ThoR5: V70R en V60 T5 Polestar

Gestart door Chris, 22-07-2007 19:11:21

Vorige topic - Volgende topic

Chris

Ik ben dit weekend maar eens begonnen om de R van binnen uit te zuigen en schoon te maken. Was toch viezer dan ik dacht :eusa_shifty:. Ook nog een hoop schatten gevonden: twee duplo blokken, een plastic speelgoed tijger, een oorbel, een varkenssnoepje, en een hoop rommel onder de stoelen. Ofwel, hij kon wel een schoonmaakbeurtje gebruiken.

Ik bedacht me dat het gelijk een goed moment was om nog even foto's van het interieur te maken, dus bij deze:

Zoals gezegd is de wang van de bestuurdersstoel door:

Als de auto wat vertrouwen geeft ga ik eens kijken hoe ik het kan oplossen. Sowieso prijsje opvragen voor een hele nieuwe hoes, anders wellicht een nieuw stukje leer erin laten zetten. Overigens vraag ik me wel af hoe je dit voor elkaar krijgt :eusa_think:.

En owja, om niet te vergeten dat zo'n classic ouwe rommel is was ik ineens wat kunststof van de gordeltong kwijt:

Het is neem ik aan staal met kunststof er omheen, dus nog wel veilig(?). Maar ik ga er vanuit dat dit wel APK afkeur is. Morgen even prijsje opvragen voor een nieuwe gordel.

volvobug

Citaat van: Chris op 03-03-2019 16:52:49

Zoals gezegd is de wang van de bestuurdersstoel door:

Als de auto wat vertrouwen geeft ga ik eens kijken hoe ik het kan oplossen. Sowieso prijsje opvragen voor een hele nieuwe hoes, anders wellicht een nieuw stukje leer erin laten zetten. Overigens vraag ik me wel af hoe je dit voor elkaar krijgt :eusa_think:.
....

Beetje autobekleder zet daar wel een nieuw stuk leer in. Wat ik voor het zitvlak van de leren bestuurdersstoel uit de 10V heb gedaan, is de hoes los aanleveren en een stuk leer. Dat stuk leer heb ik dan weer uit het middenstuk van een achterbank met dezelfde kleur gehaald. Dan heb je nauwelijks kleurverschil en het effect van leer dat al een beetje gebruikt is. Heb meen ik nog wel ergens een restant liggen als je belangstelling hebt.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Chris

Gisteren stopte het halverwege de middag met regenen, hoewel winderig vond ik het een prima moment om weer even wat te rommelen aan de R. Eén van de klusjes was het verwijderen van de strip onder de achterruit.

Toen ik laatst uit de wasstraat kwam viel het me op dat er allemaal rommel onder vandaan was gekomen, als je er een beetje tussen keek leek het ook erg vuil en vooral vochtig. Ik was bang voor roest, dus heb besloten de strip te verwijderen. Het ging niet helemaal zonder slag of stoot, want de strip brak op een aantal punten af. Op een gegeven moment bleef er een heel stuk onder de ruit vastzitten omdat de strip daar totaal weggerot was.

Om het onder de ruit vandaan te krijgen ben ik maar wat gaan rommelen met een kleine platte schroevendraaier en een punttang. Het idee was om het stuk met de schroevendraaier naar beneden te duwen, om het vervolgens met de punttang eruit te trekken als ik eenmaal wat vlees had. Helaas was het behoorlijk verrot, ondanks dat ik erg voorzichtig heb gedaan schoot ik op een gegeven weg omdat er weer een stukje af brak. Helaas vol door de lak heen :eusa_wall:. De strip zelf had met eruit trekken op die plek al wat meer schade veroorzaakt, de lange kras in de lengte is mijn eigen schuld:

Op de rand zijn hier en daar ook wat kleinere beschadigingen te zien.

Na het geheel schoon te hebben schoongemaakt, heb ik de naad eens goed geïnspecteerd waarbij ik ook vooral goed met een lampje onder de ruit heb gekeken. Het viel me niet tegen. Ik heb maar op 1 plek roest kunnen ontdekken (was lastig fotograferen).

De lak waar de strip overheen heeft gezeten heb ik met de hand gepolijst om de ergste oppervlakkige beschadigingen weg te halen. Daarna een sealer er overheen gezet. Die heb ik ook zoveel mogelijk in de rand geprobeerd te smeren zodat het in ieder geval wat vettig is daar. Met name de beschadigingen heb ik wat dikker gedaan. Uiteindelijk is het de bedoeling die dicht te maken met blanke lak, ik vond nog wat in de schuur:

Ik had ooit een setje knikkerbussen gekocht voor de V70N, waarvan ik alleen de kleur lak heb gebruikt. Deze bus blanke lak wil ik ook gebruiken om de plekken waar de blanke lak los laat weer dicht te maken totdat ik het professioneel laat oplossen. Dan kan de schade in de naad wellicht ook mee. Of ik kijk of ik nog aan de lakstiftje kan komen, dan tip ik het zelf aan, blanke lak er overheen en klaar. Het zit in de naad dus het valt niet heel erg op.

