ThoR5: V70R en V60 T5 Polestar

Gestart door Chris, 22-07-2007 19:11:21

Vorige topic - Volgende topic

Sbv

Citaat van: arjenT5R op 11-03-2019 12:16:54
Blij dat iemand zich hardmaakt voor de diesels san ;D

Beginnen schaars te worden onderhand ;D
Ik blijf dieselen hoor

Stefan

Citaat van: Sbv op 11-03-2019 12:05:19
Ik zou dan de roest beschermen en verder die hele gleuf vol plempen met kit. Wel zorgen dat het heel goed droog is

Zou het kwaad kunnen als je deze gleuf gewoon open laat na het verwijderen van de (roest) strip?
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

Chris

Citaat van: Stefan op 11-03-2019 15:05:46
Zou het kwaad kunnen als je deze gleuf gewoon open laat na het verwijderen van de (roest) strip?

Mijn plan was eigenlijk ook gewoon open laten. Ik denk niet dat het echt kwaad kan. Ventileert in ieder geval goed nu :). Met die strip bleef het vochtig. Hoewel het met kit echt helemaal dicht is weet ik  overigens niet of ik dat zo'n lekker plan vind met dat roestplekje. Dan zou je die eerst helemaal weg moeten kunnen schuren, en je kan er niet echt makkelijk bij.

Chris

Vanmorgen is de R getaxeerd. De taxateur vond het een nette auto, zowel het exterieur als het interieur. Positief punt was uiteraard ook dat er een groot deel van de (recente) onderhoudshistorie bij zit, en nog een hoop originele documentatie.

Met de lakmeting gezien dat de rechterkant van de auto in ieder geval een keer voor een deel is overgespoten, de lak was daar wat dikker. Verder vanuit de taxateur geen bijzonderheden.

Ik moet het rapport nog even afwachten, maar de taxatiewaarde zal uitkomen op de aanschafwaarde of een paar honderd Euro daarboven. Ik ben tevreden met die uitkomst :).

Sbv

Chris

Citaat van: Sbv op 13-03-2019 16:23:07
Heb je snel geregeld :-)

Moest ook voor de verzekering :)

Chris

Afgelopen zaterdag besloot ik wat zaken na te gaan lopen aan de R. Toen ik mijn deur open trok, vond de R dat hij me nog eens moest laten weten dat het oude meuk is :eusa_think::

Snel weer vastgelijmd met secondelijm en door.

Ik heb weer wat zaken aan het to do lijstje kunnen toevoegen. Ik ga in ieder geval de carterventilatie tzt eens vervangen. Ik heb de test met de olievuldop gedaan. Erg weinig aanzuiging en bij rustig gas geven licht dansen. Ik vond ook dat er best snel en veel olie uit geduwd werd terwijl de dop los erop lag en ik wat gas gaf. Ook voelt de bovenste slang hard. De ring van de vuldop lijkt me nog redelijk, dus ik verdenk de CV ook als oorzaak van de olie. Ik heb alles met remmenreiniger en wat perslucht verwijderd. Nu even in de gaten houden en binnenkort eens een bestelling van wat materiaal doen. Maar voordat ik dat doe wil ik ook eerst nog even een keer onder de auto wat zaken nalopen. Verder is de bovenste motorsteun wel aan vervanging toe en moet er eigenlijk een grotere accu in. Zolang die laatste het doet doe ik daar echter helemaal niks aan :). Ik wil de R wel enigszins budget rijden.

Die avond de R gepakt om uit eten te gaan in Hoek van Holland. Leuk stukje om er even mee te rijden :). Toen ik op de terugweg vlakbij huis was merkte ik wel ineens een extra geluid op van onder de motorkap. Het was blijkbaar de dag van de ouwe meuk ::) ;D. Thuis gekomen de kap open gegooid en even geluisterd en gekeken. Het komt duidelijk van rond de distributieriem en klinkt als een kapot lager. Zojuist ben ik met WD40 in de weer geweest. Na de stuurpomp en de dynamo eens wat WD40 op de rol van de spanner gespoten, toen was het geluid zo goed als weg en kwam na een minuut of 2 weer terug. Komend weekend zal ik de riem er eens af trekken. Sander heeft een tooltje voor me om de spanner te ontspannen en wellicht ook nog spanner zodat ik wat makkelijker kan uitsluiten. Anders zsm de spanner vervangen, dan kan ik in ieder geval weer rijden ermee.

Na de vakantie die binnenkort gepland staat kan ik dan lekker door met alle andere klusjes om de basis van de auto verder op orde te brengen en hem verder netjes te gaan maken.

Wordt vervolgd...

Sbv

onderdelen komen vrijdagavond mee dan kan je weer wat uit gaan sluiten

Chris

Na vrijdag van Sander wat spulletjes voor de R te hebben gekregen ben ik zaterdagmiddag gelijk maar aan de slag gegaan met multiriem. Ik wilde in ieder geval met zekerheid diagnose kunnen stellen, zodat ik nog voor onze aankomende vakantie onderdelen zou kunnen bestellen. Het idee was dat ik dan na de vakantie gelijk een en ander zou kunnen vervangen zodat ik weer lekker met de R zou kunnen rijden.

