Mijn 2e project.....

Gestart door Eugene, 21-06-2007 01:30:26

Vorige topic - Volgende topic

Eugene

Naast een 850 heb ik nog een droom. Diegene die mij wat beter kennen weten ook wat dat is. Het is iets minder voor de hand liggends dan "gewoon" een snelle auto.

Ik heb altijd al een kitcar willen bouwen, maar eigenlijk was dit nooit mogelijk om een aantal redenen. Ervaring met sleutelen, financiƫn en stalling.

Financiƫn blijven natuurlijk altijd een probleem, maar aangezien de 850 bijna "klaar" is in combinatie met een baan en thuis wonen ziet het er een stuk beter uit nu. Stallig wordt geregeld aangezien een aantal hokken hier aangepst worden als garage. Benodigde gereedschappen is ook niet zo'n probleem want wat ik zelf niet zou hebben valt zonder veel problemen ergens te lenen.

Dan het deel ervaring. Dit is nog steeds niet veel te noemen eigenlijk :P
De betreffende kitcars (MK Indy) heb ik al verschillende malen besturdeerd en ik ben ervan overtuigd dat het mij gaat lukken zo'n ding te bouwen. Aan ambitie onbreekt het niet zullen we maar zeggen ;)

De MK Indy is in tegenstelling tot bijvoorbeeld Caterham en Westfield redelijk onbekend. Het voordeel is dat de kit goedkoper is dan de "gevestigde orde" en wat ik belangrijker vind is dat het niet een schaal 1:1 bouwpakket is waar werkelijk elk schoefje bij wordt geleverd.

De MK Indy maakt gebruik van een Sierra donor waarvan je eigenlijk heel veel kan gebruiken. Fusee, stuurhuis, bak, aandrijfas, diff, remmen, velgen, motor, kabelboom enz....

Wanneer het budget het toelaat laat je altijd meer van de sierra onderdelen links laten liggen. Aangezien ik er liever iets langer over doe en de auot naar mijn zin heb, dan zo snel mogelijk kunnen rijden kun je raden dat er zo min mogelijk gebruikt gaat worden van de donor sierra. Fusee, stuurhuis, bak, aandrijfas en dif is toch nodig. voor de rest gebruiken we beter spul. 15" lichtmetaal, 4pots remmen voor, enz...

Dan nu de dingen waarover ik nog niet helemaal zeker ben.
Kleur en motor/bak

De kleur is eigenlijk een mooi/veilig dilemma. Zwart heeft de voorkeur, maar aangezien zo'n kitcar maar klein en laag is loop je veel meer kans niet gezien te worden, dan wanneer die oranje of geel zou zijn.

Motor/bak is de lastigste keuze. motorblok of autoblok  :eusa_think:

Motorblok is licht (80 kilo), er zit een sequentiele 6bak bij, relatief veel pk maar erg weinig koppel.
Autoblok is zwaar (200 met bak), je moet gewoon schakelen, relatief weinig pk, maar wel lekker veel koppel.

Ik wil graag een blok dat als basis snel genoeg is, maar waar wel nog een boel meer uit te halen valt.

Voorbeeld:
Hayabusa levert standaard 170pk, maar met turbokit op de standaard internals haal je er betrouwbaar 250-280pk uit. Nadeel is dat die blokken veel duurder zijn dan alle andere blokken.

Qua autoblok spreekt een Duratec me wel aan. Standaard een aardig aantal pk's (~150-170) maar met een setje ITB's zit je over de 200. Uiteraard heeft dit allemaal zijn prijskaartje. 2.0 Turbo Cosworth is ook erg leuk natuurlijk.

Alles heeft zijn prijs  :eusa_wall:

In alle gevallen is het electro gedeelte een kwestie van zelf uitzoeken. Bij een motorblok is het makkelijker als de kabelboom wordt bijgeleverd, dan is het relatief makkelijk.

Nog iemand een suggestie voor een blok toevallig?  :P

p.s. voor de smartass: www.kitcarforum.nl bestaat niet ;)

If it's not blown, it sucks...

Wout309t

Ik zou toch voor een motorfietsblok gaan. Er rijden er al zat mee rond. Je hebt geen koppel nodig bij een lichte kitcar, tenminste, minder.... ;)
Past gewoon beter bij het karakter.. Wat weegt zo'n apparaat??
2011 V70 2.0T R-Design MT

Turbo-Geek

Ik zou voor de Duratec gaan, als je vermogen wilt hoef je niet constant de zaak op toeren te rijden bovendien zijn  reparaties aan dergelijke motorfietsblokken niet bepaald goedkoop.
Met dit soort projecten is het belangerijk het SIM-PEL te houden, een door en door ontwikkeld auto 4 cilindertje is dan de meest logische keuze net zoals een ouderwetse V8 SBC in een Cobra kitcar, geen gedoe gewoon rijden en oer degelijk.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

Snellebaksteen

Lastig. Vooral de eindoverbrenging van een motorfiets versnellingsbak naar de achterwielen toe is lastig. Of je moet voor een ketting kiezen, maar dat zou ik geloof ik zelf niet snel doen. En de koppeling krijgt het ook goed zwaar...Voor betrouwbaarheid en eenvoud zou ik voor de automotor gaan. Je kunt later altijd nog eens een heel snel en licht motorfietsblok er in zetten....
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Turbo-Geek