De roest heb ik behandeld met wat fluid film. Ik had ook nog een spuitbusje van het spul staan, ook van de V70N, waarmee ik het mooi onder de ruit kon spuiten. Ondanks dat het kruipolie is viel het me op dat het keurig bovenin op de roest bleef zitten en niet is gaan lopen. De roest moet ik de komende tijd maar even in de gaten houden. Hoewel jammer van de lakschade, ben ik toch blij dat ik de strip eruit heb getrokken. Ik weet in ieder geval dat er vrijwel geen roest zit, en nu kan het dat in ieder geval minder snel alsnog gaan doen. Daarbij vind ik het ook nog beter ogen eigenlijk.

Als afsluiting ben ik nog even met de hand met wat polijst los gegaan op een schade aan de achterbumper. Die schade zat er al op, en er was nogal wat lak van de andere auto achtergebleven. Ik heb er behoorlijk wat uit kunnen poetsen, nu resteren nog de krassen en diepere schaafplekken. Woensdag wordt de R getaxeerd voor de verzekering, wellicht helpt het ;D. Ik ben benieuwd! Hij staat er in ieder geval best netjes bij ::).

Toen ik weg liep vond ik het wel leuk om de broertjes voor het eerst zo naast elkaar te zien staan. Toch maar even een foto gemaakt ;D.

Sbv

aaah moet de Swift nu aan de voorkant staan voortaan ?

Chris

Citaat van: Sbv op 10-03-2019 22:21:52
aaah moet de Swift nu aan de voorkant staan voortaan ?

Dat punt moet nog ingebracht worden in de volgende bestuursvergadering ;D.

elianmars

Ik heb ooit die gleuf dicht gekit met zwarte kit, zodat er geen vocht meer tussen kon komen. Stond in elk geval veel strakker dan die gebobbelde strip.

Chris

Citaat van: elianmars op 11-03-2019 09:46:40
Ik heb ooit die gleuf dicht gekit met zwarte kit, zodat er geen vocht meer tussen kon komen. Stond in elk geval veel strakker dan die gebobbelde strip.

Sander had het daar ook al over... eens overwegen.

Heb je hem toen helemaal dichtgezet of alleen het gedeelte onder het raam?

arjenT5R

Ja me too. Gewoon vol geblubberd met zwarte vloeibare pakking ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Chris

Citaat van: arjenT5R op 11-03-2019 10:42:08
Ja me too. Gewoon vol geblubberd met zwarte vloeibare pakking ;D

#metoo? ;D

arjenT5R

Sbv

Citaat van: Chris op 11-03-2019 10:40:51

Bij Marcel hebben we de zijkant van de achterklep ook meegenomen. Stond mooier bij het geheel :-)

Chris

Citaat van: Sbv op 11-03-2019 11:43:04
Bij Marcel hebben we de zijkant van de achterklep ook meegenomen. Stond mooier bij het geheel :-)

Bijdehandje :eusa_naughty: ::)...

Ben wel serieus benieuwd. Je kan ook proberen alleen het randje "achter" het raam te doen. Waar je bij mij die roest ziet zitten zegmaar. Dat lijkt me het grootste probleem voor roest. De rest zit gewoon lak dus oogt ook prima. Wellicht wel lastig bij te komen met kitspuit..

Sbv

Ik zou dan de roest beschermen en verder die hele gleuf vol plempen met kit. Wel zorgen dat het heel goed droog is

Die kleine krasjes kan je mogelijk nog wel met poetstol weg krijgen

arjenT5R

Citaat van: Sbv op 11-03-2019 12:05:19
Ik zou dan de roet beschermen en verder die hele gleuf vol plempen met kit. Wel zorgen dat het heel goed droog is

Die kleine krasjes kan je mogelijk nog wel met poetstol weg krijgen

Blij dat iemand zich hardmaakt voor de diesels san ;D

Beginnen schaars te worden onderhand ;D

elianmars

Citaat van: Chris op 11-03-2019 10:40:51

Het gedeelte waar de strip zat vol gekit, met zeepsop en rubber afgewerkt en daarna met mijn vinger nagestreken, waardoor het iets terug ligt.