VPRO De Garage over de CY T-5R Estate van Martin Bril

Gestart door Fokke 01.01.005, 09-06-2007 23:58:04

Vorige topic - Volgende topic

Fokke 01.01.005

Volgende aflevering
maandag 11 juni 2007 20:25 Ned 3
zaterdag 16 juni 2007 10:52 Ned 3 (Herhaling) 

veel kijkplezier

Fokke (namens de DC van de Volvo850clubNederland)

AK400-AZ250-R5-343DL-345GL-244DL-244GL-244GLE-854GLT-854GLT+854R+C70c

Spin!

Ik kreeg vandaag al de hint van Daan, helaas heb ik geen apparatuur om dit op te nemen, wellicht is iemand zo vriendelijk dit te digitaliseren ( Fokke? :P) en ergens online te zetten voor leden?

Quote van site:
Citeer
De Garage
maandag 11 juni 2007
terug naar de aflevering 
vorig item       

Liefde voor de Auto
De Volvo 850T5-R
Hoeveel kun je van een auto houden? Praat je ertegen? Verzorg je hem goed? Scheld je hem verrot wanneer hij je in de steek laat?
Columnist Martin Bril heeft een bijzondere relatie met zijn auto, maar dat is dan ook een Volvo 850 T5-R
De Volvo 850 T5R uit 1994. Er zijn er in totaal 2500 van gemaakt. De auto is alleen gebouwd in zwart of geel. Het chassis en de motor zijn getuned door Tom Walkinshaw Racing (TWR), de befaamde Formule 1 tuner. De reclame die Volvo maakte bij de introductie van deze auto was heel toepasselijk: een plaatje met de Volvo op hoge snelheid met daaronder de zin:...Porsche en Ferrari volgen.... de Volvo 850 T5R is namelijk sneller in de acceleratie van 60 tot 160 km/h.

De Volvo 850 was technisch gezien een grote stap vooruit voor Volvo. Het was de eerste Zweedse Volvo met voorwielaandrijving en hij was uitgerust met een moderne lichtmetalen vijfcilinder motor, al dan niet met turbo. Uiterlijk was de 850 echter nog vrij ouderwets, een uiterlijk dat niet aansloot bij zijn moderne rijeigenschappen. Volvo vond dat het tijd was duidelijk te maken dat volvo's niet alleen veilig en degelijk meer waren maar nu ook leuk om in te rijden.
Volvo besloot daartoe in 1993 deel te gaan nemen aan de British TouringCar Championship ( BTCC ). Daarvoor zijn ze rond de tafel gaan zitten met Tom Walkinshaw Racing (TWR) om hun 850 raceklaar te krijgen. De uiteindelijke wagen werd gebaseerd op de stationwagen wat vrij wonderlijk was. Stationwagens zijn een niet al te frequente verschijning op circuits. Het hoge gewicht zorgde er overigens ook voor dat de auto nooit beter finishte dan de vijfde plek. In het seizoen 1994 reed o.a Jan Lammers met deze 850. Vanwege zijn afwijkende verschijning en behoorlijke presteren kon de auto op veel sympathie rekenen.

www.vm-parts.nl

Ronbroek

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

Fokke 01.01.005

Helaas worden de door de Documentatiecommissie geregelde videobeelden (dank aan WalterRS en Jan G) niet in de uitzending getoond. Geen tijd om de beelden van de BTCC racer van Jan Lammers in te voegen in de drukke programmering.

We krijgen wel een vermelding van onze clubsite op de website van 'De Garage' www.vpro.nl/degarage

Nu op nederland 3, herhaling  as. zaterdagochtend.

groeten,
Fokke, namens de DC

Duell

Tja, het was zeker een leuk gesprek met Martin Bril over zijn "liefde".
Viel me niet tegen  ;D

mehn

Tsja, leuk.
Aardig voorbereid iig, echter niet helemaal 100%  :(

En die Meteors...gelukkig vond ie het zelf ook niet mooi ;)

Maar het goede nieuws: hij houd m! :D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

FGG

Waarom keek die man steeds naar beneden? Verlegen typje zeker.

Wel een leuk stukje. Jammer dat ze 't streepje van T-5R vergeten waren. :eusa_whistle:

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Fokke 01.01.005

Sorry, ik weet het. Persberichten, persmappen, foto's en e-mails ten spijt. Het mocht niet baten.

Tstreepje5R

Laserblue

Ik kende het programma nog niet, maar vond het eigenlijk wel leuk
geen pretenties.... Prima :)
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

The Saint

Toch errug leuk om te zien hoor! En leuk om iemand te horen praten op TV met eenzelfde passie  :D

(Tegenwoordig gaat het bijna alleen maar over nieuwe auto's.)
No shirt no shoes, no pinball

RRRRR_Ramon

Citaat van: mehn op 11-06-2007 20:49:54
En die Meteors...gelukkig vond ie het zelf ook niet mooi ;)

Ik kende het programma niet, wel leuke opzet.

Jammer dat er niet dieper op de T-5R werd ingegaan, maar het stukje was wel leuk.  ;D

Vwb de Meteors, die zouden best leuk staan onder m'n V70, ff mailen naar de Volkskrant.  :eusa_whistle:
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

FelixB

Wordt steeds beter ja.
In het begin was het heel stroperig en taai, nu gaan ze wat sneller door de onderwerpen heen (ze hadden wel wat langer over die T5_R  (;D) kunnen doorgaan, ook waarom die zo bijzonder is).

Gelukkig is die muziekband ook minder storend, voorheen speelden ze vaak door het gepraat heen, en aangezien ik wat minder goed hoor (en luister  :D).....
855R & C70 T5 cabrio automaat

M a r c

Clubsite staat niet vermeld.... en de info klopt ook al niet.... zijn er 5.000 stuks van gemaakt in geel, zwart en groen  :eusa_think:  Als je het doet, doe het dan goed zou ik zeggen.... en dan heb ik het over de programmamakers uiteraard.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Hen3

't was voor mij ook de eerste keer dat ik het zag (ik ging speciaal voor de T-5R kijken), maar ik vond het inderdaad best een leuk programma.

Die Eric Corton rijdt zelf volgens mij in een hele grote oude amerikaan.

Rayman

Citaat van: M a r c op 11-06-2007 22:21:32
Clubsite staat niet vermeld.... en de info klopt ook al niet.... zijn er 5.000 stuks van gemaakt in geel, zwart en groen  :eusa_think:  Als je het doet, doe het dan goed zou ik zeggen.... en dan heb ik het over de programmamakers uiteraard.

5000 ex de groene T-5R's toch? Vind het trouwens wel raar dat van die groene serie geen aantallen bekend zijn. :)