PuRePoweR --> PureBasic

Gestart door Autogek, 10-09-2007 15:12:49

Vorige topic - Volgende topic

Erik_M.

Mooi zo, gefeliciteerd ! Ik weet zeker dat je hier geen spijt van gaat krijgen. 

Bij mijn R heb ik een jaar geleden ook LPI laten inbouwen bij Mesman.  Heb toen gelijk ook de onsteking opgefrist en ales wat met de carterventilatie te makan heeft vervangen.  Rijdt echt supeRR.

gRoet
eRik

Autogek

Tjonge, tjonge, wat rijdt ie fijn op gas :eusa_dance: Behalve dinsdag even, toen het slangetje op de benzine-retourleiding gescheurd was... Wat overigens niks met de LPi-inbouw te maken heeft, stom toeval. Hij stond zijn eigen motorblok nat te pissen, niet fijn! Wat een stank, en schrikken, zeker met een meiske van 4 op de achterbank. Gauw uitgeladen en de Wegenwacht gebeld, die al na 20 minuten ter plaatse was. En dat op een binnendoorweggetje. Dat meurt nog even na omdat de hele isolatiedeken onder de kap ook was doordrenkt. Stel je voor dat je WA-verzekerde auto zo uitfikt, terwijl er net 4 dagen LPi in zit ter waarde van 2800 pleuri. Maar goed, is hersteld, geen vervolgproblemen. En beter dat het nu gebeurde -vlak voor de vakantie- dan op de Autoroute.

Vandaag:

Koelvloeistofvuldop preventief geruimd: oude grijze vervangen door verbeterde model (groene). Ook dat wil je niet op vakantie, een gebarsten/gescheurde dop. Uitlaat voorzien van de bekende vervangende achterste ophangbeugel, want hij hing nog met 1 pootje vast.
244 DL > 244 GL aut. > 855 GLE > 855R automatic > 855 GLE > 854 GLT 1992 > 244 DL, en dan nog iets Frans op diesel.

Autogek

Zo, weer terug met 4000 km extra op de klok. Prima gegaan met 1000 kg sleurhut aan de haak. Renpaard is dus ook een verdienstelijke werkknol, koppel genoeg :eusa_whistle:.

LPi hield er halverwege de vakantie enige tijd mee op. Pomp draaide niet, wilde (dus) niet overschakelen naar gas. Volgens Franse Vialle-dealer breuk in kabelboom o.i.d. Maar voor de terugreis begon ie gelukkig weer te werken. Controle door Mesman bij thuiskomst: niet helemaal frisse massa ergens. Ze hebben gelijk een vacuumslangetje dat niet ok was vervangen. Beide geen dingen die met de gasinstallatie te hebben. Prima service dus weer!

Met caravan: 1 op 6. Doorsneeverbruik normaal: 1 op 8 a 8,8. En dat vind ik heeeeel netjes. Meerverbuik zit dus enkel in lagere energetische waarde van een een kilo gas vs. kilo benzine. Verbruik op benzine: 1 op 9,5.

Het is waar: een R rijdt niets minder op LPi dan benzine, eerder mooier nog (met 6 injectoren).

Voor de vakantie de originele luchtbox weer terug gezet. Scheelt een hoop gehijg, geblaas en gebrom. Da's best leuk, maar heeft niet mijn voorkeur op lange trajecten. De mooie turbo-pfffft is er nog. Presteert als vanouds, zie ook de verbruikscijfers. De K&N-set (van ET) is dus beschikbaar.

Nu branden de controlelampjes voor ABS en Tracs af en aan. Maar eens uitzoeken wat er aan de hand is. Dealer gaat voor nieuwe controller a 550 ex/ex. Ik heb hier wel eens ergens gelezen dat die soms ook te repareren is. op naar de zoekfunctie dus. Bij mijn opmerking dat mun 93-daar na 480.000 nog helemaal geen last van had, begreep ik van de dealer dat de kwaliteit van de controller met de jaren eerder slechter dan beter is geworden ???.

Verder op lijstje:

- PNP-switch automaat vervangen (achteruitrijlampen branden niet altijd, is eerste teken weet ik, later volgt in noodschakelprogramma gaan, als ik me goed herinner van de GLT)
- bekleding achterklep vastzetten, rammelt!
- voorwielophanging beetje 'rommelig' linksvoor, vooral bij flinke stuuruitslag (nog uitzoeken: draagarm, stabi, homokineet?)

