Rookpluim direct na het starten!

Gestart door JochemV70 2,5d, 20-03-2007 15:20:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JochemV70 2,5d

Citaat van: de boekhouder op 20-03-2007 18:02:52
Als je zulke korte ritten rijdt, hoeveel km. rij je dan per jaar ?

Ofwel, wat moet je met een diesel ? Of zijn het veel korte stukjes op een dag ?

Ik rij ongeveer 20 a 25.000km per jaar

Doordeweek reisafstand naar het werk 8 a 12 km
overige afstanden zijn wel langere afstanden.

Jochem

denkweb

Citaat van: JochemV70 2,5d op 20-03-2007 16:05:56
Inderdaad rijden we veel korte ritten van ongeveer 8 a 12 km per keer!

Wat betrefd de olie ik gebruik vol syntheet 5w40 total!

Als de rookpluim bijna de lengte van de auto gaat krijgen valt dit nog onder normaal? De auto heeft nu 240.00 km gelopen...


gr jochem

10w40 semi- of volsynt erin en weg is je hoge verbruik...

tdidude

Weinig Km's voor zo'n grote/zware diesel.. benzine of gas rekent beter denk ik.
5 cilinders is meer dan 4

kyro

Citaat van: JochemV70 2,5d op 20-03-2007 15:20:31
Hallo forum,

als ik mijn vrouw weg zie starten dan zie ik een grote rookpluim achter de auto verschijnen. De kleur is donker (grijs/zwart) en ruikt zeer indringend. Enkel na het starten in de ochtend (of na lange tijd stilstaan) ontstaat 1 flinke puim daarna loopt de moter schoon. Als de motor warm is en je start dan zie je geen pluim. Hij rijdt goed, trekt goed (bij flink doortrekken rookt ie maar da's normaal), het verbruik ligt tussen de 1 liter op 14 - 17 km. En na 13.000km moet ik olie bijvullen.

Het ziet er niet uit die pluim!!

Waar zou het aan kunnen liggen?

moet ik me zorgen gaan maken ???

graag hoor ik jullie...

Groetjes,

Jochem

ps het gaat om een V70 2,5d   uit 2000 (tdi diesel)

olie verbruik valt hard mee !!
start tie s'morgens wel meteen ?
of moet je hem (na de voorgloei-tijd) ff door-starten ?

@®-

Citaat van: JochemV70 2,5d op 20-03-2007 16:05:56
Inderdaad rijden we veel korte ritten van ongeveer 8 a 12 km per keer!

Wat betrefd de olie ik gebruik vol syntheet 5w40 total!

Als de rookpluim bijna de lengte van de auto gaat krijgen valt dit nog onder normaal? De auto heeft nu 240.00 km gelopen...


gr jochem
Ga eens een lange rit maken, en als ie lekker warm is trek de motor dan eens goed in de toeren door.
Dan zal die heel even roken, maar zal die wel goed schoon blazen.

Dit moet ik ook altijd met de auto van mijn moeder doen, als die naar de APK moet (oja morgen moet ie weer), haar auto wordt alleen maar voor kleine stukjes gebruikt en komt eigenlijk nooit op temperatuur.

b0nkolok

Citaat van: @®- op 20-03-2007 21:05:09
Citaat van: JochemV70 2,5d op 20-03-2007 16:05:56
Inderdaad rijden we veel korte ritten van ongeveer 8 a 12 km per keer!

Wat betrefd de olie ik gebruik vol syntheet 5w40 total!

Als de rookpluim bijna de lengte van de auto gaat krijgen valt dit nog onder normaal? De auto heeft nu 240.00 km gelopen...


gr jochem
Ga eens een lange rit maken, en als ie lekker warm is trek de motor dan eens goed in de toeren door.
Dan zal die heel even roken, maar zal die wel goed schoon blazen.

Dit moet ik ook altijd met de auto van mijn moeder doen, als die naar de APK moet (oja morgen moet ie weer), haar auto wordt alleen maar voor kleine stukjes gebruikt en komt eigenlijk nooit op temperatuur.

Juist, op temp. komen is eigenlijk het euvel. Blauwe rookpluim na starten lijkt erger dan het is. Je denkt dan 'olieverbruik', en dat is zo. Maar na een rit van 2300 km, zoals ik vorig jaar deed, en dus lekker op temperatuur, was er helemaal geen olieverbruik en ook geen pluim na diverse stops. Maak je maar geen ernsige zorgen.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

kyro

Citaat van: @®- op 20-03-2007 21:05:09

Ga eens een lange rit maken, en als ie lekker warm is trek de motor dan eens goed in de toeren door.
Dan zal die heel even roken, maar zal die wel goed schoon blazen.



dit zal werken voor heel ff, maar is in no-time weer terug !
voor de apk is het ff handig, hoewel ze wel (meen ik) minimaal
3 metingen moeten doen !!

@®-

Citaat van: "kyro" op 20-03-2007 21:20:14
Citaat van: @®- op 20-03-2007 21:05:09

Ga eens een lange rit maken, en als ie lekker warm is trek de motor dan eens goed in de toeren door.
Dan zal die heel even roken, maar zal die wel goed schoon blazen.



dit zal werken voor heel ff, maar is in no-time weer terug !
voor de apk is het ff handig, hoewel ze wel (meen ik) minimaal
3 metingen moeten doen !!


Sinds dit jaar niet meer.

