Tik in de motor? Alles over de vacuumpomp!

Gestart door Hen3, 04-05-2007 12:09:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

UserID6342

Mooi dat het gelukt is Joris ! Als je het truukje niet kent is het idd een flink gepiel om de pomp er weer op te krijgen.

devonius

Zeker weten Dirk :) hoop alleen dat er niks kapot is gegaan door het gewroet daaronder.
Vooralsnog doet alles het nog en heb nog geen olielekkage geconstateerd. Behalve de olie die eruit kwam bij demontage vd oude pomp.
Is het zo dat als de vacuumpomp niet goed erop zou zitten dat dit direct merkbaar is aan de remdruk? Of zeg ik nou iets heel raars.

rpakuypers

Citaat van: devonius op 06-07-2013 01:17:12
vanavond op straat de vacuumpomp vervangen. Sorry dat ik het zeg, maar wat een k%#te klus zeg  :eusa_wall:
Uiteindelijk met hulp van een handige vriend tot diep in het donker staan pielen en na uren is het gelukt. Dat dan weer wel  :eusa_clap:
Misschien had ik dit topic niet helemaal goed doorgelezen, maar 1,5 uur werk lukte mij niet. Zeg maar gerust 4 uur en 2 verzaagde steeksleutels en brute kracht/geweld verder.

1. ik had eerst de bovenste moer losgedraaid. Stom want toen ineens schoot de pomp boven los en kreeg ik met geen mogelijkheid de onderste moer eraf door de druk, je kan er al onmogelijk bij en nu lukte het helemaal niet meer. Dus na een hoop geklooi de bovenste moer weer vast, toen kon de onderste eraf. Tip: draai ze gelijkmatig los en dan als eerst de onderste eraf. De tip van het vet op je vinger om de moer niet te laten vallen was een goede tip.
Ook de tip om een ringsteeksleutel in te korten en te verbuigen is erg bruikbaar.
O ja, erg handige tip was het om de stift tegen te houden zodat deze niet in het duister van je motorblok valt.

2. dan de vacuumslang eraf zien te krijgen. Dat ging echt met geen mogelijkheid. Zat muurvast. Uiteindelijk afgesneden met behoud van zoveel mogelijk slang. Omdat er vrij weinig speling in de slang zit heb ik deze moeten losmaken vd bevestigingspunten zodat er genoeg lengte was om hem over de pompnippel heen te schuiven. Niet echt netjes, maar ik had geen materialen om de hele slang te vervangen en kon de auto ook niet laten staan.
Tip: vergeet geen slangenklemmetje als je aan de klus begint.

3. dat nieuwe ding erop... het was een immi van ebay - linkje ergens in dit topic gevonden - behalve de nippel is de vorm en uiterlijk in ieder geval identiek aan de oem. Dus ik geloof niet dat het bij een originele pierburg makkelijker zou gaan (die zat er op).
Door de veer moet je echt over flinke spierkracht beschikken om dat onding erop te krijgen. Ik weet niet hoe mensen dat alleen doen. Afin, eerst de onderste moer er zover op dat er genoeg druk op gezet kan worden (tot je het tapeind kunt zien). En dan met veel kracht de pomp 'omhoog' trekken - dat laat je dan door je klusmaat doen -  over het bovenste tapeind en dan als een gek de moer er zover op draaien dat je klusmaat de pomp los kan laten. Daarna is het vrij simpel de moeren netjes strak genoeg aandraaien. Let erop dat de pakking goed recht blijft zitten. Vacuumslang erop. Wat gelekte olie wegpoetsen, misschien was los gemaakte buizen op hun plek en de plastic kap er weer op. Zorgen dat al je gereedschap weg is en hop de motorkap dicht.

Dan hopen dat hij start. Dat was gelukkig het geval, daarna probleemloos zonder lambda lampjes naar huis gereden. En zo te horen geen geklapper van de pomp meer.  :eusa_dance:

Kortom, een hoop nuttige tips hier gevonden en gebruikt, maar vond het nog steeds een k.u.t. klus om te doen.

Vraag; weet iemand of je de stift nog met een beetje olie moet insmeren voordat je m weer monteert? Er zat best wat olie in de pomp, kom dat er vanzelf weer in. Of hoort er uberhaupt geen olie in te zitten?

Succes voor degene die het nog wil gaan doen.
Als ik het nog een keer zou moeten doen zal het vast sneller gaan.


Ik heb het een keer bij mijn 940 TDIC gedaan met de 6-in-lijn VAG diesel en dat is echt een klusje van niks. Inderdaad de wagen even een stukje verplaatsen om de spanning van de veer te halen en binnen 30 minuten had ik het spul vervangen. Aangezien het ijzer op ijzer is smeerde ik de dikke stift altijd in met olie. Nooit meer last van gehad.

