S70 GT3582 Project...+500 PK

Gestart door mitchelli, 12-07-2007 23:32:31

Vorige topic - Volgende topic

M a r c

Citaat van: Martijn_B op 21-02-2012 23:31:05
Hi Marc, je bedoeld met basis druk toch niet 0.8 bar oid? Ik zou het zelf gewoon niet doenn, maar ik zal wel te voorzichtig zijn (wat zijn basis vind in het niet weten van "hoe-en-wat")

Basisdruk hangt van de wastegate-actuator af en van de hoeveelheid voorspanning van het armpje. Ik neem aan dat ze er een 7psi actuator bijgeleverd hebben... in combinatie met de juiste voorspanning zal je basisdruk dan 0,6 รก 0,7 bar zijn en dan gaat er nog niks stuk hoor, zelfs al draai je lambda 1.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Turbo-Geek

Waarom moeilijk doen en met samen geknepen billen rijden en gokken ?

Gewoon de wastegate stang loshalen of dusdanig losdraaien dat je wastegate altijd open staat.
Ook weinig druk kan gevaarlijk zijn, immers druk zegt NIKS !
Het gaat om de hoeveelheid lucht die verplaatst wordt, en 0.5 bar uit die 'Gerrit' kan weleens meer zijn dan je denkt.

Ik zou dus niet het risico lopen om de boel naar de klote te helpen en nog langer te moeten wachten en dan iets te moeten bouwen met de nodige kosten.

Wil je dan toch kijken hoe ver je kan gaan dan zou ik snel een wideband meter plaatsen en een echte boostcontroller.  Toch zaken die je nodig gaat hebben ;)

-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

Martijn_B

Citaat van: Turbo-Geek op 26-02-2012 16:18:21
Waarom moeilijk doen en met samen geknepen billen rijden en gokken ?

Gewoon de wastegate stang loshalen of dusdanig losdraaien dat je wastegate altijd open staat.
Ook weinig druk kan gevaarlijk zijn, immers druk zegt NIKS !
Het gaat om de hoeveelheid lucht die verplaatst wordt, en 0.5 bar uit die 'Gerrit' kan weleens meer zijn dan je denkt.

Ik zou dus niet het risico lopen om de boel naar de klote te helpen en nog langer te moeten wachten en dan iets te moeten bouwen met de nodige kosten.

Wil je dan toch kijken hoe ver je kan gaan dan zou ik snel een wideband meter plaatsen en een echte boostcontroller.  Toch zaken die je nodig gaat hebben ;)

My thoughts exactly!
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

mitchelli

Zoals ik had gezegd,rijdt ik er gewoon chill mee  :) Dus geen gevaar. Wideband meter ga ik zeker nog aanschaffen.
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

widebody

en een AVC-R. Dan kan je 't veel beter controleren!

maruska

en een plastic stoeptegel voor op het pedaal ipv een betonnen ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

M a r c

Citaat van: widebody op 27-02-2012 08:44:23

Onzin....  Dan ga je de hele turbodrukregelng losmaken van de rest van het motormanagement.... Als iemand met verstand de mapping doet heb je absoluut geen andere randapparatuur nodig om de druk te controleren.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

widebody

Citaat van: M a r c op 02-03-2012 21:08:07
Citaat van: widebody op 27-02-2012 08:44:23

Onzin....  Dan ga je de hele turbodrukregelng losmaken van de rest van het motormanagement.... Als iemand met verstand de mapping doet heb je absoluut geen andere randapparatuur nodig om de druk te controleren.

Marc, Ik twijfel niet aan jouw kennis. Maar waarom word bij de GTT's en WRX'en als eerste een AVC-R gemonteerd alvoor men verder gaat met tunen. Zelfs als ze naar EMS (Marc Verhoeven) en Fine-Line Imports gaan voor een chipkuurtje. Dit meestal icm een AFR meter.

Neem anders maar eens contact op met SPS Molenhoek(Gerrit Stoel).

En anders kan Sergio je ook nog wel 't een en ander vertellen.

Turbo-Geek

Verstand van zaken is 1, maar alles heeft zijn grenzen en ook de boostcontrol en solenoid van de standaard ECu heeft zo zijn beperkingen.
Daarbij gaat het VEEL verder dan alleen primaire boostcontrol, wat te denken van Boostcontrol onder wisselende omstandigheden, BC in de verschillende versnellingen, verschillende boost settings en ga zo maar door.

