Kentekenplaat verloren: administratief en financieel 'drama'

Gestart door ewing, 19-03-2007 14:23:32

Vorige topic - Volgende topic

ewing

Bij terugkomst van mijn skivakantie heb ik geconstateerd dat de kentekenplaat aan de voorzijde van de roffel ontbrak. Vermoedelijk is deze er af gevallen. Wie dan denkt: "Dan bestel ik toch even een nieuwe plaat en klaar is Kees"...heeft het mis!

Je moet:
a) aangifte doen van de vermissing/diefstal bij de politie;
b) nieuwe kentekenpapieren aanvragen bij de RDW (a 30 euro)
c) tijdelijke 'witte' kentekenplaten aanschaffen (a 25 euro)
d) na ontvangst van de nieuwe papieren: nieuwe 'gele' kentekenplaten aanschaffen (kosten vermoedelijk rond 25 euro).

Al met al was ik een paar uurtjes zoet en enkele tientallen euro's armer!

Tip: om verlies van je kentekenplaten te voorkomen zet de kentekenplaten goed vast met schroefjes, dubbelzijdig plakband of secondelijm!

)()()sT

Da's altijd balen hè  :-\

Het is tegenwoordig "in"  om de platen zonder schroeven in de houder te hebben (ik heb het zelf ook  :-X) maar vastzetten met schroeven, nagels o.i.d. is idd. niet onverstandig.
Bovendien krijg je nu zo'n duffe "1" erbij.

:eusa_shifty:

Eric

He?????? nieuwe kenteken papieren aanvragen als je een plaat kwijt bent???
Dat meen je toch niet echt he??
Dus als ze gejat worden of idd je ze verliest krijg je een nieuw kenteken met zo'n 1-tje?
Das mooi kloten.. ik dacht alleen als je je papieren kwijt was
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

-D©©©L-

Citaat van: J.R. Ewing op 19-03-2007 14:23:32
Bij terugkomst van mijn skivakantie heb ik geconstateerd dat de kentekenplaat aan de voorzijde van de roffel ontbrak. Vermoedelijk is deze er af gevallen. Wie dan denkt: "Dan bestel ik toch even een nieuwe plaat en klaar is Kees"...heeft het mis!

Je moet:
a) aangifte doen van de vermissing/diefstal bij de politie;
b) nieuwe kentekenpapieren aanvragen bij de RDW (a 30 euro)
c) tijdelijke 'witte' kentekenplaten aanschaffen (a 25 euro)
d) na ontvangst van de nieuwe papieren: nieuwe 'gele' kentekenplaten aanschaffen (kosten vermoedelijk rond 25 euro).

Al met al was ik een paar uurtjes zoet en enkele tientallen euro's armer!

Tip: om verlies van je kentekenplaten te voorkomen zet de kentekenplaten goed vast met schroefjes, dubbelzijdig plakband of secondelijm!

Trek er maar een 2 dikke alu popnagels door met 6 dotjes carrosserie kit achterop de kentekenplaat.
D'r bestaat speciale nummerplaat montage popnagels met geel dopje voor deze toepassing.
(doen het trouwens ook goed voor het vastzetten van bumpers, wel het gele dopje ff in de bodyschutz zetten)
Er is een sprake van geweest om degelijke/fatsoenlijke montage van de kentekenplaat in de APK eisen te gaan zetten, heb er niets meer van gehoord.

@®-

Citaat van: E.Asbroek op 19-03-2007 14:45:39
He?????? nieuwe kenteken papieren aanvragen als je een plaat kwijt bent???
Dat meen je toch niet echt he??
Dus als ze gejat worden of idd je ze verliest krijg je een nieuw kenteken met zo'n 1-tje?
Das mooi kloten.. ik dacht alleen als je je papieren kwijt was
Het 1-tje op de kentekenplaat betekent duplicaat code 01 dus dit moet ook op je kenteken bewijs staan.

Ik schroef altijd mijn platen. Altijd eerst de houder met eigen schroeven, en daarna de kentekenplaat met eigen schroeven.

Als je een aanrijding krijg, en je plaat ligt in stukken , neem altijd de stukjes kentekenplaat mee. Zo kan je een nieuwe krijgen zonder moeilijke administratieve handelingen.

big ben

CiteerBovendien krijg je nu zo'n duffe "1" erbij.

Ik kan er toch niets aan doen................. ???dat de vorige eigenaar z'n deel 3 kwijt was na 12 jaar roffel bezit? :eusa_naughty:

;)

Spin!

