Chiptuning, een zoektocht naar kennis

Gestart door Gunnar, 07-07-2007 20:32:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Emiel

Citaat van: llinssen op 08-07-2007 23:15:33
Ik vind het wel moedig dat je hier aan begint.
Vraag me af hoede eerste chiptuners begonnen zijn.

Dát wil ik ook wel eens weten.... :eusa_think:

Verbaasd me niks als het op dezelfde manier is als Gunnar nu doet...

M a r c

Citaat van: Emiel op 09-07-2007 09:19:44
Citaat van: llinssen op 08-07-2007 23:15:33
Ik vind het wel moedig dat je hier aan begint.
Vraag me af hoede eerste chiptuners begonnen zijn.

Dát wil ik ook wel eens weten.... :eusa_think:

Verbaasd me niks als het op dezelfde manier is als Gunnar nu doet...

Het is maar net wélke categorie 'tuners' je bedoelt. Er zijn mensen die gewone een lange en zware opleiding hebben gevolgd en dus van 'scratch' complete software voor een motor kunnen schrijven. Dat is heel iets anders dan een paar kenvelden veranderen in bestaande software zoals inderdaad ook wel eens gedaan wordt. En dat laatste is wat Gunnar in principe denkt zelf te kunnen. Ik denk dat dit hem wellicht ook wel zal lukken met hulp van het internet en zijn dvd met files, maar of je dan uiteindelijk kunt praten over een 100% goed getunede wagen? I doubt it...
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

reneetje

Ik vraag me wel eens af :

Zou ik ook zo reageren als ze mij onder de duiven zaten?

;D ;D ;)
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

M a r c

#33
Dacht al dat dit weer zo gezien zou worden.... < zucht >

Vandaar ook mijn tekst bij één van mijn berichten:

Citaat van: M a r c op 08-07-2007 20:48:49

PS een commercieel belang speelt hier voor mij niet eens mee (voor diegene die dit zullen denken) want 'wij' doen niet eens zoveel aan standaard 'chiptuning'.


Ik praat eigenlijk ook in zijn algemeenheid, nergens hier heb ik over mijn bedrijf of mijn belangen gesproken. Wat ik zeg is ter verdediging van álle goede tuners en ook nog eens gewoon de keiharde waarheid. Omdat Gunnar hier nu aan onwetenden doet overkomen alsof je zelf wel even je wagen nét zo goed kunt tunen als professionele tuners.... dáár aggeer ik tegen.

Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

t5karel

Citaat van: reneetje op 09-07-2007 09:50:54
Ik vraag me wel eens af :

Zou ik ook zo reageren als ze mij onder de duiven zaten?

;D ;D ;)
Onder de duiven schieten,is dat iemand klanten van jou af wil trochelen ;D.Denk niet dat een bedrijf als ET zich ook maar enigzins zorgen hoeft te maken om iemand die aan de grondbeginselen staat van de tunelarij.Er zullen altijd concurenten op de loer liggen ,maar of ze gevestigde orde kunnen evenaren of sterker,kunnen overtreffen.....in de praktijk valt het vaak tegen.klok klepel en kastje muur verhaal.Dan heb ik het niet over zomaar ff een chipje plaatsen,of een dp je er onder schroeven
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

reneetje

Citaat van: t5karel op 09-07-2007 10:19:29
Citaat van: reneetje op 09-07-2007 09:50:54
Ik vraag me wel eens af :

Zou ik ook zo reageren als ze mij onder de duiven zaten?

;D ;D ;)
Onder de duiven schieten,is dat iemand klanten van jou af wil trochelen ;D.Denk niet dat een bedrijf als ET zich ook maar enigzins zorgen hoeft te maken om iemand die aan de grondbeginselen staat van de tunelarij.Er zullen altijd concurenten op de loer liggen ,maar of ze gevestigde orde kunnen evenaren of sterker,kunnen overtreffen.....in de praktijk valt het vaak tegen.klok klepel en kastje muur verhaal.Dan heb ik het niet over zomaar ff een chipje plaatsen,of een dp je er onder schroeven

Tja, zo denk ik er ook over , maar er wordt zo heftig en vaak uit die hoek gereageerd op dit onderwerp ......  :angel:
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

M a r c

die hoek...  :eusa_wall:

die heftige reactie heeft een reden, en die is niet commercieel

maar goed, ik hou me er wel buiten  :eusa_hand:
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Wout309t

Laat die gozer lekker klooien! Ik vind het wel leuk, interessant!!
Hij durft het tenminste. Hoe makkelijk of moeilijk het is zal duidelijk worden...

