Automaat rijden op vakantie

Gestart door Flipjes 850 R, 27-05-2007 22:14:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

-D©©©L-

Citaat van: viking_in_shorts op 24-07-2007 07:26:14
De standen L en 3 zijn eigenlijk alleen voor (gedwongen) terugschakelen bij bergaf = remmen op de motor. Als je wilt dat de auto bergop terugschakelt, gewoon extra gas geven. (soms zelfs tot in kick-down) Schakelt hij niet terug, kán het gewoon niet.

"3" is erg prettig als je met een snelheid van rond de 80 een steile helling op moet en geen turbo tot je beschikking hebt.
In vier trekt ie het  niet, dus snelheid zakt -> bak schakelt terug  naar drie, snelheid loopt op -> Bak schakelt naar "4"....
Om dat te voorkomen zet je hem in "3", waarna de bak netjes in lock-up gaat en je zonder warmte problemen boven kan komen. Dit zelfde is van toepassing op "L".

"L" gebruiken in een afdaling heeft wel een venijnig staartje (maar dat daar vertel ik de AT-rijds niks nieuws mee). Zodra je onder de 50 km/h komt, is het remmen op de motor heftig. Beetje diesel karakter...
Ik vind 302mm remmen voor een automaat met caravan in de heuvels/bergen verplichtte kost.

viking_in_shorts

Citaat van: -D©©©L- op 24-07-2007 08:30:38
Citaat van: viking_in_shorts op 24-07-2007 07:26:14
De standen L en 3 zijn eigenlijk alleen voor (gedwongen) terugschakelen bij bergaf = remmen op de motor. Als je wilt dat de auto bergop terugschakelt, gewoon extra gas geven. (soms zelfs tot in kick-down) Schakelt hij niet terug, kán het gewoon niet.

"3" is erg prettig als je met een snelheid van rond de 80 een steile helling op moet en geen turbo tot je beschikking hebt.
In vier trekt ie het  niet, dus snelheid zakt -> bak schakelt terug  naar drie, snelheid loopt op -> Bak schakelt naar "4"....
Om dat te voorkomen zet je hem in "3", waarna de bak netjes in lock-up gaat en je zonder warmte problemen boven kan komen. Dit zelfde is van toepassing op "L".

"L" gebruiken in een afdaling heeft wel een venijnig staartje (maar dat daar vertel ik de AT-rijds niks nieuws mee). Zodra je onder de 50 km/h komt, is het remmen op de motor heftig. Beetje diesel karakter...
Ik vind 302mm remmen voor een automaat met caravan in de heuvels/bergen verplichtte kost.


Daarom ook geschreven: "eigenlijk". Het geschrevene was een antwoord op:

Citaat van: Indien ik nu nog sneller naar boven wilde zou ik de versnellingshandle in de L kunnen zetten en dan gaat de motor naar bijvoorbeeld 5500 toeren en gaan we met 90 km/uur de berg op? Is dat de bedoeling?


(ben zelf ook part-time AT rijder)

HJ850

Nog een aanvulling op de vele tips:

Doorgaans heb ik de bak in de Sport stand staan. Mijn auto schakelt dan soepeler en heeft wat meer pit zonder dat ik dat echt aan verbruik merk (meermaals gemeten). Echter...
bij heuvels (met CC) rijden zet ik de bak in Econonmy stand. Geeft meer 'rust in de bak', in Sport stand gaat ie als een gek schakelen bij (echte) heuvels.


Frank Selen

Citaat van: viking_in_shorts op 24-07-2007 07:26:14
Als je wilt dat de auto bergop terugschakelt, gewoon extra gas geven. (soms zelfs tot in kick-down) Schakelt hij niet terug, kán het gewoon niet.
Op de terugweg heb ik dat inderdaad geprobeerd. Ik reed (met caravan) 75 km/uur, 4000 toeren een steile berg op. Plankgas, automaat in stand D en auto reed en bleef in derde versnelling. Schakelde spontaan niet naar de tweede versnelling. Kon toen gewoon naar de L schakelen en ging met bijna 4500 toeren en 85 km/uur naar boven...
Zo'n mooi geluid dat mij zoontje achterin spontaan vroeg of we in een race-auto zatten :)
Groetjes, Frank


viking_in_shorts

#34
Citaat van: Frank Selen op 24-07-2007 10:31:02
Citaat van: viking_in_shorts op 24-07-2007 07:26:14
Als je wilt dat de auto bergop terugschakelt, gewoon extra gas geven. (soms zelfs tot in kick-down) Schakelt hij niet terug, kán het gewoon niet.
Op de terugweg heb ik dat inderdaad geprobeerd. Ik reed (met caravan) 75 km/uur, 4000 toeren een steile berg op. Plankgas, automaat in stand D en auto reed en bleef in derde versnelling. Schakelde spontaan niet naar de tweede versnelling. Kon toen gewoon naar de L schakelen en ging met bijna 4500 toeren en 85 km/uur naar boven...
Zo'n mooi geluid dat mij zoontje achterin spontaan vroeg of we in een race-auto zatten :)

Er is een verschil tussen plankgas en kick-down. Als de auto(maat) niet reageert op kick-down, kan ik me niet voorstellen dat de auto(maat) in L wel terugschakelt...  Zeker weten dat je niet nét dat stukje snelheidsverschil had?

