Wat is wijsheid ? 850 t-5R of een V40 T4

Gestart door Turbo-Geek, 07-06-2007 08:52:52

Vorige topic - Volgende topic

Jeroentjuh

Mocht het toch een Italiaan worden, laat dan wel ff de echte km-stand uitlezen, ze worden nog wel eens terug gedraaid.....

Eugene

Koop voor 5000 een prachtige T-5 en hou de 2000 achter de hand voor mogelijke mankementen en koochten deze uitblijven dan kun je het in tuning steken ;)

Automaat kan makkelijk 300pk aan, dus daar hoef je niet wakker van te liggen.

Estate heeft achterin wat meer last van rammeltjes, maar voor de rest is het gewoon kiezen wat je het mooiste vind.

Ga met een aantal proefrijden. Sedan, Estate, Aut en Handbak en ervaar het zelf.

If it's not blown, it sucks...

M a r c

Een goede Nederlandse T-5R koop je niet voor 7000 euro....  of iemand moet écht omhoog zitten :eusa_snooty:

Een goede T5 is er al vanaf 3000-3500 euro als je goed zoekt. Dan heb je geld genoeg over voor tuning en G3.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Enno

Citaat van: Johann op 07-06-2007 09:23:45
De 850 ziet er robuust uit van binnen, V40 iets ieler allemaal en denk ook wel ietsje kleiner.

In Amerika wordt over de s40 / v40 serie gesproken als de mitsubish's met een volvo jasje aan. Dat heb ik wel eens ergens gelezen...neemt niet weg dat de Carisma....steviger aanvoelt dan een mitsubishi....

Ik zou toch voor een 850 kiezen dan voor een x40 serie..

octaaf

Citaat van: Enno op 08-06-2007 00:26:22
In Amerika wordt over de s40 / v40 serie gesproken als de mitsubish's met een volvo jasje aan. Dat heb ik wel eens ergens gelezen...
de euro ncap chrashtest (ok, er zijn discussies voor en tegen die tests) die tijdens de bouwjaren van de X40 werden uitgevoerd waren in elk geval uitermate enthousiast over deze veiligste gezinswagen (weliswaar de klasse onder de 850/V70)...

roelandt5

verstandig besluit die XANTIA eruit en een volvo kopen

mijn mening over 850 of 40 serie ken je , we hebben het erover gehad tijdens de lambda sonde wisselling

succes met de zoektocht en ik hoor wel wat het geworden is ;) (mocht je niets vinden kun je altijd nog een bod op de mijne doen;) )

grt
roeland (collega van je zwager youri)

Edwin

Citaat van: octaaf op 07-06-2007 12:06:56
vorig jaar heb ik eens met een V40 (1998) gereden als kandidaat koper maar vond zelfs de wegligging van mijn vaders 240 niet terug. op zich vind ik het beste mooie wagens, maar na wat rondneuzen zou ik NOOIT een v40 van phase I kopen (voor 2001 of 2002 of zoiets). daar krijg je gegarandeerd (renault-)motormiserie mee! qua degelijkheid versnellingsbak vond ik het ook een immens verschil met de 850.
ruimte binnenin een v40 vind ik wel nog meevallen, maar de opening van de koffer is niet zeer praktisch voor grote dingen.
zou de v40 nu nog veel zuiniger zijn, maar ook dit valt dik tegen :eusa_wall:
1 remedie tegen twijfel: rij in beiden. achteraf zien we je graag terug met je 850   ;) (als dit niet gebeurt zijn er geen zekerheden meer in 't leven  ;D)

Beetje vreemd verhaal van die motor/renault problemen en de versnellingsbak. Ook ik heb één van de laatste phase 1's met een phase 2 motor. Dit blok is gewoon een 850 blok -/- 1 cylinder -/- mooi geluid. Niks Renaults aan!
De versnellingsbak is hetzelfde als in de T-5 die ik had, dus hoe die dan minder kan zijn qua kwaliteit snap ik dan niet?