Ik snap alle ophef niet hoor, in elk geval...
2011 V70 2.0T R-Design MT

Emiel


llinssen

Even de andere kant proberen:

Je bent professional en schept er eer in om een zo goed mogelijk product te leveren. Je weet dat de leveranciers van je product jarenlange ervaring hebben en zelfs aan de wieg van de ontwikkeling hebben gestaan (de orginele software hebben meegeschreven).

Dan komt er iemand die aangeeft zich in dit terrein hobbymatig te willen verdiepen.....

Omdat je weet welke risico's er aan vast zitten, waarschuw je de persoon tegen overmoedig gedrag.

Dat wordt begrepen als commercieel gedrag.
Maar is het dat ook echt?

Wat ik het mooie vind aan dit forum, is dat de mensen met ervaring, de mensen zonder ervaring maar met een ambitie (in mijn geval niet veel meer dan zelf een simpele reparatie uitvoeren) helpen.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Misha

Citaat van: llinssen op 09-07-2007 12:15:59
Even de andere kant proberen:

Je bent professional en schept er eer in om een zo goed mogelijk product te leveren. Je weet dat de leveranciers van je product jarenlange ervaring hebben en zelfs aan de wieg van de ontwikkeling hebben gestaan (de orginele software hebben meegeschreven).

Dan komt er iemand die aangeeft zich in dit terrein hobbymatig te willen verdiepen.....

Omdat je weet welke risico's er aan vast zitten, waarschuw je de persoon tegen overmoedig gedrag.

Dat wordt begrepen als commercieel gedrag.
Maar is het dat ook echt?

Wat ik het mooie vind aan dit forum, is dat de mensen met ervaring, de mensen zonder ervaring maar met een ambitie (in mijn geval niet veel meer dan zelf een simpele reparatie uitvoeren) helpen.
:eusa_clap:
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

ed

Toch even inhaken, al probeer ik me met dit soort discussies meestal niet te bemoeien.

Ik vind het leuk dat Gunnar het op deze manier probeert. Immers hoe meer info hoe beter voor de eindgebruiker. Waar ik echter moeite mee heb, en dat is waar Marc ook over valt is het gemak waarmee je denkt een programma te kunnen maken. Op het Volvo-forum was je ook al bezig en dan zie ik een opmerking voorbij komen dat je heus wel zult opletten dat je niet meer dan 10% turbodruk verhoging zal toepassen. Waar is dat dan op gebaseerd? Weet jij de grenzen van een bepaald type motor. Die 10% is voor jou maar een getal, maar wat doet dat met de motor, waar ligt de werkelijke grens? Dat zijn gewoon getallen die in de volksmond circuleren, maar is dat dan voldoende om zomaar te citeren? Ik weet wel zeker van niet.
De manier van tunen die je toepast is alle info bij elkaar grabbelen die op het net te vinden is, deze te combineren en verwachten dat daar een prima programma uit komt rollen. Onzin natuurlijk! Wat weet je van de grenzen van deze motor, hoeveel moet het inspuitmoment aangepast worden en dat soort zaken. Zijn allemaal zaken die van de papieren kant bekijkt, maar van het werkelijke gedrag van de motor weet je werkelijk niets. Het eindresultaat lijkt me dan ook dubieus, en de kans op motorschade toch best wel reeël.

De stelling dat alle tuners op deze manier zijn begonnen vind ik een slechte vergelijking. Deze mensen zijn vaak allemaal vanuit de praktijk begonnen als old-skool motor tuner. Ze weten dus wat een motor doet onder bepaalde omstandigheden. Tuurlijk zijn hier ook wel een paar IT-ers tussen die net als jij proberen iets op deze manier te verkopen, maar kennis van een motor hebben deze mensen niet. Deze "tuners" zie je langzaamaan ook steeds meer van het teel verdwijnen, en niet zonder reden.

Begrijp me goed, ik vind het echt interessant dat je de kennis deelt op deze manier op een manier dat wij er ook wijzer van worden, ik hoop alleen niet dat je op deze manier ook probeert programma's aan de man te brengen. In mijn auto in elk geval niet! En kom nu maar op met de beloofde info ;D
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

mehn

Citaat van: Gunnar op 09-07-2007 13:58:25
Ik zou het zelfs leuk vinden mochten zij verbeteringen doorvoeren op de informatie die ik neerschrijf.

