Vernieuwen verlichting sc-805 inc foto verslag

Gestart door S. Brouwer, 20-04-2007 12:06:27

Vorige topic - Volgende topic

Baseman

Citaat van: Klippy op 18-12-2008 20:10:07
Je kan toch niet de display verlichting uitschakelen he en dat ik dat niet weet..  :P
Nee, dat kan niet. Er zit in het display een lampje, die lastig te vervangen is.
Ik kan het wel voor je doen, stuur me maar een berichtje.
Ik heb er toevallig nog een liggen, waar ik nog aan moet beginnen en gisteren een SC-805 gefixt, waar de dealer geen raad mee wist........lekker dan.

Laat maar horen. Welk type radio gaat het trouwens om?

Volvo-Cees

Even een vraag, bij mijn SC 805 doet de verlichting van de keuzeknopjes 1 - 2 - 3 het sinds vandaag niet meer. Moet ik voor het vervangen van die lampjes ook de printplaat loshalen, en welke lampjes heb ik nodig om ze te vernieuwen?

Gr. Volvo-Cees

rené97v70

Citaat van: Volvo-Cees op 17-02-2009 00:04:47
Even een vraag, bij mijn SC 805 doet de verlichting van de keuzeknopjes 1 - 2 - 3 het sinds vandaag niet meer. Moet ik voor het vervangen van die lampjes ook de printplaat loshalen, en welke lampjes heb ik nodig om ze te vernieuwen?

Gr. Volvo-Cees

Ja, de printplaat loshalen en dan het kabellint (weet niet de officiële benaming) er voorzichtig uittrekken aan de achterkant terhoogte van de bass/treble en fader) en dan via de achterkant het zwarte voetje (waar het lampje inzit) een kwartslag draaien en dan het lampje eruit en de de nieuwe erin. Het zijn de lampjes waar al eerder over is gesproken. Zie vorige bladzijde (neglins bijvoorbeeld).

René

Volvo-Cees

Bedankt voor je info, als ik het dus goed begrijp, is het maar één lampje dat ik hoef te vervangen. Dat ene lampje zorgt dus voor de verlichting van de drie knopjes.
Ik zat al in het foto verslag te kijken, en zag op die plek niet zo'n blauw dingetje zitten... :eusa_shifty:het blijkt dus dat daar het lampje al weg was :eusa_whistle:

Ik weet nu voldoende en ga binnekort aan dit klusje beginnen! Bedankt nogmaals.

Gr. Volvo-Cees

haasje

Als je slim bent vervang je alle lampjes, anders heb je kans dat je binnen de kortste keren weer alles open moet maken.

maartendeb

Afgelopen week was de LCD display verlichting van mijn SC-805 ermee opgehouden. Aangezien ik niet kon vinden hoe ik dit lampje kon vervangen, ben ik op de bonnefooi gaan knutselen. Daarbij wat extra foto's voor dit topic gemaakt, wellicht handig voor lotgenoten :)

Allereerst het metalen kapje van het display aan de onderkant desolderen op 4 punten (zie 1e foto van deze post http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,18674.msg341132.html#msg341132 voor het vooraanzicht):

De palletjes die zichtbaar worden en de 2 onderin voorzichtig rechtbuigen, zodat je het kapje los kunt halen.

Je ziet het lampje nu onder het display zitten:

Aan de onderkant het lampje desolderen:

Voorzichtig ontleden:

Het vervangende lampje (draadlampje 12V- 40mA 6.4X2.9MM) heb ik gekocht bij Radio Rotor in Amsterdam voor 1,95 http://www.rotor.eu/artdetail.php?art=870056:

Het lampje door het zwarte voetje halen, blauwe hoesje erop, solderen, kapje solderen en de radio weer in elkaar zetten. Bij mij is het gelukt! :eusa_dance:

Lambal

vandaag door middel van deze tutorial mn lampjes vervangen (alle 5 meteen maar)
was echt super makkelijk, duurder wat langer omdat ik misschien een beetje te voorzichtig was.
maar goed tijd genoeg, ik heb maar 1 radio

