De zoektocht is begonnen...

Gestart door Rsport, 08-04-2007 00:14:02

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

ach, nog een jaar of twee, dan vind je ze ook weer voor een paar tientjes...  ;)

:evil:

Rsport

Ik ben voor vrijheid van meningsuiting, dus Marc mag denken en zeggen over mij wat hij wil, maar dat doe ik dan ook..

En dan zeg ik, jammer dat Marc zo'n triest figuur is en mij veroordeeld op het niet kopen van een auto. Jammer dat hij mij veroordeeld over het feit dat ik niet gewoon alles laat vallen en meteen in de auto spring om bij een gele 850 te kijken die nu 2 week later nog te koop staat en dus niet zo "hot" was als Marc deed voorkomen. Jammer dat Marc mij veroordeeld omdat ik in tegenstelling tot hem het bezitten van een 850 niet als belangrijkste in mijn leven zie.

Ik ben er heel eerlijk in: ik heb nog niks gekocht, en dat komt er nu binnenkort ook niet van. En de reden daarvan mag iedereen weten: ik heb vorig jaar mijn studie afgerond en me toen ingeschreven bij de woningbouwvereniging voor een woning, de wachtrij was 1,5 jaar is mij toen verteld. Vorige week kreeg ik een brief dat ik vooraan in de rij stond voor een woning. Ik laat mijn spaarcenten dus lekker nog ff op de bank staan en als het huis er is kijk ik daarna wel verder naar een auto. Voorlopig houd ik het nog ff bij mijn voormalige-zomer-auto. Ik heb nou eenmaal liever geld voor een mooie/leuke inrichting dan een 850 op de parkeerplaats als ik die woning krijg aangeboden. Dit komt voor mij onverwachts tussendoor, tis een jaar eerder dan waar ik vanuit ging. Dan nog maar ff geen 850 voor dagelijks gebruik voorlopig.

Ga er verder geen woorden meer aan vuil maken, hoef er geen discussies over,ik vind het alleen jammer dat het zo moet.

Emiel

Herkenbaar, ik sta eindelijk ook bovenaan de lijst voor iets fatsoenlijks...

Ik blijf alleen geld in de auto stoppen... ;D :eusa_wall:

Ludo

Citaat van: Rsport op 27-04-2007 18:01:20
hoef er geen discussies over,ik vind het alleen jammer dat het zo moet.

voor mij hoeft er ook geen discussie over, maar de énige waar je dit aan te danken hebt is toch jezelf hoor.

Ronbroek

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

The Saint

Citaat van: Ludo op 27-04-2007 20:13:39

voor mij hoeft er ook geen discussie over, maar de énige waar je dit aan te danken hebt is toch jezelf hoor.

Dat lijkt mij ook Rsport. Je bent het draadje tenslotte zelf begonnen. De reacties die je hebt gekregen zie ik toch echt als hulp naar jou toe.
No shirt no shoes, no pinball

Walter

goh ik kijk een tijdje niet op het forum en voel me gelijk weer thuis... iedereen vloekt weer op elkaar, leuk. Ik ben weer ff genezen... Ben blij dat er niets veranderd is.

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Laserblue

Citaat van: VolvoMafia op 01-05-2007 15:48:34
goh ik kijk een tijdje niet op het forum en voel me gelijk weer thuis... iedereen vloekt weer op elkaar, leuk. Ik ben weer ff genezen... Ben blij dat er niets veranderd is.

valt wel mee hoor ;)
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

J o o s t

Ik vind voor allebei wel wat te zeggen.

M a r c, omdat iedereen hier hard zijn best doet mee te zoeken en Rsport dit draadje zelf is begonnen. Je moet dan toch kunnen verwachten dat de financiële kant van het verhaal is afgedekt. Anders ga je nog niet op zoek en betrek je er geen andere mensen bij, toch?

Van Rsport vind ik aan de andere kant zijn eerlijkheid te roemen omdat hij op een gegeven moment zelf begint over de wankele financiële basis van zijn zoektocht. Dit gaf bij mij al het gevoel dat de zaak werd afgeblazen. Kan ook gebeuren, toch?

Afijn, dit is niet wat mij opviel in dit topic. Ik werd getriggerd door elianmars die M a r c terecht informeert dat gespaard met een "d" op het eind gespeld moest worden. Daarnaast heeft Rsport het er over dat M a r c hem veroordeelt. Hij spelt dat alleen ten onrechte met een "d" op het eind.

Dit zijn twee verschillende problemen met twee verschillende oplossingen. Omdat ik er zelf ook wel eens mee worstel dacht ik dat mijn ezelsbruggetjes misschien handig zijn voor meerdere mensen en zo heeft dit topic wellicht toch nog een nuttig einde.

Te beginnen bij M a r c. Dat gaat om een voltooid deelwoord. Een voltooid deelwoord is een werkwoord wat met een ander werkwoord vervoegd wordt. In het geval van M a r c sparen dat vervoegd wordt met hebben. Waarom eindigt "ik heb hard gewerkt" op een "t" en "ik heb gespaard" op een "d"? Gebruik hiervoor het woord 't kofschip of 't fokschaap (heb gezocht met de zoekfunctie, zijn beiden nog niet eerder op het forum gebruikt, althans niet in de archieven te vinden). Van 't kofschip of 't fokschaap zijn belangrijk de medeklinkers dus t, f, k, s, c, h en p. Alleen als de stam van een werkwoord eindigt op een van deze medeklinkers dan eindigt het voltooid deelwoord op een "t". De stam van werken (verwijder "en") is "werk" en eindigt dus op een "k". Die zit in 't kofschip en daarom eindigt het voltooid deelwoord van werken, gewerkt, op een "t". Bij sparen is de stam "spar" en eindigt op een "r". Die zit niet in 't kofschip en daarom eindigt gespaard op een "d".