Mee eens dat je met de reguliere tuning projectjes met een TD04 serie turbo, wat injectoren en een Downpipe alles prima kan doen met een goeie mapping.
Maar dit project gaat duidelijk een andere dimensie in, adequate boostcontrol zal niet optimaal geregeld worden onder alle omstandigheden, echt niet.

Vergis je niet, boost is enorm afhankelijk van de omstandigheden en EBC's zorgen ervoor dat je het zelf on the fly kan aanpassen en vooral controleren !
Vooral die controlle functie is niet mis, want wie heeft er nou een bruikbare peak & hold en vooral boost history functie ??
Wederom, met dit soort mods zal je veel meer werk hebben met het tunen, trouble shooten en dan is informatie en flexibiliteit onontbeerlijk.

Natuurlijk hebben moderne Stand alone ECU's functies die de functies van een EBC kunnen overnemen, maar de Bosch Motronic van de begin jaren 90 is een Commodore 64 in verhouding met de moderne systemen.

widebody

Citaat van: Turbo-Geek op 02-03-2012 23:11:56
Verstand van zaken is 1, maar alles heeft zijn grenzen en ook de boostcontrol en solenoid van de standaard ECu heeft zo zijn beperkingen.
Daarbij gaat het VEEL verder dan alleen primaire boostcontrol, wat te denken van Boostcontrol onder wisselende omstandigheden, BC in de verschillende versnellingen, verschillende boost settings en ga zo maar door.

Mee eens dat je met de reguliere tuning projectjes met een TD04 serie turbo, wat injectoren en een Downpipe alles prima kan doen met een goeie mapping.
Maar dit project gaat duidelijk een andere dimensie in, adequate boostcontrol zal niet optimaal geregeld worden onder alle omstandigheden, echt niet.

Vergis je niet, boost is enorm afhankelijk van de omstandigheden en EBC's zorgen ervoor dat je het zelf on the fly kan aanpassen en vooral controleren !
Vooral die controlle functie is niet mis, want wie heeft er nou een bruikbare peak & hold en vooral boost history functie ??
Wederom, met dit soort mods zal je veel meer werk hebben met het tunen, trouble shooten en dan is informatie en flexibiliteit onontbeerlijk.

Dankje voor deze bijval ;)

Zo goed kan ik 't niet verwoorden, gelukkig jij wel.  Ze zouden eens met Pascal(harbering) moeten praten ofzo ;D.

Wibren

Op een 99'er zit toch al ME7 ipv ME4.4 ??? Die ECU's hebben toch al meer functies voor turbodruk e.d.?
1997 V70R ex-AWD: Trackday driver

Turbo-Geek

Zal best maar je hebt nooit de mogelijkheden die een dedicated boostcontroller heeft en puur & alleen voor dat doel dient.
Daarbij, je kan wel ME2021 erin hebben (bij wijze van spreken) maar dan heb nog heb je slechte controlle van wat de turbo doet qua boost (boost gedrag, peaks, etc.) en je kan er ter plekke niks mee anders dan wellicht je actuator stangetje een extra slagje geven ofzo.

Google eens op AVC-R en dan zie je zat filmpjes van hoe makkelijk je zaken kan bijstellen.
Natuurlijk zit er ook een gevaar dat je de boel stuk kan maken als je het te gek maakt maar ik mag ervan uitgaan dat iemand die een dergelijk project heeft ook wel iets van verstand van tuning heeft.

Btw, Jan (JC Viggen) had ook gewoon een AVC-R (ook te zien op youtube) en is naar mijn weten de enige die echt succesvol ruim boven de PK is gekomen naar mijn weten.
Velen zijn projecten gestart maar de meesten hebben het niet echt afgemaakt.

mitchelli

Een boostcontroller gaat er heus wel een keer komen,net als een wideband meter.

Nu nog even wat foto`s van de nieuwe knippers. Deze keer dus niet van te voren gespoten,maar alleen de folie. Zo is het geheel koplamp/knipper een stuk netter vind ik.

Hier dus met oude knippers:

En hier met de nieuwe knippers:

Die cabrio is van een collega van me.
En zeer binnenkort eindelijk software!!

maruska

zo, dat heeft ook behoorlijk lang geduurd ? ben erg benieuwd !
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

mitchelli

Ja Senior was op vakantie. Ik ben ook benieuwd  ;D