S70 GT3582 Project...+500 PK

Gestart door mitchelli, 12-07-2007 23:32:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

peteRRR

Citaat van: Piet op 04-06-2012 20:33:04

Een grotere turbo geeft dus niet meer vermogen bij een bepaalde druk door meer lucht in de motor te pompen, maar door de temperatuur van de lucht lager te houden.

Dus uiteindelijk kan een grotere turbo wel meer druk leveren onder koelere omstandigheden waar een kleinere turbo inzakt,.....

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Piet

Citaat van: peteRRR op 04-06-2012 21:51:32
Citaat van: Piet op 04-06-2012 20:33:04

Een grotere turbo geeft dus niet meer vermogen bij een bepaalde druk door meer lucht in de motor te pompen, maar door de temperatuur van de lucht lager te houden.

Dus uiteindelijk kan een grotere turbo wel meer druk leveren onder koelere omstandigheden waar een kleinere turbo inzakt,.....

Groet.

Ik had eigelijk beter kunnen stellen: Een grotere turbo geeft dus niet meer vermogen bij een bepaalde druk door meer lucht in de motor te pompen, maar door de temperatuur van de lucht minderbhoog op te laten lopen.

Zijn efficiency range is groter hij zal de druk hoger op kunnen laten lopen zonder inefficient te worden door verwarming van de lucht.

Martijn_B

Citaat van: Wout309t op 04-06-2012 21:41:48
Citaat van: Piet op 04-06-2012 20:49:55
Citaat van: Wout309t op 04-06-2012 20:45:15
Ja, dat zei ik toch al?
:angel:

Klopt!
Ik vatte hem toen even niet, excuses.

Je bent goed bezig Piet, je zoekt alles tot de draad uit, in plaats van zomaar alles aan te nemen. Respect daarvoor

mee eens! Goed bezig Piet!
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Piet

Mwa.. Ik wil eigelijk alleen maar precies weten hoe het zit. Enerzijds uit een soort "wetenschappelijke" belangstelling anderzijds omdat ik zelf aan het tunen ben met mijn turbotuner.
Ik heb er wel aardigheid in om te kijken wat ik uit mijn 19T kan peuteren.

Via een discusisie valt altijd van/via een ander veel te leren, vandaar dat ik die af en toe probeer uit te lokken.

Ik heb nu bv weer geleerd dat je bij het opvoeren van de druk ook op de temperatuur van de inlaatlucht moet letten.

Martijn_B

#3904
En dat brengt ons terug op die dag dat ik bij jou was en je me vertelde dat je de druk naar 1.6 bar had geschroefd, maar de auto daar nou niet bepaald sneller van was geworden.

Ik moet wel zeggen: zon garrett is niet meer te vergelijken met een 19T. Zeker als ik een versterkt onderblok had zou ik het wel weten.... ;)

Groet
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

mitchelli

Leuke discussie  :) Dus het klopt wel dat ik minder druk nodig heb dan een 19T om hetzelfde vermogen te regenereren.

19T is idd totaal niet te vergelijken met mn garret vind ik.

@Osie:

2876R met 64 a/r, met interne wastegate. Voor het mooie had ik een 86 a/r willen hebben (kom ik dan later achter), maar ben zo super tevreden hoor.
Nu ik een echte BOV heb (ipv een recirculeerende die blijft bleeden tot ik druk heb),reageert mn turbo nog sneller en soepeler. Begint nu al ernstig te spoelen bij 3000 toeren.
Ik verwacht dat ik ook iets meer vermogen heb dan toen op de rollenbank (355 pk bij 30 graden buitenlucht temp). Het is buiten koeler,en heb mn intake beschermt van warme lucht van de motor.
Hij loopt als nooit tevoren (en ben voorlopig heeeel tevreden  ;D )
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

Piet

Citaat van: Martijn_B op 05-06-2012 00:32:17
En dat brengt ons terug op die dag dat ik bij jou was en je me vertelde dat je de druk naar 1.6 bar had geschroefd, maar de auto daar nou niet bepaald sneller van was geworden.

Ik moet wel zeggen: zon garrett is niet meer te vergelijken met een 19T. Zeker als ik een versterkt onderblok had zou ik het wel weten.... ;)

Groet

Ja ik heb er wel over gedacht om er een garrett op te zetten en misschien doe ik dat ook nog wel eens als ik uitgespeeld ben met de 19T.
Maar het prettige van de 19T vind ik dat ie zo lekker snel inkomt. In het nederlandse verkeer (ik ben geen circuitrijder) heb je daar wat meer aan. Als ik nou in duitsland zou wonen en dagelijks flinke stukken autobahn zou moeten afleggen zou ik eerder geneigd zijn een garrett te plaatsen.
Maar .... wie weet.

