Nieuw type motor

Gestart door ed, 12-06-2003 12:14:46

Vorige topic - Volgende topic

ed

Aangezien ik op zoek ben naar een V70 turbo heb ik me een beetje verdiept in de verschillende types. Ik wil er daarna Lpi in laten bouwen.

Ik weet uit een aantal discussies dat er verschillende types motoren zijn, het type van voor mei 1999 en van na mei 1999. De latere zouden geen hydraulische klepstoters meer hebben, maar vaste. Dit betekent dat je na verloop van tijd (100.000-150.000 km?) de kop moet laten reviseren, en nieuwe klepstoters moet laten plaatsen.
Omdat het nieuwe type motor variabele kleptiming heeft zou deze echter wel veel beter (soepeler) lopen.

Nu mijn vragen:
- Is dat nieuwe type naast de 2.5t ook voor de T5 gebruikt?
- Wat kost ongeveer zo'n koprevisie?
- Hebben alle 2.5t of 2.4t een intercooler?
- en de belangrijkste vraag: hoe herken je een nieuw type motor.

Ik denk zelf dat de verstandigste keuze is een oud type motor te zoeken van begin 99. Aan de andere kant schijnt zo'n nieuw type veel beter te rijden. Ik kan onmogelijk in alle types een proefrit maken (2.4t, T5, aut, oud, nieuw type enz).
Wie met ervaring kan mij advies geven. Mijn voorkeur gaat uit van een automaat. Is dan de betere keuze een T5 of een t.

Overigens beweert Johann dat voor de voorwielaandrijvers tot MY2004 nog gebruik wordt gemaakt van hydraulische klepstoters, zie  
http://www.volvo850forum.com/index.php?board=3;action=display;threadid=1764;start=0

Wat is waar....
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Johann

Citaat van: ed op 12-06-2003 12:14:46

Overigens beweert Johann dat voor de voorwielaandrijvers tot MY2004 nog gebruik wordt gemaakt van hydraulische klepstoters, zie  
http://www.volvo850forum.com/index.php?board=3;action=display;threadid=1764;start=0

Wat is waar....

Wat is waar...
Ik zou daar nog op terug komen maar dat is er niet meer van gekomen.
Wat ik heb kunnen vinden is dat Ruud wel gelijk heeft wat betreft de overgang naar normale stoters of stoter bussen die je weer gewoon moet afstellen maar het tijdstip en precies welke motoren ben ik nog niet uit.

Ik heb zelf een 1999 T5 blok hier liggen met variabele uitlaat nokkenas en hydro klepstoters. (B5234T3 kop met B5234T onder blok.)
Volgens mij is het blok in mijn S60T5 precies 't zelfde.
Ik weet 100% zeker dat de nieuwe 2.5T die vanaf dit jaar de 2.4T volledig vervangen heeft geen hydro stoters meer heeft.
Ook de nieuwe 2.5R motor, B5254T4, heeft dit niet.
Zoals Ruud al zei gaat het dan zowiezo om de niet turbo motoren en misschien om de 2.4T en de 2.4RT uit de laatste R.

ed

Dus ik begrijp dat de 2.4/2.5t en T5 tot en met 2003 zowiezo hydraulische klepstoters hebben.
Ik kan er dus vanuit gaan dat elke classic V70 met turbo hydraulische klepstoters heeft?

Waar is dat overigens aan te zien? betreft het een bepaalde motorcode, of is er iets aan de (buitenkant) van de motor te zien. Is het echt zo dat een nieuw type motor, met variabele nokkenas timing, veel mooier loopt?

Ed
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Ramon

Ed,

Ik heb geen documentatie over de motorcodes.
In principe zou je het verschil hydraulische - vaste stoters bij starten (na wat langere stilstand) kunnen horen.

Gelet jouw voorkeur voor LPI zou ik dus zeker gaan voor een motor met hydraulische stoters. (warmte - inzakken-inslaan van de kleppen/zittingen etc...),  maar vermoedelijk zijn alle turbo versies dus van hydraulische stoters voorzien.

Gelet jouw voorkeur voor een V70 classic: Ik heb er laatst nog een op de brug gehad ivm met iets rumoerige hydraulische stoters. (grotendeels opgelost met een blikje stoter reiniging)

Motoren met variabele nokkenastiming lopen wat "ronder", iemand schreef turbine achtig. Dat klopt inderdaad.
Overigens is het absoluut niet behelpen met een "oude" motor.