Citeerlampjes met voetje...bijna elk dealer heeft ze of ken ze bestellen artikel nummer is: 307 52 175    ze kosten 4,50 excl   p/s
kleur kapjes zitten er op  heb ze zelf vandaag gehaald.

heb ze dus ook onder het desbetreffende nummer vandaag gekocht, vandaag de dag kosten ze 4,95 excl p/s (wat nog mee valt, 3 jaar later)
ik denk ik koop ze gewoon bij de dealer, zeker goed en lekker makkelijk (maar ook lekker duur  :P)

CiteerDat zeiden ze vanmorgen ook tegen mij, maar toen ik het artikelnummer oplas bleken ze ze toch op voorraad te hebben. Direct opgehaald en gemonteerd. Ik ben nooit zo handig geweest met dit soort dingen, maar met de fotorapportage was het in een kwartiertje klaar.

dat komt omdat het product nummer wat in dit topic genoemd word lampjes van de HU-*** radio's is
dus de dealer heeft opzich gelijk, vraag je om de lampjes van een SC radio dan hebben ze ze niet (zijn nooit los te leveren geweest)

hoe dan ook de lampjes van een HU radio zijn hetzelfde als van een SC radio (alleen het voetje is wit ipv zwart)

ik weet dat dit een oud topic is, maar wil er iemand binnenkort zn lampjes vervangen, het stelt echt nix voor!

Ries van de Zilverschuit

Oud topic ja, maar nog steeds reuzehandig. Fluitje van een cent, maar wat een geld! 25 euro voor wat lampjes, terwijl je die radio's op MP al ziet staat voor 100 euro! Enfin, ik kan er weer even tegen, denk ik.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

cas

zijn LEDS inmiddels geen betere optie en goedkoper??
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Henk855

Leds kan wel maar dan zal je er ook een aantal weerstanden tussen moeten zetten anders ,,overlijden,, je leds binnen de kortste keren als je de radio aanzet. Ruimte om weerstanden te plaatsen in serie met leds lijkt er wel te zijn.
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

thuur

For future reference:

Ik heb 2 fabrikanten van de lampjes van de 805 gevonden:
Engeland: Ring Automotive (.co.uk), nummer R509TFBK12 (ook wel ABD als fabrikant genoemd)
China: La aurora (.com.tw), nummer  W702

Andere bestelnummers: F4.8, LLB286TFB, 286MB5

Ook in LED te krijgen onder de naam Neo Wedge T3 (of type A), o.a. via autolumination.com of eBay.

Moet ik alleen nog onderstaand verhaal verifieren:
Citaat van: b0nkolok op 29-07-2008 23:16:29
De Japanse 'big-front' audio apparaten in roffels van een bepaalde uitvoering blijken op 9 volt te 'draaien'. Althans dat heeft mij een autoradio bedrijf verzekerd na doormeten van mijn sc-801.

Vandaar dat ik het bewuste topic http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,10442.0.html ten laatste heb voorzien van een belangwekkende mededeling....

Zie ook Roffel 25 waar Maikel laat weten dat 12 volt (0,72 watt) te zwakke verlichting geeft t.o.v. de dashboardverlichting.

Gr :eusa_think:

V70 TDI

@Maartendeb en S. Brouwer:

Hartstikke bedankt voor jullie fotoverslag! Vanmiddag alle lampjes vervangen incl die van het display.
En alles brand weer!!

Miesjel

Ik krijg mijn radio er niet uit. Heb de 2 zwarte stekkers er wel uit gekregen. maar wat moet ik met die ronde stekker aan de achterkant? Zit muurvast!

haasje

die van de versterker heeft een knoje aan de bovenkant die je moet indrukken, die van de wisselaar zou er normaal gesproken zo uit moeten gaan (je trekt met het lostrekken direct die blokkering uit)

Gijsbert-5

Je bedoelt denk ik de stekker vd antenne? Gewoon hard aan trekken, dan moet ie loskomen.