problemen!

Gestart door why-not, 15-07-2007 11:57:05

Vorige topic - Volgende topic

why-not

Gisteren op de terugreis van vakantie iets heel raars meegemaakt.Vlak na Parijs hadden die fijne fransen de snelweg Parijs-Lille afgesloten en moest iedereen zich over een eenbaansweggetje persen  :eusa_think: .In 30 graden 2 uur stapvoets rijden begon opeens de automaatbak moeilijk te doen (tenminste ik dacht dat het de bak was) Bij het optrekken een heel vervelend gevoel ,het leek wel of de bak in de soep draaide, en als hij opschakelde werd het een beetje minder. Maar het werd slechter en slechter en op den duur aan de kant gezet en onder de motorkap gekeken, en er was een heel gedeelte van de aircoinstallatie drijfnat en het vocht droop er van af.Er zat nog olie in de automaatbak dus dat was in orde, dus die nattigheid was het enige vreemde wat ik kon zien. Dus de airco uitgeschakeld en weer proberen te rijden en de bak schakelde weer in orde  :eusa_pray:. Op den duur weer op de snelweg in belgie toch maar weer eens die aircoknop ingeduwd ,want dat is toch niet echt lekker rijden met die hitte  :P, en het werd weer koel in de voiture ???. Dus wat kan dat wezen, het leek echt alsof de bak in de soep draaide. staat er iets van de bak in contact met de airco-installatie? Iemand  ook zoiets meegemaakt, graag advies!

@®-

Het kan zijn dat de boel bevriest in de airco installatie. Dan gaat alles heel zwaar lopen.

Marc O.

Welk deel van de airco installatie was drijfnat? Het is vrij normaal dat zich bij warm vochtig weer condens (druppels) gaat vormen aan het "koude deel" van de installatie, vaak goed zichtbaar aan de leidingen achter het koelvloeistofreservoir.
...The Nile isn't just a river in Africa...

why-not

Volgens mij heet dat onderdeel droger/accumulator , het hangt in ieder geval onderaan aan de voorkant. die was drijfnat en de bijbehorende leiding die daaraan vastzit en naar het schutbord loopt.
maar ik vond vooral de relatie  -automaat - airco-  vreemd.

@®-

Citaat van: why-not op 15-07-2007 13:49:40
Volgens mij heet dat onderdeel droger/accumulator , het hangt in ieder geval onderaan aan de voorkant. die was drijfnat en de bijbehorende leiding die daaraan vastzit en naar het schutbord loopt.
maar ik vond vooral de relatie  -automaat - airco-  vreemd.
De automatische versnellingsbak staat met geen enkel onderdeel in verbinding met de airconditioning. Als er een probleem met je airco is kan de airco heel zwaar gaan lopen, of er zou iets moeten zijn met de automatische transmissie, maar dan zou je een storingscode moeten hebben.

why-not

Maar wat kan er zwaar gaan lopen aan de airco-installatie? is dat de pomp of zijn er nog meer bewegende onderdelen?

Daf46

Zo op mijn gevoel moet je toch bij de bak gaan kijken en heeft de airco er niet direct iets mee te maken.

Kan het niet zijn dat of de motor of de bak in noodloop gingen door oververhitting ? (Hoewel je dan wel iets had moeten zien aan je temperatuur meter lijkt me)

why-not

motortemperatuur bleef in orde. maar wat is noodloop?

MaxieS70

Ik kan me herinneren dat je een automaat nooit te lang stilstaand in zijn D moeten laten staan, als je 2 uur lang file rijdt met 30 graden en de automaat in D is misschien de olie te heet geworden? Ik denk niet dat de airco er iets mee te maken heeft.

viking_in_shorts

Citaat van: why-not op 16-07-2007 10:20:18
wat is noodloop?

Geloof me - je weet het als je het meemaakt!

Is een zelf-bescherming van de auto; als er iets "goed mis" is, dan zorg hij dat 'tie naar huis kan, maar meer ook niet. Voelt aan als een oude Alfa die met koude motor over kinderkopjes rijdt.

-D©©©L-

Citaat van: MaxieS70 op 16-07-2007 11:24:41
Ik kan me herinneren dat je een automaat nooit te lang stilstaand in zijn D moeten laten staan, als je 2 uur lang file rijdt met 30 graden en de automaat in D is misschien de olie te heet geworden? Ik denk niet dat de airco er iets mee te maken heeft.

Automaat koelt de olie op het koelwater (warmtewisselaar in de radiateur), het koelwater wordt bij bij stapvoets rijden op zijn buurt gekoeld door de Elektrische fan voorin.
Hoe staat het met de kwaliteit en het olie niveau van de Automaatbak olie ?
Mogelijk kan de (hoog) oplopende temperatuur onder de motorkap zin uitwerking gehad hebben op de onstekings delen.
Liep hij tijdens het gevoel van "in de soep lopen" nog wel op 5 cylinders ?

why-not

motor liep nog goed en er zat olie in de bak, (kwaliteit  ???) ,maar de problemen waren weg toen we weer wegreden zonder airco.

maar het voelde echt rot aan, als je vanuit langzaam rijden een beetje gas gaf rommelde het behoorlijk en dat voelde alsof het uit de bak kwam  :-\

b0nkolok

Citaat van: why-not op 16-07-2007 14:42:02
motor liep nog goed en er zat olie in de bak, (kwaliteit  ???) ,maar de problemen waren weg toen we weer wegreden zonder airco.

maar het voelde echt rot aan, als je vanuit langzaam rijden een beetje gas gaf rommelde het behoorlijk en dat voelde alsof het uit de bak kwam  :-\

Zonder 'rijwind' in 30C, dus stapvoets tuffen, met de airco aan vraagt veel van de koelventilator. Schakelde deze vaak aan? Is je airco volledig gevuld? Je temp. van de motor bleef op 3 uur?
Nu zit voor de radiateur (koelvloeistof) de warmtewisselaar van de airco (lijkt ook op een radiateur). Het is juist dat de olie van de aut. bak ook wordt gekoeld in de koelvloeistofradiateur.
Als die olie te heet wordt schakelt de bak minder goed. Hoe oud is die olie? Is het filter wel eens vernieuwd?
Ga een en ander even na en laat eens foutcodes uitlezen.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

daytonawim

Ik heb schone olie in de automaat zitten, en als ik een uur in de file en hitte sta schakeld ie iets minder
fijn dan dat ie lekker op normale temepratuur is.

@®-

De bakolie wordt natuurlijk heel warm zonder rijwind en bovendien zit de condensor van de airconditioning voor de radiateur waarin de bakkoeler in zit. Dus de warmte van de condensor wordt eerst afgekoeld en daarna de radiateur door de stapvoetsrijdende rijwind. Weet je trouwens zeker dat de Vin van de radiateur het doet als je arco aan staat? Als je airco draait moet de vin automatisch gelijk mee draaien.