Sander had aangegeven wel een tooltje te hebben om de spanner van de multiriem los te halen. Helaas lag het meest handige tooltje bij iemand anders, maar Sander had nog wel een ander tooltje... of misschien beter: tool. Helaas paste deze niet zondermeer in de spanner zonder de cover van de ECU te verwijderen, dus daar moest ik eerst mee aan de slag. De ECU cover heeft een extra inbraakbeveiliging, dus eerst met de dremel even gezorgd dat ik de bout eruit kon draaien.

Toen de cover verwijderd. Helaas was dit nog niet genoeg om de tool er tussen te wurmen...

Vervolgens de onderplaat van de cover los geschroefd, de buis die naar het schutbord toe loopt verwijderd en de 'connectorplaat' voor de ECU uit de bak geklikt. Die kan je gezien de kabelboom niet verder (eenvoudig) verwijderen voor zover ik kon zien. Maar door de plaat in ieder geval los te maken van de onderplaat van de cover heb je wat meer bewegingsvrijheid. Genoeg om de tool er tussen te rommelen in ieder geval ;D.

De riem eraf gehaald en even alle rollen en poelies nagelopen. Zoals verwacht was het de spanner die de herrie veroorzaakte. Gelijk ook de riem even nagekeken. Die zag er nog netjes uit, en er was te lezen dat hij uit 2016 was. Dat is voorlopig dus wel even prima.

Daarna de spanner gewisseld met het gebruikte exemplaar dat ik van Sander had gekregen en de riem weer erom getrokken. Ging erg eenvoudig moet ik zeggen. Via de onderkant van de auto even tussen het subframe door gekeken of de riem helemaal goed over de krukaspoelie en de aicopomp liep, en toen de ECU en cover weer teruggebouwd zodat ik kon testen. Gelukkig niks meer te horen :eusa_dance:. Terwijl de auto even stond te draaien Sander gebeld met de vraag of ik de spanner kon laten zitten tot na de vakantie, hij was zo tof om te zeggen dat ik hem mocht laten zitten. Een lekkere easy en budget fix dus. Sander bedankt! :eusa_clap:

Dan heb ik tot slot zo nu en dan een raar 'rammelend' of tikkend geluid dat achter het dashboard vandaar komt. Niet alsof er iets los ligt, maar eerder alsof er iets aanloopt of een draaiend deel wat los zit. Het komt zowel rijdend voor als wanneer de auto stil staat, wel altijd met draaiende motor. Het verdwijnt als ik de temperatuur op de ECC verhoog tot 22 graden of meer. Ik denk in eerste instantie dus aan iets met de kachel, aangezien het lijkt te verdwijnen als de temperatuur hoger wordt ingesteld en hij moet gaan verwarmen. Aircosysteem lijkt me minder logisch omdat ik het niet kan beïnvloeden door de airco in en uit te schakelen. Ik had een filmpje gemaakt maar krijg het helaas nergens geüpload. Dat probeer ik later nog even... Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn op basis van deze beschrijving?

Sbv

kachelklep stelmotor die wat blijft hangen ?

elianmars

Citaat van: Sbv op 31-03-2019 21:46:06
kachelklep stelmotor die wat blijft hangen ?

Dat denk ik ook. Heb het ooit bij m'n 850 gehad.

Chris

So much for "eerst maar eens een tijdje rijden en vertrouwen krijgen" :eusa_shifty:....

Deze kon ik voor het geld en de staat waarin hij verkeert niet laten liggen :eusa_dance:. T.z.t. nog een R-embleem scoren en dan ergens na de vakantie maar eens erin schroeven.

De R staat nu geschorst omdat ik er vanwege de vakantie toch een week of 5 niet mee rij en eigenlijk eerst de CV wil vervangen voordat ik weer ermee ga rijden. Mooi klusje voor als we terug zijn. Binnenkort alvast de onderdelen maar in bestelling zetten.

Taranis

Citaat van: Chris op 31-03-2019 21:26:36
een raar 'rammelend' of tikkend geluid dat achter het dashboard vandaar komt. Niet alsof er iets los ligt, maar eerder alsof er iets aanloopt of een draaiend deel wat los zit.

Ik hoor het graag als je het gevonden hebt ;D De C70 heeft het ook. Af en toe een doodsschop tegen het dashboard aan de passagierskant helpt  :eusa_whistle:

Mooi grilletje :eusa_clap:

)()()sT

Mooie grille! Ik dacht dat je dat soort upgrades maar niet ging doen?
Moet ik nog een setje Comets voor de regelen?

;D

Chris

Citaat van: Taranis op 18-04-2019 15:39:32
Ik hoor het graag als je het gevonden hebt ;D De C70 heeft het ook. Af en toe een doodsschop tegen het dashboard aan de passagierskant helpt  :eusa_whistle:

Mooi grilletje :eusa_clap:

Die oplossing had ik ook al gevonden ::). Mocht ik wat vinden hoor je het! Ga wel eens zoeken als we terug zijn, hele lange zomer voor de boeg om te rommelen aan het ding.

En tnx! Was inderdaad een mooie grille, dus toch maar gekocht :eusa_whistle:.

Citaat van: )()()sT op 18-04-2019 18:14:32
Mooie grille! Ik dacht dat je dat soort upgrades maar niet ging doen?
Moet ik nog een setje Comets voor de regelen?

;D

Nee klopt, maarja.. YOLO toch mattie? :eusa_dance:

Die Comets hebben we het nog wel over. Hoewel ik natuurlijk wel net een schat heb gevonden :eusa_think:. Eerst maar eens kijken wat ik uiteindelijk met die lak moet doen.