PuRePoweR --> PureBasic

Gestart door Autogek, 10-09-2007 15:12:49

Vorige topic - Volgende topic

Jeroentjuh

Citaat van: Autogek op 22-09-2007 18:50:54
Citaat van: Ludo op 22-09-2007 18:46:19
Citaat van: Jeroentjuh op 22-09-2007 18:41:55
Citaat van: Ludo op 22-09-2007 18:33:15
Citaat van: Autogek op 22-09-2007 18:29:36
- als de 'R' echt in de maand komt (midden novembeR) gaan de wintersloffen eronder (185/65/15 Nokian WR, fijne banden, is dat niet te smal? neen, Volvo adviseert zelf 185-ers, ook voor de R) Geen pan natuurlijk vgl met de Volans, maar heelhouden van auto en famille is belangrijker

dat past niet met je 302 remschijven!.

Had de R automaat niet gewoon de 280mm schijven voor?

ja, maar dit is de ex auto van Felix, daar zit 302 op.
Schijven zijn net vernieuwd door m'n vrienden van Broekhuis. Die hebben er vast 280 opgezet, althans ik heb niks gezegd over 302, want ik wist van niks :eusa_think:

Dat hoop ik niet voor je, want je heb wel gewoon de brackets voor de 302mm schijven, zal dus ook wel gewoon weer 302mm opzitten, dus 15inch (en sommige 16inch) gaat niet passen.

Autogek

Citaat van: Ludo op 22-09-2007 18:54:28
ah oke.
maar waarom zijn de schijven vernieuwd. ???
De blokken piepten echt zeer irritant (bejaarden sprongen spontaan van de fiets, bij wijze van), vooral bij laatste stukje uitremmen. Dealer gevraagd dat te checken en die meldde dat er op een van de schijven een 'bobbel' zat? Een zijde vervangen betekent beide zijden. Onderdeelnummer? op factuur: 272312 twv 71 euri p.s. 280 of 302? Is dat, met een duimstokkie voor de Volans zo op het oog te zien, die 2.2 cm verschil?

Anders moeten die winterbanden maar op de Virgo's gelegd, voor de 240. Die liggen toch bandeloos in de schuur.
244 DL > 244 GL aut. > 855 GLE > 855R automatic > 855 GLE > 854 GLT 1992 > 244 DL, en dan nog iets Frans op diesel.

Ludo

Citaat van: Autogek op 22-09-2007 22:43:17
Onderdeelnummer? op factuur: 272312 twv 71 euri p.s. 280 of 302?

dit is de 280 schijf.
volgens mij zat ik ook verkeerd  :-[ , als ik de berichten van Felix lees, heeft hij op de C70 302 i.p.v. de 850.

Autogek

Citaat van: Ludo op 23-09-2007 09:47:14
Citaat van: Autogek op 22-09-2007 22:43:17
Onderdeelnummer? op factuur: 272312 twv 71 euri p.s. 280 of 302?

dit is de 280 schijf.
volgens mij zat ik ook verkeerd  :-[ , als ik de berichten van Felix lees, heeft hij op de C70 302 i.p.v. de 850.
Bedankt voor het meedenken Ludo! Op de schijf staat: "9173947 1625 5W303 min TH 23 mm", kan je nu nog zo mooi lezen om e.e.a. helemaal blank, zonder roest is, overigens abacadabra voor mij. Allen die h, betekent vermoedelijk height (hoogte dus).

Conclusie: die 15" velg gaat dus wel passen? Felix had er ook wintersloffen op staal op liggen, zag ik op een foto. Op 't oog ook maatje 15.
244 DL > 244 GL aut. > 855 GLE > 855R automatic > 855 GLE > 854 GLT 1992 > 244 DL, en dan nog iets Frans op diesel.

thuur

min TH 23 mm betekent dat de minimale schijfdikte 23mm mag zijn.