Piet

Citaat van: mitchelli op 05-06-2012 08:02:51
Leuke discussie  :) Dus het klopt wel dat ik minder druk nodig heb dan een 19T om hetzelfde vermogen te regenereren.

Dat klopt in zoverre je in het gebied komt wat buiten de efficiency range van de 19T valt.
Daarbinnen zal het minder uitmaken.
Bij lagere toeren zal de 19T het misschien zelfs nog kunnen winnen vanwege zijn zeer snelle opspoelen, maar zal het toch al weer gauw flink gaan afleggen tegen de garrett.

Kun je de behuizing (zoals bij de mitsubishi) van je garrett niet eenvoudig ombouwen naar 86 a/r, of is dat bij de garrett lastiger?

Martijn_B

Kan wel, maar €€€ en remap = €€€+€€€= heel veel €€€€€€ voor 30 pk meer.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

mitchelli

CiteerDat klopt in zoverre je in het gebied komt wat buiten de efficiency range van de 19T valt.

Ja dus bij +350 pk zal dat wel op gaan  :)

CiteerKun je de behuizing (zoals bij de mitsubishi) van je garrett niet eenvoudig ombouwen naar 86 a/r, of is dat bij de garrett lastiger?

Is idd niet heel veel werk...Maar ik hoorde dat die behuizing toch al gauw 500 eurotjes zijn. Dat heb ik er voorlopig niet voor over. Loopt nu hard zat met een niet zo hoog risico gehalte.....Dat risico wordt vast een stuk hoger bij 400+


CiteerKan wel, maar €€€ en remap = €€€+€€€= heel veel €€€€€€ voor 30 pk meer

idd!!!
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

Piet

Citaat van: mitchelli op 05-06-2012 10:06:02
CiteerDat klopt in zoverre je in het gebied komt wat buiten de efficiency range van de 19T valt.

Ja dus bij +350 pk zal dat wel op gaan  :)

Ja .... dik!

Citeer
CiteerKun je de behuizing (zoals bij de mitsubishi) van je garrett niet eenvoudig ombouwen naar 86 a/r, of is dat bij de garrett lastiger?

Is idd niet heel veel werk...Maar ik hoorde dat die behuizing toch al gauw 500 eurotjes zijn. Dat heb ik er voorlopig niet voor over. Loopt nu hard zat met een niet zo hoog risico gehalte.....Dat risico wordt vast een stuk hoger bij 400+

500 euro :o  dat zou ik er inderdaad ook niet voor over hebben. Je zou ergens een gebruikte op de kop moeten kunnen tikken, maar ja dan zit je nog aan de kosten van een remap vast.

En inderdaad wil je wel 400+ pk, ik bedoel zijn prima auto's hoor die 850's met best wel een redelijk goede wegligging. Maar het is niet de wegligging als van bv een porsche en die heb je eigelijk wel nodig bij zulke vermogens. Het is niet alleen risicobeperking voor je motor maar vooral ook voor jezelf. ;)

mitchelli

CiteerEn inderdaad wil je wel 400+ pk, ik bedoel zijn prima auto's hoor die 850's met best wel een redelijk goede wegligging. Maar het is niet de wegligging als van bv een porsche en die heb je eigelijk wel nodig bij zulke vermogens. Het is niet alleen risicobeperking voor je motor maar vooral ook voor jezelf.

Porsches mogen dan wel betere wegligging hebben,maar.... wegligging ligt vaak aan de berijder  ;D Had laast ook een porsche naast me staan,en op een rotonde zag hij z'n eigen achterkant voorbij komen. Ik nam bij dezelfde snelheid de bocht zoals hij bedoelt was te nemen... :P
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

Piet

Zondermeer waar!!
Menselijke factor blijft erg belangrijk.
Maar je kan nooit over de fysieke beperkingen van de auto heen, so take care.

Piet

oemppfff door die hele discussie hier begin ik toch wel warm te lopen voor ook een Garrett.
Het is maar goed dat ik er voorlopig helemaal geen tijd voor heb, maar anders........... ::)

Turbobiker

Citaat van: Piet op 05-06-2012 15:20:45
oemppfff door die hele discussie hier begin ik toch wel warm te lopen voor ook een Garrett.

Ah, maar voor welke Garrett zou jij gaan?!
De Tussenpaus