Voorgloeien

Gestart door Doeke Dobma, 08-04-2007 16:40:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Doeke Dobma

Hallo,

Mijn vader heeft een V70 TDI uit '98. Deed het altijd uitstekend, nog steeds overigens. Maar laatst heeft hij via-via (kennissen) een nieuwe accu gekocht en zelf geplaatst. Sinds die nieuwe accu er in zit, gloeit de motor niet meer voor, voor het starten. Het lampje licht heel kort op, en that's it. Daarbij moet ik zeggen dat afgelopen december er nieuwe gloeispiralen geplaatst zijn. Daarna moest ie soms wel 2 of 3 keer voorgloeien voor het starten. De accu was toen al slecht, dus wij dachten met het plaatsen van een nieuwe accu klaar te zijn. niet dus. Als we nu starten: je hoort dat het moeilijk gaat, flink wat rook erbij. Wie kent dit, of weet wat er mis is?

Vr groet Doeke Dobma

kyro


Hen3

Bij welke temperatuur is dit? Een TDI gloeit boven de 5 graden (motortemperatuur) helemaal niet voor...

Doeke Dobma

Citaat van: Hen3 op 08-04-2007 22:11:20
Bij welke temperatuur is dit? Een TDI gloeit boven de 5 graden (motortemperatuur) helemaal niet voor...

Maar waarom deed ie dit eerst dan wel? Ik bedoel, met de oude accu gloeide die altijd voor. Soms wat langer, soms wat korter, afhankelijk van de temperatuur van de motor. Nu blinkt het voorgloei lampje heel kort op, iets van een kwart seconde, en daarna is ie dus niet te starten. Pas de 2e of 3e keer.

Citaat van: "kyro" op 08-04-2007 20:05:39
oorzaak zal hier wel bij staan
http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=16382.0
gr

Als ik het goed begrijp zou de afstelling van de brandstofpomp dus de oorzaak kunnen zijn? Maar kan dat, dat de afstelling is verandert door het plaatsen van een nieuwe accu?

Gr Doeke

Hen3

Citaat van: Doeke Dobma op 09-04-2007 10:19:38
Citaat van: Hen3 op 08-04-2007 22:11:20
Bij welke temperatuur is dit? Een TDI gloeit boven de 5 graden (motortemperatuur) helemaal niet voor...

Maar waarom deed ie dit eerst dan wel? Ik bedoel, met de oude accu gloeide die altijd voor.

Geen idee, maar met de huidige temperaturen gaat m'n gloeilampje op het dashboard niet eens aan, zelfs niet heel kort. Zou er niet iets met de temperatuursensor kunnen zijn?

rody

stekkertje los halen op temp.sensor; als het goed is gaat hij gloeien.

Doeke Dobma

Ik heb het allemaal doorgegeven aan mijn vader. Hij al het vandaag eens proberen/bekijken. Hij vertelde me net ook dat als hij 's avonds na z'n werk de auto met warme motor in de garage zet, hij een sterke diesellucht ruik. 's Morgens is die lucht weer weg, dus dan zal het geen lekkage zijn. Dat kan allemaal met die brandstofpomp te maken hebben?

Gr Doeke

A3

Hoe is het met de verstuivers? ??? Als deze nl. niet goed verstuiven en na druppelen ( nazeikers in monteurstaal )is hij koud ook moeilijk aan de praat te krijgen.  :eusa_naughty:

A3

Bij het ruiken van een sterke diesellucht moet je de retourslangetjes van de verstuivers eens na kijken. Grote kans dat er een lek is. Dit zijn de grijze of zwarte slangetjes met gevlochten omhulsel die de verstuivers van links naar rechts met elkaar verbinden en van de laatste verstuiver naar de linker aansluiting van de brandstofpomp loopt. ( Als je voor de auto staat en naar de motor kijkt.)

rody

Citaat van: A3 op 09-04-2007 20:11:41
Bij het ruiken van een sterke diesellucht moet je de retourslangetjes van de verstuivers eens na kijken. Grote kans dat er een lek is. Dit zijn de grijze of zwarte slangetjes met gevlochten omhulsel die de verstuivers van links naar rechts met elkaar verbinden en van de laatste verstuiver naar de linker aansluiting van de brandstofpomp loopt. ( Als je voor de auto staat en naar de motor kijkt.)
dit kan een oorzaak zijn voor koude start-problemen.
eventueel bij draaiende motor de leidingen nalopen.

A3


kyro

Citaat van: Doeke Dobma op 08-04-2007 16:40:32
Hallo,

Mijn vader heeft een V70 TDI uit '98. Deed het altijd uitstekend, nog steeds overigens. Maar laatst heeft hij via-via (kennissen) een nieuwe accu gekocht en zelf geplaatst. Sinds die nieuwe accu er in zit, gloeit de motor niet meer voor, voor het starten. Het lampje licht heel kort op, en that's it. Daarbij moet ik zeggen dat afgelopen december er nieuwe gloeispiralen geplaatst zijn. Daarna moest ie soms wel 2 of 3 keer voorgloeien voor het starten. De accu was toen al slecht, dus wij dachten met het plaatsen van een nieuwe accu klaar te zijn. niet dus. Als we nu starten: je hoort dat het moeilijk gaat, flink wat rook erbij. Wie kent dit, of weet wat er mis is?

Vr groet Doeke Dobma

is de accu die je vader via,via gekocht heeft,
wel zwaar genoeg voor die diesel ???
gr

A3

Dat zou ook de oorzaak wel eens kunnen zijn. Had ik zelf nog niet eens bij stilgestaan.

Doeke Dobma

Het gaat hier om de V70 TDI van mijn vader. De wagen is een '97er.
2 jaar/30.000km geleden zijn alle 5 gloeibougies vervangen. Voordat ze werden vervangen brandde voor het starten altijd het voorgloei lampje op de tellerset, een aantal seconden. Na vervangen van de gloeibougies brandt het voorgloei lampje op het dashboard niet meer. Ik heb sindsdien altijd al geroepen dat ik het idee heb dat ie minder soepel start, maar mijn vader vond dit wel meevallen. Maar de laatste tijd, in de kou, klaagt ook mijn vader dat hij soms wel 3 keer moet starten voordat ie aanslaat.

Nou zou het bij wijze van spreken een kapot lampje in het dashboard kunnen zijn, maar ik denk dat het hele voorgloeien niet meer gebeurd. Hoe kan ik dit controleren? Hoe worden de gloeibougies aangestuurd? Zit er ook een sensor die misschien niet aangesloten is?

Alvast bedankt.

toppertje

kijk even of de zekering niet stuk is