Tip: er staat een soort van code in je plaat gedrukt, noteer deze en bewaar deze zorgvuldig. Aan de hand van dat nummer kan er een nieuwe plaat gemaakt worden, zonder dat je zo'n duf 1-tje krijgt.

www.vm-parts.nl

Philip850

zijn achterplaat heeft ie nog.... en daar staat die code ook op
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

Gmid

Die hoeven niet gelijk te zijn.

En zorg als je je plaat geklemd hebt ipv geschroefd, even voor wat van dat dubbelzijdig vloerbedekkingstape. je ziet er niets van, maar je verliest je platen nooit meer
Volvo C30 '12

Philip850

en wat dan nog? het is wel een code die bij dat kenteken hoort.
BMW K1600GT '20

-D©©©L-

Citaat van: Spin! op 19-03-2007 14:57:54
Tip: er staat een soort van code in je plaat gedrukt, noteer deze en bewaar deze zorgvuldig. Aan de hand van dat nummer kan er een nieuwe plaat gemaakt worden, zonder dat je zo'n duf 1-tje krijgt.

Citaat van: Philip850 op 19-03-2007 14:59:45

Citaat van: Gmid op 19-03-2007 15:04:45
Als het gaat op de produktie datum wel ja,
Het andere (lange) nummer aan de korte zijde zeer zeker niet.
Sterker nog, als ze wel gelijk zijn trakteer ik je op een biertje (first come, first serve).  ;D

Philip850

Citaat van: ≡Đ©©©∟≡ op 19-03-2007 15:22:15

Sterker nog, als ze wel gelijk zijn trakteer ik je op een biertje (first come, first serve).  ;D

nogmaals, wat maakt dat uit?
BMW K1600GT '20

v480-s60

Citaat van: RDW
Kentekenbewijs kwijt

Bent u uw kentekenbewijs geheel of gedeeltelijk kwijt, dan moet u bij de RDW een vervangend kentekenbewijs aanvragen. Alleen de eigenaar die bij de RDW geregistreerd staat, kan dit doen. Als de eigenaar is overleden, wordt hierop een uitzondering gemaakt.

Over andere uitzonderingssituaties kunt u contact opnemen met de Klantenservice van de RDW.

Het aanvraagformulier voor een vervangend kentekenbewijs kunt u halen bij de grotere postkantoren en bij de kantoren van de RDW in Veendam, Zoetermeer of Den Bosch  (keuringsstation).

Nieuw kentekenbewijs? Dan ook nieuwe platen

Met het nieuwe kentekenbewijs moet u ook nieuwe kentekenplaten aanschaffen. Op het kentekenbewijs staat aangegeven welke zogenoemde duplicaatcode op de plaat moet staan. Deze code geeft aan, hoeveel vervangende kentekendocumenten er bij het kenteken in totaal zijn afgegeven. Op de plaat staat de code boven het eerste liggende streepje in het kenteken. Uitzondering hierop zijn de blauwe kentekenplaten met een historisch kentekennummer en de kleine Amerikaanse kentekenplaten (model 18.2). Het inslaan van een duplicaatcode is op deze platen niet van toepassing.

De RDW adviseert u om na plaatsing van de nieuwe platen de oude onmiddellijk te vernietigen. Sommige kentekenplaathandelaren nemen de oude platen in en vernietigen ze voor u.

Duplicaatcode

Door de gelijktijdige vervanging van de kentekenplaten en het kentekenbewijs voorkomt u eventuele fraude met uw kenteken. U zorgt immers dat de duplicaatcode op het kentekenbewijs en de plaat gelijk is. Als iemand anders met uw oude kentekenplaten overtredingen maakt, dan is de zichtbare (verkeerde) duplicaatcode het bewijs dat u daarvoor niet aansprakelijk bent. De duplicaatcode is zichtbaar bij fotocontroles langs de weg.

Kentekenplaten én kentekenbewijs kwijt

Als u de platen en het kentekenbewijs allebei kwijt bent, doet u aangifte van vermissing bij de politie. Met het proces-verbaal kunt u tijdelijke kentekenplaten aanschaffen. U kunt dan met uw voertuig in Nederland en daarbuiten blijven rijden.

Philip850

Citaat van: v480-s60 op 19-03-2007 15:44:49
Citaat van: RDW
Kentekenbewijs kwijt

Bent u uw kentekenbewijs ...
... U kunt dan met uw voertuig in Nederland en daarbuiten blijven rijden.

ja dat snap ik, maar

BMW K1600GT '20

-D©©©L-

Citaat van: Philip850 op 19-03-2007 15:42:12
Citaat van: ≡Đ©©©∟≡ op 19-03-2007 15:22:15

nogmaals, wat maakt dat uit?

Als de betreffende nummers wel gelijk zijn is er minimaal 1 plaat vals.