Tik in de motor? Alles over de vacuumpomp!

Gestart door Hen3, 04-05-2007 12:09:32

Vorige topic - Volgende topic

hathü

Citaat van: hayke op 05-08-2011 18:33:21
Knikkert?? Ik merk bij de mijne wel een enorm verschil in de brandstof die ik tank. Gek op de gewone shell, op de rest klinkt ie een stuk rauwer. Esso, gulf, q8, vpower, allemaal knikkerspul na de tweede of derde tank.

Dat klinkt bekend, ik tankte lange tijd diesel bij m,n zwager die zelf een pomp heeft voor zijn vracht wagen, sinds ik shell tank, de gewone, loopt ie een stuk stiller en voor mijn gevoel pittiger. Volgens mijn vrouw is het inbeelding en ben ik een beetje doof, hhaha wel als ze zit te beppen over vrouwen dingen.

Robby72

Wel heren dit fenomeen heb ik ook reeds mogen meemaken. Enkel bij shell loop hij niet zo mooi.
Probeer eens de exellium van total maar eens.... bij mij een zeer groot verschil. Loopt er veel stiller door, Vooral bij vriestemperaturen.

Hans Duiven

Citaat van: Robby72 op 05-08-2011 19:00:47
Wel heren dit fenomeen heb ik ook reeds mogen meemaken. Enkel bij shell loop hij niet zo mooi.
Probeer eens de exellium van total maar eens.... bij mij een zeer groot verschil. Loopt er veel stiller door, Vooral bij vriestemperaturen.

Ik zal het er even 'inknikkeren' en kijken of dat ook daadwerkelijk helpt  :eusa_think:

elianmars

Ik heb bijna altijd op Vpower diesel gereden en daarop liep de motor gewoon mooi, zonder teveel knikker geluid.

Staat de pomp goed afgesteld, Hans?

Hans Duiven

Citaat van: elianmars op 05-08-2011 23:38:30
Ik heb bijna altijd op Vpower diesel gereden en daarop liep de motor gewoon mooi, zonder teveel knikker geluid.

Staat de pomp goed afgesteld, Hans?

Die laat ik dus binnenkort maar es ff dynamisch afstellen, en dat mede door het toegenomen verbruik van 6.7 naar 7.6 liter per 100 km.

Hans Duiven

Ik vond via Youtube toevallig dit filmpje met geluid en ik zal nog eens een keer goed luisteren morgen,
maar het lijkt er verdacht veel op:

Knikkerdeknikker

Taranis

Bij mij was dat geluid een combinatie van riemspanner en krukaspoelie die beiden naar de eeuwige jachtvelden waren. Hierdoor was de pomp ook niet fatsoenlijk af te stellen en liep het verbruik inderdaad op. Na vervanging krukaspoelie+riemspanner en dynamisch afstellen pomp liep de motor veel rustiger en mooier rond (en het verbruik daalde).

Hans Duiven

Citaat van: Hans Duiven op 07-08-2011 21:33:39
Ik vond via Youtube toevallig dit filmpje met geluid en ik zal nog eens een keer goed luisteren morgen,
maar het lijkt er verdacht veel op:

Knikkerdeknikker

Vandaag even geluisterd: Bijna het exacte geluid... Dat wordt vervangen van in ieder geval de spanner. Krukaspoelie maar eens laten checken.
De krukaspoelie ziet er nog als nieuw uit en is nog goed  :D

Vertigo

Klinkt ook een beetje als mijn blokje....
Daar zijn de spanners en krukaspoelie al vervangen.

:eusa_pray:

Hans Duiven

Citaat van: Vertigo op 09-08-2011 20:27:56
Klinkt ook een beetje als mijn blokje....
Daar zijn de spanners en krukaspoelie al vervangen.

:eusa_pray:

Sinds de multiriem eraf ligt, klinkt de diesel zoals het hoort   :D

Morgen ga ik naar Gerben Brouwer en vervang ik de stuurbekrachtigingspomp en tevens de spanrol en meelooprol van de multiriemspanner.
't Zal er vast niet slechter op worden.

EDIT: Hij loopt weer zoals het hoort: Zonder bijgeluiden.

fpede

hier nog even een vraagje over de vacuümpomp,...
ik heb al een tijdje dat soms wanneer ik de auto start(staat geparkeerd op een redelijk steile helling) en ik de rem induw, en de handrem loslaat, dat er precies nog niet genoeg druk is opgebouwd,... de auto remt dus niet voldoende, en ik moet het pedaal redelijk hard induwen,... dit verschijnsel duurt niet lang, tegen dat ik de straat uit ben, heb ik terug remkracht,... maar toch, dit lijkt me niet zoals het hoort...
kan ik hieruit aannemen dat het de vacuümpomp is die op haar laatste benen loopt? ze tikt serieus, dus ik ga ze sowieso vervangen.

zou wel mooi meegenomen zijn, moest het remprobleem daarmee ook opgelost zijn. :eusa_pray:

wietseschuiling

Hallo,
Ik heb ergens op het forum iets gelezen over het
kniestukje bij de servopomp , die zou dan lekken en
geen druk vasthouden.

Is een ingeving hoop dat je er wat meekund

gr Wietse  :)
haast je als je tijd hebt dan heb je meer tijd als je haast hebt

grijzev70tdi

Citaat van: fpede op 05-04-2012 10:25:12
hier nog even een vraagje over de vacuümpomp,...
ik heb al een tijdje dat soms wanneer ik de auto start(staat geparkeerd op een redelijk steile helling) en ik de rem induw, en de handrem loslaat, dat er precies nog niet genoeg druk is opgebouwd,... de auto remt dus niet voldoende, en ik moet het pedaal redelijk hard induwen,... dit verschijnsel duurt niet lang, tegen dat ik de straat uit ben, heb ik terug remkracht,... maar toch, dit lijkt me niet zoals het hoort...
kan ik hieruit aannemen dat het de vacuümpomp is die op haar laatste benen loopt? ze tikt serieus, dus ik ga ze sowieso vervangen.

zou wel mooi meegenomen zijn, moest het remprobleem daarmee ook opgelost zijn. :eusa_pray:

Hadden wij ook bij onze oude TDI. Was ook de vacuumpomp. Want zonder vacuum heb je ook geen remdruk ;)
Grolsch, het klinkt al lekkerder

fpede

allez, heb deze middag een afspraak gemaakt voor volgende week vrijdag, maar toch die vacuümpomp onder voorbehoud gezet,... eerst maar eens zien welke prijs hij kan krijgen, +500 euro trek ik echt niet,... dan maar ergens anders zoeken...
keeping fingers crossed :eusa_pray:

Taranis

Ik begrijp je niet precies. Ga je nu een vacuümpomp vervangen zonder te weten of dat de kwaal is? Het idee van wietseschuiling is misschien de moeite waard om te controleren en bespaart je dan behoorlijk wat geld ;)