Het aller belangerijkste van ieder project (en ik praat uit ervaring) is het project AF TE MAKEN en dan verder te gaan verfijnen.
Dat AFMAKEN is het aller moeilijkste en daar falen (incl. onder getekende) de meesten. Vaak komt het omdat het project te lang gaat duren en je dan het plan steeds gaat bijstellen (vaak maak je het nog exclusiever en beter en dus duurder en ingewikkelder) en het een gebed zonder einde wordt.
Hele complexe projecten zijn eigenlijk alleen weg gelegd voor hen met een oneindig budget  en zo de boel kunnen uitbesteden.
Als je alles zelf moet doen op een modaal salaris in dit land zal je zien dat zoiets vreselijk lang gaat duren en op een gegeven moment verlies je dan interesse.

Keep it simple.
  The things you own end up Owning you !

Eugene

Zo'n kitcar weegt zonder motor/bak net geen 400 kilo. Je komt dus rond de 460kilo uit als je een motorfietsblok erin legt en tegen de 600 met een autoblok.

De overbrenging van bak naar diff gaat gewoon met een aandrijfas die op het tandwiel wordt gelast. HEt motorfietsblok komt dus "inlijn" te liggen en net overdwars(tenzij cardanaandrijving ozals FJR1300).

Een compleet blok met kabelboom en instrumenten uit een motor gebruiken is in dit geval het simpelste.

Wout309t

Dan zou ik het zeker wel weten.... :eusa_boohoo:
2011 V70 2.0T R-Design MT

Rick.

Als je toch met een Sierra donor begint dan zou ik beginnen met de motor van de donorauto en later, bij voldoende budget, ervaring, etc. etc. gaan kijken voor een andere motor.
Don't waste your time always searching for those wasted years.

M a r c

Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Eugene

Citaat van: M a r c op 21-06-2007 10:26:50
Foto's foto's  ;D

Even voor de duidelijkheid. Ik heb nog helemaal niks, behalve de plannen natuurlijk :P

T-5 blok zou leuk zijn, maar is te hoog en veel te zwaar helaas.

Hier staan een aantal foto's van de betreffende kitcar.

V70geRwin

Cool man,heb daar ook al vaak aan gedacht  ;D

Prijzen vallen inderdaad erg mee!

Eugene

Citaat van: spekkie99 op 21-06-2007 10:50:33
Cool man,heb daar ook al vaak aan gedacht  ;D

Prijzen vallen inderdaad erg mee!

Even een indicatie ;)

Kit 4500
Interieur 500
Banden/velgen 500
blok 2000
sloper 250
remmen 500
klein spul 500

En dan komt de SVA keuring in GB. Die kost all-in nog een 1000-1500 euro en dan invoeren in NL met nog eens een kleine 3000 euro aan BPM.

Zit je zo aan ~12000 euro.

Het grote voordeel is dat alles in stappen kan en het dus niet in 1 keer een fortuin kost....

Wat je ervoor terug krijgt:
200pk op 460 kilo, sequentiele 6bak, en in bochten ben je onverslaanbaar. (Tenzij je een boom tegenkomt, die winnen over het algemeen :-X )

Dave

Leuk project. Waar ik wel een beetje mijn bedenkingen bij die dingen is dat je een bom van een wagen maakt maar als basis een ophanging van een halfrotte auto...

Qua motor zou ik ook niet direct weten wat kiezen. Een motor van een motorfiets is wel echt iets helemaal anders als van een auto. Ik denk eigenlijk dat een motorfietsmotor wss wel sneller is maar niet zo aangenaam gaat rijden. De vraag is in welke maten je comfort wilt laten vallen voor snelheid.

HaRdCoRe-WeZ

Ik heb een keer megereden met een originele Lotus 7. Echt waaaaaaaanzinnig, een hele beleving. Maar als je er een klapper mee maakt....damn dan ben je klaar.

Je interieur 500 eurie? Dat was ik al voor 1 stoel kwijt...maar je kan het zo gek maken als je zelf wilt. En dat is het leuke van dit soort kitcars, er zijn er geen 2 hetzelfde, en ze zijn er van absolute budgetprijzen tot prijzen waar je echt een dikke auto voor kan kopen.

Ook moet je wel van veel toeren houden als je een motorfietsblok gebruikt. Ik merk dat ik zelf op de motor (tijdens een beetje spelen) niet onder de 6000rpm kom...en onderin gebeurt er vrij weinig.

Leuk project, maar dat had ik je al gemeld, en als je nog eens info wilt over Honda motoren, je weet me te vinden.

Eugene

Citaat van: Dolf op 21-06-2007 12:08:36
Leuk project. Waar ik wel een beetje mijn bedenkingen bij die dingen is dat je een bom van een wagen maakt maar als basis een ophanging van een halfrotte auto...

Je gebruikt de fusee's, aandrijfassen, bak en dif. Niks wat roest of rot is dus ;)

Als je zo'n auto bouwt dan moet je niet voor comfort gaan. In zo'n geval kun je beter een Cobra replica bouwen ofzo.