Dream on :eusa_boohoo:

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

llinssen

Is dit geen glad ijs Gunnar?

Als ik op de hoek Vista koop bij een pc-bakker, dan betaal ik niet een paar honderd euro voor het schuiven van die doos, maar voor het onderzoek dat Microsoft erin heeft gestopt.
Mocht ik die pc-bakker zijn, ben ik niet zo blij als iemand op internet Vista zet. Daar gaan mijn 15 euros marge.

Of moet ik je initiatief meer vergelijken met Linux ? Dan moet je wel heel voorzichtig zijn dat er niet broncode van één van de professionele tuners in je eigen probeersels terecht komt, tenzij ze dit geven en wat dat betreft denk ik dat Mehn gelijk heeft....
Verder hopen dat je net zo slim bent als Linus Torvalts. Want een computer crash is nog net iets anders dan een opgeblazen motor....

Ik hoop dat je zelf in staat bent om ergens tussen de door jezelf aangegeven categorien te komen...

Zoals gezegd, veel succes met je hobby.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Turbobiker

Citaat van: ed op 09-07-2007 14:07:40
Weet jij de grenzen van een bepaald type motor. Die 10% is voor jou maar een getal, maar wat doet dat met de motor, waar ligt de werkelijke grens? Dat zijn gewoon getallen die in de volksmond circuleren, maar is dat dan voldoende om zomaar te citeren? Ik weet wel zeker van niet.
De manier van tunen die je toepast is alle info bij elkaar grabbelen die op het net te vinden is, deze te combineren en verwachten dat daar een prima programma uit komt rollen. Onzin natuurlijk! Wat weet je van de grenzen van deze motor, hoeveel moet het inspuitmoment aangepast worden en dat soort zaken. Zijn allemaal zaken die van de papieren kant bekijkt, maar van het werkelijke gedrag van de motor weet je werkelijk niets. Het eindresultaat lijkt me dan ook dubieus, en de kans op motorschade toch best wel reeël.

Voor veel tuners is het toch ook gewoon een kwestie van proberen waar de grenzen echt liggen. Zie ook het verhaal van Jos, waar zijn tuner voorstelt het motorblok gewoon maar op te gaan blazen... Hebben we het toch over een serieuze tuner.
In Nederland beginnen we nu pas de 850 motor een beetje door te krijgen, gewoon omdat er een paar mensen proberen de grenzen te verleggen. De meeste Zweden die de grenzen al eens verlegd hebben delen die kennis niet zo snel...

Citaat van: ed op 09-07-2007 14:07:40
De stelling dat alle tuners op deze manier zijn begonnen vind ik een slechte vergelijking. Deze mensen zijn vaak allemaal vanuit de praktijk begonnen als old-skool motor tuner. Ze weten dus wat een motor doet onder bepaalde omstandigheden. Tuurlijk zijn hier ook wel een paar IT-ers tussen die net als jij proberen iets op deze manier te verkopen, maar kennis van een motor hebben deze mensen niet. Deze "tuners" zie je langzaamaan ook steeds meer van het teel verdwijnen, en niet zonder reden.

Begrijp me goed, ik vind het echt interessant dat je de kennis deelt op deze manier op een manier dat wij er ook wijzer van worden, ik hoop alleen niet dat je op deze manier ook probeert programma's aan de man te brengen. In mijn auto in elk geval niet! En kom nu maar op met de beloofde info ;D


De huidige gevestigde orde is inderdaad langzaam mee gegroeid met de opkomst van de computer en heeft het net als de industrie dus stap voor stap geleerd (al schijnt Marc te weten dat er een opleiding is specifiek voor motor-software-schrijven te leren ;) ) Maar de nieuwere generatie wizkids (die dus veel meer van computers begrijpen, maar nog niets van auto's, net andersom dus) duikt er nu gewoon in en begint te kloten. Sommigen iets serieuzer dan Gunnar, anderen op hetzelfde niveau...

En verder lijkt mij hierover verder discuseren onzinnig, want Gunnar is gewoon bezig en wie weet komt er wat leuks uit. :D

(en commentaar leveren dat er nog niets verschenen is is nog veel stompzinniger, want als er dan iets zinnigs verschijnt ga je af als een gieter...)
De Tussenpaus