af ;)

Klopt, maar wordt weer gecompenseerd doordat en automaat bijna nooit kapot gaat, tegen koppelingsplaten van een handbak ;-)

Ik zie een discussie gloren in de horizon :D
855R & C70 T5 cabrio automaat

Taranis

Citaat van: FelixB op 10-03-2007 23:06:47
Klopt, maar wordt weer gecompenseerd doordat en automaat bijna nooit kapot gaat, tegen koppelingsplaten van een handbak ;-)

Alsof flushen zo goedkoop is... en dat gebeurt vaker dan koppelingsplaten vervangen heb ik het idee  :P

Ludo

#11
Citaat van: Taranis op 10-03-2007 23:01:51
En niet te vergeten dat door het wat hogere aandrijfverlies het verbruik ook iets hoger is, mocht dat je interesseren. Persoonlijk vind ik het wel opwegen tegen het comfort, maar dat hangt van jezelf af ;)

het verbruik zie je als nadeel tegenover het comfort.  ???
dat verband begrijp ik niet. ???

BenC70ES

Citaat van: FelixB op 10-03-2007 23:05:04
Bij een automaat stamp je op het gas enz.
Bij een schakel moet je
* van het gas af
* koppelingspedaal intrappen
* terugschakelen
* koppelingspedaal los
en dan kun je pas stampen

... en dan pas heeft de Kickdown zijn werk gedaan en heeft hij een langere versnelling waaraan hij moet 'sleuren' (4trap)...

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Ludo

Citaat van: haRtV70R op 10-03-2007 23:05:38
Een nieuwe AT kost veel knaken... :eusa_think:

geen enkele knaak minder als een handbak hoor.

Taranis

Citaat van: Ludo op 10-03-2007 23:08:27
Citaat van: Taranis op 10-03-2007 23:01:51
En niet te vergeten dat door het wat hogere aandrijfverlies het verbruik ook iets hoger is, mocht dat je interesseren. Persoonlijk vind ik het wel opwegen tegen het comfort, maar dat hangt van jezelf af ;)

het verbruik zie je als nadeel tegenover het comfort.  ???
dat verband begrijp ik niet. ???

Waarom niet? Het verbruik van een automaat is hoger, maar het comfort ook. Ik vind een hoger verbruik gerechtvaardigd als je dat afzet tegen het hogere comfort in vergelijking met zelf moeten schakelen.

Citaat van: Ludo op 10-03-2007 23:09:32
Citaat van: haRtV70R op 10-03-2007 23:05:38
Een nieuwe AT kost veel knaken... :eusa_think:

geen enkele knaak minder als een handbak hoor.

Huib bedoelt ook juist 'meer als een handbak' denk ik :P