Schijfdiameter is 280, 302 of 320mm bij Volvo originele schijven. Op 280mm passen alle 850/x70 velgen, maar weer geen Virgo's :evil:

Gr ;)

BenC70ES

Citaat van: thuur op 23-09-2007 22:48:56
Op 280mm passen alle 850/x70 velgen, maar weer geen Virgo's :evil:

Waarom zouden die niet passen?   (ET is geen probleem bij een 6 * 15" velg...)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

thuur

T.o.v. stalen 6J velgen met ET43 is ET20 een fors verschil. Ik denk dat het gaat aanlopen in de wielkasten bij maximale stuuruitslag..

Gr :-\

Autogek

Citaat van: thuur op 23-09-2007 22:48:56
min TH 23 mm betekent dat de minimale schijfdikte 23mm mag zijn.

Schijfdiameter is 280, 302 of 320mm bij Volvo originele schijven. Op 280mm passen alle 850/x70 velgen, maar weer geen Virgo's :evil:

Gr ;)

Aha, TH betekent dus thickness, weer wat geleerd. Bedankt dus!

Om elk misverstand uit te sluiten, die Virgo's zet ik natuurlijk alleen op de 240. Zou ook geen smoel zijn op een 850, imho.

Autogek

Bon!

Het zijn 280 mm schijven want vandaag heeft Jagers in Culemborg m'n 15" winterstaal eronder gezet. Keek eerst bedenkelijk: "als die maar gaan passen over de voorschijven". Dankzij bovenstaande posts kon ik de man geruststellen. Kijk, die heeft er dus kijk op. Sowieso een prima indruk van dit bedrijf gekregen. En da's fijns want is 5 minuten van mijn nieuwe huis. Men heeft ze voor op 2.9 en achter op 2.7 gezet. En dat voelt tot dusver prima.

De Jagers passen deze winter netjes op Volans en doen ze komend voorjaar in bad (ze hebben een bandendouche...). Dan ga ik ook twee nieuwe zomerbanden uitzoeken (andere hebben 4,5, prima voor nog een zomer) en de uitlijning laten fine-tunen (trekt nog steeds heel licht naar rechts).

Vandaag ook APK: afkeur op te weinig profiel 1 voorband. Dus morgen even terug om 'm af te melden na tonen van mijn profielrijke wintersetje. Adviespuntje 1 remslang, maar die komt wel bij volgende beurt. Verder OK. Dik tevreden mee. Denk dat ik idd een heel fijne R heb gekocht :eusa_dance:. Niet dat ik daar aan twijfelde.

Autogek

De winterbanden rijden lekker. Stuk stiller, althans op asfalt, dan de Pzero's. Op snelwegtempo is het echt een groot verschil. Natuurlijk niet erg strak, wel lekker klassiek 'wollig'. Opvallend om te voelen dat het prachtige onderstel ook prima combineert met deze totaal andere banden. Ach in de winteR-periode pas ik gewoon m'n rijstijl, wat sowieso geen slecht idee is onder koude, natte omstandigheden. Ik rij al jaren op winterbanden (van voor de hype) en neem maar niet deel aan de bekende pro/contra-discussie. Laat iedereen maar doen waar ie zich het lekkerst en meest safe bij voelt.

Aan de ene kant zijn die ranzige stalen velgen geen pan, maar ergens vind ik het ook wel een lekker sinister gezicht. Daaraan help PP's carrosseriekleur natuurlijk erg, want Black Stone blijkt eigenljk gewoon velgenzwart :eusa_whistle:.

Autogek

Zacht klepperend/rammelend geluid, vooral op slecht wegdek zoals klinkerweg. Dacht eerst dat het een loszittende ophangbeugel van de uitlaat zou zijn. Maar nee: stabilisatorstang achteras gebroken. Vervangen inmiddels door Volvo-dealer Van Hemert in (mijn nieuwe woonplaats) Culemborg. Dat leverde gelijk een prima ervaring op: bijzonder prettig bedrijf :eusa_clap:.

Voor het overige niks gedaan aan PP, want te druk met verhuizing en optutten nieuwe huis. Maar gewoon lekkeR rijden, dat wel natuurlijk.

Wel voor de grap eens een tank met 95 gevuld. Ik had niet verwacht dat het zo merkbaar zou zijn dat er geen 98 in zit. Maar, echt waar, wereld van verschil: PP pakt op geen einden na zo 'giftig' op als met hoger octaangetal. Dat wordt dus voortaan weer Esso Superplussen voor mij.

