Homokineethoes (HK) vernieuwd met universele hoes. Bereklus!

Gestart door CharlieFox, 21-06-2007 21:50:04

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

Citaat van: CharlieFox op 29-06-2007 17:07:54
Maar wat bedoel je nu met een passende "dop"? Wat voor dop dan?
Goedemorgen CharlieFox!!!! Wat voor dop dan? (ik wijs mezelf even terecht). Lees net weer eens dit topic en begrijp nu natuurlijk dat @@850@@ die dop 36 bedoelt!  :eusa_doh:

BTW: Ik heb inmiddels een ringsleutel 36mm bij Hornbach gehaald (tip uit dit forum). Daar lukt het ook wel mee, lijkt mij. Moet alleen nog ff zin maken en "opladen".
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

@@850@@

Ja de 36mm bedoelde ik idd. heb zelf ook even moeten zoeken... kan lastig zijn... Succes d'r mee!!! gr. Bart

CharlieFox

Inmiddels R/H ook gedaan, tjonge wat zag ik daar tegenop met de L/H nog vers in m'n geheugen. Echter, nu had ik geen colafles maar een of ander speelgoed-kegel van € 1,85 die bij de Action verkocht wordt. Ging perfect met dat ding (hard plastic). Afgezaagd op diameter 100 mm vanaf de kleinste diameter zijde. Helaas kreeg ik de fusee niet los, was ook benauwd om het rubber te beschadigen. Dus toch maar weer de hele fusee van de veerpoot gehaald, net als de vorige keer. Slechts 2 boutjes en zo los. Nu wel eerst ruimschoots merktekens geplaatst. Ook die 2 gaten gelijk eens goed bekeken.
Diameter van de 2 bouten (schacht) is 12 mm. Diameter van de gaten in de veerpoot is 12,2 mm. Diameter van de gaten in de fusee is 13 mm, dus daar valt idd aan te stellen. Echter wat ik merkte bij monteren was dat de merktekens vanzelf op de juiste plek kwamen. Dus gewoon fusee in de veerpoot hangen (zwaartekracht) en dan vastklemmen. Kennelijk wordt dit ook zo in de fabriek of naderhand, werkplaats gedaan (gemakshalve) dus het lijkt mij dat het wel los loopt met het benodigde uitlijnen.

P.s. Remschijf op achtergrond, ik weet het, niet nodig. Maar ik heb gelijk de verschillende componenten stuk voor stuk gereinigd e.d.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

CharlieFox

Opgraving naar mezelf! Zoals beschreven in het koppakking "project" moest ik nog even de homokineethoes vervangen op links. Nou dat even is inmiddels al ruim 'n uur aan het martelen geworden met dat verdomde circlipje!

In tegenstelling tot bijna 4 jaar geleden nu toch gekozen voor 'n echte passende hoes ipv zo'n universele. Voelt veel steviger aan, alle spulletjes er bij, vet, wielmoer, klemmen, nieuwe circlip. In de hoop dat deze hoes langer mee gaat dan 4 jaar. Echter, moet wel de homokineet er af en dat lukt dus niet!

Ik zie de circlip zitten, kan 'm ronddraaien, kan 'm spreiden met speciale circliptang, kan naar 'm lachen, maar krijg maar de homokineet niet van de as! Wat 'n gemartel. Ik heb 2 handen nodig voor tang en as en 'n derde hand moet dan beuken op de homokineet maar die heb ik even niet. Iemand suggesties hoe dit trucje te doen? Verder:

1) Kan de as er aan de bakzijde spontaan uitgetrokken worden en zo ja, wat gebeurt er dan? Gedoe met olie en zo? Nooit gedaan namelijk.

2) Ik tik nu veiligheidshalve met een kunststof hamertje maar dat is weinig effectief. Iemand wel eens met een stalen moker geslagen? Ik neem aan dat je zo'n homodinges niet zomaar stuk slaat. Gehard kogellagerstaal.

Ik sta zo weer "op straat" maar heb de smartphone bij staan voor de eventuele gouden tip ... :-)

ronnievolvov70

er zijn ashoesspreiders op lucht hoef je helemaal je homokineet niet meer der af te hebben

ashoes der om spreiden en der om schuiven werkt ideaal

CharlieFox

Citaat van: ronnievolvov70 op 30-03-2012 16:47:19
er zijn ashoesspreiders op lucht hoef je helemaal je homokineet niet meer der af te hebben

ashoes der om spreiden en der om schuiven werkt ideaal

Zie mijn eerdere posts in dit topic. Ik heb 4 jaar geleden idd zo'n universele hoes gebruikt met spreider, lees: kegel. Echter heb ik nu een passende niet-universele hoes en die kun je niet spreiden. Moet toch echt de homokineet eraf ...

ronnievolvov70

ook orginele kunnen met deze spreider gepreid worden

tis niet zon kegel die jij  op de foto hebt dit is profesioneel garage gereedschap

The Demon

Je kan de as gewoon uit de bak trekken, en dan de binnenste homokineet los halen.
Zo hoeft de naafmoer ook niet los.
Staat ook in de blog van Razorx beschreven.

Groet,
The Demon.

HanV70

Trek je homokineet aan de bakkant niet uit elkaar, zeker deze even met een touw strak om de ashoes, daarna kun je hem zo uit de bak trekken. 

The Demon

Als je de homokineet aan de bakkant beetpakt trek je hem met een korte ruk zo uit de bak, die trek je niet zo uit elkaar zit een borgveertje in.

Groet,
The Demon.

P.S. Wel zorgen dat je de ruimte hebt, dus fuseekogel uit het fuseestuk.

Jack v

zorg even dat je een stuk vierkant 8mm krijgt. Dit kun je maken van bijv. een M10 bout van ongeveer 7 cm lengte die maak je vierkant tot 8mm met op de kop even een scheve kant eraan( zoals een beitel) die druk of tik je in de opening van het brogveertje en dan met een flinke tik achterop de homkineet kan wel met een stalen hamer of moker hoor je slaat hem echt niet kapot.

Makkelijker is idd zoals Demon zegt even de as met een ferme ruk uit de bak trekkken dan heb je alle ruimte om te werken. Er kan een druppie olie uit de bak lopen maar dit is eigenlijk niks.
Voor het terugzetten; in de bak drukkken tot het borgveertje aanzit. Dan ietsjes terugtrekken en met een flinke druk de as erindrukken tot je voelt dat het borgveertje weer borgt.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

The Demon

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

The Demon

UserID6342

Als je het op de manier wilt doen zonder ashoesspreider, gewoon de as uit de bak trekken.  Niet te bang zijn en een flinke korte ruk eraan geven dan komt tie wel.  Zorg wel dat je de moer eerst helemaal loshebt en bovenste fuseebouten.  Dan heb je de meeste ruimte om de as er goed uit te trekken.  Daarna de seegerclip spreiden met tang en een flinke beuk geven met een moker op het buitenste deel van de homokineet.  Dan tik je 'm er wel af.

Succes !