Smeerput graven. Tips?

Gestart door Hen3, 01-04-2007 22:25:13

Vorige topic - Volgende topic

Hen3

Ik ga binnenkort verhuizen en zit er over te denken om een smeerput te graven.
Een hefbrug zou ook kunnen, maar dan moet ik de vliering van de garage slopen en dat vind ik dan weer jammer van de ruimte.

Heeft iemand hier ervaring mee? Tips?
Het grondwaterpeil is bij ons (Lochem) niet al te hoog volgens mij...

elianmars

Tip: koop een goede schop en een doosje aspirines (tegen de rugpijn na het graven van de put)  :P

pwassink

En als je gaat betonstorten,
Een stuk landbouwplastic tussen omringende grond en beton houdt een hoop optrekkend vocht tegen ..
(helaas foutgegaan in onze werkplaats, vloer altijd nat ..) condens heb je wel met een put.
Heb ook al eens een vermoedelijk aardappelkelder (meter diep oid) met een ietwat verbouwde burostoel als put gebruikt.
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Hen3

Peter,
had jij nog last van grondwater of is dat in onze contreien geen probleem?

pwassink

Citaat van: Hen3 op 01-04-2007 22:54:56
Peter,
had jij nog last van grondwater of is dat in onze contreien geen probleem?

Ligt er heel erg aan waar je zit , maar die "altijd natte vloer" is in t buitengebied van Warnsveld.
Je kan met een grondboor wel eens loeren waar de waterstand zich nu bevindt (dit staat nu nog vrij hoog)
Maar ik vrees dat stahoogte en volledig droog ook bij jou niet altijd even makkelijk is ..

Ludo

dan laat je d'r toch een polypropyleen 'bak' in lassen.
heb ik al vaker gezien.  :P

elianmars

Citaat van: Ludo op 01-04-2007 23:08:43

Moet je wel zorgen dat-ie niet omhoog kan worden gedrukt door het grondwater.

pwassink

Citaat van: elianmars op 01-04-2007 23:10:49

Even uitcijferen hoeveel beton dat dus voorkomt . wel te doen voor een hbo-rekenaar oid ..

Hen3

Citaat van: pwassink op 01-04-2007 23:05:38
Maar ik vrees dat stahoogte en volledig droog ook bij jou niet altijd even makkelijk is ..

Ik bedoel meer of ik tijdens het graven en beton storten nog veel last zal hebben van opkomend water. Ik lees allerlei verhalen van mensen die hier heel veel last van hadden, maar dat is natuurlijk afhankelijk van het grondwaterpeil ter plaatse.

Citaat van: pwassink op 01-04-2007 23:43:09
Citeer
Even uitcijferen hoeveel beton dat dus voorkomt . wel te doen voor een hbo-rekenaar oid ..

Ik kan rekenen en heb HBO... dat zou ik dus zelf moeten kunnen.

Dat heb ik inderdaad ook gelezen, maar ik vind er niks over op het internet. Weet jij waar deze te koop zijn?

Eugene

Grondwater kom je meestal niet tegen. Als dat wel zo is, zou je er vijverfloie in kunnen leggen. Dan beton op de bodem en rondom metselen. Zorg dat je in de put aan de zijkanten ook een uitsparing laat waar je eventueel gereedschap enz. kan neerleggen.

If it's not blown, it sucks...

Hen3

Citaat van: Eugene op 02-04-2007 09:41:16
Grondwater kom je meestal niet tegen.

Nou... als je 1.80m diep graaft zijn er veel plekken in NL waar je dan echt wel natte voeten krijgt hoor!
Ik hoop alleen dat dat bij ons meevalt.

BasV70

Leuk project! Maar laat (als je zelf die kennis niet hebt) de wapening van je kerende wanden goed doorrekenen. Het is toch bijna 2 meter grond die ze moeten keren, waar dan ook nog eens het halve gewicht van een auto bovenop staat. De wanden opmetselen :eusa_wall: zou ik niet snel doen.
En controleer ook even hoe dicht je bij de fundering van je schuur/garage moet graven. Kan ook nog spannende momenten opleveren  :eusa_whistle:

Racingbrick

Heb je een betonnen vloer waar je doorheen moet? kan ook nog wel eens lullig zijn.
Die vloeren kunnen dik zijn, en gewapend.

Laat ons weten wanneer je klaar bent met de put... komen we olie verversen.. ;D

Hen3

Citaat van: Racingbrick op 02-04-2007 10:30:43
Heb je een betonnen vloer waar je doorheen moet? kan ook nog wel eens lullig zijn.

Nee, stoeptegels

)()()sT

Citaat van: BasV70 op 02-04-2007 10:13:42
Leuk project! Maar laat (als je zelf die kennis niet hebt) de wapening van je kerende wanden goed doorrekenen. Het is toch bijna 2 meter grond die ze moeten keren, waar dan ook nog eens het halve gewicht van een auto bovenop staat. De wanden opmetselen :eusa_wall: zou ik niet snel doen.
En controleer ook even hoe dicht je bij de fundering van je schuur/garage moet graven. Kan ook nog spannende momenten opleveren  :eusa_whistle:

Een kelderwand wordt ook vaak gemetseld hoor ;) (betonblok 200x300x100)

Gewoon de betonblokken in de lange weg leggen; zit je altijd goed...
Of de steen in de 200mm weg leggen en ernaast nog een in de 100mm weg; dan heb je geen doorlopende voeg van "binnen naar buiten."

Betonvloertje op een verdicht zandpakket met PE-folie...

Je verkijkt je alleen op de hoeveelheid grond die uit zo'n gat komt  :eusa_doh:

Suc6