FelixB

Leuk om te lezen allemaal.

Jammer dat ik dat gemist had van die 280-remschijven, 302 was idd voor de C70, samen met metalen remleidingen; ik had idd ook 15" wintervelgen onder de R.

Die voorband kan ik me wel voorstellen, was zeker rechtsvoor (al die rotondes die ik snel nam...)

Dat 1e lampje van de boordcomputer wist ik, maar had een keer gelezen dat je dashboard gaat kraken als je die loshaalt, dus heb ik maar zo gelaten...

Eindstuk: een R heeft standaard een rechthoekige...
Deze is van RVS, nog bedankt ET!

95 heb ik NOOIT getankt met deze R, leuk om te lezen dat het zo'n effect heeft!

Ik vond zwarte winterwielen ook altijd lekker sinister, leuk om te lezen dat ik de enige niet ben...

Piepende blokken herken ik niet, is wél veilig in het verkeer natuurlijk dat ze je horen komen  ;D  ;D  ;D

Ben dolblij dat je zo'n liefhebber bent (misschien nog groter dan ik), maakt 'het verlies' van mijn R heeel draaglijk. :eusa_clap:

Als je ook alles op een rijtje zet valt het wel mee, behalve die 4 remschijven + blokken  :eusa_think:

PS die banden die er onder zaten: kijk eens op de factuur van Van Essen bij welke kilometerstand ze eronder zijn gekomen. Ondanks dat ik ook met winterbanden reed, zijn ze weinig gesleten (lees: altijd netjes met de R gereden)...
Pas gas geven als je al rolt is zooooo belangrijk; bijna geen wielspin, goed voor aandrijfas & co, goed voor de automaat enz. enz.
855R & C70 T5 cabrio automaat

thuur

Citaat van: FelixB op 27-12-2007 23:45:43
Dat 1e lampje van de boordcomputer wist ik, maar had een keer gelezen dat je dashboard gaat kraken als je die loshaalt, dus heb ik maar zo gelaten...

Nee hoor. Als je alles maar op de juiste manier terugzet, dwz. alle schroeven en klemmen gebruikt, gaat het niet kraken hoor ;)

Gr 8)

Autogek

Citaat van: FelixB op 27-12-2007 23:45:43
Die voorband kan ik me wel voorstellen, was zeker rechtsvoor (al die rotondes die ik snel nam...)

Als je ook alles op een rijtje zet valt het wel mee, behalve die 4 remschijven + blokken  :eusa_think:

PS die banden die er onder zaten: kijk eens op de factuur van Van Essen bij welke kilometerstand ze eronder zijn gekomen. Ondanks dat ik ook met winterbanden reed, zijn ze weinig gesleten (lees: altijd netjes met de R gereden)...
Pas gas geven als je al rolt is zooooo belangrijk; bijna geen wielspin, goed voor aandrijfas & co, goed voor de automaat enz. enz.
Met die banden ben je inderdaad heel netjes omgesprongen, want ze zijn al behoorlijk 'oud'. Idd rechtsvoor. Zo uit m'n hoofd (pak rekening er nog wel eens bij) heb je 4 nieuwe laten leggen in 2002, dus vlak na aanschaf. Ook uit hoofd: denk dat er zo'n 40.000 op liggen. Achterbanden hebben nog steeds 4,5 mm elk. Die gaan in het voorjaar naar vooras. Voorjaar 2009 ook die vernieuwen, want einde houdbaarheid kwa productiedatum en 2,5 mm vind ik wel de limit.

Blokken en schijven 'all in the game', en ook weer niet zo duur.

Boordcomputerlampje kan Van Hemert mooi even meenemen met aanstaande 257.000 beurt. Net als 'preventief ruimen' van de accu, want die functioneert weliswaar nog prima maar is toch ook al bijna 6 jaar oud. Wat is dat toch lekker als je ALLE historie hebt :eusa_dance:.

Lindert Bogers

Mooie auto,

Is maar goed dat zulke auto's bij de liefhebbers in handen komen.

Zag er laast 1 in antwerpen, die moest ze ogen uit ze kop schamen.

Veel plezier er mee !!!