Alweer op 272.000 km, gewoon dooRgaan dus!
244 DL > 244 GL aut. > 855 GLE > 855R automatic > 855 GLE > 854 GLT 1992 > 244 DL, en dan nog iets Frans op diesel.

Autogek

Toen kwam er een 'goede fee' met een soldeerbout voorbij en was alles weer OK met de ABS. En ze leefden nog lang en gelukkig :eusa_clap:.

FelixB

Citaat van: Autogek op 09-08-2008 22:08:18

Met caravan: 1 op 6. Doorsneeverbruik normaal: 1 op 8 a 8,8. En dat vind ik heeeeel netjes. Meerverbuik zit dus enkel in lagere energetische waarde van een een kilo gas vs. kilo benzine. Verbruik op benzine: 1 op 9,5.

Fijn om te horen dat het zo lekker gaat; dus PP bewijst in de praktijk dat chippen zorgt voor een lager verbruik!
855R & C70 T5 cabrio automaat

MichielMaas

Mooie 855 heb je. Heb ik je auto laats gespot in  Culemborg? Stond op een oprit bij rotonde bij de singel. Forum sticker rechts onder op de achterruit.  :eusa_think:

Autogek

Citaat van: MichielMaas op 09-09-2008 22:20:21
Mooie 855 heb je. Heb ik je auto laats gespot in  Culemborg? Stond op een oprit bij rotonde bij de singel. Forum sticker rechts onder op de achterruit.  :eusa_think:

100%!, leuk dat je 'm gespot hebt.

Autogek

Er is weer heel wat aan gedaan:

- nieuwe draagarmen
- uitgelijnd
- nieuwe automaatschakelaar (pnp-switch, selector of hoe die ook officieel heet)
- interieurfilter en houder geplaatst (heeft ie oorspronkelijk niet)
- piepje lagertje blower verholpen, schoongemaakt en gesmeerd
- lekkage aan blok gerepareerd, door vervangen keerring nokkenaspositiesensor (heb ik 'm zo goed?), al lijkt dat nog niet 100% afdoende
- verse apk
- binnenbekleding achterklep vastgezet (eindelijk van die rammel af)
- filter en olie ververst, met Valvoline Synpower 5w30

FelixB

855R & C70 T5 cabrio automaat

francois

mooie roffel  :eusa_clap:  :eusa_clap:  :eusa_clap:

Autogek

Citaat van: FelixB op 20-12-2008 16:43:28
Klinkt goed!
Hij klinkt zeker goed ;). Moet ook zo bijven want hij heeft nog twee ton voor de boeg, wat mij betreft. En nee, dat is geen bluf want mijn vorige ging met 480.000 nog heel bruikbaar de deur uit.

Nog vergeten te vermelden: er ook Bosch Aerotwin ruitenwisserbladen op gezet. Een absolute aanrader. Ziet er niet alleen erg goed uit, ze liggen ook prachtig aan, wissen super, ook op hogeRe snelheden.

Autogek

Citaat van: francois op 20-12-2008 22:40:37
mooie roffel  :eusa_clap:  :eusa_clap:  :eusa_clap:
Dank voor het compliment :).

Autogek

Citaat van: Autogek op 20-12-2008 15:10:55
Er is weer heel wat aan gedaan:

(...)
- lekkage aan blok gerepareerd, door vervangen keerring nokkenaspositiesensor (heb ik 'm zo goed?), al lijkt dat nog niet 100% afdoende
(...)
Nee, dat was het dus toch niet alleen. Die keerring lekte weliswaar ook. Maar het is dus de kleppendekselpakking. Die laat olie door, die op het uitlaatspruitstuk drupt en dat ruikt niet bepaald lekker :eusa_shifty:. Dus een vrij ingrijpende, want veul werk (en zeldzame) reparatie. JammeR.

rovelra

Hallo

Heb sinds enige tijd ook de Bosch Aerotwin erop , zijn echt goede wissers (ook boven de 200km/h)

Geld dubbel en dik waard!!

MvG Rogé

Autogek

En dan pakken we met die kleppendekselpakking ook gelijk de distributieriem e.o. mee. Die is er nog niet aan toe, maar zonde van het werk anders als de boel toch al open/los ligt.