Overlopend expansievat

Gestart door WYD, 09-07-2007 20:24:52

Vorige topic - Volgende topic

WYD

Heb net toch nog maar even snel gekeken om een aantal zaken uit te sluiten.

De koelfan werkt prima als ik deze rechtstreeks op 12V zet.

Boven de radiateur zit een regelunit met daaraan 3 stekkers:

- 12V dikke rode draad
- 2 polige stekker met 2 gelige draadjes, op de unit staat "in"
- 2 polige stekker met groene en rode draad, dit is de aansturing van de fan, op de unit staat "out"

De laatste is ook de stekker die ik gebruikt heb om de koelfan direkt aan te sluiten.

Is deze unit voor de harde en zachte stand van de koelfan, of is deze unit voor de aansturing van de koelfan?
Als ik de auto op contact heb en de "in" stekker doorverbind (in de unit dus), gebeurd er niets.
Hey rechtuitridder, kun je ook nog 'n beetje sturen!?

WYD

Na een tip van Ludo, de OBD gebruikt.
Koelfan draait op beide standen prima, daar is dus niets mis mee.

pwassink

dan ga maar voor optie 2 .. thermostaat

spuit hem alvast even in met iets penetrerends ..
koud loshalen ..  staat voldoende over op t forum ..
en neem meteen een pakking mee als je themostaat ophaalt ..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

thuur

Citaat van: WYD op 09-07-2007 22:24:57

Is deze unit voor de harde en zachte stand van de koelfan, of is deze unit voor de aansturing van de koelfan?

Ja, dat is het relais.

Citaat van: pwassink op 09-07-2007 23:54:09
dan ga maar voor optie 2 .. thermostaat

spuit hem alvast even in met iets penetrerends ..
koud loshalen ..  staat voldoende over op t forum ..
en neem meteen een pakking mee als je themostaat ophaalt ..

Goeie tip! niet gaan tikken/forceren. Kruipolie, warmrijden en dan met koude motor en nog veel meer kruipolie en een passend stuk gereedschap losdraaien.

Gr ;)

WYD

De Thermostaat vervangen was de spreekwoordelijke peace of cake.
Avond ervoor bij warme motor de torxbouten al ingespoten met WD40 en al iets gewrikt met de torxsleutel (ratel).
De volgende dag bij koude motor nog een keer ingespoten, gereedschap klaar gelegd en toen kon ik ze vrij makkelijk losdraaien. Kwestie van goed inspuiten met WD40 dag van te voren.

De thermostaat zag er eigenlijk nog gewoon goed uit, maar toch vervangen had de nieuwe thermostaat al liggen en voor het geld hoef je het ook niet te laten.
Echter bij het vullen van het expansievat zag ik iets wat mij de uiteindelijke oorzaak van alle ellende lijkt, wat me eerst nog niet opgevallen was:

Het lijkt mij dat de rubberen ring gewoon rond moet zijn zonder uitsparing en zoiezo niet platgedrukt. Waarschijnlijk dicht de ring dus niet goed meer af en glipt de koelvloeistof er tussendoor wanneer deze op druk komt te staan bij warme motor. Morgen even met de Brezan bellen voor een nieuw ringetje en anders een nieuwe dop bij de dealert.

Is dit hoofdstuk hopelijk afgesloten.  :)

pwassink

Hmmz ..

In elk geval ben je dus nu waarschijnlijk wel van je probleem af, en zelf gedaan dus leuk..

De dop was wel als mogelijke oorzaak genoemd, alleen deze variant is ook nieuw voor mij ..

Iig bedankt voor het terugmelden van deze extra optie

Alleen vraag ik me nu af of jij zonder die o-ring al "op druk" gereden hebt of ben ik nu te kritisch ?  :eusa_think:

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

WYD

Hoe bedoel je?
Ik heb vandaag een nieuwe dop gehaald bij de dealer en gelijk erop gedraaid.
Heb de auto goed warm gereden, maar er was nu niets aan de hand. Probleem lijkt nu dus over te zijn.

WYD

Vanavond de auto gewassen en ook de motorruimte goed schoon gespoten. Daarna nadat de auto op bedrijfstemperatuur was de auto goed warm gereden en thuis met lopende motor neer gezet. Na ongeveer 2 minuten ging de fan keurig eventjes aan en de koelvloeistof stond precies tussen de min en max.

Problem solved!  :D