Groet,
Roger

weyert

gisteren de pomp vervangen, inderdaad goed zelf te doen op de onderste moer na, ik heb alle verschillende sleutels 13 geprobeert
en uiteindelijk de moer los kunnen draaien door een ringsleutel te verlengen, inderdaad een rotklus als je niet het juiste gereedschap hebt.
v70 tdi 1998

tackle

iemand wel eens geprobeerd om de VW T4 oplossing te doen? Bij mijn T4 (helaas heb ik die niet meer) zit volgens mij dezelfde motor als in de volvo, in aanleg dan.  Daar ging mijn vacuumpomp tikken, met wat RVS ringen was dit weer 25.000 km weg.

avismagnus

Mijn vacuumpomp maakt ook een geweldige herrie en ik ga hem volgende week eens vervangen op mijn V70 classic 2.5D. Heb al gelezen dat zowel de 68 als de 69 pomp van pierburg kunnen en heb gemerkt dat de 69 versie wat goedkoper is. Nu vond ik ook nog onderstaande van FEBI, 10 euro duurder als de pierburg maar mss beter/duurzamer? Iemand ervaring mee?

http://www.autoteilemann.de/teilekatalog/bremsanlage/vakuumpumpe/febi-vacuumpumpe-unterdruckpumpe-bremsanlage-23248.html

Grtz

belgiantsm

Hallo,
ik zie dat sommige mensen motormangementlamp krijgen, bij morsen van olie op de stekkers, zijn er ook mensen die de foutcode zelf gaan uitlezen hebben in Volvo FCR of Vida? zoja, welke foutcode krijg je dan juist?

Alvast bedankt

Harrie V12

Hoi

Ik heb gezien dat jullie graag hebben dat je je eerst voorsteld, zal dat binnenkort ff doen met wat foto's enz. maar eerst ff kort vraagje,

Zijn er mensen die inmiddels een tijd rijden met de immi vacuümpomp uit Duitsland? En houden die het netjes vol of is het zonde geld en kun je beter de Pierburg .69 pakken?

Alvast bedankt, Gr. Harrie

S70 TDI

Vraagje, Hoe lang gaat een nieuwe vaccuumpomp ongeveer mee?
Mijn S 70 begint soms ook wat te nagelen. Nu ben ik hier bij een demontagebedrijf in Gorredijk geweest voor een andere remklauw en hij vertelde mij dat het niet erg is als de pomp wat lawaai begint te maken en dat dit echt bij het blok hoort. En als je er een nieuwe pomp opzet, deze na een half jaar ook weer begint. Nu wil ik er best de pomp vervangen maar als het na een korte tijd weer moet gebeuren, zou dat wat zonde zijn.
Met een hamer past alles!!

kvcuijck

Beste S70 TDI,

Aan deze vraag denk ik wel iets zinnigs te kunnen toevoegen.. Heb in nov 2009 bij 370000km de vacuümpomp (en stift) vervangen door een Pierburg (van de VW dealer volgens mij). Nu staat het dieseltje op 560000km en is het getik sinds kort weer terug. Ga over 10000km bij de beurt waarschijnlijk de pomp maar weer vervangen want ik heb een hekel aan tikjes en rammeltjes.

Gaat dus ongeveer 185000km / 7 jaar tikvrij mee met iedere 15000km oliewissel Castrol 5W40. Denk dat het geen probleem is om de pomp 200-215k (misschien wel langer) te laten zitten.

Best acceptabel vind ik eigenlijk :)

Groet,

Koen


S70 TDI

Hey Koen,

Dat is een duidelijk verhaal. Dan ga ik er vanuit dat bij mij de eerste er nog in zit. Mijn tank staat inmiddels op 290.000 km.
Heb ik weer een projectje. Aangezien ik binnenkort eerst alle schokdempers incl lagers zal vervangen, is de pomp daarna maar aan de beurt. Ook mijn diesel krijg bij iedere oliewissel 5w40 in het vooronder gekieperd. Dat de pomp van de vw dealer komt kan kloppen, volgens mij heb ik er een audi A6 blok in liggen.
Kun je me ook vertellen of dit een grote ingreep is of dat je met een uurtje klaar bent?

b.t.w. 185.000 km / 7 jr is idd zeer acceptabel en zeker niets mis mee.

Ook ik heb het autistische trekje dat ik gek word van ieder rammeltje of piepje...hahahaha

grtn Richard
Met een hamer past alles!!

kvcuijck

Wat ik mij er nog van herinner is dat het niet echt een grote ingreep was, maar ben er denk ik wel een uurtje of 2-3 mee bezig geweest. De tijd zat volgens mij vooral in de bereikbaarheid van de pomp en het zoeken van het juiste gereedschap om erbij te komen. Verwacht dat ik het nu wel sneller zou kunnen omdat ik het allemaal een keer gezien heb. Het is in ieder geval een klusje dat naderhand iedere keer weer een glimlach op je gezicht tovert als je de motor tikvrij hoort lopen :)

Succes! Lees dit topic nog eens goed door, staat volgens mij alles in wat je nodig hebt!

Groet,

Koen

triton

Kleine tip : zaag een gleuf in het onderste boutgat , dan kun je de moer alvast erop draaien .
Scheelt een hoop gepiel.
Professioneel raddraaier

S70 TDI

#193
thanx voor de info allemaal  :eusa_clap:......zal mijn best eens doen.
Aangezien de pomp nog niet veel lawaai maakt en ik eerst de schokbrekers e.d. op mijn lijst heb staan, zal dit later dit jaar gaan gebeuren.
Met een hamer past alles!!