een probleem met een 2.5 20v

Gestart door jeffreyd, 16-08-2007 18:56:56

Vorige topic - Volgende topic

jeffreyd

goedendag allemaal,

ik ben (zo als enkele al weten) sindskort de trotse eigenaar van een 850 2.5 20v.
nu had ik mn auto even uitgeleend aan mn vaders (omdat die van hem door moeders mee was genomen) en die kwam met de vraag.... hoe komt het dat die van jou sneller is???

ik heb 's avonds een stukje gereden en idd, het is net of hij inhoud.
we hebben samen de bougies, rotor en kabels vervangen, en het gasklephuis schoongemaakt maar geen verschil, altans niet met rijden.

het enige wat er nu bij is gekomen is dat het service lampje is gaan branden terwijl
die nog 8000 mag. bij het uitlezen geeft hij de code 123 op a7, weet iemand wat dat inhoud of een suggestie van wat we nog meer kunnen doen?

ps het is geen luie auto want over het algemeen rijd mn pa vlotter dan ik doe :eusa_whistle:

alvast bedankt

reneetje

1–2–3     Signaal sensor voor motorkoelvloeistoftemperatuur

::)
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

reneetje

Wat brandt er nu dan, het service lampje of het motermagnement lampje?
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

jeffreyd

het service lampje, maar dat duurt ong 2 min en dan gaat i uit

reneetje

Citaat van: jeffreyd op 16-08-2007 19:15:45
het service lampje, maar dat duurt ong 2 min en dan gaat i uit

Die gaat altijd uit naar een paar minuten, maar hoe weet je dat ie nog 8000 te gaan heeft dan?

Trouwens die klachten staan los van dat branden van het service lampje.

1 ding snap ik niet of ik les het niet goed maar eerder post je dit:

Citaat van: jeffreyd op 14-08-2007 19:42:25

slechts 244.000 gelopen met onderhouds historie tot 2005 (km toen 203.000)
geen enkele beschadiging op wat steenslag na dan  :-*
helemaal gaaf netjes geen olie lekkage
rijd als een vorst, is alleen erg lui (heeft alleen maar ned- antwerpen gereden)

en nu post je dat je wagen veel sneller is dan die van je vader....?
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

jeffreyd

mijn vader heeft ook een 850, met die auto ben ik voor het eerst in aan raking gekomen met volvo. en idd de mijne die ik nu ong een week heb was de eerste 3 dagen erg lui, maar dit kwam doordat er alleen maar snelweg mee gereden was. inmiddels gaat i zoals een 20 klepper hoort te gaan. maar in vergelijking met die van mn  vader( heeft nu 362.000 gedraaid) is die echt veel sneller.

en.. ik weet dat i nog 8000 heeft te gaan omdat dat op de sticker staat in het deurportier.
beurtjes worden normalieter altijd gedaan door de dealer, maar omdat er zoveel info tevinden is en ik zelf een technische achtergrond heb leek ons dit een leuk klein klusje om te doen.

Ludo

Citaat van: reneetje op 16-08-2007 19:07:49
1–2–3     Signaal sensor voor motorkoelvloeistoftemperatuur

de code is uitgelezen op A7!.

reneetje

Citaat van: Ludo op 16-08-2007 19:53:17
Citaat van: reneetje op 16-08-2007 19:07:49
1–2–3     Signaal sensor voor motorkoelvloeistoftemperatuur

de code is uitgelezen op A7!.

solly :-[

Niet goed gelezen dus.

A7 is dus instrumentenpaneel , en 1-2-3 staat voor:

Snelheidssignaal 48 pulsen kortgesloten aan accuspanning

Wat dat ook moge wezen ???
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

jeffreyd

tja, ben nu bij mn ouders, weer even gaan rijden.
wat me ook op valt is dat de toeren bij het overschakelen erg langzaam zakken.
is dat normaal of....... kan dat duiden dat dhet gaskleppositieschakelaartje (scrabble 4x woordwaarde) stuk is.
volgensmij heeft die nl maar 3 standen, 0 last, 1/2 last en vollast.
het lijkt wel of die in stand 2 blijft staan.
maar is dan meteen mn vraag, draait i dan wel goed stationair?

Ludo

lees de foutcodes op A2 en/of A6 eens uit.

jeffreyd

ga ik morgen even doen, moet zo weer aan het werk(helaas)
maar dat is nog wel even 50 km heen en morgen weer 50 terug roffelen
(MET ANDERE WOORDEN GENIETEN DUS)
alvast bedankt en morgen meer

jeff

jeffreyd

zo........
eindelijk tijd gehad om de codes uit te lezen.
maar geen enkele noemenswaardige foutcode,
alleen op a7 123 is iets met de pulse meter.
gasklep positie sensor, nokkenas en bdp sensor nagemeten en gecontroleerd maar werkt allemaal goed. nu is mij tenore gevallen dat er op dit type motor een variabele inlaat zit.
ik heb gekeken en idd er zit een klep in die vacuum bediend word.
klep is gangbaar maar mijn vermoeden is dat de onderdruk telaag is doordat er gerommeld is met de vacuum slangen. heeft iemand een tekening of foto van de vacuum aansluitingen?

bvd jeff

jeffreyd

ja ja ben weer bezig geweest.
we (pa en ik ) zijn naar de dealer geweest om het een en ander na te vragen en wat denk je....
op de klep die dus in de inlaat zit, zit geen fout melding. dus met andere woorden, de klep kan door vuil blijven hangen waardoor de motor niet goed draaid maar er is geen een foutmelding voor. latere modellen die alleen in zweden en meer noordelijke gebieden zijn verkocht hebben er een sensor op zitten maar deze modellen niet.

na een dagje sleutelen (viel trouwens tegen) hadden we de inlaat er af. wat meteen opviel was de vette aanslag en de zwarte aankoek plekken.
we hebben de inlaat eerst naar de volvo dealer in beverwijk gebracht, samen met de monteurs bekeken en idd de klep stond dus vast. zelf konden ze er niks mee doen dus kregen wij een adress van een revisie centrum in haarlem waar hun het werk ook aan uit besteden. aangekomen en een korte blik van de chef kwam het spoelen en ontvetten van het inlaathuis op 70 euro.
ik vond het een beetje veel geld (ben toch hollander) dus weer terug naar de dealer. heb het probleem voorgelegt en na een kwartier overleg en gebel kwam de chef terug. heeft het inlaatspruitstuk mee genomen en is dus naar haarlem gereden en daar is het tegen bedrijfstarief (a 35 euro) schoongemaakt.
hij kwam terug, afgerekend en voor ons waren de zaken gedaan, komt er een leerling monteur aangerend....."heren jullie vergeten iets"   krijgen we de nieuwe pakkingen kado.

volvo beverwijk TOPPIE    (kratje bier heeft gesmaakt hoop ik)

btw hij gaat weer als een duivel. de aanslag word veroorzaakt door de carter ontluchting vooral bij mensen die rustig rijden. daat is de flow in det spruitstuk te laag waardoor de vette lucht tijd heeft om neer te slaan. is een vaak voorkomend probleem.
\
NOGMAALS VOLVO BEVERWIJK TOPPIE!!!!!!!!!!!!