Maar het klopt dat dit voor korte duur is. Eigenlijk moet je ook eens per maand een lange rit maken om je motor schoon te houden.
Bij mijn de Volvo doe ik dit altijd zo.

kyro

#23
Citaat van: @®- op 20-03-2007 21:22:49


Sinds dit jaar niet meer.



gelukkig, want de rillingen lopen over je rug, als je
die motor onbelast, hoort janken bij max toeren :-\

en weer on topic: daar het alleen s'ochtens met
starten is, zit ik toch te denken, dat de gloei-spiralen
ver heen zijn !
daarom is m,n vraag of ie ff moet doorstarten !

JochemV70 2,5d

en weer on topic: daar het alleen s'ochtens met
starten is, zit ik toch te denken, dat de gloei-spiralen
ver heen zijn !
daarom is m,n vraag of ie ff moet doorstarten !


Als ik 's morgens moet starten dan start ie meteen, enkel merk ik de laatste tijd af en toe een kleine hapering (<0,5 sec). Maar echt doorstarten hoef ik nooit. Als het een beetje kouder wordt geeft ie ook het gloeispiraallampje weer! Betekend dit dan dat de gloeibougies goed werken of dat ze werken? (Kun je dit makkelijk meten met  een ohmmeter,zo ja weet iemand dan de juiste waarde...)

gr jochem

kyro

Citaat van: JochemV70 2,5d op 20-03-2007 21:56:44


Als ik 's morgens moet starten dan start ie meteen, enkel merk ik de laatste tijd af en toe een kleine hapering (<0,5 sec). Maar echt doorstarten hoef ik nooit. Als het een beetje kouder wordt geeft ie ook het gloeispiraallampje weer! Betekend dit dan dat de gloeibougies goed werken of dat ze werken? (Kun je dit makkelijk meten met  een ohmmeter,zo ja weet iemand dan de juiste waarde...)

gr jochem

hoe je dat zelf kunt meten, weet ik helaas niet !
maar omdat het enkel s'ochtends aanwezig is,
bij een koude start, kan het zijn, dat er
1 kapot is.

)()()sT

Volgens mij geven meerdere dieselaars bij koud weer heel even het voorgloei-lampje weer (ik zou zeggen: erg koud, om de diesel te laten ontbranden moet ie dus even voorverwarmen).

Bij de oude D6 van mn pa zat je dan wel 10 seconden te wachten, om vervolgens de hele straat te wekken met  :eusa_boohoo:

jan piet

Met betrekking tot écht voorgloeien, dat doet dit blok alleen bij temperaturen rond het vriespunt. Is dus op zich niet zo spannend. Merk bij m'n eigen TDI dat hij in 1 keer goed start als je instapt en je contact aanzet, in de tussentijd je gordel omdoet en dan start. Pakt ie altijd in 1 keer.  :eusa_think:

Qua olie: die van mij gebruikt met dik 360.000 km ongeveer 1 liter op de 17.000 km. Veel lange stukken ( dagelijks Dordrecht - Sittard als opwarmertje en dan verder ), maar ook veel binnenweg, vaak stevige snelheid ( over ruim 5000 km / gem 76 km).
Gezien de véél kortere stukken lijkt mij als leek jouw olieverbruik niet bijzonder hoog. Mijn 855 GLT 2,5 20V luste iedere 3000 km echt een liter, dat vond ik voor een moderne auto wél stevig. Maar dat was dagelijks Den Haag - Delft v.v. ( En iedere dag ff de 200 aantikken tussen Ypenburg en Pr Clausplein, dus niet verstandig  8))en verder door het land bij uitzondering ( Toch nog 60.000 en meer per jaar.)

Dat een VW motor minder rookt kan ook nog met allerlei appendages te maken hebben. Volgens mij kocht Volvo alleen de basisblokken in, en bouwde de rest zelf op. Een item als een dynamo bleek afgelopen zomer in Frankrijk in iedergeval ook al niet uitwisselbaar te zijn met Audi. ( En ja, ik weet dat die niets met eventuele rookpluimen van doen heeft ) Weet niet hoe dat met inspuitpomp zit enz. Merk wel dat deze inspuitpomp vaker bijgesteld wordt dan bij m'n laatste Touran TDI   :eusa_shhh:

Overigens is mijn TDI, zeker met automaat, een auto met een stevig ochtendhumeur. Toen ik in Vaals zat kon ie lekker rustig de berg af een paar kilometer warm worden. Nu moet ik door een vlakke Hollandse woonwijk en dat vind ie op koude dagen duidelijk minder... :eusa_naughty:

Qua vervuilen: die kleine ritjes zijn, zoals door meerderen al aangehaald, redelijk funest. Ook voor een benzinebak. Voor een blok als dit warm is ben je gewoon 20 km bezig. Sneller doortrappen kán, maar is op de lange duur minder fijn.

Als laatste: vorig jaar moest ik onder dwang van de familie op V Power overstappen ( 4 Poloshirts, 5 Petjes, en 2 hele collectie Ferrari's verder) . Wat mij als enige positieve is bijgebleven is het minder roken als je accelereert. Het verbruik was marginaal minder, maar kan / zal ook veroorzaakt zijn door wat bewuster rijden, ligt echter op tienden van liters per 100 km.  :eusa_silenced:

Gr, JP

JochemV70 2,5d

Vandaag maar eens naar de volvo dealer geweest en de eventuele foutcode's uit laten lezen.
Geen foutcode's op 1 na, mijn lmm geeft een foutcode en is dus aan het doodgaan! (Enkel op het dasboard is daar niets van een motorstoringslampje oid van te zien.)
Dus moet ik aan een nieuwe lmm van dik 250€ ???

Volgens mij moet het nog goedkoper kunnen als ik me niet vergis, zal even het forum doorspitten.

Ben erg benieuwd of dan de rookpluim weg blijft met het starten.

ik ga even zoeken....

Misha

Heb jij een luchtmassameter of een luchthoeveelheidsmeter ?
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het