Qua rijgedrag is er wel (veel) verbeterd in de loop der jaren. Een nieuw type V70 vind ik veel strakker rijden dan een classic. (Prijsverschil is ook strak natuurlijk ;D)  

Over de koprevisies bij de motoren zonder hydraulische  stoters is veel te doen. Mesman autogas heeft er veel problemen meegehad, vaak al bij km standen van rond de 60.000! (ingezakte kleppen)

Flash-lube of andere smeer-doseersystemen bij LPG kunnen deze problemen wel uitstellen.

Volvo heeft niet echt een groot belang om dit voor te zijn, gelet de marginale aantallen LPG wagens op de totale verkopen.

(Er zijn echt maar een paar landen waar LPG populair is)

Als je souplesse belangrijk acht en wat minder aan topvermogen hangt, zou ik voor een lagedruk turbo gaan. Een aantal gasboeren bouwen overigens ook alleen maar LPI in lagedruk versies......

Ramon ;D
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

ed

Oké, klinkt "goed" allemaal. Ik las overigens dat de nieuwe auto's welke afgeleverd zijn op gas dramatisch is gedaald van iets van 2,5% naar 1,5%. Onbegrijpelijk, als je weet hoeveel lol je van een LPG auto kunt hebben, voor een lage prijs. Ik denk dat het te maken heeft met het imago van vroeger. Hoeveel monteurs roepen nog steeds dat gas allen is om op te koken! Dat beeld krijg je er maar niet uit.

Weet jij hoe je een nieuw type motor (met variabele nokkenastiming en hydraulische klepstoters dus) kunt herkennen? Blijkbaar is dat niet zo makkelijk te zien, want niemand weet tot nu toe het antwoord. Is er ook een andere motorcode voor? Is het nu de B5234T3 B5234T, of weer een andere. Is er ergens info over de verschillende types?

ed

Citaat van: Ludo op 14-06-2003 12:31:58
Citaat van: ed op 12-06-2003 16:29:12
Ik kan er dus vanuit gaan dat elke classic V70 met turbo hydraulische klepstoters heeft?
dat klopt, vanaf 2000 zijn vaste gebruikt.

Wat bedoel je dan met vaste? Je hebt toch vaste of hydraulische klepstoters? Naar mij idee zijn de laatste typen van de V70 classic met een nieuw type motor uitgerust (zelfde als V70 nieuwe type), en daar gaat het nu juist om

met de LPT motor zijn er nooit geen problemen geweest met LPi door de hydraulische kleppen.
bij de nieuwe motoren (vaste kleppen) wel, daarom word er tegenwoordig een aparte kopsmering voorzien, en met succes.

Kun je iets meer vertellen over die kopsmering. Voor mij is dit volledig nieuw.

Ramon

Ed,

Die "kopsmering" gaf ik al aan ...... o.a. Flashlube. Dit  systeem bestaat uit een instelbare "injector" en reservoir. Werking berust op het toevoegen van een smerende vloeistof aan je brandstof/luchtmengsel waardoor je kleppen en zittingen "gesmeerd" worden en zodoende deze beschermen tegen de verhoogde temperatuur bij je uitlaatkleppen (nadeel LPG)

(Ik geef toe dat dit een klein beetje Jip en Janneke taal is .... maar het blijft zo begrijpelijk)

Ik ken zelf dus alleen flashlube. Het werkt een beetje simpel (afstelling) en het reservoir is een beetje klein (je zou van beurt tot beurt moeten kunnen rijden).
Het werkt echter heel goed.

Ik weet dat er mensen met LPI in een auto met "hoge" druk turbo en hydraulische stoters rondrijden, die dit als extra bescherming hebben laten plaatsen.

Het fenomeen gezakte kleppen verhaal blijft immers frequenter voorkomen bij (turbo) lpg wagens ;D

Ramon ;D

Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

Jack

Ludo,

Ramon had het over mesman en volgens mij weten zij wel
waar ze over praten.
Be realistic; ask for the impossible...

Jack

Nee, ik wist tot vandaag niet dat dit bestond. Mesman levert
het ook niet.  