Back on topic:
Vooropgesteld dat ik eigenlijk niet wil reageren kan ik het toch niet laten. Na 5 jaar lang X40 rijders verguisd en compleet voor gek verklaard te hebben heb ik er zelf maar een gekocht vorig jaar! Uiteindelijk moest ik kiezen tussen een phase 1 of phase 2. Na proefgereden te hebben viel de phase 2 gelijk af. Qua wegligging vond ik die veels te zweverig en indirect. De phase 1 heeft, vind ik, hetzelfde weggedrag als de 850 maar je voelt dat het allemaal wat lichter is. Voordeel daarvan is dat je veel harder de bochten doorkan, ook de grip is best wel goed (met Michelin Pilot Exalto 2). Verder vind ik (mijn auto althans) hem qua rammels veel stiller dan de 850, maar moet daarbij zeggen dat ik ook al eens in een V40 heb gereden die giga klapperde en rammelde! Zal denk ik wel aan de vorige eigenaar liggen hoe of dat ie rammelt!

Verder om een lang verhaal kort te maken; de beleving van een 850 T-5 krijg je nooit in een V40. Juist dat ie zwaarder aanvoelt maar dan toch supersnel wegspeert en daarna lekker brult maakt het de mooiere auto.
Als ik nu weer moest kiezen zou ik weer voor de 850 gaan. Heb toevallig van de week gekeken bij een rooie 855R met maar 153K op de klok die, naar het schijnt, van Leo de H. is geweest. Leuke auto, zag er wel redelijk mooi uit en toen ik erin zat begon het wel weer een beetje te kriebelen..... maar heb mijn zinnen toch op een S60/V70 T-5 gezet voor de toekomst.

Moraal van mijn verhaal: als je nog kunt kiezen kies dan de T-5 en je zult geen spijt hebben. Maar eerlijk is eerlijk de V40 valt mij over het algemeen door de bank genomen niet tegen, het is gewoon een andere klasse. Je weet wel appels en peren die je niet moet/mag vergelijken!

Succes met de keuze!

gr. Edwin. 8)

Turbo-Geek

UPDATE !!!

Heb inmiddels 2x achter het stuur gezeten van een 850R.
Beiden met een handbak, estate en ex/italiaan.
Waar zal ik beginnen ....

Het rijden was niet verkeerd, maar bijzonder vond ik het ook niet.
De bediening vond ik behoorlijk zwaar maar dat is een kwestie van wennen want naast de Xantia is de bediening van iedere auto zwaar, dus geen eerlijk vergelijk.

Het vermogen vond ik absoluut niet indrukwekkend, dit waren de 2 liter turbo´s dus mischien scheelt dat maar de autotrader termen zoals ´Superkanon´kon ik niet echt plaatsen. Het zal denk ik ook met het gewicht van de wagen te maken hebben.
Mischien dat de reguliere T-5 of een echte T-5R iets anders met me doet qua beleving maar op de 1 of andere manier vond ik de beleving niet spektaculair.
Begrijp me niet verkeerd, het was zeker snel maar de beleving was minder dan ik had verwacht.
In mijn Golf2 G60 die ietwat gekietled was had ik veel meer het ´wordt in mijn stoel gedrukt´ gevoel, maar goed dat scheelde ook ruim 250KG.

Het sturen was wel fijn, erg direct en erg fijn.

Comfort was ok, natuurlijk stug en sportief maar wel goed.

De airco bij mijn 1e test exemplaar was niet overtuigend en gewoon niet ijskoud zoals ik dat graag heb, dus ik vroeg me af of de airco wel juist werkte of het gewoon altijd zo was in een Zweedse auto. Een rit met de 2e 850R bevestigde mijn vermoeden dat de 1e niet geheel goed werkte want hier was de airco wel behoorlijk koud in de laagste temperatuur stand. Ik was op de hoogte dat de airco wel vaker een zwakpunt van deze wagens was en de reparatie minder grappig was.

Het 1e exemplaar had voor mijn gevoel teveel krassen, steenslag, kleine deukjes en onvolkomendheden wat erg jammer was. Het interieur was erg mooi overigens en erg verzorgt.
Bij het 2e exemplaar was het andersom, de buitenkant was zeer mooi maar het interieur was een ramp.

De roffel heb ik in beide gevallen niet gehoord of het is mij niet echt opgevallen, eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik als hobby auto een Camaro heb en dus wellicht iets teveel van een roffel geluid verwacht.
Ik vond de 850´s eigenlijk best stil en dus comfortabel maar een duidelijke roffel zoals bijv. bij een Subaru impreza turbo heb ik niet echt waargenomen.
Ik zal er bij een volgende rit meer op letten want ik was bezig de auto te berijden en ik lette op vele zaken waardoor mijn aandacht erg verdeelt was.

