Pinnen verwisselen van de stekkers?

Gestart door thuur, 29-08-2007 12:43:31

Vorige topic - Volgende topic

thuur

Techneuten,

Is het mogelijk om non-destructief de penbezetting van de stekkers (met ijzeren beugeltje) te wijzigen?

Ik heb een 3 polige stekker (op het knipperlicht) en daarvan wil ik graag 2 pinnen omwisselen. De kabels met pinnen lijken echter gegoten en ik zie geen randje, klemmetje, etc. waar ik een begin zou kunnen maken met het openen van de stekker. Ik wil graag niet in de kabelboom knippen :-\

Gr ???

Misha

Citaat van: thuur op 29-08-2007 12:43:31
Techneuten,

Is het mogelijk om non-destructief de penbezetting van de stekkers (met ijzeren beugeltje) te wijzigen?

Ik heb een 3 polige stekker (op het knipperlicht) en daarvan wil ik graag 2 pinnen omwisselen. De kabels met pinnen lijken echter gegoten en ik zie geen randje, klemmetje, etc. waar ik een begin zou kunnen maken met het openen van de stekker. Ik wil graag niet in de kabelboom knippen :-\

Gr ???

ls je een fototje hebt van de voorkant van de steker, kan ik het je zo vertellen..
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

mehn

Met de stekker in het interieur kan het iig wel (met het juiste hulpmiddel ;))

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

mehn

Denk dat dat hetzelfde werkt als in het interieur :eusa_think:
Ik zal eens kijken ;)

XC60 D4 AWD:

Johann

Het wil wel maar is pielwerk..

De pinnen zitten vast met een weerhaakje. Het "ingegoten" deel wat je ziet zijn gewoon rubberen afdichtingen die met de kabel en pin mee naar buiten kunnen.
Truuk is om het weerhaakje plat te drukken waarna je het kabeltje er aan de achterkant van de stekker uit kunt trekken.
Iets van een naald zou je moeten gebruiken.

mehn

XC60 D4 AWD:

Misha

Citaat van: Johann op 29-08-2007 17:46:28
Het wil wel maar is pielwerk..

De pinnen zitten vast met een weerhaakje. Het "ingegoten" deel wat je ziet zijn gewoon rubberen afdichtingen die met de kabel en pin mee naar buiten kunnen.
Truuk is om het weerhaakje plat te drukken waarna je het kabeltje er aan de achterkant van de stekker uit kunt trekken.
Iets van een naald zou je moeten gebruiken.

Dit was mijn antwoord !
>:(

;D

Er zijn ook tooltjes voor, trouwens. Volgens mij heb ik daar zelfs 1 van gehad, zat in een originele volvo-accesoire.. weet helaas niet meer welke..
Ze zouden dus ook bij een Dealer moeten liggen..

thuur

2 Weerhaakjes maar liefst..

Beste methode m.i. met een heel klein schroevendraaiertje eerst in het gaatje boven het pinnetje morrelen

Dan onder het pinnetje terwijl je aan de juiste kabel blijft trekken.

Dan weer boven, etc. totdat ie loskomt. Als ie los is, de weerhaakjes weer voorzichtig in model buigen. Zoek de juiste plek en klik ze weer vast (gewoon terugduwen).

Bedankt heren!

Gr 8)

mehn

Die schroevendraaier truuk lukt echter niet in de interieur multistekkers, daar is geen ruimte voor.
Dan kun je het best een stopnaald of zo'n spanningszoeker met draadje gebruiken (die hebben zo'n héle spitse punt).

XC60 D4 AWD:

Misha

Wat mij dan weer enorm benieuwd: Waarom wilde je 2 draden wisselen ?

pwassink

Was hiervoor ook niet een tooltje speciaal, eerder voor die rj45 <> Rs232 stekkers had je ook zoiets.

Een soort van hele dunne spanstift met een schroevendraaierheft eraan, die kon je om de stift of
ader heen in de connector drukken en die dunne metalen mantel duwde dan de weerhaakjes in ?

Maargoed .. je bent er zo ook al gekomen ..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Jeroentjuh

Heb het laatst ook nog ff gedaan, de 2 draden van de krukassensor ff omgewisseld, omdat er nu een nieuw type vliegwiel in zit.....

Tamarzilla

Citaat van: Misha op 29-08-2007 18:59:49

Dat vraag ik me ook af :eusa_eh:
T5, rica getuned

thuur

Citaat van: Tamarzilla op 06-09-2007 21:46:54
Citaat van: Misha op 29-08-2007 18:59:49

Dat vraag ik me ook af :eusa_eh:

Nou vooruit dan. Ik heb LED lampjes gekocht, maar Volvo The Swedish Chef had besloten de min op het middencontact te zetten en de plus op de metalen voet ::)

Gr :eusa_eh: