Homokineethoes (HK) vernieuwd met universele hoes. Bereklus!

Gestart door CharlieFox, 21-06-2007 21:50:04

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

Dank allen zover. Ik ben er helaas vandaag niet meer aan toegekomen en morgen ook niet. Zondag pak ik het weer op en houd jullie op de hoogte ...
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

CharlieFox

Gelukt en wel binnen 1 minuut!

Met alle respect voor de overige reacties (waarvan de meerderheid adviseert de gehele as uit de bak te nemen) was die van Jack v het gouden ei. Met dit verschil dat ik een inbus 10 genomen heb ipv een bout M10. Ook 2 iets afgeschuinde kantjes aangemaakt.

Als je de "tool" dan ook nog met 2 tyraps vastzet op de as, kan je echt fluitend de homokineet eraf tikken. Hij was er echt met een paar tikken af!

Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

jeroen74

Maar nu nog de homokineet er terug op ;) Dat was niet zo makkelijk toen ik een tijdje geleden een homokineet verving. De binnenste koppeling heeft de noodzakelijke bewegingsruimte die je moet opheffen, dus as zo recht mogelijk en dan duwen, en tegelijjktijd de HK erop tikken. En de passing was erg nauw, dus heb echt iets stevigs nodig als 'contravlak'.

Gaat met de hele as in de bankschroef zeker 100x makkelijker.

CharlieFox

Ondanks dat ik dit nog nooit gedaan had (bij de Volvo) ging het terugzetten heel makkelijk. Splines van de as goed borstelen en invetten. Hoes en klemmen erop. De circlip in de homokineet en op het "zoekrandje" plaatsen van de as. Middels wat "heen en weer drukkend bewegen" de circlip om de as drukken. Vervolgens de homokineet verder op de as tikken totdat het klikje gehoord wordt en de circlip vrij rond kan draaien om de as.

Van die bewegingsruimte van de binnenste homokineet begrijp ik wat je bedoelt. Die heb ik echter opgeheven door de as stevig "aan" te drukken terug in de bak. Toen was er voldoende draagkracht om de, op zich goed glijdende homokineet op de as te tikken.

UserID6342

Met het reeds op het forum bekende 'technisch tikje' met de moker gaat het super ;D

grijzev70tdi

Citaat van: Dirk342 op 03-04-2012 22:25:48
Met het reeds op het forum bekende 'technisch tikje' met de moker gaat het super ;D

Wat moesten we toch zonder moker  :D
Grolsch, het klinkt al lekkerder

cas

mijn universele hoes bleek niet goed pas te zijn, vet eruit gelopen en homokineet stuk....toen meteen complete as moeten vervangen.  ik ga alleen nog maar voor origineel. Hou het voorlopig goed in de gaten! die uni's kan je nooit op de mm precies afknippen helaas.

EDIT:

haha, zit ik advies te geven op iets wat in 2007 is gedaan. nouja... voor de toekomstige ashoesvervangings klussers dan maar!

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

j3r03n

En nog een tip voor de toekomstige ashoesvervangingklussers (waaronder ondergetekende die er deze week aan gaat beginnen): Dop 36 is bij Hornbach te koop voor maar liefst €7,25! Geen idee wat voor kwaliteit het is maar ze geven er een whooping 10 jaar garantie op :eusa_clap: (om precies te zijn een zeskant dop met 1/2" opname van het merk WGB). Vreemd trouwens dat ze daar geen losse wringijzers verkopen.

Ik heb gelijk maar even een moker en kunststofhamer meegenomen. Verder heb ik een meter stijgerpijp bij de ijzerboer gescoord om wat extra kracht te zetten op dop 36 :evil:
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

razorx

Ik heb het nu op verschillende manieren gedaan:
-van binnenuit, zonder de centrale moer los te maken.
-de as er compleet uit.

De laatste methode werkt toch wel een stuk sneller.
Korte samenvatting:
-Grote as los, wielbouten beetje los
-Opkrikken
-Endlink los
-Onderste schokbrekersteunen los
-As er uit eerst uit wielnaaf (stuur iets ingedraaid staan anders lukt het niet.), dan uit bak door een duwtje naar voren en een impulsrukje naar achteren.
-Homokineet los door het borgveertje te spreiden met een tooltje waarmee je de homokineet tegelijk wegtikt (zie post JacK).
Of wat ik doe, niet helemaal kosher maar gaat snel als je het goed doet: Eén oortje van het ringetje afknippen, met een puntbektang het ringetje via het andere oortje voorzichtig er uit halen.

j3r03n

Die dop 36 had ik niet hoeven kopen, want bij mijn V70 zit geen moer maar een bout. Die bout (dop 15 als ik het goed heb) kwam opvallend makkelijk los. Ik heb voor het gemak de hele aandrijfas losgehaald en dat ging voorspoedig tot de draagarm. Vreselijk staan hengsten om dat ding los te krijgen. Uiteindelijk bleek het erg eenvoudig nadat ik het stuur wat draaide en vervolgens ben gaan wrikken met het remmen gedeelte. Er stond dus te veel spanning op de kogel doordat het stuur in een bepaalde stand stond.

Anyway, hoe krijg ik de homokineet los? Ik zie geen borgveer oid:

j3r03n

Kan het zijn dat de homokineet op de as is geperst? Ik kan met geen mogelijkheid een borgveer ontdekken  :eusa_think:.

Edit:
Oplossing gevonden: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,45498.msg924538.html#msg924538

jeroen74

Al gewoon geprobeerd de HK te scheiden van de as?

Mijn oude homokineet:

De borgveeruiteinden moet je dus zien te manoeuvreren in die inkeping op half 1. Je kan ook duidelijk de groef zien waar ie invalt.

j3r03n

Het is gelukt en ik heb een ander soort homokineet. Deze is inwendig geborgd en moet worden losgetrokken door er vanaf de achterkant een lange bout in te draaien (zie ook link in mijn post hierboven).

j3r03n

Bij het verwijderen van de aandrijfas kwam er een klein beetje olie mee uit de bak. Nou heb ik het spul overnight laten staan met een propje katoen in het gat van de bak. Dat propje is nu helemaal doordrenkt en eronder ligt een plasje olie. Het ziet er naar uit dat dat propje de olie is gaan opzuigen en vervolgens is gaan lekken naar buiten. Kan het zijn dat ik nu olie moet bijvullen?

grijzev70tdi

Grolsch, het klinkt al lekkerder