Aandrijfashoes

Gestart door 850 T5 Freak, 11-04-2007 23:11:42

Vorige topic - Volgende topic

850 T5 Freak

ik heb vandaag iets aparts meegemaakt op het werk  :eusa_think:.

ik ga de 850 binnenkort een flinke onderhoudsbeurt geven en wil ook de aandrijfashoezen vervangen omdat deze zeer slecht zijn. ik vraag de prijzen op bij de magazijnman en komt met het bedrag € 180,-  :o voor alle 4 de hoezen! ik dacht who!!! ik zeg bel Broekhuizen even op (universeel) daar kost een complete set alles bij elkaar € 60,-  8) dat klinkt beter! dus besteld, paar uur later binnen  :eusa_dance: ik denk laat ik ze eens vergelijken met de originele wat er nu anders is? alleen de verpakking is anders!!! hoes is precies hetzelfde typenummer merkje erop alles klopt zelfs het zakje vet is precies het zelfde!!! je betaalt dus echt voor het merk op de verpakking  ::) op het universeel doosje staat het merk GKN Driveline dit merk staat ook op het zakje vet bij de volvoset  :P

wou dit even meedelen, voor als er meer mensen op dit forum hun hoezen willen vervangen  ;D

Mzzls Dave
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

Turbobiker

Dank voor de tip. Dat is nuttige info. En inderdaad een vreemde zaak... :eusa_think:
De Tussenpaus

850 T5 Freak

Hier nog wat foto's!

De Universele verpakking  :P

Links de originele  rechts de universele  :P

(zelfs de benaming LOBRO op de hoes zelf klopt  ;D)

ik heb nog de prijzen gevonden:
2 hoezen zijn 21, 95 per stuk en de andere 2 zijn 12,95 per stuk, ik kreeg nog een beetje korting vandaag de 60 euro  :angel:

en ze zijn per stuk te koop, bij volvo krijg je er gelijk 2 binnen en buiten kant terwijl 9 van de 10 keer alleen de buitenste kapot is  :eusa_wall:
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

Emiel

Heb net nieuwe besteld.... :eusa_wall:

fbm

Even een oud topic genomen, wilde geen nieuwe starten!

Ben nu ook deze hoezen aan het vervangen, altants dat probeer ik.
Heb de assen op de werkbank liggen, zo ver ben ik al! Heb de oude hoezen door geknipt, zoals in meerdere topic's beschreven staan! Maar er staat niks geschreven over hoe je dat verdomde borgveertje moet verwijderen  :eusa_wall:

Citaat van: Oele op 29-06-2006 10:28:15
Gisteren de aandrijfashoezen vervangen....  >:( wat een vies werkje is dat!!! De borgveer verwijderen is best lastig  :-[

Heb best een bak vol met gereedschap en dacht die heb ik zo los, maar niet dus :eusa_wall:

Ik bedoel dat kleine ronde borg veertje op de foto! (foto's even uit Oele topic)

Heeft er iemand tips? zodat ik weer verder kan vechten met mijn projectje  ;)

Alvast dank!

Ludo

zoek in google eens op "segering tang".
daarmee heb je zo'n borgveertje zo los...

fbm

Citaat van: Ludo op 08-06-2009 17:37:04
zoek in google eens op "segering tang".
daarmee heb je zo'n borgveertje zo los...

Zo'n ding heb ik!  :eusa_wall: en nog lukt het niet!  :eusa_shifty:

Ludo

moet normaal toch gaan hoor.
of is de punt van de tang te dik?.

de as in de bankschroef vast zetten is ook handig(er).

Raoul

Ik heb t destijds met een punttang gedaan, en dan open trekken. Wat wel handig is, is dat een ander je dan helpt om de homokineet van de as te tikken. Hou de as recht als je dit doet.
Wat ik ook vaak zie is dat de complete as wordt losgenomen uit de bak. M.i. is dat onnodig als je alleen de hoes aan de wielzijde vervangt. Gewoon alleen onderste fusee losnemen, naafmoer los, en de as uit het lager tikken. Dit kan flink vast zitten omdat het origineel verlijmd is door Volvo. Links ging bij mij zo los (in het kopervet), maar rechts heb ik met de moer nog op de naaf met een vuistje flink lopen rammen. Succes.

fbm

Citaat van: Ludo op 08-06-2009 17:51:28
de as in de bankschroef vast zetten is ook handig(er).

Heb hem ook in de bankschroef! Wat me wel opvalt is dat ik de borgveer niet zo ver kan openbuigen als de opening van de homokineet. Heb ook al met de hamer zachtjes lopen tikken, zou hij eventueel vast zitten op de as (homokineet heb ik het nu over)

Citaat van: Raoul op 08-06-2009 17:55:57
Ik heb t destijds met een punttang gedaan, en dan open trekken. Wat wel handig is, is dat een ander je dan helpt om de homokineet van de as te tikken. Hou de as recht als je dit doet.
Wat ik ook vaak zie is dat de complete as wordt losgenomen uit de bak. M.i. is dat onnodig als je alleen de hoes aan de wielzijde vervangt. Gewoon alleen onderste fusee losnemen, naafmoer los, en de as uit het lager tikken. Dit kan flink vast zitten omdat het origineel verlijmd is door Volvo. Links ging bij mij zo los (in het kopervet), maar rechts heb ik met de moer nog op de naaf met een vuistje flink lopen rammen. Succes.

Was het maar zo moeilijk, die aandrijfas van mij zit al in de bankschroef!  :eusa_doh:

volvoc70T5

vreemd, heb laatst bij die van mij ook de homokineet vervangen..
kwestie van borgveertje dus een beetje openbuigen idd en dan er recht aftikken..

is het je ondertussen al gelukt of?
de 1ste keer moest ik het met 2 man doen ivm echt erg vast zat..

en als je het ringetje een beetje probeert te schuiven over de as (mocht ie vast zitten..)

Emiel

Platte schroevendraaier ertussen en vastzetten zodat het veertje open blijft staan. Daarna met een hamertje voorzichtig lostikken. :angel:

fbm

Het is inmiddels gelukt! Veertje kwam klem te zitten, vandaar dat hij niet verder open ging! Met een klosje hout en een hamer hem losgetikt, zodat hij vrij kon draaien. Ja en toen was het zo gebeurt!  :eusa_whistle:

Hij zit zelfs al weer in elkaar  :eusa_dance: (nu alleen die andere nog)

Bedankt voor de reacties!

Moet me gereedschap nu schoonmaken, dat is wel erg gesmeerd!  :eusa_whistle: