ABS: repareren of negeren?

Gestart door goghcom, 04-06-2007 13:34:16

Vorige topic - Volgende topic

hendrik75

Ik heb ook een behekst ABS lampje.
Foutcode geeft een melding RA, en die rem liep ook niet fijn, div. dingen vervangen en gedaan sindsdien.
Voor wat betreft de ABS: de sensor en de kabelboom LA/RA, en de boel schoongemaakt natuurlijk. Schijf afgedraaid, remklauw weer soepel gemaakt en hij remt weer naar behoren.

Nu is er nog maar weinig veranderd, ABS brand soms wel, soms niet, soms na een hele tijd rijden spontaan uit, of juist aan. Geen pijl op te trekken.

Mijn openstaande opties volgens mij

- rest van de kabel doormeten/vervangen
- unit vervangen/reviseren

Ben ik nog wat vergeten?

Lampje

De remschakelaar in het voetpedaal. Er zit er eentje in voor de remlichten en eentje voor het ABS-systeem. Waarom ze dat ooit gescheiden hebben is me een raadsel.

ronnievolvov70

Citaat van: hendrik75 op 21-01-2012 08:12:56
Foutcode geeft een melding RA, en die rem liep ook niet fijn, div. dingen vervangen en gedaan sindsdien.
Voor wat betreft de ABS: de sensor en de kabelboom LA/RA, en de boel schoongemaakt natuurlijk. Schijf afgedraaid, remklauw weer soepel gemaakt en hij remt weer naar behoren.

Nu is er nog maar weinig veranderd, ABS brand soms wel, soms niet, soms na een hele tijd rijden spontaan uit, of juist aan. Geen pijl op te trekken.

Ben ik nog wat vergeten?

ik heb precies hetzelfde maar mijn remmen werken naar behoren.

recent grote beurt gehad en daar ook een remmen test gedaan alles was in orde.

dus ik denk wat lampje zegt dat ik maar even  naar die schakelaar ga kijken bij het voet pedaal.

dat die misschien niet goed funtioneerd.

hendrik75

Citaat van: ronnievolvov70 op 21-01-2012 12:53:36
Citaat van: hendrik75 op 21-01-2012 08:12:56

Ben ik nog wat vergeten?

ik heb precies hetzelfde maar mijn remmen werken naar behoren.

recent grote beurt gehad en daar ook een remmen test gedaan alles was in orde.

dus ik denk wat lampje zegt dat ik maar even  naar die schakelaar ga kijken bij het voet pedaal.

dat die misschien niet goed funtioneerd.

Ik heb eerst maar eens een gereviseerde controller unit laten komen van Thuur(bo.nl)
Met het juiste gereedschap binnen een half uur omgewisseld en sindsdien geen foutcode meer.
Had ik dat nou maar eerder geweten, had het me een dubbele kabelboom met sensors bespaard..

Dus tippie mijnerzijds: begint op www.thuurbo.nl

nielsmaneschijn

Dank voor alle info, ik heb de mijne zo te zien succesvol uit elkaar getrokken, opnieuw gesoldeerd en weer dichtgekit.
Wat een klereklus, het lukt dus echt niet zonder de plastic naad lomp eruit te breken (en het plastic eronder ook).
Het soldeer is volgens mij moderne milieuvriendelijke loodvrije soldeer, wat je veel heter moet stoken voor het vloeit. Zorg dus voor een goede soldeerbout (ik heb de dikke stekkers bij 480 graden behandeld, warmer ging 'ie niet). Kan zijn dat dat bij de originele anders was trouwens, deze is in 2005 al een keer vervangen.
Top tip voor het verwijderen van de siliconen beschermlaag op de print: dat gaat heel makkelijk en veilig met een tandenstoker (of sateprikker denk ik). Zo beschadig je de print niet.

thuur

Citaat van: nielsmaneschijn op 19-02-2012 10:58:42
Wat een klereklus, het lukt dus echt niet zonder de plastic naad lomp eruit te breken (en het plastic eronder ook).

Thuurlijk lukt dat wel 8)

Gr ;)

nielsmaneschijn

Misschien gaat het makkelijker met een oudere controller? Hier was de pakking nog redelijk vers. Het lukte me echt niet op de subtiele manier. Misschien als je een cool tooltje hebt wat om de hoek snijdt?

UserID6342

Was het coole tooltje geen: goed stanleymes ? ;D

nielsmaneschijn

Niks mis met mijn stanleymes, afgezien van dat ie niet 180 graden om de bocht kan snijden (je moet naar beneden de naad in snijden, en dan aan de andere kant van de plastic rand weer omhoog. Begin het idee te krijgen dat mijn behuizing moeilijker is dan de oude.  :eusa_think:

thuur

Citaat van: Dirk342 op 26-02-2012 18:10:18

En veel geduld en een boel beleid ;)

Gr :D

nielsmaneschijn

UserID6342

Citaat van: thuur op 26-02-2012 18:31:06

Daarom begin ik er ook niet aan en stuur de mensen wel door naar jou toe ;D

thuur

Citaat van: Dirk342 op 26-02-2012 18:50:43
Citaat van: thuur op 26-02-2012 18:31:06

Daarom begin ik er ook niet aan en stuur de mensen wel door naar jou toe ;D

;D

Citaat van: nielsmaneschijn op 26-02-2012 18:27:00
Begin het idee te krijgen dat mijn behuizing moeilijker is dan de oude.  :eusa_think:

Wat bedoel je toch met "de oude"? De vorige variant hoef je echt niet open te maken hoor. Even met een borstel over de contacten en klaar als hij problemen geeft ;)

Gr ;)

nielsmaneschijn

Ah. Mijn R is uit 1998, maar het schijnt dat de controller in 2005 vervangen is door een nieuwe. Dat is zeven jaar minder voor de siliconenkit om uit zichzelf te verpulveren. Ik heb de schrammen nog op mijn handen zitten.
On the bright side, ik heb die lampjes al dik 1000 kilometer niet meer gezien.  ;D

Heeft niks te maken met de ABS uit een 850 dus. :)

JonT5

Om op het item Tracs + ABS-lampje te reageren. Is er een mogelijkheid om de ABS-controler, onder toezicht/ begeleiding, uit mijn 850-T5 te sleutelen; deze controler te openen; printplaat te solderen en weer terug te plaatsen. Ik weet niet eens waar ik beginnen moet en durf het eigenlijk alleen niet aan. Bespaar me aub de niet relevante reacties. Groet Jon.