Achterveren vervangen

Gestart door JoopS, 03-06-2007 21:00:10

Vorige topic - Volgende topic

JoopS

Ik kruip een dezer dagen eens onder onze Estate om de achterveren te vervangen door zwaardere.
Nu kreeg ik van een collega de tip om de achterschokbrekers eerst los te maken zodat na opkrikken de achteras zou blijven staan en de veren eenvoudig uit de veerschotels zouden kunnen worden gepakt. De schokbrekers begrenzen dan dus de veeruitslag.
Volgens mijn collega zou dat bij bepaalde auto's kunnen. Of dat voor de 850 opging wist hij niet.  :eusa_think: Zou deze manier kunnen werken bij de Volvo?
Tja........

@®-

Als je een normale verlagings set hebt die tot 4 cm verlaagd kan je de originele schokbrekers gebruiken.

Als je de auto op krikt en de veer aan de onderkant los draait en dan een veren klem op de veer zet en dan aandraait pak je de veer er zo tussen uit.
De schokbrekker zit niet in de veer.

cees-s70

Je kan dat bij elke auto doen
Ik zelf heb het gedaan met peugeot/volkswagen/opel/ ford
ik zelf gebruikte een 3/4 stoeptegels daar liet ik de schijf op rusten

Let wel op dat de boel niet kan verschuiven anders mol je je schijf / trommels achteras

Daarom wordt er veel gewerkt met veren klemmen dan heb je dat risico minder

thuur

Citaat van: ceesvanbeek op 03-06-2007 21:11:18
Je kan dat bij elke auto doen
Ik zelf heb het gedaan met peugeot/volkswagen/opel/ ford
ik zelf gebruikte een 3/4 stoeptegels daar liet ik de schijf op rusten

Let wel op dat de boel niet kan verschuiven anders mol je je schijf / trommels achteras

Daarom wordt er veel gewerkt met veren klemmen dan heb je dat risico minder

Dan adviseer ik je toch de volgende keer dikke stukken hout te gebruiken. Een steen kan zomaar kapot knappen met alle gevolgen van dien..

Gr ;)

cees-s70

Bij mij nooit gebeurd maar het kan en daarom ook de waarschuwing  ;D

@®-

Haal gewoon voor die 35 euro bij Brezan een paar verenklemmen, scheelt een boel gevaar en eventuele ergernis.

animalT5R

Citaat van: @®- op 03-06-2007 21:39:21
Haal gewoon voor die 35 euro bij Brezan een paar verenklemmen, scheelt een boel gevaar en eventuele ergernis.

Haal dan de duurdere variant,gezien de volvo veren sterker zijn dan de veerklemmen  :eusa_wall:
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

JoopS

Bedankt voor de reactie's maar...... Het juiste antwoord zit er voor mij nog niet bij; begrenzen de schokbrekers de uitslag van de achteras?  :azn:
Tja........

Johann

Ja.

Je kunt de schokbrekers los halen en de achterkant opkrikken maar het probleem is dat je eigenlijk geen goed krik punt hebt aan de achterkant. Normaal gesproken gebruik je delen van de achteras als krikpunt maar dan ben je de as uitslag aan het begrenzen.

Als ik op de grond werk dan haal ik beide schokbrekers los maar laat 1 kant eerst nog op de pen zitten. Vervolgens zet ik de auto op bokken op de buitenste achteras bevestingspunten. Daarna met de krik onder het wiel waar de schokbreker nog op de pin zit, iets optillen en de schokreker los halen en vervolgens laten zakken tot de veren er uit kunnen.

ed

Het is te doen zonder verenspanner, maar er blijft een heel klein beetje spanning op de veren staan, de draagarm gaat net niet voldoende naar beneden. Met een wringijzer of breekijzer krijg je hem er wel tussenuit en er ook weer tussen. Het is inderdaad echter beter om spaners te gebruiken. Ik heb deze gekocht voor 19 euro bij toolsnmore. Prima kwaliteit en zeker sterk genoeg voor de Volvo veren.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

JoopS

Dank voor deze reactie's.
Straks ff langs Brezan en dan ga'k vanavond efkes aan de gang.  :eusa_dance:
Tja........

mehn

Mijn methode:

- Auto klein beetje opkrikken onder de carrosserie voor de achteras. Net genoeg dat de wielen nog op de grond staan maar de druk een beetje van de demper af is. (als je 1 krik hebt moet het dus per kant, met 2 krikken kunnen 2 kanten tegelijk).
- Schokdemper losmaken aan de onderkant (veer NIET losmaken). Waarschijnlijk moet je het wiel een beetje op en neer bewegen evt met koevoet onder de band. Dus als je hulp hebt is dat erg handig ;)
- Auto zover mogelijk opkrikken. De veer komt nu los aan de bovenkant. Met een beetje wringen krijg je de veer nu uit de pin die aan de auto vastzit.
- Veer losmaken aan de onderkant
- Oude veer weghalen, de dop eruit halen en de veer in een hoek smijten (let op: niet te hard anders komt ie terug ;))
- Nieuwe veer nemen, dop erin schuiven en de bovenkant over de pin schuiven
- De onderkant van de veer op de plek drukken en het plaatje en de bout moet monteren (niet helemaal vastdraaien)
- Auto zover laten zakken dat de demper weer vastgezet kan worden
- Auto helemaal laten zakken
- Tenslotte de bout aan de onderkant van de veer goed vastdraaien.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Je kunt de auto toch aan het krikpunt opkrikken, of desnoods onder de trekhaak?

Gr ???

mehn

Citaat van: thuur op 05-06-2007 00:11:54
Je kunt de auto toch aan het krikpunt opkrikken

Uiteraard.

Citaat van: thuur op 05-06-2007 00:11:54
of desnoods onder de trekhaak?

Kan ook, maar dan krijg je m niet hoog genoeg ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

daytonawim

Volgens mij kon ik de veren zonder moeite verwijderen bij de sedan in elk geval.