[edit] Nog eens een keertje goed gelezen, en volgens mij zeg je idd hetzelfde: plankgas of terug naar L gaf hetzelfde resultaat. Als je dat zo bedoelt dan zeg je precies wat ik ook heb geprobeerd te zeggen :D :D

Frank Selen

Ik bedoel het volgens mij toch anders:
Ik gaf plankgas, maar automaat schakelde niet terug van 3 naar 2.
Nadat ik de automaat in L had gezet schakelde hij wel terug naar 2.

Kick-down overigens (natuurlijk) heel vaak gebruikt tijdens rijden in de bergen. Spontaan omdat de cruise-control "gas gaf" of omdat ik dat zelf deed.
Groetjes, Frank


viking_in_shorts

#36
Volgens mij hoort dat niet. Weet je zeker dat je dezelfde snelheid had bij deze twee situaties? Het kan zijn dat je nét wat langzamer reed toen je terug ging naar L. Als je echt dezelfde snelheid had, is er iets wat niet klopt.

Voor zover ik weet, kan de CC trouwens de AT niet in kick-down trekken.

Misha

Citaat van: viking_in_shorts op 24-07-2007 11:45:04
Volgens mij hoort dat niet. Weet je zeker dat je dezelfde snelheid had bij deze twee situaties? Het kan zijn dat je nét wat langzamer reed toen je terug ging naar L. Als je echt dezelfde snelheid had, is er iets wat niet klopt.

Voor zover ik weet, kan de CC trouwens de AT niet in kick-down trekken.
Ik ken het ook hoor, van mijn toenmalige 850, mega-irritant.
Daar had je het ook wel eens bij inhaalacties: moest je hem zelf in L zetten...
Heb toen nog gezocht naar de kickdown-schakelaar, maar heb toen een andere auto gekocht.
Weet ook niet of het echt een fout is of gewoon as-designed,...
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

-D©©©L-

Citaat van: Misha op 24-07-2007 11:53:41
Citaat van: viking_in_shorts op 24-07-2007 11:45:04
Volgens mij hoort dat niet. Weet je zeker dat je dezelfde snelheid had bij deze twee situaties? Het kan zijn dat je nét wat langzamer reed toen je terug ging naar L. Als je echt dezelfde snelheid had, is er iets wat niet klopt.

Voor zover ik weet, kan de CC trouwens de AT niet in kick-down trekken.
Ik ken het ook hoor, van mijn toenmalige 850, mega-irritant.
Daar had je het ook wel eens bij inhaalacties: moest je hem zelf in L zetten...
Heb toen nog gezocht naar de kickdown-schakelaar, maar heb toen een andere auto gekocht.
Weet ook niet of het echt een fout is of gewoon as-designed,...
Of de kickdown schakelaar opnieuw afstellen/ inleren...  ;)
Wil wel eens verkeerd staan nadat de gasklep los geweest is.

Frank Selen

Citaat van: viking_in_shorts op 24-07-2007 11:45:04
Volgens mij hoort dat niet. Weet je zeker dat je dezelfde snelheid had bij deze twee situaties? Het kan zijn dat je nét wat langzamer reed toen je terug ging naar L. Als je echt dezelfde snelheid had, is er iets wat niet klopt.

Voor zover ik weet, kan de CC trouwens de AT niet in kick-down trekken.

Ja, zelfde snelheid. Vond het niet vervelend, maar éénmaal voorgekomen dat ik hem dus handmatig in de tweede versnelling wilde zetten door de L te kiezen.
CC kan -in ieder geval bij mij- de kick-down in werking zetten: Rij je 90 met CC, zit gezellig wat te kletsen. Je gaat een beetje berg op en dan opeens "duwt er iemand" op je gaspedaal, meer toeren en vervolgens schalkelt hij een versnelling terug. Om honderd procent zeker te zijn heb ik toen een keer gelijk de automaat in 3 gezet en hij schakelde niet over (want hij stond dus al in 3)...
Overigens had ik voor onze reis al veel gelezen hier over het rijden met automaat en dan voel je je wel wat vrijer en zekerder :) :)
Groetjes, Frank


viking_in_shorts

Citaat van: Frank Selen op 24-07-2007 12:44:06
Citaat van: viking_in_shorts op 24-07-2007 11:45:04
Volgens mij hoort dat niet. Weet je zeker dat je dezelfde snelheid had bij deze twee situaties? Het kan zijn dat je nét wat langzamer reed toen je terug ging naar L. Als je echt dezelfde snelheid had, is er iets wat niet klopt.

