Stroomuitval OPGELOST

Gestart door 850R_Special, 28-05-2007 22:42:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

850R_Special

Sinds enkele weken heb ik last van een lastige en stevige electronische storing. Spontaan valt de stroom weg. Dat is te merken doordat de centrale vergrendeling uitvalt (de deuren schieten in het slot), de radio valt uit, de toerenteller valt weg. De auto blijt wel rijden. De storing treed op de meest vreemde momenten op, maar soms ook helemaal niet. Voorbeeld: tijdens het ontkoppelen en schakelen, tijdens de bediening van de electrische ruiten, bij het remmen. Ook als de auto nog niet gestart is treedt de storing op, namelijk als het contactslot aangezet wordt. Soms gebeurd het dat de controlelampjes dan heel flauw branden, en dan start de auto niet. Er is dan kennelijk te weinig stroom. Tijdje wachten, paar keer proberen en dan gaat het ineens weer wel, zonder probleem.
Laatst nieuwe accu er in gezet, toen leek de storing verdwenen, maar inmiddels weer in volle hevigheid aanwezig.
Ik vermoed dat een van de grotere stroomkabels soms massa maakt, dat wordt dus zoeken. Voor ik daar aan begin, heeft iemand andere tips?
Ter info: betreft een 850R uit 2006, 2.0 l motor, 265 pk (tuned) met LPI (sinds een jaar). Super auto overigens.

???
De storing trad toch weer op, ook na uitvoering van tips betreffende de reservesleutel en de massastrips. Vandaag de auto op de brug gehad. Wat bleek: de grote massakabel die van de accu naar de onderzijde van het motorblok loopt, zat nog maar met een paar koperdraadjes vast aan de kabelschoen die aan het motorblok zit.
We kwamen erachter doordat de auto niet startte en we met een extra massa kabel een verbinding legden tussen accu en motor. Toen startte die wel en was dus snel duidelijk waar we moesten zoeken. De massastrip die aan de accu verbonden is, was intussen door de hoge overgangsweerstand al gloeiend heet geworden.
Tipgevers: bedankt.

rody

kijk alle massastrips van het motorblok eens goed na.

Ludo

Citaat van: 850R_Special op 28-05-2007 22:42:49
Ter info: betreft een 850R uit 2006,

de allernieuwste!.  ;D

heb je al eens geprobeerd de reservesleutel te gebruiken?.

850R_Special

Dank voor je snelle reactie, zal ik eens doen. Zal melde wat dat opgeleverd heeft.

850R_Special

Beste Ludo en Rody,

tip omtrent de reservesleutel was simpel. Maar helaas, ook op die sleutel treedt de storing op. Verder zoeken dus.
De eerste twee massastrips heb ik gecontroleerd. Zitten vast. Geen idee overigens hoeveel van dit soort strips er zijn. Ik zal hem volgende week eens op de brug zetten.

rody

controleer de aansluitingen v d startmotor eens...

overigens een versleten startmotor kan ook zulke gekke dingen veroorzaken...

pwassink

Citaat van: 850R_Special op 31-05-2007 22:25:18
Beste Ludo en Rody,

tip omtrent de reservesleutel was simpel. Maar helaas, ook op die sleutel treedt de storing op. Verder zoeken dus.
De eerste twee massastrips heb ik gecontroleerd. Zitten vast. Geen idee overigens hoeveel van dit soort strips er zijn. Ik zal hem volgende week eens op de brug zetten.

Of ze vastzitten is eigenlijk helemaal niet spannend..

Of ze goed contact maken aan weerszijden en goed schoon zijn op de aansluitvlakken des te meer .. !
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

850R_Special

Inmiddels geprobeerd: reservesleutel én massastrips paar keer gebogen. De strips zijn gecorrodeerd,  mogelijk ook te veel inwendig. Door het buigen heb ik ze inwendig wat "geschuurd" waardoor de werking beter zou moeten zijn. Kan geen kwaad die een keer te vervangen.
Het lijkt er op dat e.e.a. gaat werken. Inmiddels al 5 dagen zonder storing!