Bottomline -

Ik heb 2 wagens bezocht die niet geheel naar mijn zin waren. Het is mij nu een stuk duidelijker dat ik gezien mijn budget me eigenlijk niet met R versies moet bezighouden want er zit dan meestal werk aan, en ik heb het niet over evt. aanwezige onzichtbare gebreken.
Al met al heb ik nog wel een positief beeld van de 850 turbo´s alhoewel ik tot nu toe de prestaties ietwat vind tegenvallen.

What´s next ?

Ik ga eens kijken bij wat T-5´s en kijken hoe dat gaat. Ook ga ik rijden in een V40-S40 T-4 want ik houd die optie nog altijd open.

-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

Taranis

Citaat van: Turbo-Geek op 12-06-2007 09:28:32
Ik ga eens kijken bij wat T-5´s en kijken hoe dat gaat. Ook ga ik rijden in een V40-S40 T-4 want ik houd die optie nog altijd open.

Qua beleving is zo'n T4 een stuk leuker. Het voelt veel sneller en spectaculairder, ondanks dat ie niet sneller is.

T-5's staan voor minder geld te koop dan een R. Vervolgens chippen en het gaat een stuk sneller.
Voor wat betreft roffelen: de geblazen versies roffelen minder duidelijk dan de ongeblazen versies. Niettemin moet je 'm wel gehoord hebben als je eens lekker op het gas bent gaan staan.

Eugene

Citaat van: Taranis op 12-06-2007 09:32:59
Citaat van: Turbo-Geek op 12-06-2007 09:28:32

Qua beleving is zo'n T4 een stuk leuker. Het voelt veel sneller en spectaculairder, ondanks dat ie niet sneller is.

Een beetje dan.... ;)

Als de snelheid je tegenvalt moet je toch gewoon voor een T-5 gaan. Hier valt met alleen chippen namelijk een stuk meer uit te halen vergeleken met een T4. Die beleving van snel heb je dan wel.

Ik vond een standaard T-5 een snelle auto toen ik deze 2 jaar geleden kocht. (was een Alfa 33 16v gewend) Maar als ik nu in een standaard exemplaar stap valt me dat zwaar tegen. Tis een kwestie van wat je al gewend bent....

octaaf

Edwin, ik bedoelde natuurlijk phase I met phase I blok.
dat renault de motor leverde van de eerste v40's hoorde ik in elke garage, en nooit ook maar 1 goed woord over gehoord. wanneer precies de overstap is gemaakt weet ik niet (dus doet er in dit topic mogelijks gewoon niet toe) maar ik wist bijvoorbeeld niet dat men in een v40 van phase I ook de motor van een phase II stak (en daar zal men wel zijn redenen voor hebben gehad)...

octaaf

nu ben 'k helemaal 't noorden kwijt, maar mij een zorg (hoewel ik curieus blijf)... ik ben zeeer tevreden van mijn 850 ;-).
beetje traag (10V) maar klinkt en rijdt goddelijk!
ivm versnellingsbak weet 'k wel zeker dat dit niet dezelfde was als in mijn 850. op sommige poken zit er nl. speling als hij in vitesse staat (niet door slijtage, is gewoon zo) en bij mijn 850 is dit niet zo, wat ik op zich wel aangenamer vind. dit was zowel het geval op de V40 van 1997 (of '98?) alsook op die van 2002. however, van techniek weet ik niets af dus mogelijks geef je hier een zeer eenvoudige verklaring voor ;-)

Eugene

V40 van 2002 heeft M56 bak, das dezelfde in jouw 850 ;)

Die van 1997 heeft een Renault bak.

Vulk

Probeer eens (mee) te rijden in een gechipte turbo van iemand hier op het forum. Wedden dat je dan wel overtuigd bent?

Vraag maar eens aan JCViggen welk gezicht ik trok toen hij voor het eerst plankgas gaf aan 120 in zijn derde versnelling.

Turbo-Geek

And the search continues ....

http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=19201.45

Ik ga morgen weer eens kijken naar een gewone T-5 hier in de buurt.
  The things you own end up Owning you !