Voor zover ik weet, kan de CC trouwens de AT niet in kick-down trekken.

Ja, zelfde snelheid. Vond het niet vervelend, maar éénmaal voorgekomen dat ik hem dus handmatig in de tweede versnelling wilde zetten door de L te kiezen.
CC kan -in ieder geval bij mij- de kick-down in werking zetten: Rij je 90 met CC, zit gezellig wat te kletsen. Je gaat een beetje berg op en dan opeens "duwt er iemand" op je gaspedaal, meer toeren en vervolgens schalkelt hij een versnelling terug. Om honderd procent zeker te zijn heb ik toen een keer gelijk de automaat in 3 gezet en hij schakelde niet over (want hij stond dus al in 3)...
Overigens had ik voor onze reis al veel gelezen hier over het rijden met automaat en dan voel je je wel wat vrijer en zekerder :) :)

Oh maar wacht eens: terug schakelen is niet de kick-down?!

Als je gas geeft, voel je de laatste centimeter ofzo van je pedaalslag een klein klikje. De CC kan tot dat klikje gas geven, en dat heeft officieel "vol gas". Maar jij als uber-lord (=lees: bestuurder) kan de AT vertellen dat hij toch nog moet terug schakelen: kickdown. Dit zal de AT altijd doen, naar een zo laag mogelijke versnelling. Daarom ook dat de 3 of L stand geen ander effect teweeg kan brengen - kickdown zorgt er al voor dat een zo laag mogelijke versnelling gekozen wordt.

V70geRwin

als je rustig 70 toert en je geeft gas gaat hij eerst terug naar 3, druk je je pedaal (kickdown) door gaat hij alsnog naar 2, al ist maar voor heel even.

merk je bijvoorbeeld bij invoegen...

-D©©©L-

Ik moest even denken aan dit topic:

Citaat van: Gmid op 13-03-2007 09:49:22
Citaat van: )()()sT op 13-03-2007 09:12:18
Een automaat moet dan toch altijd heel ff denken om vervolgens door te trekken.
Wat mij ook wel irriteert is dat ie soms opschakelt terwijl je dat dan nog even niet wilt (een dot gas helpt dan wel, ok;))

Dat is wat Marco bedoelt met de automaat 'leren kennen'. Op een gegeven moment heb je de feeling met de automaat dat deze precies doet wat jij wil. Langer door in twee? Kan, precies t pedaal op goede nivo houden, en precies op t goede moment een onmerkbaar tikje door geven, waardoor de AT niet opschakelt. 1400 toeren op 50km/h? Kan, precies op goede moment gas iets terug laten, en m dan weer naar t zelfde niveau brengen. AT schakelt terug, terwijl je geen snelheid verliest.

't Is een feeling wat je op een gegeven moment krijgt met een AT. En dat verschilt met elke bak. De rode van mij schakelt echt totaal anders dan de groene. Op dit moment rij ik daardoor lomp. Op momenten waar ik verwacht dat ie schakelt, schakelt ie niet. Op momenten waar ik niet wil dat ie schakelt, schakelt ie wel. Het gevoel komt op een gegeven moment wel, maar niet direct.

Frank Selen

Citaat van: viking_in_shorts op 24-07-2007 12:57:17
Oh maar wacht eens: terug schakelen is niet de kick-down?!

Dit lees ik ergens op internet (klopt toch?):
Kickdown is doorgaans aanwezig in auto´s met automatische versnelling. Door het gaspedaal helemaal in te trappen schakelt de auto een of twee versnellingen terug om zo sneller te kunnen accelereren. Met name met inhaalmanouvres is de kickdown erg handig.
Groetjes, Frank


Ludo

Citaat van: HJ850 op 24-07-2007 08:45:34
bij heuvels (met CC) rijden zet ik de bak in Econonmy stand. Geeft meer 'rust in de bak', in Sport stand gaat ie als een gek schakelen bij (echte) heuvels.

dat ligt niet aan de sportstand, maar wél aan je rechtervoetje.  ;)
zo lang je normaal gasgeeft, rijd de bak in Eco programma.