Jack

Nee, ikzelf ook niet; waarschijnlijk leidt het werk teveel af...  

id20driver

Citaat van: ed op 12-06-2003 16:29:12
Dus ik begrijp dat de 2.4/2.5t en T5 tot en met 2003 zowiezo hydraulische klepstoters hebben.

Waar is dat overigens aan te zien? betreft het een bepaalde motorcode, of is er iets aan de (buitenkant) van de motor te zien. Is het echt zo dat een nieuw type motor, met variabele nokkenas timing, veel mooier loopt?

Ed

Vanaf Medio 1999 zijn alle turbo motoren uitgerust met variabele nokkenastiming op de uitlaatzijde i.v.m. de toen geldende emissienormen. Voor de normale aanzuig motoren werd de verstelling op de inlaatzijde toegepast om de prestaties te verbeteren. En verdween het variabele inlaatspruitstuk.
In het begin waren de klepstoters nog hydraulisch maar vanaf het modeljaar 2000 ( sept 1999 )zijn het vaste stoters geworden.
Een turbomotor met variabele uitlaat nokkenas zal dus niet beter presteren dan een zonder. Overigens in de S60 R en in de T6 MY 2004 worden nu zowel de in - als uitlaat nokkenas variabel bediend.

Het makkelijkst herken je een motor met variabele nokkenas aan het bovendeksel wat dan uit twee delen bestaat.
C70 - T5. Convertible Prestige. Turquise Blue Pearl. Black softtop. Beige softleather. Claret woodinlay. Dynaudio Dolby Surround Prologic. Parkingheater

ed

Citeer

In het begin waren de klepstoters nog hydraulisch maar vanaf het modeljaar 2000 ( sept 1999 )zijn het vaste stoters geworden.
Alleen de turboloze modellen heb ik net geleerd!

Een turbomotor met variabele uitlaat nokkenas zal dus niet beter presteren dan een zonder. Overigens in de S60 R en in de T6 MY 2004 worden nu zowel de in - als uitlaat nokkenas variabel bediend.

Het makkelijkst herken je een motor met variabele nokkenas aan het bovendeksel wat dan uit twee delen bestaat.
Dit is handige informatie!, je bedoelt waarschijnlijk de zwarte kunstof "bougie"kap
Citeer

Johann

Mijn S60 van December 2000 heeft dus wel die schroeven in het kleppendeksel zitten wat zou betekenen dat deze vaste klepstoters heeft.
Als 't goed is gebruik je deze schroeven om er met een voelermaat in te kunnen om de speling te meten.
Het '99 blok welke ik heb liggen heeft dit niet maar deze heeft wel een variabele uitlaat nokkenas en de hydro klepstoters heb ik hier voor mij op mijn bureau liggen.. ;)

BenC70ES

K ben er vrijwel zeker van dat de C70 van mijn ouders ook vaste heeft, 03/2000 2.4T ....

Verschil hoor je heel goed als je start, je hoort namelijk geen kleppen (ook gene seconde)

Dus volgens mij ook de Turbo's

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

ed

Ik denk van wel.

Als ik het mag samenvatten het volgende. De punten waar een vraagteken bij staat heb ik nog niet duidelijk:
- De V70 zonder turbo hebben vanaf MY2000 (vanaf mei 1999) vaste klepstoters gekregen.
- De turbomodellen V70 classic hebben nog steeds hydraulische klepstoters
- vanf mei 1999 hebben alle modellen variabele nokkenastiming gekregen, de turbo op de uitlaat, de non-turbo op de inlaat
- de S60 heeft alleen maar vaste stoters (zowel turbo als non-turbo)
- De V70 nieuw type heeft voor de turbo modellen tot 2003 ook nog hydraulische klepstoters?
- het nieuwe model V70 heeft voor alle modellen vaste klepstoters?

De laatste twee beweringen kom ik tegen in de beantwoording. Wat nu waar is is me nog niet duidelijk, ze spreken elkaar immers tegen!
Het lijkt me dat als de C70 en S60 met turbo van 2000 vaste stoters heeft de V70 nieuw models van 2000 deze ook wel zal hebben. Klopt dat?

Als ik het dus mag samenvatten kan ik het beste een laatste model V70 turbo (lpt of hpt) nemen (na mei 1999). Deze heeft nog wel de hydraulische klepstoters, en ook de variabele kleptiming. Deze motor schijnt volgens de kenners ook beduidend soepeler te lopen dan de voorgaande types.