Airco blijft niet ingeschakeld

Gestart door thuur, 06-05-2007 22:14:17

Vorige topic - Volgende topic

thuur

Net terug. Systeem was "leeg". Ze hebben er 15 bar druk op gezet en het systeem hield deze druk mooi vast. Nog nauwkeurig gezocht naar een lek, maar dat konden ze niet vinden.

Toen gevacumeerd, het metertje bleef steken op -15 (kPa) terwijl dit normaal toch zo'n -30 tot -40 moet zijn. Ofwel het apparaat/slangen haperde, ofwel er zat toch ergens een lek.

Het vullen ging echter weer prima en toen de airco aanstond en de koelfan inkwam was er flinke condensvorming op de buitenkant van de voorruit :eusa_dance:

Er zit nieuwe olie in en nieuwe vloeistof. Over 2 weken moet ik op controle om te kijken of er evt. een lek ergens zit. Dit zat allemaal in de prijs (150 euro) ook als er evt. nog wat vervangen moet worden (ex. de te vervangen onderdelen uiteraard).

Op de terugweg heb ik het idee gehad in een koelcel te zitten 8)

Nu maar hopen dat het systeem inderdaad dicht is en dat door het weinige gebruik van de winter :-[ alles via de keerring van de pomp is weggelopen. Wat overigens normaal is: de keerring staat droog want er loopt geen olie door de pomp, dus dicht hij niet meer af.

Nog even gehad over de Volvo verdampers: ja, ze zijn altijd vochtig en rotten dus inderdaad van buiten naar binnen weg. Advies: airco zo vaak mogelijk gebruiken en 5 minuten voor het einde van de rit uitzetten.

Maar goed, voorlopig ben ik weer tevreden :)

Gr ;)

mehn

Hmm. Er leek toch best nog veel druk op te staan. Heb ze al minder gezien ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Enno

Citaat van: mehn op 21-05-2007 17:31:19

Hoe koud werd het in de auto toen je hem ging doorverbinden?

Ik heb vandaag via het relais met paarse streepje de airco +/- 10 min laten draaien. Werd toch redelijk fris in de auto...of het ook fris genoeg was weet ik net maar in plaats van veel te warm voelde het weer comf aan.

Daarna het originele relais maar weer teruggeplaatst....en omdat ik toch een storing heb...weer geen airco. Hij blijft 19 keer knipperen...ik verwacht dat dit de temp sensor is die het niet meer doet & volgende week vervangen wordt. Maar ik verwacht niet dat mijn airco probleem daarmee opgelost is.

hanszelf

Druk zegt niet alles. De gemiddelde airco verliest elk jaar bijna 10% van het koudemiddel maar dit wordt gedeeltelijk door condens aangevuld.
Ik heb mijn airco onlangs laten servicen omdat ik precies hetzelfde probleem had (aan-uit-aan-uit...) en de lucht wel koel maar niet koud werd. Bleek na leegtrekken nog maar 740 gram koudemiddel in te zitten terwijl dat 900 moet zijn. De druk was echter wel redelijk.
Na hervullen is de uitgeblazen lucht ineens weer 4 graden...

Hans
Tot voor kort: 854 2.5 10V AUT. '94
Necam LPG-injectie, Deltamil airco, Xenon

elianmars

Citaat van: hanszelf op 08-06-2007 23:21:01
Druk zegt niet alles. De gemiddelde airco verliest elk jaar bijna 10% van het koudemiddel maar dit wordt gedeeltelijk door condens aangevuld.
Ik heb mijn airco onlangs laten servicen omdat ik precies hetzelfde probleem had (aan-uit-aan-uit...) en de lucht wel koel maar niet koud werd. Bleek na leegtrekken nog maar 740 gram koudemiddel in te zitten terwijl dat 900 moet zijn. De druk was echter wel redelijk.
Na hervullen is de uitgeblazen lucht ineens weer 4 graden...

Hans

Hoe kom jij aan 900 gram?

Volgens Vadis is het vulgewicht in warme landen 750 gram en in koude landen 825 gram zijn.
Nu weet ik niet waartoe Nederland of Belgiƫ behoort, maar 900 gram is dan toch altijd nog minimaal 75 gram te veel.

hanszelf

Citaat van: elianmars op 08-06-2007 23:24:39
Hoe kom jij aan 900 gram?

Volgens Vadis is het vulgewicht in warme landen 750 gram en in koude landen 825 gram zijn.
Nu weet ik niet waartoe Nederland of Belgiƫ behoort, maar 900 gram is dan toch altijd nog minimaal 75 gram te veel.

Voor een originele Volvo-airco misschien wel, maar bij mijn auto bleek de airco achteraf ingebouwd.
De aircomonteur maakte de motorkap open en zei: "hee, dat lijkt wel een Deltamil!". Ik heb toen Deltamil maar ff gebeld om te vragen hoeveel erin moet want dat kon de monteur zo snel niet vinden.

Ik ben d'r wel blij mee want in tegenstelling tot de originele Volvo-airco schijnen de verdampers van Deltamil haast niet kapot te krijgen te zijn. De monteur vertelde me dat hij de afgelopen weken al 3 Volvo-verdampers had moeten vervangen dus hij bereidde me vast voor op slecht nieuws. Totdat-ie de kap opendeed dus :)

Hans
Tot voor kort: 854 2.5 10V AUT. '94
Necam LPG-injectie, Deltamil airco, Xenon