Dan het probleem van Rsport. Hij zegt "jammer dat Marc mij veroordeeld". Wat ik altijd doe is een makkelijk werkwoord als "lopen" vervoegen, kijken waar de t's vallen en dan toepassen op een moeilijker werkwoord:

Ik loop, Ik veroordeel, Ik vind, Ik word, Ik rijd, Ik rol
Jij loopt, Jij veroordeelt, Jij vindt, Jij wordt, Jij rijdt, Jij rolt
Hij/Zij/Het loopt, Hij veroordeelt, Hij vindt, Hij wordt, Hij rijdt, Hij rolt

Voor de vragende vorm verandert het nog een beetje in de jij-vorm. Ook dan is lopen een goede:

Loop jij? Veroordeel jij? Vind jij? Word jij? Rijd jij? Rol jij?

In de zin van Rsport is M a r c degene die veroordeelt, dus hij loopt en hij veroordeelt met een "t" op het eind.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan. Anders zie ik de Joost mag het weten replies en off-topic warnings wel tegemoet.  :eusa_whistle:  :eusa_shifty:  ;D

Laserblue

*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Turbobiker

Citaat van: The Saint op 01-05-2007 12:11:02

Dat lijkt mij ook Rsport. Je bent het draadje tenslotte zelf begonnen. De reacties die je hebt gekregen zie ik toch echt als hulp naar jou toe.

Waarom vallen jullie Rsport nu weer af? Hij geeft toch duidelijk aan hoe het zit? Je zou er misschien een vraagteken bij kunnen zetten, bij zijn eerste aankoop intentie. Maar op deze manier... :eusa_snooty:
De Tussenpaus

matRRR

Citaat van: Turbobiker op 01-05-2007 21:30:16
Citaat van: The Saint op 01-05-2007 12:11:02

Waarom vallen jullie Rsport nu weer af? Hij geeft toch duidelijk aan hoe het zit? Je zou er misschien een vraagteken bij kunnen zetten, bij zijn eerste aankoop intentie. Maar op deze manier... :eusa_snooty:

Hier sluit ik me bij aan, turbobiker plaatst de juiste nuancering in dit geval.

(al kan ik me enige frustratie van marc's kan wel voorstellen, aangezien er vanuit de posts toch wel een bepaalde vraag om informatie uitgaat)

Het punt is namelijk: We zitten hier met zijn allen op een forum, een digitale verzamelbaak van informatie of ervaringen die door de deelnemers vrijwillig gedeeld wordt.
oke er is een vraag naar informatie, maar door het leveren van die informatie is die ander jou dan niet wat verschuldigd...

Dit soort situaties moet dan niet teveel voorkomen, omdat dan voor ons als deelnemers aan het forum de lol er ook een beetje vanaf is...

Enige wat ik eraan zou kunnen toevoegen is: Rsport: succes met de woning en de financiele situatie, blijft iets waar wij nederlanders moeilijk over kunnen praten. Als de tijd er wel rijp voor is ga er dan voor, en heropen dit topic.
Dit forum is en blijft een waardevolle bron van informatie( en meningen).

Voor de andere medeforummers: next topic men!!
855R black, manual, 18T, 395 cc injectors, CDA, big alu IC, rev. IC piping, 3"DP, remus catback, MTE custom software

Jeff

Slotje op dit topic is miss wel beter  ::)  :eusa_shifty:
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

Marc O.

Joost, zo doe ik dat inderdaad ook als ik een ezelsbruggetje nodig heb, echter........

Citaat van: J o o s t op 01-05-2007 21:04:34
Dan het probleem van Rsport. Hij zegt "jammer dat Marc mij veroordeeld". Wat ik altijd doe is een makkelijk werkwoord als "lopen" vervoegen, kijken waar de t's vallen en dan toepassen op een moeilijker werkwoord:

......dit is gewoon tegenwoordige tijd en geen voltooid deelwoord. Dit herken je aan het feit dat er geen "is" of "heeft" bij staat in de betreffende zin. Bij een voltooid deelwoord (waarbij je dus in inderdaad het "fokschaap" gebruikt) zou de zin zijn geweest: "Jammer dat Marc mij heeft veroordeeld", waarbij "veroordeeld" dus inderdaad eindigt met een "d". Andere mogelijkheden waarbij het voltooid deelwoord gebruikt wordt zijn: "Jammer dat ik ben/wordt/was/werd veroordeeld".

Omdat het hier om de tegenwoordige tijd gaat is de regel van het fokschaap niet van toepassing. Je vervoegt dus inderdaad het werkwoord "veroordelen" door "en" aan het eind weg te halen: "veroorde(e)l". Om na te gaan of er dan een "t" achter komt, kun je het werkwoord vervangen door een makkelijker werkwoord, bijv. "lopen" of "werken": "Jammer dat Marc werkt"......."Jammer dat Marc (mij) veroordeelt."

Zo.....en nu terug on-topic  ;D  :eusa_whistle:

Edit: typo...thanks Joost ;)
...The Nile isn't just a river in Africa...

J o o s t

Dank Marc voor de verduidelijking !
Klopt helemaal volgens mij.

Echter zou ik jouw voorbeeld...

"Jammer dat ik wordt veroordeeld".

... als volgt geschreven hebben "Jammer dat ik word veroordeeld".

;)