Slecht startende 855 TDI

Gestart door bart850, 26-07-2007 12:59:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bart850

Hallo daar,
Sinds een paar maanden woon ik in Denemarken.
Ca een half jaar geleden een 855 TDI  aangeschaft. Tot afgelopen maandag geen problemen gehad. Moest  even verschillende boodschappen doen. Starten rijden stoppen ( ca 4 x). Gegeven moment vrijwel niet meer aan de praat te krijgen.
Toch nog gelukt na ca halve minuut starten. Even later bij loslaten gaspedaal valt motor stil. Starten en loopt stationair bij ca halfgas. Verschillende keren stilgevallen .
Lamda sonde lampje is gegeven moment beginnen te branden.
Thuis e.e.a nagekeken. Blijkt dat de slang van luchtmassameter naar inlaatspruitstuk helemaal los zit. Vastgezet gaat het weer beter. Gisteren naar Volvo dealer geweest om foutcodes uit te laten lezen. 5 codes:
2 x gebrek aan brandstof : fout brandstofpomp
2x luchtmassameter ( zou kunnen door de slang)
1 x aansturing turboklep vanaf luchtmassameter

gereset en een aantal KM gereden. Opnieuw uitgelezen en geen foutmeldingen gevonden. Rijdt uit de kunst, maar ben toch niet helemaal gerust op de melding gebrek aan brandstof. Lijkt mij een verklaring voor het slechte starten bij warme motor.
Zou de luchtmassameter het geheel in verwarring kunnen brengen waardoor de  brandstofpomp een fout signaal krijgt?

BVD
Bart Lansink
Hokkerup Denemarken

bart850

Hallo daar,
Is er niemand die over dit probleem een mening heeft?
De Volvo loopt op dit moment helemaal niet meer. Gisteren de Deense staat even blij gemaakt met 7000 Euro invoerrechten en nu nog even een nieuwe brandstofpomp van 1500 Euro. Komt me een '96 er diesel met 450000 km op 13000 eurotjes. Nog nooit zo'n waardeloze auto gehad.

-D©©©L-

Er was geen probleem, dat zei je zelf ook al...

Citaat van: bart850 op 26-07-2007 12:59:43
...
gereset en een aantal KM gereden. Opnieuw uitgelezen en geen foutmeldingen gevonden. Rijdt uit de kunst, maar ben toch niet helemaal gerust op de melding gebrek aan brandstof. Lijkt mij een verklaring voor het slechte starten bij warme motor.
Zou de luchtmassameter het geheel in verwarring kunnen brengen waardoor de  brandstofpomp een fout signaal krijgt?

Op basis waarvan zou iemand dan nog iets kunnen roepen ?
Maar als je het echt wil; Ja zou best kunnen dat de LMM de boel in verwarring brengt. Lees de codes eens uit.  ;)
Wie heeft die nieuwe pomp eigenlijk gemonteerd ?

bart850

Hallo,
De pomp zit er waarschijnlijk aan te komen als ik e.e.a op het forum nalees.
echter zijn er een aantal topics die wel overeen komen, maar een oplossing is er nog niet genoemd. Hoezo iemand iets roepen, ik denk dat ik toch een normale vraag stel over een probleem die ongetwijfeld bij alle! diesels voorkomt.
Codes zijn toch uitgelezen. Heeft natuurlijk geen zin om deze hier te roepen omdat niemand hier op het forum  iets mee kan. Als op een vergelijkbare topic een antwoord gegeven wordt dat het aan de gloeispiralen of aan de kwaliteit van de brandstof  zal liggen lijkt me de technische diepgang op het forum toch wel naar een dieptepunt te zijn gedaald.
Maar ok ik zal wel zien dat we het weer voor elkaar krijgen.

MVG

Taranis

Citaat van: bart850 op 08-08-2007 17:04:38
Als op een vergelijkbare topic een antwoord gegeven wordt dat het aan de gloeispiralen of aan de kwaliteit van de brandstof  zal liggen lijkt me de technische diepgang op het forum toch wel naar een dieptepunt te zijn gedaald.

Aan jou dan om het te verbeteren, benieuwd naar de oplossing. Overigens hebben de 1.9 TDI's van VW en Audi deze kwaal ook. De startmotor draait dan net niet snel genoeg rond (bij warme motor) om het toerental te halen waarbij er ingespoten wordt. De oplossing van VAG is dan een nieuwe accu en startmotor (terwijl het een software bug is  :eusa_wall: ). It's a long shot maar hoe is het met accu en startmotor gesteld?

Om de technische diepgang van het forum te verbeteren neem ik aan dat je de oplossing hier ook nog gaat posten als je die gevonden hebt?  :eusa_whistle:

bart850

Hallo,
De accu is ca 3 maand geleden gemonteerd en is een 76 AH.
Motor draait zeer snel rond op de startmotor, maar er wordt domweg geen diesel ingespoten. De pompplunjers pompen ook bij lage toerentallen de brandstof naar de verstuivers. Wat ik het vreemde vindt is dat de kwaal alleen voorkomt als de auto is bij warm weer en binnen 10 minuten verschillende keren wordt gestart. Het is ook niet zo dat dit van het ene op het andere moment zo is. Vandaag zo gereden en na de 3e keer starten ging het al moeizamer. ca 10 km gereden, stopgezet en binnen 5 minuten weer gestart: helemaal niet te starten. toch weer gelukt na ca 1 minuut constant te starten met volgas. lambda lampje brand en is na een kwartier weer uitgegaan.


thuur

Ik neem aan dat de statische en dynamische afstelling van de pomp door een Volvo dealer is uitgevoerd?


Gr ;)

-D©©©L-

Wat zijn de uitgelezen codes ?

bart850

Hallo,
Brandstofpompafstelling is zolang ik eigenaar ben van de auto niet gecontroleerd.
Kan dit van invloed zijn voor een start met warme motor? Koude start altijd OK
Auto rijdt over het algemeen prima en verbruik is ook OK.
Wat mij vanmiddag wel opviel is dat de spanrol van de pompriem "klappert"
De 2 stripjes ( volgens  mij indicatie voor lengte van de riem) staan ruim uit elkaar. Als de motor loopt gaan de indicatoren op het ene moment langs elkaar en het andere moment staan ze uit elkaar. Is dit normaal?

BVD
Bart

bart850

Codes zijn door de Volvo garage hier alleen omschreven zoals ook in de eerste topic staat. Samen met de monteur daar het werkplaatshandboek geraadpleegd.
De code voor gebrek aan brandstof kwam uit op een defecte pomp.
Auto moet maar weer naar de garage en ik zal de codes opschrijven.
BVD
Bart



bart850

Hallo,
Bedankt Rody!


"Kan zijn dat het plunjertje van de elektrische afsluiter op de brandstofpomp blijft hangen wel vaker meegemaakt tijdens het starten een tikje tegen de pomp geven en meteen aanslaan.

Hans"

Ik lees dit als antwoord op de genoemde link.
De pompafsluiter is die die boven op de pomp zit met een el. aansluiting?

indien niet waar kan ik deze vinden?

BVD
Bart

rody

ja, die is het ja. mocht je toch niet zeker zijn, rij eens naar een vw servicepunt. daar zal vast iemand je het kunnen tonen.