Viking's Volvo Verhalen

Gestart door viking_in_shorts, 11-06-2007 16:28:50

Vorige topic - Volgende topic

maruska

Citaat van: viking_in_shorts op 28-11-2011 15:03:59
Hazet komt (o.a.) bij Conrad weg. Kan ik hier ook direct bestellen ...
komt weg... tukker ? ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Hengeveld

Voor 199 euro ja.

viking_in_shorts

Citaat van: maruska op 28-11-2011 15:05:10
komt weg... tukker ? ;D

Euh - nee: Brabo!  (maar al te lang weg)

Citaat van: Hengeveld op 28-11-2011 15:06:51

Voor 199 euro ja.

Klopt - als je 1-op-1 gaat wisselen ... En voor dat geld is hij nog niet eens op voorraad ook. Ik ga eens kijken of ik 'm ergens anders ook kan krijgen

viking_in_shorts

Vandaag ging mijn badminton-date niet door. Dus - op het internet een brug gezocht, oude trui aan (waarom nou niet ook een oude broek :eusa_wall: ) en vol goede moed naar de brug toe.

Kom er aan, rij de auto op de brug, trek alle wielen ervanaf en zoek mijn imbus-7 op. Blijkt dat ik een imbus 7/32" gekocht heb ipv een 7mm imbus. De 4e winkel had er wel 1 dus nog steeds vol goede moed (iets minder dan voorheen, maar toch) weer terug naar de brug.

Deze keer trek ik alleen de voorwielen eraf, en trek trots mijn nog glimmende imbus-7 uit de doos. Past niet :o  De bovenste imbus-schroef zit te dicht naast de remleiding dus de huls past er niet tussen. Gatver.

Tja - dan maar de boel weer vastzetten en de achterwielen eraf. Ik kijk er eens goed naar en kom tot de ontdekking dat dit er helemaal anders uitziet dan de voorkant. Eerst hulplijn gebruikt (telefoon) en die reageerde niet. Tweede hulplijn (whatsapp) reageerde wel en die vertelde me dat ik de boutjes aan de achterkant moest hebben. Zo gezegd, zo gedaan.

Ik draai RA de 4 boutjes lost (=gaat er al iets dagen?) en zodra de boutjes loszitten begint de klauw de druppelen. Ondertussen heb ik live kontakt met de 2e hulplijn en die verteld me: tja - dan heb je ws de remleiding gemold. Gaat vervelend worden. Die goede moed is ondertussen ergens bij mn buik aangekomen. Dan begint me er iets te dagen: moet de klauw LOS of moet de klauw OPEN?

Blijkbaar moet 'ie los en niet open. De 4 boutjes weer netjes teruggedraaid (=lekken stopt gelukkig ) en de 2 grotere moeren losgedraaid. De klauw komt netjes los en ik ga door. Hulplijn 1 belt ondertussen terug en ik vertel trots dat ik nu weet hoe je een klauw zowel open als los moet maken. Antwoord: "Ach, geeft niets. Gewoon terugstoppen en niemand die iets merkt" :D

Na ca 1 uur ruzie maken met de schijf RA, zit mijn moed ongeveer rond mijn knieen en besluit ik maar met LA te beginnen. Ik draai de 2 boutjes los, trek de klauw eraf, trek de schijf los, trek de remblokken eruit, nieuwe blokken erin, nieuwe schijf erop en de klauw terug. Hmmmm .. zo kan het dus ook :eusa_shifty:  Moed weer ongeveer terug op heup-hoogte.

Terug naar RA. Hoe langer het duurde, hoe bozer ik werd en hoe meer kracht er in de hamer kwam te zitten. Uiteindelijk heb ik de schijf RA vanaf de binnen/onder kant van de auto met de hamer losgeslagen. Het gedeelte dat ik uiteindelijk gebroken heb om de schijf los te maken, was het veertje -waarvan er gelukkig 4 nieuwe in de verpakking zitten- waarmee de remschoen vast zit. En vanaf toen was het eigenlijk appeltje eitje. Moed weer rond m'n hart ofzo.

Totdat ik alles weer terug had gezet, de auto start en de brug afrij: Ik trap de rem in, hij geeft iets tegenstand, zakt door tot op de bodem en rustig aan begint de auto te remmen. Moed zakt meteen in mn schoenen. Verdomme, TOCH nog iets verkeerds gedaan. Maar ik bedenk me het druppelen en zit toevallig med hulplijn 2 te whatsappen en die verteld me dat je een paar keer moet pompen en dat het de eerste paar keer helemaal niet ongebruikelijk is dat je wat slechter remt.

Om een lang verhaal proberen kort af te ronden: morgen toch maar even een potje DOT4 halen, en met de auto van de vrouw naar werk. Ik kan prima rijden, maar moet eigenlijk elke keer het pedaal tot op de bodem trappen.

