HOW TO: Verdamper vervangen

Gestart door BasV70, 24-04-2007 22:05:09

Vorige topic - Volgende topic

Jaco S

Over de O-Ringen zei de dealer als ze goed er uit zien hoeven ze niet vervangen te worden. Maar goed vandaag besteld morgen binnen. Ik had ook nog eens aan hem gevraagd hoe het zit met de droger. Hij vertelde mij ook dat de droger niet varvangen hoefd te worden omdat het minimaal is :-\

Theostek

CiteerOver de O-Ringen zei de dealer als ze goed er uit zien hoeven ze niet vervangen te worden.

Bullshit, dat kan de dealer er niet aan zien ! blijkt ook dat de oude lekkage vertonen.
Dus de dealer kan ook zien of de koperen seal ring van de oliecarterplug nog goed is ? en gebruikt de oude opnieuw?

CiteerIk had ook nog eens aan hem gevraagd hoe het zit met de droger. Hij vertelde mij ook dat de droger niet varvangen hoefd te worden omdat het minimaal is

Als de droger gemonteerd/besteld is bij de dealer,? natuurlijk krijg je dan als antwoord minimaal ! omdat deze dan een nieuwe moet bestellen en die kosten willen ze niet maken.

Neem nu maar van mij aan dat als de monteur zijn werk naar behoren had uitgevoerd en de O-ringen had vervangen ! had je niet nogmaals terug hoeven keren om alsnog de O-ringen te laten vervangen.

Jij kunt/moet als consument een airco certificaat ontvangen, met duidelijk omschreven werkzaamheden en vermelde drukken, tevens mag je nog ééns een schriftelijke verklaring eissen, dat de droger niet vervangen is geweest omdat het minimaal is en verder geen schade zou toe brengen aan het syteem.
Geven ze die verklaring niet, mag je ervan uit gaan dat het beunhazen zijn ! ze staan er niet garant voor.
Maar houd in je achterhoofd in gedachte dat jij straks voor de kosten opdraait indien er toch iets niet in orde is met het systeem, waar nu de zogenaamde monteur beaamt en zegt het is minimaal.

Ben benieuwd hoeveel olie ze gaan toevoegen ?

Hier gaat tenslotte de prutser van een monteur een ongewisse periode tegemoed.

Regel is dat bij een lekkage aan het systeem of open is geweest de droger vervangen moet worden..ook al is die twee dagen geleden gemonteerd..

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

rkr

Citaat van: BasV70 op 13-05-2011 23:34:57
Citaat van: LekkeRRRR op 11-05-2011 23:02:09
Zijn de zeven PDF's uit de eerste topic-post nog beschikbaar Bas?

Deze vond ik ook: http://www.woodjoiner.com/volvo/VolvoEvapReplace.pdf
Zal wel een repost zijn...

Ik zal eens kijken of de pdf's nog te bereieken zijn (zou wel moeten)....

Jouw link heb ik nog niet eerder gezien. Is ook vrij duidelijk omschreven  :eusa_whistle:

Hallo Bas,

Wat een keurige uitleg. Ik mis alleen de foto's. Zou je die nog eens kunnen uploaden (of een link die werkt)?
Zou je zeer dankbaar zijn!

Michaell

Zeer goede howto!

Jammer alleen dat de links naar de PDF bestanden het niet meer doen.  :-[

Heeft iemand deze PDF bestanden nog?
Ik kan ze eventueel hosten om ze weer in de lucht te brengen!

konniekip

op het forum staat ergens ook een tutorial met foto's, weet alleen ff niet waar.

Boemeltje

Na het lezen van dit topic heb ik toch nog een paar vragen, alhoewel er al heel veel duidelijk wordt!

Bij het vervangen van de verdamper is het aan te raden ook de accumulator/droger te vervangen. Is dit goed zelf te doen (in verband met het aantrekken van vocht, wat ik meende te begrijpen?)? Hierbij moeten de O-ringen gesmeerd worden met PAG olie?

Is het een idee om eerst de verdamper te vervangen, en dan de droger als je verder al 'klaar' bent zodat hij zo kort mogelijk onafgevuld gemonteerd is?

Heb ik naast de speciale 'tools', de verdamper, droger, expansieklep/orifice en de O-ringen van de verdamper en droger/accumulator nog meer nodig? :)

Theostek

Het is zelf te doen, mits de juiste sprinlock tool voor handen is, maar de wartelmoer van de airco zuig leiding die op de accumulator zit, kan behoorlijk vast zitten ! hetzelfde voor de accumulator die van de leiding gedemonteerd moet worden.
O-ringen moeten idd gesmeerd worden met PAG olie.
De accumulator/droger moet altijd het laatste gemonteerd worden en binnen de 15 min zal het systeem gevacumeerd moeten worden na het breken met stikstof.
Tevens zal aan het systeem PAG olie toegevoegd moeten worden, omdat de onderdelen die vervangen worden olie bevatten en de nieuwe onderdelen niet.
Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

Boemeltje

Bedankt voor je antwoord! Die springlock tools kan ik gebruiken van de aircoman, dus die heb ik. Gelukkig ga ik er op z'n vroegst eind volgende week aan werken, dus dan kan ik mooi nu vast beginnen met kruipolie om een en ander wat losser te krijgen.

Het loskrijgen is qua tijdsdruk in ieder geval niet zo erg belangrijk als ik het begrijp, en anders moet ik gewoon de boel pas monteren als ik daarna naar de aircoboer rij om hem af te laten vullen, dat lijkt me ook goed te doen. Thanks :D

H_Rovers

Ik ben vanmorgen bij Car Cool Systems geweest in Helmond, en ik heb een lekke O-ring bij de condensor, èn een lek(je) in de verdamper helaas. Hij gaf aan dat het een relatief klein lek leek, maar dat was niet helemaal duidelijk. In principe moet die dus vervangen worden. €500 uurloon, en zit dus ook te denken om het zelf te doen. Ik heb niet erg veel sleutelervaring, maar anderszijds wil ik wel ervaring opdoen. Het "voordeel" van deze klus is dat je erg veel uurloon kan uitsparen door het zelf te doen, en er relatief weinig materiaalkosten inzitten. Er is ook erg veel over geschreven. Ik zal er nog maar even over nadenken, het lijkt me ook wel leuk om te doen (liever gezegd; om gedaan te hebben). Iemand een goed adresje om het materiaal (verdamper zelf, etc) vandaan te halen (omgeving Eindhoven)?

Sbv

Onderschat materiaal niet.

Verdamper, droger, o-ringen,
Nadien zal je het systeem nog moeten laten afvullen/afpersen etc en dan hopen dat er nergens een lek zit.

H_Rovers

Dat materiaal moet ik sowieso betalen :) de offerte was ongeveer €750 totaal.

Sbv

Als dat incl alles is zou ik nog eens goed nadenken om het te laten doen. Je wilt niet de boel 2 maal loshalen

H_Rovers

Incl ja, toch een hoop geld, maar het is dan ook een rotklus begrijp ik.

Sbv

Dashbord eruit halen kost je als je weet wat je moet doen ca 1 a 1,5 uur. erin dus ook ongeveer. Verdamper etc kost ook redelijk wat tijd. Al met al ben je er zelf een dagje mee bezig. Die 750, is dat incl of excl btw ? Voor incl btw zou ik het persoonlijk haast laten doen