Dus: Ik heb remschijven en handremschoenen achter vervangen en ben er maar wat trots op! Achteraf gezien was het volgens mij helemaal niet zo nodig: de blokken en schijven zien er in mijn leken-ogen nog redelijk goed uit. Maar ja - toch deze maar gewoon de kliko in, nieuwe zitten er op. De handremmen waren echter wél nodig.

Eerst dit maar even posten en dan wat beeldmateriaal uploaden.

Taranis en SBV: bedankt voor jullie hulp!

viking_in_shorts

Oud: Volgens mij helemaal niet zo hard aan vervanging toe.  (behalve de hardremmen dus)

Drup drup drup drup (=filmpje)

Koppig:

Klaar:

Taranis

Graag gedaan, was wel gezellig ;D

Alle begin is moeilijk. Ik heb samen met Sbv en Chris ook al eens een tijdje staan vloeken en tieren toen 1 van de remschijven achterop de V70 niet los wilde. Jezelf flink boos maken helpt dan ;D

Hoe staat het niveau in je remvloeistofreservoir (goeie voor Wordfeud :P ) ?

Edit: ik zie net je foto-post. Dat druppen valt wel mee, maar misschien dat er wat lucht in je systeem terecht gekomen is. Hoe dik waren je schijven achter nog? De blokjes hadden inderdaad nog wel een tijdje mee gekund ja.

Niettemin :eusa_clap: dat je eindelijk de moed gevonden hebt 8)

Jack v

bij alles is een eerste keer, en aldoende leert men. Bij iedereen gaat weleens wat fout en dat doe je de volgende keer dus niet weer. Mooi dat het gelukt is en even ontluchten zal zeker helpen.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

viking_in_shorts

Ik heb alleen gelezen DOT4.

Verder is het vaatje niet (erg) doorzichtig. Het lijkt erop alsof ik er wel genoeg inzit, maar dat zou ook zomaar aanslag kunnen zijn. Morgen eerst maar nieuwe DOT4 halen met de auto van Lau en dan met zaklamp en koude motor eens kijken hoeveel er nou inzit.

<edit> schijven achter waren iets maar niet al te veel dunner dan de nieuwe. Maar verschil was er.

Ontluchten :eusa_think: ik ga maar eens zoeken op 't forum over hoe men dat doet ....

viking_in_shorts

Oud en nieuw naast elkaar ...

Taranis

Citaat van: viking_in_shorts op 11-12-2011 20:47:00
Verder is het vaatje niet (erg) doorzichtig. Het lijkt erop alsof ik er wel genoeg inzit, maar dat zou ook zomaar aanslag kunnen zijn. Morgen eerst maar nieuwe DOT4 halen met de auto van Lau en dan met zaklamp en koude motor eens kijken hoeveel er nou inzit.

<edit> schijven achter waren iets maar niet al te veel dunner dan de nieuwe. Maar verschil was er.

Ontluchten :eusa_think: ik ga maar eens zoeken op 't forum over hoe men dat doet ....

Gewoon even het dopje eraf draaien ;)

Op de rand van de schijf (dat deel wat je op je naaf bevestigt, dus niet de buitenste rand) staat een minimale dikte gestanst. Ik dacht iets van 9 komma zoveel millimeter. Even de schuifmaat erop en je weet of het nodig was ;) (al zal dat lastig gaan als 't al in de kliko ligt ;D )

Ontluchten heb ik van KIM geleerd, dus die kan je dat vast beter/perfect uitleggen :)

viking_in_shorts

Citaat van: Taranis op 11-12-2011 20:55:28
Citaat van: viking_in_shorts op 11-12-2011 20:47:00

Gewoon even het dopje eraf draaien ;)

Op de rand van de schijf (dat deel wat je op je naaf bevestigt, dus niet de buitenste rand) staat een minimale dikte gestanst. Ik dacht iets van 9 komma zoveel millimeter. Even de schuifmaat erop en je weet of het nodig was ;) (al zal dat lastig gaan als 't al in de kliko ligt ;D )

Ontluchten heb ik van KIM geleerd, dus die kan je dat vast beter/perfect uitleggen :)

Momenteel liggen ze nog achterin de auto te wachten op een kliko dus als ze erin gaan zal ik ook even een schuifmaat pakken.

Ondertussen neem ik nog een slokje van mijn welverdiende Duvel :eusa_dance:

Taranis

Citaat van: viking_in_shorts op 11-12-2011 21:04:42
Ondertussen neem ik nog een slokje van mijn welverdiende Duvel :eusa_dance:

Ik heb Deens witbier van pa gekregen. De eerste halve liter ging nog wel, maar inmiddels verlang ik heftig naar Erdinger en vraag ik me af hoe ik deze troep wegkrijg ;D

En ik mag pas Duvel kopen van mezelf als ik eerst de rest van het bier eens opgezopen heb

viking_in_shorts

Die Duvel weet wel waar hij moet slaan zeg :o

Taranis

;D

Het is het enige (sterke) bier wat ik nog steeds lust ondanks er al regelmatig iets teveel van te hebben gedronken :eusa_whistle: na 7 lig ik op de grond

viking_in_shorts